Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #1 Skrevet 6. oktober 2020 Av og til må man snakke til barna. Jeg snakker til 12-åringen. Helt vanlig. Helt rolig. Kan feks si «når du snakker stygt til broren din, så blir han lei seg, og jeg synes ikke det er greit at du gjør det» da svarer hun nesten alltid «han sa ....... til meg for to uker siden». Eller hvis jeg forteller noe hun ikke får gjøre generelt. Da kan hun svare med ting hun mener jeg har gjort eller sagt eller et eller annet som tar fokuset vekk fra henne og over på noen andre. Har jeg oppdratt en manipulerende drittunge? Hvordan klarer jeg å få henne av med dette? Det har pågått i flere mnd og hun gjør meg rasende inni selv om jeg er rolig utenpå. Ingen av de andre barna (både eldre og yngre) har noen gang oppført seg sånn. Anonymkode: 0af12...d10
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #2 Skrevet 6. oktober 2020 Kan hun føle seg urettferdig behandlet? At dere (ubevisst) reagerer annerledes når hennes søsken gjør noe, enn noe hun gjør det? Det kan jo i så fall føre til at hun alltid går i forsvar, fordi hun vet at hun MÅ forsvare seg for å bli trodd. Syns ikke det høres ut som en manipulerende drittunge, men at det ligger noen vonde tanker og følelser bak som hun kanskje ikke er helt klar over selv en gang. Men det er vanskelig å si uten å vite mer, så jeg kan ta feil. Men jeg ville nok prøvd å tenkt om det kan ligge noe bak det. Anonymkode: 9fa2e...6a2
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #3 Skrevet 6. oktober 2020 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan hun føle seg urettferdig behandlet? At dere (ubevisst) reagerer annerledes når hennes søsken gjør noe, enn noe hun gjør det? Det kan jo i så fall føre til at hun alltid går i forsvar, fordi hun vet at hun MÅ forsvare seg for å bli trodd. Syns ikke det høres ut som en manipulerende drittunge, men at det ligger noen vonde tanker og følelser bak som hun kanskje ikke er helt klar over selv en gang. Men det er vanskelig å si uten å vite mer, så jeg kan ta feil. Men jeg ville nok prøvd å tenkt om det kan ligge noe bak det. Anonymkode: 9fa2e...6a2 Hun behandles ikke annerledes enn de andre. Men hun har alltid vært tidligere selvstendig, og har fått lov til ting litt tidligere enn de andre. Som å gå til butikken alene, bake litt, lage middag om hun vil det. Mulig jeg har gitt henne mer Slækk enn de andre fordi hun har hørt etter mer også. Men nå når hun er på vei inn i tenårene, så blir det tilsnakk litt oftere Anonymkode: 0af12...d10
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #4 Skrevet 6. oktober 2020 Min 12-åring er eldst, og akkurat lik! Alt er alle andres skyld, og dårlig oppførsel er alltid «fordi den gjorde og sa det og det og det og det...» Her prøver vi å ta tak i det verste, og la resten gå i tween-sekken. Jeg ser at vår sliter med følelseslivet for tiden (mange og STORE følelser), og tenker (Håper) det er en periode. Anonymkode: db2b9...05d
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #5 Skrevet 6. oktober 2020 Min 7 åring er helt lik 🙈🙈 Anonymkode: e26bd...410
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #6 Skrevet 6. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hun behandles ikke annerledes enn de andre. Men hun har alltid vært tidligere selvstendig, og har fått lov til ting litt tidligere enn de andre. Som å gå til butikken alene, bake litt, lage middag om hun vil det. Mulig jeg har gitt henne mer Slækk enn de andre fordi hun har hørt etter mer også. Men nå når hun er på vei inn i tenårene, så blir det tilsnakk litt oftere Anonymkode: 0af12...d10 Da har du sikkert også forventet mer fra henne fordi hun har virket større. Løsningen er nok forskjellsbehandlingen her ja. Anonymkode: f8252...ba7
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #7 Skrevet 6. oktober 2020 Nei, hva skal hun si? Mange syns det er ydmykende å måtte si unnskyld. Hun må jo bare øves i å tape ansikt med litt mer eleganse. Du får holde deg kald og si at denne gangen har du ikke tenkt å la deg distrahere av at hun skal peke på andre når hun får irettesettelser, denne gangen forlanger du at hun hører etter, tar det til seg og sier unnskyld. Og så NAGLER du henne med blikket! Anonymkode: d7018...56e
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #8 Skrevet 7. oktober 2020 Haha, dette gjør jo alle barn😂 Manipulerende drittunge. At du i det hele tatt kan bruke de ordene mot ditt eget barn, forteller meg at du burde ta et steg tilbake og vurdere ditt syn på henne. Husk at hun står på terskelen til tenåringslivet. Du må finne fram myyye mer tålmodighet og forståelse hvis hun skal komme helskinnet gjennom det Anonymkode: 5b23e...ebf
