Gå til innhold

Må alle foreldre mene noe alltid? (Klageinnlegg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir sprut hakkende gal av alle foreldrene i klassen som skal mene noe om absolutt alt! Bursdagsinnbydelser som bør være hjemmelagede for å ikke bidra til «sammenlikning ikke alle har råd til», kaker er fy, sukker må man unngå (men eplejuice er greit!), fritidsaktiviteter som ALLE må være med på, leggetider som må være like, og da har jeg ikke en gang begynt på spillkonsoller, IPad og telefoner! ALT skal diskuteres! Og gjerne i felles e-posttråder! Og alle skal være enige!! Jeg blir gal! Gal!!! GAAAAL!!!!

Anonymkode: fdea0...781

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir sprut hakkende gal av alle foreldrene i klassen som skal mene noe om absolutt alt! Bursdagsinnbydelser som bør være hjemmelagede for å ikke bidra til «sammenlikning ikke alle har råd til», kaker er fy, sukker må man unngå (men eplejuice er greit!), fritidsaktiviteter som ALLE må være med på, leggetider som må være like, og da har jeg ikke en gang begynt på spillkonsoller, IPad og telefoner! ALT skal diskuteres! Og gjerne i felles e-posttråder! Og alle skal være enige!! Jeg blir gal! Gal!!! GAAAAL!!!!

Enig med deg. Orker ikke lese eller delta i diskusjonene lenger. Kun mammaene som holder på sånn.

hi

Anonymkode: 416fb...fcd

Skrevet

Sånn er det ikke her. Hadde bare latt være å delta. Og sagt at jeg bestemmer selv.

Anonymkode: c4c12...95c

Skrevet

Jeg kunne gitt deg en klem gjennom skjermen. Jeg må begynne å ignorere det og melde meg ut jeg også. Det er alt eller ingenting for mammamafiaen. Man kan ikke engasjere seg med lillefingeren en gang, da tar de hele hånda og bender den bak på ryggen din til du er enig med dem. 

Skrevet

Kjenner meg igjen ja. Med førstemann fulgte jeg pliktoppfyllende alle forventninger i starten, men med årene har jeg nok lagt til meg en mindre sjarmerende side hvor jeg rett og slett gir litt blanke i hva alle mener. Er det en ting jeg har lært er at tomme tønner skrangler mest. 

Du kommer langt med å følge kardemommeloven, enten med eller uten sukker 😂

Anonymkode: d49ef...502

Skrevet

Å herregud, jeg hadde klikket. Og sagt bestemt fra at man må få bestemme i sin eget hus. Klarer de ikke ta egne valg for sin egen familie? Hvor er dette - Nordberg i Oslo? Høres ut som noe veldig ressurssterke foreldregrupper holder på med.

Anonymkode: 2086a...c5e

Skrevet

Pek og le.

Du får ikke venner, men de slutter å mase

Anonymkode: a19ea...151

Skrevet

Lange mailtråder? Sånn har det ikke vært på de to skolene vi har tilhørt. Noen av temaene kommer opp på foreldremøter, så er vi ferdige. Eposter hadde jeg ikke besvart. 

Anonymkode: 10b2e...a60

Skrevet

Aldri opplevd.. Vestlandet her.

Anonymkode: 5763b...47b

Skrevet

Jeg har ila. av de årene jeg har jobbet på skole, blitt med i noen slike diskusjonstråder. Både på mail og på Facebook. Det er ingenting jeg kan gjøre med slike saker, bortsett fra bursdagsdagsinvitasjoner. Da kan jeg si at de ikke får dele ut gjennom skolen, med mindre alle er invitert. (Alle gutter/jenter eller hele klassen/kontaktlærergruppe).

Jeg vet f.eks. at Kåre trenger mye strengere spilleregler enn Ola, så slike diskusjonstråder skaper bare mer splittelse, både blant foreldre og barn, enn å samle gruppen. 

La alle gjøre som de vil i egen heim, så lenge det ikke er skadelig/omsorgsvikt og vær gjerne åpne for tilrettelegging rundt alleriger i bursdager. Alt det andre må hvert hjem bestemme selv. 

Anonymkode: 90550...436

Skrevet

Aldri opplevd og har 5 barn. Tror folk er blitt sprø om dagen eller så er det 80 talls foreldre?

Skrevet

Har heller aldri opplevd dette. Her har det ikke vært epost-tråder av noen slag. Noen av sakene er greit å ta opp på foreldremøte, som hvor mye man skal legge i en gave. Synes også aldersgrense på spill og filmer kan snakkes om f.eks. Hva barn får spille og se på når de er alene kan de bestemme selv, men det er greit at det er litt kontroll når de har venner på besøk. Hvis noen foreldre har helt frislipp på spilletid, aldersgrenser og lar barna spise snacks og godteri hele dagen ender det med at vennene blir begrenset fra å dra på besøk dit noe som er trist for barnet. Spesielt om dette er det eneste dette barnet har lyst til å gjøre og dermed ikke vil være med når de andre går ut for å leke.  

Anonymkode: 827d2...47b

Skrevet
26 minutter siden, KellyTaylor skrev:

Aldri opplevd og har 5 barn. Tror folk er blitt sprø om dagen eller så er det 80 talls foreldre?

Godt å høre at dette ikke er normalt over alt. Er nok noen foreldre som vokste opp tidlig 80-tallet ja. En god porsjon i slutten av 40 årene og 50-årene, til tross for at barna er på lave klassetrinn. Men en ressurssterk foreldregruppe er det. Men hinsides krevende. (Et foreldrepar sendte med kake i anledning bursdag på skolen,M. Etterpå sendte et annet foreldrepar ut felles mail om at de ikke syntes noe om sukker på skolen, til tross for at vi var enig på foreldremøtet at det var Ok). 

Jeg må bare begynne å ignorere det, og kjøre eget løp. Som en annen skrev kommer man langt med kardemommeloven.

Skrevet

Det er vel ikke så ukjent fenomen. Maarud laget jo en reklame med noe lignende, må du så må du🤣. 
vi hadde 1 time av ett foreldremøte med diskusjon om at det ble servert dressing på burgern på SFO ( som ble servert 1 gang i året). Vi måtte bruke 1 time av tiden vår på å høre på ei som hadde bestemt seg for at det var tydelig det som bikket lasset på kalori inntak for ungen hennes.🤯

Anonymkode: de553...d54

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har heller aldri opplevd dette. Her har det ikke vært epost-tråder av noen slag. Noen av sakene er greit å ta opp på foreldremøte, som hvor mye man skal legge i en gave. Synes også aldersgrense på spill og filmer kan snakkes om f.eks. Hva barn får spille og se på når de er alene kan de bestemme selv, men det er greit at det er litt kontroll når de har venner på besøk. Hvis noen foreldre har helt frislipp på spilletid, aldersgrenser og lar barna spise snacks og godteri hele dagen ender det med at vennene blir begrenset fra å dra på besøk dit noe som er trist for barnet. Spesielt om dette er det eneste dette barnet har lyst til å gjøre og dermed ikke vil være med når de andre går ut for å leke.  

Anonymkode: 827d2...47b

Hvor mye kan man legge i gave?

Da jeg var liten, og man gav penger så var det 50kr. Nå har det gått en del år, så vi gir 100kr. Men på siste foreldremøte ble dette tatt opp igjen, og da ble grensen satt til 50kr dersom pengegave og 100kr dersom man kjøper en ting.

Men er ikke 50kr litt lite? Er folk blitt mer gjerrige eller fattigere at man skal gi like mye i pengegave som for 30år siden?

Anonymkode: 765f3...96f

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye kan man legge i gave?

Da jeg var liten, og man gav penger så var det 50kr. Nå har det gått en del år, så vi gir 100kr. Men på siste foreldremøte ble dette tatt opp igjen, og da ble grensen satt til 50kr dersom pengegave og 100kr dersom man kjøper en ting.

Men er ikke 50kr litt lite? Er folk blitt mer gjerrige eller fattigere at man skal gi like mye i pengegave som for 30år siden?

Anonymkode: 765f3...96f

Før så ba man heller ikke alle jentene,guttene eller hele klassen. Med store klasser blir det mange bursdager. Og av og til er det tre eller fire som feirer sammen. Da blir det veldig mye penger på en gang eller i lengden. Synes 50kr er helt greit. Er jo heller ikke hvor mye penger man gir som teller. Bursdag skal være gøy, og det blir den uansett om man bare gir 50 kr. 

Anonymkode: fd9ad...6cd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre at dette ikke er normalt over alt. Er nok noen foreldre som vokste opp tidlig 80-tallet ja. En god porsjon i slutten av 40 årene og 50-årene, til tross for at barna er på lave klassetrinn. Men en ressurssterk foreldregruppe er det. Men hinsides krevende. (Et foreldrepar sendte med kake i anledning bursdag på skolen,M. Etterpå sendte et annet foreldrepar ut felles mail om at de ikke syntes noe om sukker på skolen, til tross for at vi var enig på foreldremøtet at det var Ok). 

Jeg må bare begynne å ignorere det, og kjøre eget løp. Som en annen skrev kommer man langt med kardemommeloven.

Jeg er i den aldersgruppen og har aldri vært sånn. Får kløe bare ved tanken.

Anonymkode: 7a28e...830

Skrevet

Noen foreldre har bare altfor god tid.. De som holder på sånn hos oss er de som jobber lite. Det er helt utrolig hva enkelte folk klarer  å lage problemer av. Det morsomme er at det er deres unger som sliter både sosialt og i skolen. Eller det er jo ikke morsomt, det er trist. Ungene har fått sydd så kraftige puter at de evner ikke å tilpasse seg andre mennesker. De blir problembarna i klassen, og skjønner ikke de sosiale kodene mellom barna. 

Anonymkode: 0b56a...530

Skrevet

Jeg har fire barn og har opplevd noen slike diskusjoner på foreldremøter, og litt på facebook, men aldri på mail.

Jeg er 46 år gammel da, og ikke redd for å si meningen min, og selv om noen er enig i disse meningsløse greiene er det gjerne flertall mot. Det krever bare at noen tør å si imot, så får man gjerne de fleste på sin side ;)

Når det kommer til gavestørrelse synes jeg det er helt greit å legge seg på 50-100 kr, det blir mange bursdager i løpet av et år, og de fleste inviterer alle av samme kjønn. Når det kommer 10-15 gjester holder det lenge å få en 50-lapp av hver altså, mer pengegave enn det trenger ikke barneskolebarn etter ett barnesekskap.

Alt det andre sier jeg det samme til hver gang, alle får gjøre som de synes passer best hjemme hos seg, aldergrense på spill, leggetider og hva som helst, vi kan ikke ha like regler i alle hjem. Men jeg forventer at når man har venner på besøk forholder man seg til reglene som er satt så man ikke bestemmer at naboens barn skal spille et spill med 16 års grense når de er 12 år. Man kan bestemme at eget barn er gammelt nok, men ikke at naboens barn er det. Så har man besøk forholder man seg til aldersgrensa som er satt.

Når det kommer til felles spilletider, felles leggetider osv sier jeg det samme, folk får gjøre som de vil, men jeg vil ikke forplikte meg til å gjøre det samme. Greit å vite at veldig mange barn i klassen legger seg f.eks kl ni, men det kan godt hende mitt barn legger seg halv ni, eller halv ti, likevel, jeg nekter å la andre familier bestemme hva som er best for mine barn.

Disse diskusjonene har aldri fått utarte i klassene til mine barn, det er for mange som er uenige i at alle skal følge samme reglene.

Anonymkode: 5260f...50b

Skrevet

Jeg har meldt meg ut. Vi har en FB Mail. Jeg sa jeg dessverre måtte melde meg ut da det ble for mye. Ba de oppdatere meg på hva de kom frem til og så se om dette var noe jeg kom til å følge. Mitt hus mine regler. Enig i at noen ting kan man enes om men micromanagement i mitt hjem kan de drite i. 
Hva faen er galt med enkelte foreldre som mener noe om kjeksen som er med på turdag eller leggetider hos andre?

Anonymkode: 261e9...d79

Skrevet

Eneste jeg gidder å være enig med de andre i er prisnivået på bursdagsgaver, fordi jeg ser at det kan bli fryktelig feil om Lise gir gave for 400 kroner til Tone som er bestevenn, og bare for 20 til Emil. Så der er det greit.
Resten gir jeg lang blanke i. Jeg bestemmer hva ungene mine spiser, når de spiser, når de legger seg og hva slags filmer og spill de får se. Det er ikke oppe til diskusjon. Jeg bestemmer og hva jeg serverer i bursdagene til ungene mine

Anonymkode: 68277...aaf

Skrevet
13 hours ago, Anonym bruker said:

Kunne ikke vert mer enig i dette

Anonymkode: 1040d...be2

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fire barn og har opplevd noen slike diskusjoner på foreldremøter, og litt på facebook, men aldri på mail.

Jeg er 46 år gammel da, og ikke redd for å si meningen min, og selv om noen er enig i disse meningsløse greiene er det gjerne flertall mot. Det krever bare at noen tør å si imot, så får man gjerne de fleste på sin side ;)

Når det kommer til gavestørrelse synes jeg det er helt greit å legge seg på 50-100 kr, det blir mange bursdager i løpet av et år, og de fleste inviterer alle av samme kjønn. Når det kommer 10-15 gjester holder det lenge å få en 50-lapp av hver altså, mer pengegave enn det trenger ikke barneskolebarn etter ett barnesekskap.

Alt det andre sier jeg det samme til hver gang, alle får gjøre som de synes passer best hjemme hos seg, aldergrense på spill, leggetider og hva som helst, vi kan ikke ha like regler i alle hjem. Men jeg forventer at når man har venner på besøk forholder man seg til reglene som er satt så man ikke bestemmer at naboens barn skal spille et spill med 16 års grense når de er 12 år. Man kan bestemme at eget barn er gammelt nok, men ikke at naboens barn er det. Så har man besøk forholder man seg til aldersgrensa som er satt.

Når det kommer til felles spilletider, felles leggetider osv sier jeg det samme, folk får gjøre som de vil, men jeg vil ikke forplikte meg til å gjøre det samme. Greit å vite at veldig mange barn i klassen legger seg f.eks kl ni, men det kan godt hende mitt barn legger seg halv ni, eller halv ti, likevel, jeg nekter å la andre familier bestemme hva som er best for mine barn.

Disse diskusjonene har aldri fått utarte i klassene til mine barn, det er for mange som er uenige i at alle skal følge samme reglene.

Anonymkode: 5260f...50b

Se her ja, her har vi jo et godt eksempel. Du tok en debatt om foreldre som skal diskutere alt mulig som en invitasjon til å uttrykke dine meninger om alt mulig 😄

Anonymkode: 7f518...bcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...