Gå til innhold

hvor mener mange at


Anbefalte innlegg

Skrevet

det er så ille og be kun 3-4 nærmeste kompisene i bursdag fra de er små ? min går i 2 klasse og leker kun med 4 og det er 14 gutter i klassen, så hvorfor må man be alle? man kan gjøre mye mer hvis man er få, ber man alle er det få ting man kan.

Og jeg synes også det er helt greit ikke min blir bedt til alle, synes dette skulle vert opp til hver familie og bestemme, og blir ganske dyrt med 14 også, og vet det er et par i klassen til min som ikke feirer barnebursdag pga økonomi, og da hadde det kanskje vert bedre for dem også hvis de kunne be mindre

Anonymkode: 91909...95b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bursdag styrer du selvfølgelig selv. 

Skrevet

Sønnen min leker med alle og har alltid noen å leke med, men har ingen som er så nære venner at de ville bedt ham i bursdag hvis de kun skulle bedt 3-4. Så han hadde da aldri fått gå i bursdag. Synes du det hadde vært greit?

Men jeg er enig i at det hadde vært bedre for enkelte med små bursdager, f.eks. pga økonomi eller barn som synes store grupper er vanskelig. Det finnes ingen enkel løsning som blir bra for alle dessverre.

Men man velger jo uansett selv. Skolen eller foreldregruppen kan ikke pålegge noen å be alle. Men man kan ikke kreve at de skal synes det er greit.

Anonymkode: 903c4...792

Skrevet (endret)

Nå har jeg en haug med barn og har alltid invitert enten hele klassen eller bare samme kjønnet i bursdager frem til de er 10 år. Deretter får de velge hvor mange som skal inviteres. Det med at jeg har valgt å invitere alle har med inkludering å gjøre!

Bursdager trenger da ikke bli dyrt om en er oppfinnsom. Må ikke ha det i trampolineparken, bowling eller hva nå foreldrene tror er viktig.

Har hatt fler utebursdager med orientering/ skattejakt, quizposter og bare oppfinnsomheten setter stopper. Men kan si at disse har vært de mest vellykkede bursdagene.

 

Endret av KellyTaylor
Skrevet

Tusen takk for alle svar

Nei man trenger og ha dyr bursdag,men er ikke alle som har plass hjemme heller, og utebursdag kan gå selvsagt,men her har barnet bursdag på vinter som det enten er iskaldt gjerne -10 -15 grader eller bare slaps, så det funker ikke så godt og være ute da

Anonymkode: 91909...95b

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for alle svar

Nei man trenger og ha dyr bursdag,men er ikke alle som har plass hjemme heller, og utebursdag kan gå selvsagt,men her har barnet bursdag på vinter som det enten er iskaldt gjerne -10 -15 grader eller bare slaps, så det funker ikke så godt og være ute da

Anonymkode: 91909...95b

Joda :D En her har bursdag midtvinters og bare kle seg deretter. Akekonkeranse i bakken mens mor serverer kakao, saft, boller og grillpøler. Tipper det er nok av parker med egen egnet grill i nærhten av dere :) Men som sagt, du velger selv hva dere ønsker å ha av bursdag.

Skrevet
1 minute ago, KellyTaylor said:

Joda :D En her har bursdag midtvinters og bare kle seg deretter. Akekonkeranse i bakken mens mor serverer kakao, saft, boller og grillpøler. Tipper det er nok av parker med egen egnet grill i nærhten av dere :) Men som sagt, du velger selv hva dere ønsker å ha av bursdag.

det høres veldig kos ut, men sist vinter var det et barn som hadde det, endte med at et barn brakk benet pga det var glatt, så er ikke alltid det funker,men finner nok på noe før den tid :)

Anonymkode: 91909...95b

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

det høres veldig kos ut, men sist vinter var det et barn som hadde det, endte med at et barn brakk benet pga det var glatt, så er ikke alltid det funker,men finner nok på noe før den tid :)

Anonymkode: 91909...95b

Og vi endte opp med to! brukne bein etter en bursdag på lekeland, men det er jo ingen grunn til at ingen skal ha bursdag der. 

Anonymkode: 5228f...dbc

Skrevet

Fordi det på den måten alltid vil være noen som aldri blir bedt.

I oppveksten min hadde jeg vært den personen. Og av ungene mine ville en av tre vært den personen.

Derfor har vi alltid invitert hele klassen eller alle av samme kjønn ut barneskolen. 

Selvfølgelig er det bursdagsbarnet som er viktigst, men det skader ikke å lære de litt empati og inkludering i samme slengen.

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

det høres veldig kos ut, men sist vinter var det et barn som hadde det, endte med at et barn brakk benet pga det var glatt, så er ikke alltid det funker,men finner nok på noe før den tid :)

Anonymkode: 91909...95b

Verdens dummeste argument! Uhell kan skje med alle uansett hvor. Du lar vel ikke barna klatre, sykle og løpe heller da? De kan jo brekke foten  

Du gidder ikke å ha mange unger i selskap, derfor dikter du opp unnskyldninger. 

Du gjør som du vil, men plutselig risikerer du at det er ditt barn som aldri blir invitert i selskap. 

Anonymkode: 1bd65...797

Skrevet

Vi inviterte hele gjengen da eldstemann startet på skolen, det var visst eneste korrekte. For et styr. Da yngste startet på skolen og bursdagen til ei i klassen endte med ei som gråt under trappa og ei som ville stikke av, med et bursdagsbarn som så frem til at festen skulle ta slutt og foreldre som løp beina av seg, valgte vi å være de ukorrekte foreldrene i stedet. Tok med tre venner på en skikkelig opplevelse. Beste bursdag noensinne i følge barnet, siden har vi kjørt på den løsningen. 

Anonymkode: aa865...d5c

Skrevet
23 minutter siden, It's all about me skrev:

Fordi det på den måten alltid vil være noen som aldri blir bedt.

I oppveksten min hadde jeg vært den personen. Og av ungene mine ville en av tre vært den personen.

Derfor har vi alltid invitert hele klassen eller alle av samme kjønn ut barneskolen. 

Selvfølgelig er det bursdagsbarnet som er viktigst, men det skader ikke å lære de litt empati og inkludering i samme slengen.

Dette!

4 stykker av 14 er ikke problemet i utganspunktet. Problemet er at man da ikke har kontroll på de barna som da faktisk  aldri er en del av de 4 som blir bedt. Det er stor sjanse for at noen barn ikke er med i bursdager og det vil være uhyre sårt og synlig for barnet/barna dette gjelder.

alle eller ingen ut barneskolen mener jeg.

det trenger ikke koste mye. Pølser og kake klarer de fleste få til om de sparer litt i forkant. 

Skrevet

De første årene på skolen inviterte i alle jentene i klassen, selv om dette ikke var barnets ønske. Men vi inviterte de hun egentlig bare ønsket i bursdagen til etterrpå selskap. Dette var helt genialt for mens jeg ryddet og ordnet, så lekte og koste ungene seg. Det var masse restekaker og de storkoste seg. De barna hun inviterte til dette lekte alltid godt og jeg fikk ordnet i huset uten noen serlige forstyrrelser. 
Mitt barn syns dette var ett godt kompromiss. Ingen av ungene brydde seg om huset sto på hodet etter at det hadde vært bursdagsselskaprett føre heller. Mine unger har aldri hatt venner kun av samme kjønn i klassen sin. De har gutte og jentevenner, eldre og yngre slik at det blir litt vanskelig når de fleste mener vi skal invitere alle. De kunne bedt alle jestene og de utenom, men da blir ikke leken like god for noen. 

Anonymkode: c95eb...5b9

Skrevet
16 minutter siden, Juliea Ruler skrev:

Dette!

4 stykker av 14 er ikke problemet i utganspunktet. Problemet er at man da ikke har kontroll på de barna som da faktisk  aldri er en del av de 4 som blir bedt. Det er stor sjanse for at noen barn ikke er med i bursdager og det vil være uhyre sårt og synlig for barnet/barna dette gjelder.

alle eller ingen ut barneskolen mener jeg.

det trenger ikke koste mye. Pølser og kake klarer de fleste få til om de sparer litt i forkant. 

