Gå til innhold

er dere nøye på aldergrenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt nøye, han får ser filmer med 11 og 12 års grense, men ikke mer, han har spilt fornite fra han var ca 6år da faren spiller med han og jg ser, og synes ikke det er så ille.

Men sosiale medier og slik har han ikke,men det får han heller ikke får han evt spør selv,men han virker ikke intressert nå, men får se når den tiden kommer og hvor gammel han er

Han er nå snart 8

Anonymkode: 6b21c...381

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I forhold til deg er jeg nøye. Snart tiåring får ikke Fortnite, men får se film med 12-årsgrense i stua med oss til stede. Sjuåring får spille Roblox, men vi følger med på hvilke spill han velger. Ingen skal få sosiale medier på lenge enda.

Skrevet

Tja, både og. Når det gjelder spill, ser vi mye på innholdet i spillet, og ikke nødvendigvis aldersgrensen. Så guttungen på 8 får spille zelda men ikke fortnite for eksempel. Sånn er det vel med filmer å. De får se filmer med høyere aldersgrense sammen med oss, men da er det filmer vi vet at de tåler å se. Sånn som askeladden, som har aldersgrense 9 år, har begge unga på 6 og 8 år sett, og er vel et par år siden de så den første. Sosiale medier er de selvfølgelig ikke på! De har jo heller ikke noe mobil enda.

Anonymkode: a6aa9...6e2

Skrevet

Der det er faktiske aldersgrenser, er jeg nøye, men der det er anbefalte aldersgrenser, ser jeg an barn og spill/film.

Anonymkode: dc317...eb0

Skrevet

Du er jo ikke nøye på noe som helst, BW. Det vet vi jo. Du lirer jo av deg «du er hysterisk» uansett hva det er snakk om.

Hvorfor skal han se det? Det finnes så mange gode disneyfilmer/animerte filmer/familiefilmer man kan se. 
La de være barn så lenge det varer. 

Anonymkode: c301b...d0e

Skrevet

Vi er i hvert fall mye strengere enn deg! 

Anonymkode: c8f65...a62

Skrevet

Faktiske aldersgrenser følger vi ganske slavisk, man må lyve på alderen om man skal ha snap, facebook, tiktok osv før man er 13, og det er ikke greit. Så det har de ikke fått.

En anbefalt alder, som på filmer, er jo ikke en aldersgrense i den forstand. Filmer og spill har vi latt de se før de er gamle nok. Så ingen problem med at sønnen i huset spilte star wars spill når han var 12-13 selv om det var 16 års grense, eller at 10 åringen så Maleficent filmen selv om det var 12 års grense o.l. Her er det jo snakk om en anbefalt alder og ikke en aldersgrense.

Spill og filmer med 18 års grense har jeg ikke tillatt da, det er bare vold, blod og gørr som setter så høy grense og det er unødvendig når man er under 18.

Anonymkode: b4218...457

Skrevet

Jeg er ganske streng. Ingen får spille fortnite. Ike fordi jeg tror det er mye vold, men jeg ser hvor opphengt barn blir i det. Noen av vennene til barna er så opphengt at det er det eneste de snakker om og nesten det eneste de bryr seg om. Noen foreldre har fortalt at barna våkner og står opp om natten for å spille i ganske lav alder, og det ble tatt opp på foreldremøtet til 10-åringen at 1/3 i klassen hadde fortalt om at de var trøtte og opplagte fordi de spilte om natten. 

Når det gjelder filmer, så ser jeg an filmen og barna. Men de får ikke se filmer med aldersgrense 15+ 

Barna er 10 og 12

Anonymkode: 055d6...e57

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er litt nøye, han får ser filmer med 11 og 12 års grense, men ikke mer, han har spilt fornite fra han var ca 6år da faren spiller med han og jg ser, og synes ikke det er så ille.

Men sosiale medier og slik har han ikke,men det får han heller ikke får han evt spør selv,men han virker ikke intressert nå, men får se når den tiden kommer og hvor gammel han er

Han er nå snart 8

Litt nøye når en seksåring fikk spille Fortnite. Nå er han åtte og spiller fortsatt. Da er du ikke litt nøye. Du gir fullstendig faen faktisk. 
Hårreisende. 

Anonymkode: bcd42...2f6

Skrevet

Jeg er ikke den strengeste på spill og filmer, men er streng på sosiale medier. Det jeg derimot gjør er å spille spillene selv før 7 åringen får lov til å slippe til. Det samme med filmer, er jeg usikker så ser jeg de selv før barnet får se den.

Det er heller ikke greit å sitte alene på rommet å spille, da sitter hun sammen med oss. Vi snakker også mye om hva spill inneholder, hva som kan skje når msn er logget på nett osv. jeg tror ikke man magisk klarer å håndtere dette når de blir eldre, så jeg tenker at det er greit at hun får begynne forsiktig nå, hvor jeg faktisk har mulighet til å delta.

I dag har jeg f.eks spilt Roblox en time sammen med datteren og et par venninner, og de syns bare det er morsomt at jeg deltar i spillet med mon egen bruker.

Anonymkode: b3b3a...486

Skrevet

PlayStation spill og filmer er jeg ikke så nøye med aldersgrenser. Ser det an. 

Men ! Hva med Tik tok feks.? Tror barnet vårt er det eneste som ikke har tik tok i klassen. Hun er 8 år.... Samme skjer hver enste gang jentene  i klassen blir med hjem. Drar fram tlf og ser på tik tok. Uting mener jeg. Samtidig får 8 åringen gå inn på Snap for å ta bilde av seg med filter,hundeører feks. Hun lagrer bare bilde,ikke sender. Synes vi foreldre burde være mere kritiske til sosiale medier. 

Allerede nå, 8 åringene ringer hverandre på teams, etter skoletid. De ringer og legger på til hverandre, skriver om hverandre,  fryser ut. Dette burde vi foreldre følge med på.  

At de ser en skummel film, er mye mindre skadelig. 

Anonymkode: 14b6b...fa7

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er nå snart 8

Det er jo ikke å bære nøye. Herlighet.

Anonymkode: e827d...738

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er nå snart 8

Du er litt nøye? Du er ikke nøye i det hele tatt!

Anonymkode: f4e8e...6c6

Skrevet

Takk for alle svar

Spennende og se hvordan andre tenker :) Jeg selv kjenner barnet mitt bedre enn barnevakten for eksempel og derfor vet jeg hva barnet tåler

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

Du er jo ikke nøye på noe som helst, BW. Det vet vi jo. Du lirer jo av deg «du er hysterisk» uansett hva det er snakk om.

Hvorfor skal han se det? Det finnes så mange gode disneyfilmer/animerte filmer/familiefilmer man kan se. 
La de være barn så lenge det varer. 

Anonymkode: c301b...d0e

Han liker Dinosaur og derfor fikk han se jurassic world og park, og han så med faren på The meg.

harry potter, de 3 første er det jo 9 årsgrense på, og han så de når han var 6 år, det samme ,han kan gjøre på kino

Skrevet

4 åring ser på når pappaen spiller fortnite av og til, han forstår jo ingenting av det, men han synes det er er spennende med helikopter, fallskjerm å når han svømmer i vannet og slikt. 

Anonymkode: 90996...366

Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt. Kun overfor andres barn.

11-åringen får se filmer jeg vurderer passende helt uavhengig av aldersgrense, spiller noen tv-spill med attenårsgrense samen med oss.

Åtteåringen er forsiktig anlagt og problemstillingen stort sett irrelevant, men det hender hun også spiller tv-spill hun etter aldersgrensen er for ung til. 

Anonymkode: 13bdf...889

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...