Gå til innhold

Bør Norge droppe håndhilsing også?🤝

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.tv2.no/nyheter/11690823/

Hva tenker dere? Ikke bare i forbindelse med pandemien men generelt, bør håndhilsing droppes som formell måte å hilse på? Dette for å forebygge spredning av sykdom.

Personlig er jeg for dette. Jobber som sykepleier. Tidligere ville jeg sagt at det å droppe håndhilsing føles upersonlig. Derimot har jeg forandret tankegangen min med den erfaringen vi nå har fått i en pandemi.

Anonymkode: 25860...f19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På mange måter hadde det vært greit. En ting jeg tenker på er min venninne. Den eneste fysiske kontakten hun har med noen andre er håndtrykket. Det kan gå mange uker uten annen berøring. For henne er faktisk manglende håndhilsing et stort problem. Jeg tror de fleste mennesker føler behov for litt fysisk kontakt med noen.

Anonymkode: 2f96e...b37

Skrevet

Jeg HATER å håndhilse på folk, så akkurat denne pandemien passer min intimsone fryktelig bra! Samtidig er jo håndhilsning en høflig måte å presentere seg på og sikkert vanskelig å avskaffe sånn "over natta". Selv nå, 7 mnd etter Norge stengte ned, så er det mange som glemmer seg, så det tror jeg ikke er gjennomførbart

Anonymkode: 7028b...2a6

Skrevet

Jeg håper vi ikke dropper det for godt. Jeg liker både håndhilsing og klemming. 

Jeg håper vi ikke blir for fisefine etter dette. 

Anonymkode: a2164...662

Skrevet

Er det håndhilsing eller håndhilsning som er riktig? (beklager avsporing, greide ikke bestemme meg og fant ikke svar da jeg søkte)

Nei, jeg synes ikke vi skal slutte med det. Jeg mener vi bør fortsette å håndhilse når pandemien er over. Men det er mange som generelt bør bli langt bedre på håndhygiene, og det tror/håper jeg mange blir etter pandemien er over.

Det kan jo også være en del fordeler med å få ufarlige infeksjoner innimellom, da vi på den måten kan opparbeide oss en viss immunitet mot kommende mer alvorlige infeksjoner.

Men jeg tror at den mellommenneskelige faktoren i det er kjempeviktig. Det å ta noen i hånden, ha en hudkontakt, enda så liten den er. Et håndtrykk sier mye om en person. Og et håndtrykk er gjensidig.

Anonymkode: 6989e...8a0

Skrevet

Kan godt avskaffes. Har ikke behov for å ta på/bli tatt på av fremmede mennesker.

Anonymkode: 312f6...624

Skrevet

Veldig gjerne! Jeg kan ikke fordra denne påtvungne fysiske kontakten. Hånden mot hjertet og et lett bukk er mye bedre og mer respektfullt synes jeg. Og denne utrolig teite og kleine albuhilsingen må i hvert fall bort, får helt frysninger av det.

Anonymkode: 135d3...b1f

Skrevet

Med tanke på hvor få som faktisk vasker hendene etter dobesøk så er jeg bare glad til dersom vi dropper håndhilsing fremover. 

Anonymkode: 2a318...a33

Skrevet

Vi kan slutte med håndhilsing. Vi kan nikke i stedet eller legge en hånd på hjertet.

Men når jeg har vært innlagt på sykehus med store smerter har jeg vært glad når sykepleierne har tilbudt meg å holde/klemme dem i hånda ❤️

Anonymkode: b27a7...48b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det håndhilsing eller håndhilsning som er riktig? (beklager avsporing, greide ikke bestemme meg og fant ikke svar da jeg søkte)

Nei, jeg synes ikke vi skal slutte med det. Jeg mener vi bør fortsette å håndhilse når pandemien er over. Men det er mange som generelt bør bli langt bedre på håndhygiene, og det tror/håper jeg mange blir etter pandemien er over.

Det kan jo også være en del fordeler med å få ufarlige infeksjoner innimellom, da vi på den måten kan opparbeide oss en viss immunitet mot kommende mer alvorlige infeksjoner.

Men jeg tror at den mellommenneskelige faktoren i det er kjempeviktig. Det å ta noen i hånden, ha en hudkontakt, enda så liten den er. Et håndtrykk sier mye om en person. Og et håndtrykk er gjensidig.

Anonymkode: 6989e...8a0

Hilsning. Til senere kan du bruke Språkrådet og Universitet i Bergen sin ordbok. Hvis du ikke får tilslag, er ikke formen godkjent. 

Anonymkode: 1707b...bb5

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hilsning. Til senere kan du bruke Språkrådet og Universitet i Bergen sin ordbok. Hvis du ikke får tilslag, er ikke formen godkjent. 

Anonymkode: 1707b...bb5

Det kan da ikke stemme.

En hilsning er da noe du sender (annenhånds) mens en hilsen er er noe du gjør eller sier direkte. Er det ikke sånn?

Anonymkode: 2f96e...b37

Skrevet

Kutt det ut. Folk vasker jo ikke hendene sine dessverre. Så håndhilsing er ekkelt. Det samme er alt barn må gjøre på skole og barnehage som innbefatter å holde hverandre i hendene. Det var det ekleste jeg visste da jeg gikk på skolen. Klamme uoppdragne guttehender som kom rett opp av buksa/rumpa 🤮🥴 

Men vi skal da vel ikke legge en hånd på hjertet i stedet. Det gjør muslimer. Det er ikke jeg. 
Nikk er fint. 
Klemming kan også avskaffes for godt. 

Anonymkode: 12aed...896

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...