Lurer på en ting, er klassene til barna deres så harmoniske? Vi har alltid hatt noen bøller i klassen til ungene, som kaller andre stygge ting, rapper tingene deres på skolen, dytter og truer. For å være helt ærlig synes jeg det er lite raust ovenfor bursdagsbarna at de må invitere andre som behandler de dårlig på skolen. Jeg feirer bursdagen min med familie og venner, synes i grunnen ungene også fortjener å ha den dagen sammen med de som er glad i dem. Inkluderende og rause er de jo hver dag på skolen, når de oppsøker andre som står alene eller støtter noen som har blitt dyttet av andre elever. 

Anonymkode: aa865...d5c

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lurer på en ting, er klassene til barna deres så harmoniske? Vi har alltid hatt noen bøller i klassen til ungene, som kaller andre stygge ting, rapper tingene deres på skolen, dytter og truer. For å være helt ærlig synes jeg det er lite raust ovenfor bursdagsbarna at de må invitere andre som behandler de dårlig på skolen. Jeg feirer bursdagen min med familie og venner, synes i grunnen ungene også fortjener å ha den dagen sammen med de som er glad i dem. Inkluderende og rause er de jo hver dag på skolen, når de oppsøker andre som står alene eller støtter noen som har blitt dyttet av andre elever. 

Anonymkode: aa865...d5c

Jeg har aldri opplevd at barn har vært uhåndterlige i selskap. Vi har hatt festen både hjemme og i lånt lokale og selv om noen kan gjøre mer av seg enn andre har det aldri vært krise. Travelt og utmattende er det, men det får man bare stå i. 

Når jeg teller etter så har vi vel arrangert ca 25 selskap gjennom årene og har aldri opplevd at noen har blitt ødelagt av bøller. 

Skrevet

Her så feiret vi ikke bursdag de første årene. Siden vi fikk beskjed om at alle i klassen, eller alle av samme kjønn måtte bli invitert. For min sønn har Asperger, og takler ikke mange på en gang. Han gikk jo selv ikke i bursdager heller. 

Og det var så deilig, da vi kunne bare invitere noen få, og han fikk feiret dagen sin og. Da ble han og bedt i noen bursdager med bare de nærmeste, så da kunne han gå. 

Anonymkode: 23e49...f70

Skrevet
28 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Jeg har aldri opplevd at barn har vært uhåndterlige i selskap. Vi har hatt festen både hjemme og i lånt lokale og selv om noen kan gjøre mer av seg enn andre har det aldri vært krise. Travelt og utmattende er det, men det får man bare stå i. 

Når jeg teller etter så har vi vel arrangert ca 25 selskap gjennom årene og har aldri opplevd at noen har blitt ødelagt av bøller. 

Vi har hatt flere, pluss episoder på barneklubber, idrett og sosiale samlinger med klassene. Har deltatt som foreldrevakt på flere arenaer. Spesielt de første årene er det noen urokråker som både dytter og slår. Sjelden foreldrene til ungene deltar, har meglet med mange unger opp gjennom årene. Til og med latt mer sjokkere litt over språkbruken til noen av de større elevene, holdt kjeft jævla fitte osv. 

Anonymkode: aa865...d5c

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lurer på en ting, er klassene til barna deres så harmoniske? Vi har alltid hatt noen bøller i klassen til ungene, som kaller andre stygge ting, rapper tingene deres på skolen, dytter og truer. For å være helt ærlig synes jeg det er lite raust ovenfor bursdagsbarna at de må invitere andre som behandler de dårlig på skolen. Jeg feirer bursdagen min med familie og venner, synes i grunnen ungene også fortjener å ha den dagen sammen med de som er glad i dem. Inkluderende og rause er de jo hver dag på skolen, når de oppsøker andre som står alene eller støtter noen som har blitt dyttet av andre elever. 

Anonymkode: aa865...d5c

Jeg har aldri hatt det problemet. Noen barn har vært mer, eh, aktive enn andre, men jeg har aldri vært redd for å si tydelig fra og sette grenser. Mulig at mine barn har gått i barnehage og klasse med eksemplariske barn, men her har ting gått veldig greit. Vi hadde en episode en gang der jeg var streng mot et barn, og det barnet låste seg inne på do etter å ha fått tilsnakk, men h*n kom ut etter en stund og var like blid. 

Jeg synes også mine barn fortjener en fin bursdag, og derfor har jeg vært i forkant og fulgt nøye med og satt grenser og vært tydelig. Jeg synes også at mine barn fortjener et godt klassemiljø de andre dagene i året, og har derfor valgt inkludering. 

Min erfaring fra et av mine barn er også at det slett ikke er de utagerende og voldsomme barna, eller mobberne som det gjerne hevdes her inne, som blir utelukket fra bursdager når man ikke lenger inviterer alle. Det er de litt forsiktige, stille og nesten usynlige barna som ikke blir bedt. De som ikke gjør så mye ut av seg, de som henger litt i utkanten av en gjeng på skolen og er nesten med, men ikke har noen spesiell bestevenn og som ikke står høyt på rangstigen. 

Skrevet

Tusen takk for alle svar

Kommer til og be til og med alle til og med 4 klasse, så i 5 klasse synes jeg barnet kan få velge mer selv, da blir det tross alt 11

Anonymkode: 91909...95b

Skrevet

Det har med inkludering å gjøre. Det er også veldig fint for klassekameratene å se hvor de bor, møte foreldrene osv.

Husk at disse barna skal følge hverandre på skolen i 10 år, og for å legge tilrette for et inkluderende og godt miljø så ber man alle de første årene.

Men det kan være en utfordring. Jeg har fire barn selv, og det har aldri vært noe problem med bursdager, vi har stort sett bedt alle hele barneskolen. Men ene sønnen min begynte i en klasse hvor det virkelig var store utfordringer altså, det var mildt sagt et helvete å ha den guttegjengen hjem. Likevel tenker jeg at i denne klassen var det kanskje ekstra viktig at alle ble bedt? De aller fleste hadde hele guttegjengen hjem i 1.klasse, senere hadde ingen det. Alle hadde utebursdag, leide gymsalen og hadde gym-bursdag e.l. Det er eneste gangen av alle de gangene jeg har hatt bursdag følte jeg ikke hadde kontroll, de sloss på trampolina, de fylte i badekaret i 2.etg, og det var sånn opplagt provokasjon. Ba jeg en gutt slutte med det der så han meg i øynene og gjorde det en gang til. Stakkars lærere sier jeg bare, den gjengen der var vill altså. Etter 4.klasse hadde ingen hele gjengen.

Anonymkode: 030be...267

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Det har med inkludering å gjøre. Det er også veldig fint for klassekameratene å se hvor de bor, møte foreldrene osv.

Husk at disse barna skal følge hverandre på skolen i 10 år, og for å legge tilrette for et inkluderende og godt miljø så ber man alle de første årene.

Men det kan være en utfordring. Jeg har fire barn selv, og det har aldri vært noe problem med bursdager, vi har stort sett bedt alle hele barneskolen. Men ene sønnen min begynte i en klasse hvor det virkelig var store utfordringer altså, det var mildt sagt et helvete å ha den guttegjengen hjem. Likevel tenker jeg at i denne klassen var det kanskje ekstra viktig at alle ble bedt? De aller fleste hadde hele guttegjengen hjem i 1.klasse, senere hadde ingen det. Alle hadde utebursdag, leide gymsalen og hadde gym-bursdag e.l. Det er eneste gangen av alle de gangene jeg har hatt bursdag følte jeg ikke hadde kontroll, de sloss på trampolina, de fylte i badekaret i 2.etg, og det var sånn opplagt provokasjon. Ba jeg en gutt slutte med det der så han meg i øynene og gjorde det en gang til. Stakkars lærere sier jeg bare, den gjengen der var vill altså. Etter 4.klasse hadde ingen hele gjengen.

Anonymkode: 030be...267

her går de sammen kun 7 år, de 3 ungdomsskoler i nærheten, så er vel bare 3 til av guttene i alle fall som skal på samme skole som min

Anonymkode: 91909...95b

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for alle svar

Kommer til og be til og med alle til og med 4 klasse, så i 5 klasse synes jeg barnet kan få velge mer selv, da blir det tross alt 11

Anonymkode: 91909...95b

Kjempebra👏👏👏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...