Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #1 Skrevet 5. oktober 2020 Har fått en ny arbeidskollega. En afrikansk mann. Flink i jobben sin. Men i pausen sitter han med airpods og snakker med familie eller venner. Dette gjør han som regel i hele pausen. Litt irriterende pga vi andre må snakke høyt for å høre hverandre. Bør vi nevne dette til han? Han snakker og forstår dårlig norsk, så han bør prøve å delta i praten rundt bordet? Anonymkode: 98b19...053
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #2 Skrevet 5. oktober 2020 Hva har egentlig nasjonaliteten hans med saken å gjøre? Dere kan be han ta private samtaler et annet sted, men kan selvsagt ikke kreve at han skal delta i samtalen rundt bordet. Anonymkode: d6e0e...472
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #3 Skrevet 5. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva har egentlig nasjonaliteten hans med saken å gjøre? Dere kan be han ta private samtaler et annet sted, men kan selvsagt ikke kreve at han skal delta i samtalen rundt bordet. Anonymkode: d6e0e...472 Ville bare få frem at han snakker ett språk vi ikke forstår Anonymkode: 98b19...053
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #4 Skrevet 5. oktober 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ville bare få frem at han snakker ett språk vi ikke forstår Anonymkode: 98b19...053 Hadde det vært bedre om han snakket norsk så dere fikk fulgt med i samtalen, mener du? Anonymkode: d6e0e...472
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #5 Skrevet 5. oktober 2020 Ta det opp på en fin måte 😊 Spør om han vil være så vennlig å snakke i tlf utenfor lokalet Anonymkode: 3a09f...b52
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #6 Skrevet 5. oktober 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde det vært bedre om han snakket norsk så dere fikk fulgt med i samtalen, mener du? Anonymkode: d6e0e...472 Nei, langt i fra. Jeg synes det er flaut å høre andres private samtaler. Anonymkode: 98b19...053
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #7 Skrevet 5. oktober 2020 Hadde det vært min kollega ville jeg snakket med ham og sagt at dere veldig gjerne ønsker å bli mer kjent med ham, at han blir med i lunsjene med dere, og ville også sagt at det å praktisere språket i en slik uformell situasjon som lunsj er er en god måte på å bli enda bedre til å snakke norsk. At han snakker høyt kan være både en individuell ting og en kulturell ting. Anonymkode: 13658...cfb
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #8 Skrevet 5. oktober 2020 Spør om han ikke kan være så snill og ta private samtaler på et annet rom. Anonymkode: 2cde1...ecb
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #9 Skrevet 5. oktober 2020 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spør om han ikke kan være så snill og ta private samtaler på et annet rom. Anonymkode: 2cde1...ecb Det kan de heller ev. si etter at de først har forsøkt å inkludere ham mer, sagt til ham at de ønsker å ha ham med i lunsjen. Når man kan et språk såpass dårlig så kan mange føle seg veldig utenfor og/eller ha høy terskel for å tørre å involvere seg i situasjoner som krever at de kan måtte snakke. Dessto viktigere å få ham til å føle seg velkommen og til å delta. Det at han sitter og snakker i telefonen trenger ikke være for at han ikke ønsker å være sammen med kollegene, men at han ikke vet hvordan han skal forholde seg siden han har såpass store språkproblemer. Det kan være en beskyttelsesmåte for ham. Anonymkode: 13658...cfb
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #10 Skrevet 5. oktober 2020 Jeg ser OFTE utlendinger skravle høylytt i tlf.T.o.m på bussen gaper de høyt med høytaler på. Ikke så veldig typisk norsk. Har ei i familien som gjør dette. Midt under middagen, mens barna åpner bursdagsgaver osv. En natt her våknet jeg av gøy musikk og en bil som sto på tomgang Hørte en fyr som snakket på et annet språk drit høyt i tlf , med høytaler på. Kl 03.på natten. Med dørene åpne. Foran et ukjent hus. De jeg har sett, er bare utlendinger. Er vel kulturen. HI Jeg hadde sagt ifra jeg. Anonymkode: 55060...0b4
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ser OFTE utlendinger skravle høylytt i tlf.T.o.m på bussen gaper de høyt med høytaler på. Ikke så veldig typisk norsk. Har ei i familien som gjør dette. Midt under middagen, mens barna åpner bursdagsgaver osv. En natt her våknet jeg av gøy musikk og en bil som sto på tomgang Hørte en fyr som snakket på et annet språk drit høyt i tlf , med høytaler på. Kl 03.på natten. Med dørene åpne. Foran et ukjent hus. De jeg har sett, er bare utlendinger. Er vel kulturen. HI Jeg hadde sagt ifra jeg. Anonymkode: 55060...0b4 Vi har også noen utlendinger i huset over gaten. De går gjerne ute i gaten å prater (gaper) i tlf. Hva er greia med det? Kan jo ikke være slik at de ikke vil at familien skal høre hva de sier når hele nabolaget hører dem. Anonymkode: 2d0fc...67a
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #12 Skrevet 6. oktober 2020 Hva man bruker PAUSEN til er en privatsak. Så klart ikke ta over lokalet med høylytt prat men om han vil prate i telefonen er det hans valg. Anonymkode: 41529...76e
uhhuhher Skrevet 6. oktober 2020 #13 Skrevet 6. oktober 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har også noen utlendinger i huset over gaten. De går gjerne ute i gaten å prater (gaper) i tlf. Hva er greia med det? Kan jo ikke være slik at de ikke vil at familien skal høre hva de sier når hele nabolaget hører dem. Anonymkode: 2d0fc...67a Det er bare en kulturforskjell. I Norge er vi generelt veldig lavmælte ute blant folk og på arrangementer, så høylydte folk stikker seg veldig ut for oss. Det er tabu å stikke seg frem. Broren min var gift med en italiensk dame, og der snakket de i mobilen under begravelser!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #14 Skrevet 6. oktober 2020 7 hours ago, Anonym bruker said: Jeg ser OFTE utlendinger skravle høylytt i tlf.T.o.m på bussen gaper de høyt med høytaler på. Ikke så veldig typisk norsk. Har ei i familien som gjør dette. Midt under middagen, mens barna åpner bursdagsgaver osv. En natt her våknet jeg av gøy musikk og en bil som sto på tomgang Hørte en fyr som snakket på et annet språk drit høyt i tlf , med høytaler på. Kl 03.på natten. Med dørene åpne. Foran et ukjent hus. De jeg har sett, er bare utlendinger. Er vel kulturen. HI Jeg hadde sagt ifra jeg. Anonymkode: 55060...0b4 Da har du vært heldig hvis du aldri har opplevd at hvite nordmenn snakker høyt i telefonen. På bussen, på gata, i parkerte biler, i butikken - folk snakker høylytt i telefonen overalt og jeg har som regel opplevd at det er nordmenn. Også går gjerne drittungene deres rundt med musikken på full guffe på mobilhøyttaleren også, eller de spiller med lyden på. Det skjer overraskende ofte! Anonymkode: 47dab...179
the amazing spidermamma Skrevet 6. oktober 2020 #15 Skrevet 6. oktober 2020 Uansett om han kommer fra Kongo eller Lillestrøm - det går vel an å spørre fint? Kan du være så snill å ta den telefonsamtalen utenfor? Typisk norsk å heller irritere seg grønn over noe enn å si ifra...!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #16 Skrevet 6. oktober 2020 Privat samtaler på jobb er en uting. Spesielt når det skjer i hver pause Anonymkode: 98b19...053
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #17 Skrevet 6. oktober 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Privat samtaler på jobb er en uting. Spesielt når det skjer i hver pause Anonymkode: 98b19...053 En pause er jo noe man kan bruke til hva man vil. Vi lever ikke i et diktatur, selv om mange damer her inne oppfører seg som en diktator. Anonymkode: 41529...76e
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #18 Skrevet 6. oktober 2020 skjønner det kan være irriterende,men likevel har han jo lov til og bruke pause sin til hva han vil men hadde spurt på en pen måte om han heller kunne gått ut eller om han ville sitte med oss og snakke Anonymkode: e3907...1b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå