Gå til innhold

Kvinnegrupper og mannegrupper i politiske partier...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag har de fleste politiske partier formelle kvinnenettverk, grupperinger og forum. Det for å hjelpe kvinner på alle måter pga sitt kjønn.

Til og med partier som knapt har spor av testosteron hos sine medlemmer eller velgere har en hinsides satsing på kvinnenettverk.

Vet noen hvorfor partier med stor underrepressentasjon av menn ikke en gang tør nevne behov for en mannegruppe? Er det forbudt, eller bare feministisk politisk ukorrekt å innføre noe som kan gagne en mann?

Anonymkode: 2df4b...64e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes mannegrupper i de fleste partier. Det er menn som styrer mest i Norge i dag. Menn støtter hverandre, klapper hverandre på ryggen. De kalles "gutteklubben grei".

Anonymkode: a4e90...089

Skrevet

Grunnen til at få, hvis noen, partier har formelle mansgrupper er at mennene ikke har opplevd så store problemer for sitt kjønn at de har følt at det var nødvendig å danne slike grupper. Så lenge de blir greit hørt uten er det ikke behov for å legge ned det ekstra arbeidet som må til for å drifte en slik gruppe.

Anonymkode: 073d0...d38

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Grunnen til at få, hvis noen, partier har formelle mansgrupper er at mennene ikke har opplevd så store problemer for sitt kjønn at de har følt at det var nødvendig å danne slike grupper. Så lenge de blir greit hørt uten er det ikke behov for å legge ned det ekstra arbeidet som må til for å drifte en slik gruppe.

Men i f.eks SV og AP er de fleste medlemmer og velgere kvinner, allikevel går det i formelle kvinnenettverk for alle penga.

Blir ikke det litt som med kjønnspoeng til høyere utdannelse: Kvinner tildeles nesten alle kjønnspoengene, til tross for at guttene er sterkt underrepressentert?

Er det forbudt med formelle nettverk for menn i polititiske partier der de er underrepresentert, siden ingen har det?

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til og med partier som knapt har spor av testosteron hos sine medlemmer eller velgere har en hinsides satsing på kvinnenettverk.

Hvilke partier sikter du til da? 

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men i f.eks SV og AP er de fleste medlemmer og velgere kvinner, allikevel går det i formelle kvinnenettverk for alle penga.

Blir ikke det litt som med kjønnspoeng til høyere utdannelse: Kvinner tildeles nesten alle kjønnspoengene, til tross for at guttene er sterkt underrepressentert?

Er det forbudt med formelle nettverk for menn i polititiske partier der de er underrepresentert, siden ingen har det?

Er du medlem i noen av disse? Eller hvor har du det fra at det er «kvinnenettverk for alle penga»? Så vidt meg bekjent er det AP som har dette, ikke SV.

Hvis det er sånn at medlemmer og velgere stort sett er kvinner, så må du jo ellers innrømme at de kvinnene er veldig rause. For på tinget og i sentralstyrene er jo mennene godt representert, og det speiler jo i så fall ikke organisasjonens sammensetning for øvrig. Da blir det uforholdsmessig lett å komme opp og fram i partiapparatet som mann. 

Skrevet
9 minutter siden, Pashla skrev:

Hvilke partier sikter du til da? 

Du er smart og forstår overdrivelsen.

På høyresiden i norsk politikk er kvinner i et lite mindretall og kvinnenettverk der kan kanskje forsvares.

På venstresiden er kvinner i flertall. Allikevel er det formelle kvinnenettverk der også, både i SV og AP. Kan det forsvares? Tilsvarende nettverk for menn finnes ikke i noe norsk politisk parti, så jeg lurer på om det er ulovlig?

Som nevnt; litt som ved høyere utdannelse: Kvinnene tildeles nesten alle kjønnspoeng til tross for at de repressenter et stort flertsll ved høyere utdannelse i Norge.

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er smart og forstår overdrivelsen.

På høyresiden i norsk politikk er kvinner i et lite mindretall og kvinnenettverk der kan kanskje forsvares.

På venstresiden er kvinner i flertall. Allikevel er det formelle kvinnenettverk der også, både i SV og AP. Kan det forsvares? Tilsvarende nettverk for menn finnes ikke i noe norsk politisk parti, så jeg lurer på om det er ulovlig?

Som nevnt; litt som ved høyere utdannelse: Kvinnene tildeles nesten alle kjønnspoeng til tross for at de repressenter et stort flertsll ved høyere utdannelse i Norge.

Det ee ikke ulovlig med tilsvarende nettvék. Hvis menn ønsker det kan de lage det.

Skrevet

Feminismen har tatt helt av, i en retning som ikke likner feminisme i det hele tatt (Ja, jeg er selv kvinne).

Det er mange "tapere" blant menn, noe som egentlig ikke fokuseres på i politikken. En sak som provoserer meg ekstremt er at kjønnslemlestelse av guttebarn er lovlig i Norge.

Jeg er fagorganisert og ser der også at feminismen er totalt misforstått. Jeg kommer med innspill der, uten hell. Det virker som om det er opplest og vedtatt at "kvinner er det svake kjønn, uten særlig valgmuligheter". Det blir ikke nevnt hvor heldige vi er i Norge som har så mange valgmuligheter. Det er f. eks mitt valg at jeg har valgt et klassisk "kvinneyrke" i det offentlige, med relativt dårlig lønn. Jeg kunne valgt å gå et annet utdanningsløp. Sånn sett kunne jeg opparbeidet meg høyere pensjon. Lite blir det snakket om at menn generelt velger yrker som ofte har høyere lønninger, men som også er mer risikabelt i forbindelse med yrkesskader/senskader, fare for oppsigelser (private bedrifter) osv. 

Jeg er feminist, men skjemmes av hvordan dette frontes. Feminisme handler om likeverd mellom kjønnene! Og vi kvinner kan faktisk ta hvilken utdanning vi ønsker. Gutteklubben grei er så som så, men vi kvinner kan da oppnå det vi vil! Vi er da ikke så skjøre!

Anonymkode: 7d886...eaa

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange "tapere" blant menn, noe som egentlig ikke fokuseres på i politikken.

Da får de mennene ta seg sammen og gjøre noe ut av seg. Det er deres ansvar at de er tapere, ikke andres.

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er feminist

Nei, det er du ikke. Husk på at kvinner fortsatt bare tjener 86% av det menn tjener (92% her i Norge). Det er stort sett menn som sitter med makten. Milliardærer flest er menn.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tilsvarende nettverk for menn finnes ikke i noe norsk politisk parti, så jeg lurer på om det er ulovlig?

Du er vel så smart at du skjønner at menn ikke trenger barnepike og at de derfor kan lage sine nettverk selv hvis de trenger det? Eller er det også en kvinneoppgave å se til?

Det er ellers feil at kvinnene tildeles "nesten alle kjønnspoeng". Her kan du se hva Samordna opptak sier om saken:
https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/legge-til-poeng/kjonnspoeng/

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er feminist, men skjemmes av hvordan dette frontes. Feminisme handler om likeverd mellom kjønnene! Og vi kvinner kan faktisk ta hvilken utdanning vi ønsker. Gutteklubben grei er så som så, men vi kvinner kan da oppnå det vi vil! Vi er da ikke så skjøre!

Man blir ikke feminist fordi "kvinner er skjøre", men fordi samme hvor sterke, kapable og kunnskapsrike kvinner er, så er systemet ikke rigget for kvinner. 

Skrevet

Da får de mennene ta seg sammen og gjøre noe ut av seg. Det er deres ansvar at de er tapere, ikke andres.

Nei, det er du ikke. Husk på at kvinner fortsatt bare tjener 86% av det menn tjener (92% her i Norge). Det er stort sett menn som sitter med makten. Milliardærer flest er menn.

Og der har man et prakteksemplar av en "feminist". Når kvinner gjør det dårlig, har andre skylda, når menn gjør det dårlig har mannen selv skylda.. 

Det der med lønn og avkastninger på aksjer må du rett og slett sette seg bedre inn i!

Jeg skammer meg over å være kvinne når jeg leser sånne ting!!!

Skrevet
44 minutter siden, Pashla skrev:

Man blir ikke feminist fordi "kvinner er skjøre", men fordi samme hvor sterke, kapable og kunnskapsrike kvinner er, så er systemet ikke rigget for kvinner. 