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #9 Skrevet 7. oktober 2020 Min 12 åring er også sånn, uansett hva som er det er er det ikke hennes skyld. I dag fikk jeg skylden for at hun har floker i håret. 🤣🤣 veldig viktig å ha siste ordet. Anonymkode: b51f9...181
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #10 Skrevet 7. oktober 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Av og til må man snakke til barna. Jeg snakker til 12-åringen. Helt vanlig. Helt rolig. Kan feks si «når du snakker stygt til broren din, så blir han lei seg, og jeg synes ikke det er greit at du gjør det» da svarer hun nesten alltid «han sa ....... til meg for to uker siden». Eller hvis jeg forteller noe hun ikke får gjøre generelt. Da kan hun svare med ting hun mener jeg har gjort eller sagt eller et eller annet som tar fokuset vekk fra henne og over på noen andre. Har jeg oppdratt en manipulerende drittunge? Hvordan klarer jeg å få henne av med dette? Det har pågått i flere mnd og hun gjør meg rasende inni selv om jeg er rolig utenpå. Ingen av de andre barna (både eldre og yngre) har noen gang oppført seg sånn. Anonymkode: 0af12...d10 Hei, pust med magen og tell til 10 🙂. Har vært gjennom dette selv og det gikk bra med arvingen til slutt, han er en kjekk, grei og selvstendig 18 åring nå. Kunne du forsøkt følgende: Når du sier "når du snakker stygt til broren din, så blir han lei seg, og jeg synes ikke det er greit at du gjør det" så si heller: "når du snakker stygt til broren din, så blir han lei seg, det er IKKE greit. Det er heller ikke greit at han snakker stygt til deg, men du må si fra når det skjer om jeg skal si fra ikke 3 måneder etterpå." Min sønn var også ekspert på det med å dra bort fokus. Vi var i samtale med læreren om lesehastighet og læreren lot seg rive med i hans forklaring om helt andre ting hvor jeg måtte dra fokuset tilbake. Her gjelder det å holde tunga beint i munnen og dra henne tilbake. Si klart ifra: STOP! Nå snakker vi om .... Anonymkode: bd08f...6c7
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #11 Skrevet 7. oktober 2020 Prøv også å legge merke til om dette skjer før måltider. En ting til vi lærte oss her var å si ifra når vi var sulten, diskusjoner og krangler ble myyyye større før middag enn etter 😉 Anonymkode: bd08f...6c7
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #12 Skrevet 7. oktober 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Da har du sikkert også forventet mer fra henne fordi hun har virket større. Løsningen er nok forskjellsbehandlingen her ja. Anonymkode: f8252...ba7 Hun behandles ikke forskjellig, men har fått lov til mer i yngre alder. Jeg forventer ikke mer av henne enn de andre 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Kunne du bare slutte å bruke engelske ord og holde deg til et språk du i hvert fall i noen grad behersker? Da unngår du å framstå dummere enn nødvendig. Anonymkode: 9c30b...099 Takk for svar på det jeg ikle spurte om 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Haha, dette gjør jo alle barn😂 Manipulerende drittunge. At du i det hele tatt kan bruke de ordene mot ditt eget barn, forteller meg at du burde ta et steg tilbake og vurdere ditt syn på henne. Husk at hun står på terskelen til tenåringslivet. Du må finne fram myyye mer tålmodighet og forståelse hvis hun skal komme helskinnet gjennom det Anonymkode: 5b23e...ebf Jeg spør om det er det jeg kan forvente bare. Jeg mener ikke at hun er det. Anonymkode: 0af12...d10
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #13 Skrevet 7. oktober 2020 Hun har gjennomskuet at du kjefter med vanøig stemme. Selvfølgelig forsvarer hun seg. Det er helt naturlig at hun vil ha frem sin versjon a saken også. Anonymkode: 5614d...bb5
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #14 Skrevet 7. oktober 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Min 12 åring er også sånn, uansett hva som er det er er det ikke hennes skyld. I dag fikk jeg skylden for at hun har floker i håret. 🤣🤣 veldig viktig å ha siste ordet. Anonymkode: b51f9...181 Haha, floker i håret er mors skyld. 🙂 Min jente var så forbannet på meg for at jeg har gitt henne to småbrødre...hvordan kunne jeg gjøre noe sånt mot henne!, haha, jeg begynte å le, men det ble visst ikke tatt så godt i mot. Anonymkode: 750a0...6e3
