Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2020 #1 Skrevet 2. oktober 2020 Min datter hadde atopisk eksem som baby og vokste det av seg. Hun er nå i startfasen av puberteten og jeg har sett noe utslett på henne som minner meg om den første antydningen av atopisk eksem jeg så på henne når hun var baby. Vet det godt bare kan være tørr hun, men kan puberteten trigge atopisk eksem på nytt? Anonymkode: 16e33...0ef
Lillepropell Skrevet 3. oktober 2020 #2 Skrevet 3. oktober 2020 Både pubertet og den tiden vi er i nå kan trigge dette, men også mye annet. Tiden vi er inni nå har gjort at mange har fått økt eksem og mange som ikke har hatt eksem før har fått det. Det vaskes, sprites og vaskes overalt og med det så fører det til at vi blir tørrere i huden samt at det er mye paryfyme og kjempiske ting som flakser rundt i luften vi omgir oss med. Jeg er ikke allergisk eller atopisk selv, men med to barn i us som har atopisk eksem så har vi ikek farfyme i hus slik at jeg lukter at folks vaner endrer seg. Hva de gjør sner jeg ikke, men jeg som jobber i butikk omgås mange folk hver dag og jeg merker at deg lukter mer er og mer parfyme rundt meg. Folk smører seg nok med mer kremer med parfyme, ulike antikabber med ulike lukter osv. Så selv om ikke ditt barn bruker slikt, så er hun eksponert for det og blir deg for mye så kan eksemen blomstre. (Mitt ene barn reagerte om noen hadde dusjet med feil såpe før. Med søsken som syns det er kjedelig og ikke ha lukt i huset så prøvde de seg, noe som noen ganger merktes med engang hun gikk inn på badet. Den ene gangen var hun prikkete over hele kroppen etter bare å ha pusset tennene isamme rom noen hadde dusjet i. Hun hadde ikke brukt såpa. Hu er heldigvis ikke så ille lengre, for hun var helt ekstrem i en periode) Gå i klesskapet hennes og les på merkelappene på klærne. Jeg vil nok tro du vil se noe helt annet enn når hun var mindre og du var bevist på hva hun hadde på seg. Så det kan være greit å finne noen plagg hun bruker en uke og se om deg endrer seg, om det har noen innvirkning om hun bruker bomull eller syntetiske klær. Gå også igjennom hva dere har av såper, vaskemiddler osv. Det kan være en synder her også. Når ungen ikke er plaget så glemmer vi ofte å sjekke hva de inneholder og vi ser ikke hva mye parfyme og andre ting vi har fått inn i hverdagen vår igjen før vi tar en skikkelig titt. Men hormoner og en kropp i forandring kan også ha noe å si.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå