Gå til innhold

Hva gjør dere med brukte baby/barnesko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I de siste minst  20-30 årene har det vært strengt ‘forbudt’  å arve sko. Fordi det påstås at dette kan forme bena til de små og være uheldig for føttenes form og vekst. Allikevel kan ingen slå i bordet med forskning som beviser at dette faktisk er tilfelle. Før i tiden da vi hadde dårligere råd, arvet barna gjerne slitte sko i flere generasjoner og/eller gikk lenge med både alt for store eller for små sko. Det gikk stort sett greit det også. I dag vet vi at det mest uheldige for barnefoten er først og fremst for små sko. Det er heller ikke særlig heldig og behagelig med for store sko. Men vi hører altså om få store saker der barn har fått skjevstillinger i føttene pga arvede sko. Jeg har ihvertfall til gode å høre eksempel på dette. Men det finnes sikkert.

Selv er jeg svært usikker. Selv om jeg spurte fysioterapeuten til mini, og til og med hun sier det er en myte at det kan påvirke føttene i stor grad å arve sko. Hun sier det kun er veldig nedslitte/godt bruke sko eller sko som har tilhørt barn som har medfødte problemer med føttene, man skal holde seg unna. Jeg velger likevel stort sett å kjøpe nye sko for å være på den sikre siden. Helst på salg. Men det hender en sjelden gang jeg slår til med brukt om det viser seg de er svært lite brukt. Sånn typisk der noen har kjøpt sko i feil størrelse og såvidt rukket å bruke dem. Man ser fort på sporene under skoen og innersålene hvor mye brukt  de er.

Nå sitter jeg imidlertid her med ett lager av brukte barnesko og lurer selv på hva som er det mest riktige å gjøre. Ser jo det er et vanvittig godt marked for salg av brukte barnesko på Finn. Så det tyder på at kanskje flere og flere ser bort ifra de gamle mytene?! om at brukte sko er svært uheldig? Folk kjøper altså i stor grad brukte sko. Punktum.

Og så har du dem som aldri ville kjøpt brukte sko til barna sine selv, men som likevel velger å selge dem videre selv.. Ganske uetisk med andre ord. Om de oppriktig tenker at dette kan skade barnas føtter...

Det vanligste er vel kanskje dem som vil gjøre en god gjerning og donerer de brukte skoene til flyktninger/u-land. Det er med andre ord ikke så nøye om de fattige barna kan få problemer med føttene sine pga brukte sko?!🙄

Så nå sitter jeg her med sko-lageret mitt og lurer på hva som er mest etisk riktig å gjøre. Mulig jeg venter noen år til i håp om bedre og klarere forskning rundt disse tingene😌

Hva er deres tanker rundt brukte barnesko og hva gjør dere andre?

Anonymkode: dffdc...350

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det har jeg ikke ofret noen tanker. Kjøper nye sko, men det er først og fremst fordi jeg synes det er ekkelt med sko som er brukt. Ville ikke gått i det selv. Selger verken klær eller sko, vi gir bort til Fretex o.l.

Anonymkode: e1a4b...478

Skrevet

Mine barn har arvet sko av hverandre, men da helst de som ikke var så veldig slitt. Sko som har blitt utslitt har vi kastet. 

Sko (og klær) etter yngstebarnet, altså som ikke var veldig slitt, har jeg tatt med på jobb og latt kolleger få til sine barn. Det er en greie vi gjør på jobben, vi tar med klær, sko og utstyr og arver av hverandre. 

Jeg har aldri kjøpt sko brukt på finn.no, men det handler mest om hvor jeg bor. Langt ute på bygda, så man må kjøre i timesvis for å hente. Da går det gjerne såpass mye penger til kjøring at det ikke er noe å spare på det.

Skrevet

Jeg kaster de som er mye brukt og gir bort de som er lite brukt. Jeg tar også imot pent brukte sko når vi får arve av noen, da brukes de gjerne som reservesko. Men jeg kjøper det ikke.

Anonymkode: 2f5f0...599

Skrevet

Gjør litt forskjellig. Noe går i arv mellom barna mine, typisk finsko, men også andre sko jeg vet har vært lite brukt, f eks fjellsko.

Noe selger jeg evt gir bort, når det er fint og lite brukt(enkelte har ikke annet valg enn å kjøpe brukt).

Det som ikke passer for salg, men som fortsatt er brukbart sender jeg med hjelpesending til Øst-Europa.

Utslitte sko kastes

Anonymkode: 98365...8c7

Skrevet

jeg gir bort de som går an og gi bort, mens de som er hullete og stygge hiver jeg.

Anonymkode: d2617...3e1

Skrevet

Jeg kjøper nye sko til mine barn, fordi jeg har anledning til det. De arver også litt fra hverandre, særlig støvler og pensko. 

Sko som er for små, men ikke hullete, gir vi til veldedighet. Det er selvsagt bedre for «fattige barn» å gå i varme, brukte sko, enn i dårlige eller ingen sko. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...