Ja, du klarer å plukke ut akkurat det du vil ut av det jeg skriver. Det forundrer meg ikke at du plukker akkurat det med "skjøre", nettopp fordi det ordet provoserer.

Har du tenkt på hvilken valgmulighet vi kvinner faktisk har her i landet?

For å tjene bedre enn folk flest, må man faktisk ofte ta litt sjanser her i livet. Og det handler nok i første rekke om utdanningsvalg. Der er kvinner i Norge generelt konservative. Når kvinner flest velger trygge, offentlige stillinger, så blir lønninga deretter.

Jeg poengterer igjen at jeg har valgt et typisk kvinneyrke med "dårlig" lønn.. Fordi man må da klare å se andre siden av samme sak. Jeg kunne ha valgt annerledes. 

Skrevet
56 minutter siden, Pashla skrev:

Du er vel så smart at du skjønner at menn ikke trenger barnepike og at de derfor kan lage sine nettverk selv hvis de trenger det? Eller er det også en kvinneoppgave å se til?

Det er ellers feil at kvinnene tildeles "nesten alle kjønnspoeng". Her kan du se hva Samordna opptak sier om saken:
https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/poengberegning/legge-til-poeng/kjonnspoeng/

Ørlite dømmende? Er du vant til en mann du til stadighet må ha "kontroll "over? Og hersketeknikker kan du vel holde deg god for? 

Ellers takker jeg for en god link til saklig informasjon som viser til likestilling.

Du er en slik "feminist" man som oftest ser i media...Dessverre. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, du klarer å plukke ut akkurat det du vil ut av det jeg skriver. Det forundrer meg ikke at du plukker akkurat det med "skjøre", nettopp fordi det ordet provoserer.

For å tjene bedre enn folk flest, må man faktisk ofte ta litt sjanser her i livet. Og det handler nok i første rekke om utdanningsvalg. Der er kvinner i Norge generelt konservative. Når kvinner flest velger trygge, offentlige stillinger, så blir lønninga deretter.

Jeg poengterer igjen at jeg har valgt et typisk kvinneyrke med "dårlig" lønn.. Fordi man må da klare å se andre siden av samme sak. Jeg kunne ha valgt annerledes. 

Alt dette ville jo fungert superfint dersom alle startet fra samme startstrek og ingen ble utsatt for hindringer. Men sånn er jo ikke verden. Du kan bare fortsette å tro det, men det stemmer ikke likevel. Kvinners muligheter blir bremset av en hel masse utenforliggende ting som de selv ikke har kontroll over.

Anonymkode: 6150f...f11

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

I dag har de fleste politiske partier formelle kvinnenettverk, grupperinger og forum. Det for å hjelpe kvinner på alle måter pga sitt kjønn.

Vet noen hvorfor partier med stor underrepressentasjon av menn ikke en gang tør nevne behov for en mannegruppe? Er det forbudt, eller bare feministisk politisk ukorrekt å innføre noe som kan gagne en mann?

Tror du har misforstått helt. Det trengs ikke mannenettverk i Ap, der har de en innøvd ukultur som favoriserer menn uansett. Det er den som gjør at folk som Trond Giske kan sikte på toppverv samme hvor atal han er. 

Ellers er verden full av mannenettverk. Hva kaller du Frimurerlosjen, Rotary, Lion’s og Tempelridderne? Eller «Det Norske Selskab»? 

Skrevet

Og før noen "henger meg" for alt det jeg har skrevet; Jeg er feminist. Men begrepet er helt misforstått! Man må kunne kjempe for likeverdighet mellom kjønnene uten å rakke ned på den ene eller den andre. Ja, jeg er skyldig. Jeg kan rakke ned på det noen skriver, fordi det provoserer meg. Det er fordi jeg leser det slik at det er urettferdig sånn eller sånn. 

I dette landet her har vi faktisk så mange valgmuligheter at vi faktisk må ta endel ansvar selv på hva vi ender opp med av lønn/pensjon. Jeg kjenner mange kvinner og menn som har gått tradisjonelle og utradisjonelle veier. Damene som i dag er økonomer, ingeniører, lærere etc klager aldri på at de ikke tjener like godt som sine mannlige kolleger. Det er fordi de tjener LIKE GODT som sine mannlige kolleger. 

Nå må vi slutte å klage! Vi vet veldig godt hvilke jobber som gir godt betalt, og hvilke jobber som (i forhold til utdannelse) gir rævva betalt! Ikke lat som om dette er helt nytt!

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alt dette ville jo fungert superfint dersom alle startet fra samme startstrek og ingen ble utsatt for hindringer. Men sånn er jo ikke verden. Du kan bare fortsette å tro det, men det stemmer ikke likevel. Kvinners muligheter blir bremset av en hel masse utenforliggende ting som de selv ikke har kontroll over.

Okei! Fortell! Snakker du om fra helt fra start? Fra vi ble født? Kjønnsroller?

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og igjen; Jeg skjønner virkelig ikke hva som skulle stoppe meg fra å få en godt betalt jobb eller stilling generelt (også politisk). Ja, sånn bortsett fra meg selv og mine ønsker for yrkesvalg. Det er da jeg som selv har gått den vegen jeg har gått.

Vi har i dag kvinnelig statsminister, og ellers mange kvinner høyt oppe i politikken.

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og igjen; Jeg skjønner virkelig ikke hva som skulle stoppe meg fra å få en godt betalt jobb eller stilling generelt (også politisk). Ja, sånn bortsett fra meg selv og mine ønsker for yrkesvalg. Det er da jeg som selv har gått den vegen jeg har gått.

Vi har i dag kvinnelig statsminister, og ellers mange kvinner høyt oppe i politikken.

At du virkelig ikke skjønner det betyr jo ikke at det ikke skjer. Det betyr bare at du mangler noe kunnskap. Bl a blir kvinner bedømt på andre måter enn menn i sine akademiske prestasjoner og i jobbsøknader. Les denne:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/BOMrE/kronikk-menn-som-ikke-liker-karrierekvinner

I tillegg blir kvinner skviset etter barselpermisjoner:

https://www.dn.no/arbeidsliv/hanne-bjurstrom/torbjorn-roe-isaksen/dn-kvinner/degradert-fra-ledergruppen-til-rydding-pa-lageret-etter-mammaperm-et-stort-problem/2-1-618757

At du selv ikke «forstår» dette er vel fordi du ikke har vært i situasjonene selv. Men det er ingen unnskyldning for å være kunnskapsløs.

Skrevet

Har du tenkt på at det gjør at menn blir enda mer skjerpet og gjør det enda bedre?

Rise of feminism has only made men MORE ambitious as they are driven to compete for top jobs and salaries against women, study says
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-6334095/The-rise-feminism-boys-ambitious-strive-jobs.html

Kanskje dette hadde gjort deg godt å lese?

23 Ways Feminism Has Made the World a Better Place for Men
https://www.mic.com/articles/88277/23-ways-feminism-has-made-the-world-a-better-place-for-men

Skrevet

Og du lager en stråmann av feminisme. Feminismens mål er ikke å gjøre noe mot menn, feminismens mål er å bekjempe patriarkatet. Det er å få patriarkatet til å skjelve og rase sammen. Det er vårt mål.

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og der har man et prakteksemplar av en "feminist". Når kvinner gjør det dårlig, har andre skylda, når menn gjør det dårlig har mannen selv skylda..

Ja, for menn utsettes faktisk ikke for undertrykking slik vi kvinner utsettes for. Menn har langt mange flere sjanser og muligheter enn vi kvinner har. Så når de gjør det dårlig så er det til trass for, ikke på grunn av. Da er det fordi de rett og slett ikke gjør en innsats, ikke gidder.

Skrevet

Takk for svar!

Da forstår jeg at ikke er lovforbud mot formelle nettverk for menn i politiske partier der de er underrepressentert.

Men leser at det fra feministisk hold arbeides hardt for å få "patriarkatet til å skjelve og rase sammen"...og dermed finnes det bare kvinnenettverk i norske partier, uansett hvor stor overvekt av kvinner det er.

...også at det er tidsriktig at jenter får nesten alle kjønnspoengene til høyere utdannelse, til tross for at de repressenterer det store flertallet av studentene på dette nivået i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...