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #15 Skrevet 7. oktober 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hun har gjennomskuet at du kjefter med vanøig stemme. Selvfølgelig forsvarer hun seg. Det er helt naturlig at hun vil ha frem sin versjon a saken også. Anonymkode: 5614d...bb5 Hennes versjon av hvilken sak? Anonymkode: 0af12...d10
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #16 Skrevet 7. oktober 2020 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Av og til må man snakke til barna. Jeg snakker til 12-åringen. Helt vanlig. Helt rolig. Kan feks si «når du snakker stygt til broren din, så blir han lei seg, og jeg synes ikke det er greit at du gjør det» da svarer hun nesten alltid «han sa ....... til meg for to uker siden». Eller hvis jeg forteller noe hun ikke får gjøre generelt. Da kan hun svare med ting hun mener jeg har gjort eller sagt eller et eller annet som tar fokuset vekk fra henne og over på noen andre. Har jeg oppdratt en manipulerende drittunge? Hvordan klarer jeg å få henne av med dette? Det har pågått i flere mnd og hun gjør meg rasende inni selv om jeg er rolig utenpå. Ingen av de andre barna (både eldre og yngre) har noen gang oppført seg sånn. Anonymkode: 0af12...d10 De har kommer fram til at barn ikke er manipulerende og de har ikke trass. Her er det rett og slett følelser. Har du lest om hva som skjer med barna rundt den tiden? Gjør det. Da får du tips. 😊 Anonymkode: 559bc...ab6
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #17 Skrevet 7. oktober 2020 17 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, hva skal hun si? Mange syns det er ydmykende å måtte si unnskyld. Hun må jo bare øves i å tape ansikt med litt mer eleganse. Du får holde deg kald og si at denne gangen har du ikke tenkt å la deg distrahere av at hun skal peke på andre når hun får irettesettelser, denne gangen forlanger du at hun hører etter, tar det til seg og sier unnskyld. Og så NAGLER du henne med blikket! Anonymkode: d7018...56e Hehe tulletøys. Anonymkode: 559bc...ab6
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #18 Skrevet 7. oktober 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har kommer fram til at barn ikke er manipulerende og de har ikke trass. Her er det rett og slett følelser. Har du lest om hva som skjer med barna rundt den tiden? Gjør det. Da får du tips. 😊 Anonymkode: 559bc...ab6 Jeg har flere barn som har vært i den alderen, og ingen har holdt på sånn Anonymkode: 0af12...d10
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #19 Skrevet 7. oktober 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Haha, dette gjør jo alle barn😂 Manipulerende drittunge. At du i det hele tatt kan bruke de ordene mot ditt eget barn, forteller meg at du burde ta et steg tilbake og vurdere ditt syn på henne. Husk at hun står på terskelen til tenåringslivet. Du må finne fram myyye mer tålmodighet og forståelse hvis hun skal komme helskinnet gjennom det Anonymkode: 5b23e...ebf Godt sagt ! 👏 Anonymkode: 559bc...ab6
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #20 Skrevet 7. oktober 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har flere barn som har vært i den alderen, og ingen har holdt på sånn Anonymkode: 0af12...d10 Har du jenter ? Kanskje ikke alle går igjennom det. Tenker at det kommer an på hvordan foreldre snakker med barna sine. Er også en kjent sak at 12-13 åringer kan ha det tøft. Unormalt er det ihvertfall ikke. Jeg var et mareritt. Selvom jeg alltid har vært pliktoppfyllende og snill,kranglet jeg med min mor hver eneste dag. Jeg ville ikke det, men jeg måtte forsvare meg selv. Anonymkode: 559bc...ab6
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #21 Skrevet 7. oktober 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har du jenter ? Kanskje ikke alle går igjennom det. Tenker at det kommer an på hvordan foreldre snakker med barna sine. Er også en kjent sak at 12-13 åringer kan ha det tøft. Unormalt er det ihvertfall ikke. Jeg var et mareritt. Selvom jeg alltid har vært pliktoppfyllende og snill,kranglet jeg med min mor hver eneste dag. Jeg ville ikke det, men jeg måtte forsvare meg selv. Anonymkode: 559bc...ab6 Jenter og gutter. Mulig det er vanlig, men jeg har ikke opplevd det med noen av de andre, så tenkte det ikke var vanlig. Anonymkode: 0af12...d10
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2020 #22 Skrevet 7. oktober 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hehe tulletøys. Anonymkode: 559bc...ab6 Hva er tøys? Å forlange at en tolvåring hører på mora, mener du? Har funket fint med alle mine. De er over 12 nå. Anonymkode: d7018...56e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå