Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #1 Skrevet 6. oktober 2020 Er ei dame i bygda som har mistet omsorgen for ene barnet. Mener selvsagt selv at hun ikke gjør noe galt eller at det er noe i veien med omsorgsevnen. Noen som jobber i barnevernet som kan forklare hvorfor noen mister barn samtidig som de får beholde et annet. Er det ikke så ille stilt at man ikke burde ha omsorgen for noen? Skal det ikke så mye til for å miste et barn? Anonymkode: 2854d...bff
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #2 Skrevet 6. oktober 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er ei dame i bygda som har mistet omsorgen for ene barnet. Mener selvsagt selv at hun ikke gjør noe galt eller at det er noe i veien med omsorgsevnen. Noen som jobber i barnevernet som kan forklare hvorfor noen mister barn samtidig som de får beholde et annet. Er det ikke så ille stilt at man ikke burde ha omsorgen for noen? Skal det ikke så mye til for å miste et barn? Anonymkode: 2854d...bff Jo det skal mye til for å miste ett barn! Venninen min har mistet 3 unger til barnevernet men fått to unger i ettertid å hun får beholde de. Litt rart når det er kommet frem til at hun ikke fikk beholde de tre hun hadde før. Anonymkode: a471b...9b4
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #3 Skrevet 6. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo det skal mye til for å miste ett barn! Venninen min har mistet 3 unger til barnevernet men fått to unger i ettertid å hun får beholde de. Litt rart når det er kommet frem til at hun ikke fikk beholde de tre hun hadde før. Anonymkode: a471b...9b4 Nettopp. Da spinner jo tankene på om det var så ille at man må fjerne den ene, men det er trygt nok for den andre. Tar de barn for lett.. Anonymkode: 2854d...bff
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #4 Skrevet 6. oktober 2020 Det skal mye til å miste omsorgen for et barn. Barnevernet tar ikke barn fra omsorgspersonene sine bare fordi de får plutselig lyst til det. Og ja, foreldre kan få beholde omsorgen for ett eller flere barn, men ikke alle. Det kan det være mange grunner til. Anonymkode: 0081a...5bd
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #5 Skrevet 6. oktober 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo det skal mye til for å miste ett barn! Venninen min har mistet 3 unger til barnevernet men fått to unger i ettertid å hun får beholde de. Litt rart når det er kommet frem til at hun ikke fikk beholde de tre hun hadde før. Anonymkode: a471b...9b4 Her begrunnet de det med at mor ikke lenger var alenemamma å hadde god støtte i far til barna. Hadde de giddet å finne ut hvordan han er som var så hadde nok ikke sett på han som en ressurs. Han sover gjerne til minst 14 å hjelper ikke til med ungene i det hele tatt. Mor gjør alt. Anonymkode: a471b...9b4
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #6 Skrevet 6. oktober 2020 Det skal vilt mye til. Men søsken er ulike og foreldre kan behandle søsken ulikt. Det at familiekonstellasjonen er endret kan selvsagt også spille inn. Jeg har absolutt sett tilfeller hvor svak omsorg har vært tilstrekkelig for ett barn og for dårlig for et annet i samme familie. Anonymkode: d69df...649
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #7 Skrevet 6. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her begrunnet de det med at mor ikke lenger var alenemamma å hadde god støtte i far til barna. Hadde de giddet å finne ut hvordan han er som var så hadde nok ikke sett på han som en ressurs. Han sover gjerne til minst 14 å hjelper ikke til med ungene i det hele tatt. Mor gjør alt. Anonymkode: a471b...9b4 Nå er det ikke sånn at barnevernet kan fjerne barn fra hjem på grunnlag av at far sover lenge og at mor gjør alt i hjemmet da... Anonymkode: 40ee2...707
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #8 Skrevet 6. oktober 2020 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå er det ikke sånn at barnevernet kan fjerne barn fra hjem på grunnlag av at far sover lenge og at mor gjør alt i hjemmet da... Anonymkode: 40ee2...707 Hvis de mener at mor ikke kan klare omsorgen alene så må det jo være hjelp i far for at de ikke skal miste omsorgen. Den hjelpen får hun ikke Anonymkode: a471b...9b4
Luksusdyret Skrevet 7. oktober 2020 #9 Skrevet 7. oktober 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Er ei dame i bygda som har mistet omsorgen for ene barnet. Mener selvsagt selv at hun ikke gjør noe galt eller at det er noe i veien med omsorgsevnen. Noen som jobber i barnevernet som kan forklare hvorfor noen mister barn samtidig som de får beholde et annet. Er det ikke så ille stilt at man ikke burde ha omsorgen for noen? Skal det ikke så mye til for å miste et barn? Anonymkode: 2854d...bff De som mener at barnevernet alltid er helt ufeilbarlige, er svært naive. Det avsies årlig flere dommer som stadfester at barnevernets saksbehandling var under enhver kritikk. Det har blitt avdekket direkte løgn i rapporter fra barnevernet, personlig forfølgelse (jf. Drammen-saken og Lakselv-saken). Men det er jo ikke noe rart. De som jobber i barnevernet, er mennesker. Mennesker med feil og mangler, vikarierende motiver osv. Enkelte av dem burde aldri ha hatt stillingene de har. Men problemet er at også når det skjer grove overtramp i barnevernet, så får disse menneskene beholde jobbene sine og bare fortsetter i samme duren. Det er nesten umulig å få sparken fra jobben i det offentlige. Så har vi en annen type barnevernsansatte - de som ikke bryr seg, slik at alvorlige saker eskalerer og ender tragisk, slik som Christoffer-saken og flere andre lignende saker. Det er ofte de samme ansatte som drar på hjemmebesøk og pirker i foreldre som ble meldt av "velmenende naboer" fordi de lar ungene springe i hagen kl 23 på en fredag. Det er veldig lett å sjekke ut en familie uten problemer og henlegge saken, enn å sette inn tiltak i familier der det forekommer vold, seksuelt misbruk osv. De siste sakene krever mye mer ressurser, og man må være tøffere. Og det er disse som ødelegger for det store flertallet som gjør en ordentlig god jobb. Jeg har selv blitt meldt til barnevernet en gang av hevngrunner. Har opplevd barnevernet som svært profesjonelt, nøye og hyggelig. Saken ble henlagt etter et 20 minutters møte ved barnevernets kontor, og vi fikk et velbegrunnet vedtak om henleggelse med god kvalitet. Jeg har aldri følt meg mistenkeliggjort, og de har ikke brukt noen midler som stod i misforhold til innholdet i meldingen. Jeg tror at de aller fleste barnevernsansatte er slik som de jeg møtte. Det blir litt som med innvandrere - det forsvinnende lite mindretallet som gjør masse faenskap ødelegger for alle oss andre. Det burde bli mye tøffere tak mot barnevernsansatte som bevisst lyver i rapporter og bedriver myndighetsmisbruk. Avskjedigelse, erstatningskrav og forbud mot å jobbe i barnevernet på livstid. Det hadde hatt preventiv effekt på dem som vurderer å gjøre det samme.
Luksusdyret Skrevet 7. oktober 2020 #10 Skrevet 7. oktober 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det skal vilt mye til. Men søsken er ulike og foreldre kan behandle søsken ulikt. Det at familiekonstellasjonen er endret kan selvsagt også spille inn. Jeg har absolutt sett tilfeller hvor svak omsorg har vært tilstrekkelig for ett barn og for dårlig for et annet i samme familie. Anonymkode: d69df...649 Jeg kjenner en familie som mistet sitt eldste barn fordi han hadde flere diagnoser de ikke klarte å håndtere, slik at han havnet skikkelig på skråplanet i alder av 13. De fikk beholde de andre barna som ikke hadde noen diagnoser, fordi de klarte å gi god omsorg for disse barna. Eldstemann ble også ansett for å ha svært dårlig innflytelse på de yngre barna i familien. Ungdommen bor nå på ungdomsinstitusjon, mens de andre barna bor hjemme, og det er ingenting å utsette på omsorgen der. Veldig logisk synes jeg.
Luksusdyret Skrevet 7. oktober 2020 #11 Skrevet 7. oktober 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Det skal mye til å miste omsorgen for et barn. Barnevernet tar ikke barn fra omsorgspersonene sine bare fordi de får plutselig lyst til det. Og ja, foreldre kan få beholde omsorgen for ett eller flere barn, men ikke alle. Det kan det være mange grunner til. Anonymkode: 0081a...5bd Det har også vært saker der barnevernet tok eldste barn og plassert i fosterfamilie, eventuelt for adopsjon, så får foreldrene nye barn, barnevernet blir koblet til, og det viser seg at det eldste barnet aldri skulle ha blitt tatt fra foreldrene. Men siden barnet da har bodd med fosterforeldre/adoptivforeldre i mange år, vil tilbakeføring kunne skade barnet. Det kan også være at eldste barnet ble født da mor var veldig ung og brukte alkohol/lette narkotiske stoffer i stor grad. Så får hun neste barn som avholds 30-åring med utdanning, mann, jobb og hus. Det er ikke slik at "syndene" man begikk da man var tenåring skulle føre til totalforbud mot å få barn resten av livet.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #12 Skrevet 7. oktober 2020 Jeg meldte en tidligere nabo til barnevernet, hun hadde da to barn og er tredje på vei. Det eldste barnet ble plassert bort. Hun er en kjærlig og god mamma på mange områder, men mangler grensesetting. Eldste var helt ute av kontroll, sikkert en del diagnoser, og terroriserte både mor, lillebror og naboer. Vi sov faktisk ikke om natten på det verste pga. skrik, smelling med dører, høylytt gråt osv. Etter utallige samtaler der mor stadig snakket om hvor fortvilet hun var og vi så hvor blek og skvetten lillebror ble, tok jeg en telefon til barnevernet for å be om råd og ble oppfordret til å melde. Det var tøft, for alle, men jeg har snakket med mor igjen etterpå, de flyttet kort etter, og hun sa at hun egentlig er lettet fordi hun selv innså at hun ikke taklet det ene barnet. Nå tror jeg han er delvis tilbakeført og er under behandling. Anonymkode: e00b3...ab0
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #13 Skrevet 7. oktober 2020 Kan jo være flere grunner til at de fjerner 1 barn men ikke de andre. Vet om noen tilfeller, med barn med spesielle behov, og hvor foreldrene overhode ikke takler det. Men de takler fint barna uten spesielle behov. Og noen som fikk barn da de var unge, og rusmisbrukere, eller bare svært umodne og ikke klarte å dekke barnas behov. Men så bli de eldre, mer modne og rusfrie. Og klarer å ta seg av barn. Anonymkode: d6f81...6b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå