Gå til innhold

Sofie/Sofia. Nokre tankar?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eg veit at namna er mykje brukt og at ikkje er usannsynleg at ho vil få ei namnesyster eller tre på skulen. Me likar namnet og har ikkje forkasta det sjølv om me held det i bakhovudet. Nokre tankar? Kva likar du best av Sofie og Sofia og kvifor?

Kjenner du nokon som heiter Sofie/Sofia? Om du gjer, kor gamle er dei og har dei nemnt noko om at det er belastande med så mange namnesystre? Eg heiter sjølv Ida, eit namn mange jamaldrande fekk. Sjølv har eg ikkje vore plaga av å ha mange namnesystre. 

Anonymkode: 82fdb...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner 3 Sofie-er og 1 Sofia. Tror Sofia ligger høyest på navnetoppen akkurat nå. Men det sjekker du lett på ssb. Ingen av dem har hatt noe problemer med å hete Sofie og har vært alene i klassen/barnehagen om navnet. (De er 37, 13 og 2 år) Sofia er 15. 

 

Sofie er et koselig og klassisk navn. Sofia er jeg ikke så glad i, selv om min nevnte Sofia er en super jente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Sofia/Sophia best. Nydelig navn. Jeg har tre barn i barnehage/barneskole og ungdomsskole. Kjenner ei som heter Sophia. Nydelig navn som jeg ønsket at vår minste datter skulle hete. Liker Sofia best da jeg generelt liker navn med a-endinger. 

Anonymkode: 14d6e...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner mange Sofie og Sofia. Likte det før men glad jeg ikke valgte til jentene mine. 

Anonymkode: e383e...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker om dette, er at jeg nok ville valgt et mer uvanlig, men likevel godt brukt navn. Let i oldemor- og tippoldemorgenerasjonen. 

Anonymkode: 4aa42...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine tanker om dette, er at jeg nok ville valgt et mer uvanlig, men likevel godt brukt navn. Let i oldemor- og tippoldemorgenerasjonen. 

Anonymkode: 4aa42...d90

Trenger vel ikke være godt brukt... 

Anonymkode: e383e...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte Sofia best før, men Sofie har også vokst på meg.

kjenner en del barn som heter Sofia. Bare en Sofie.

jeg liker Sofi også jeg da. Både med trykk på o Sooofi og med trykk på i, Sofiii. Sofi med trykk på I er en del mykere enn med trykk på O syntes jeg, men røffere med trykk på O.

ikke det du spurte om. Beklager det, men måtte bare nevne det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de to variantene gir litt ulike assosiasjoner, men navn er jo en ytterst personlig smakssak med små nyanser mellom hva man liker og ikke liker. Sofie er koseligere og mer tradisjonelt i mine ører. Sofia har kommet mer som et resultat av at navn med a-ending har blitt veldig populære, forestiller jeg meg. Eller fordi vi er mer internasjonale. Det er også litt mer jålete enn Sofie og sklir ikke like lett over tunga. Er lenger fra i-lyden til a enn til e.

Hadde brukt Sofie av de to.

Hilsen analyse-Guri 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Sofie. Rett og slett fordi jeg er så uendelig lei av at alle jentenavn på død og liv skal slutte på a. Sofie er mer tradisjonelt og klassisk, Sofia gir meg mer «lavt utdanna alenemor som følger navnemoten og kaller jenta si prinsesse og har bare råååsa klær»-vibber.

Anonymkode: 30474...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker Sofie best. Synes det er et gladere og finere navn enn Sofia som blir litt mer trist og tungt (kanskje fordi det høres litt russisk ut i mine ører)

Anonymkode: 199c8...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg liker Sofie. Rett og slett fordi jeg er så uendelig lei av at alle jentenavn på død og liv skal slutte på a. Sofie er mer tradisjonelt og klassisk, Sofia gir meg mer «lavt utdanna alenemor som følger navnemoten og kaller jenta si prinsesse og har bare råååsa klær»-vibber.

Anonymkode: 30474...5ed

Andre forslag då? Kva namn med ei anna ending enn a ville du ha valt viss du skulle gitt namm til ei jente? 

Anonymkode: 82fdb...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Anonym bruker said:

Eg veit at namna er mykje brukt og at ikkje er usannsynleg at ho vil få ei namnesyster eller tre på skulen. Me likar namnet og har ikkje forkasta det sjølv om me held det i bakhovudet. Nokre tankar? Kva likar du best av Sofie og Sofia og kvifor?

Kjenner du nokon som heiter Sofie/Sofia? Om du gjer, kor gamle er dei og har dei nemnt noko om at det er belastande med så mange namnesystre? Eg heiter sjølv Ida, eit namn mange jamaldrande fekk. Sjølv har eg ikkje vore plaga av å ha mange namnesystre. 

Anonymkode: 82fdb...3db

Liker faktisk begge utrolig godt så synes det hadde blitt bra uansett,men jeg tror kanskje jeg hadde valgt Sofie bare fordi jeg kjenner mange små Sofia :)

Anonymkode: 11a12...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofia 🙂, men Sofie er og fint 🙂. Jeg kjenner ei som heter Tiril Sofie, det synes jeg er utrolig fint 🙂

Anonymkode: fad8c...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Andre forslag då? Kva namn med ei anna ending enn a ville du ha valt viss du skulle gitt namm til ei jente? 

Anonymkode: 82fdb...3db

Her er det uendelige muligheter. Jeg liker Liv og Åse. Men også Anne, Astrid, Ingrid, Ellinor, Agnes... mulighetene er mange.

Anonymkode: 30474...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine navn begge to! Må jeg velge, velger jeg Sofia. 
Kjenner flere små Sofia og Sofie. Flere med Sofia. Men ingen av de som jeg vet som har hatt problemer med å hete det nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er fine navn:) Jeg tror jeg ville valgt Sofie, synes det flyter best.

Vet bare om én Sofie, hun er 6 år.

Man har aldri noen garanti for at barnet vil være fornøyd med navnet. (Har selv et sjeldent navn, likte det aldri som barn. Ville mye heller ha et av de mer vanlige navnene, for eksempel. Min datter har alltid gitt uttrykk for at hun liker sitt navn godt, men for tiden vil hun helst hete Elsa;P)

Hvis du ønsker andre forslag, hva synes du om Josefine? Liker bedre betydning og opphav til Sofie/Sofia, men synes Josefine er veldig fint og koselig, og føler det likner i lyden.

Anonymkode: 8e83d...e31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...