Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #1 Skrevet 1. oktober 2020 Rundt 1-2-3 år? Hva gjorde at dere fattet mistanke? Anonymkode: 8bde9...a62
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #2 Skrevet 1. oktober 2020 Her var hun ekstremt aktiv allerede fra hun var baby, krabbet 5 mnd, løp 10 mnd, og skulle aldri ligget i vogna, for måtte bare bæres, så hun kunne få med seg alt. Og fra hun lærte å løpe, så løp hun alltid. Hun satt ikke pent i sandkassa med de andre barna, hun bare løp. Vi gikk turer i skogen fra den sommeren hun ble 1 år, og hun gikk alltid selv, nektet å bli bært, og vi kunne gå i flere timer. Hun var svært sosial, og elsket å være sammen med andre barn. Ville ikke hjem fra barnehagen. Veldig sta og trassig og. Men det var jeg som barn og ung, så kan jo være gener. Anonymkode: dabf2...081
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #3 Skrevet 1. oktober 2020 Hun begynte å krype da hun var 4 mnd, å gå da hun var 8 mnd! Siden har hun løpt. Går sjelden. Sov aldri mer enn 30 min sammenhengene som baby. Sluttet ikke med våkenetter før hun var 4 år. Skulle ha med seg ALT i løpet av dagen og nektet å ligge. Å gå på trilletur med et spedbarn som bare vil opp og se, var en heftig opplevelse. Har dessverre slitt litt sosialt, da hun ikke får med seg alt av info. Klarer ikke det spillet andre jenter bedriver, der de avtaler med blikk og kroppsspråk. Hun glemmer også nesten alt. Hver dag. Å få henne til å gjøre seg klar og rekke noe er nærmest umulig om vi ikke gjeter henne gjennom hele prosessen. Men hun er en fantastisk snill og inteliggent jente, og hver dag med henne er fylt med glede og entusiasme ❤ Anonymkode: c7295...336
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #4 Skrevet 1. oktober 2020 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun begynte å krype da hun var 4 mnd, å gå da hun var 8 mnd! Siden har hun løpt. Går sjelden. Sov aldri mer enn 30 min sammenhengene som baby. Sluttet ikke med våkenetter før hun var 4 år. Skulle ha med seg ALT i løpet av dagen og nektet å ligge. Å gå på trilletur med et spedbarn som bare vil opp og se, var en heftig opplevelse. Har dessverre slitt litt sosialt, da hun ikke får med seg alt av info. Klarer ikke det spillet andre jenter bedriver, der de avtaler med blikk og kroppsspråk. Hun glemmer også nesten alt. Hver dag. Å få henne til å gjøre seg klar og rekke noe er nærmest umulig om vi ikke gjeter henne gjennom hele prosessen. Men hun er en fantastisk snill og inteliggent jente, og hver dag med henne er fylt med glede og entusiasme ❤ Anonymkode: c7295...336 Anbefaler å ha bittelitt i bakhodet at jenter som har Aspergers (det heter jo ikke det mer, men dere vet hva jeg mener) veldig ofte blir feildiagnosert til ADHD. Noen har også begge deler. Det ringer noen bjeller her når du forteller om at hun bl.a. ikke får med seg det sosiale, og må gjetes. At det er vanskelig å rekke ting. Spesielt dette med det sosiale er uhyre viktig å følge opp, hjelpe til med, og at hun har trygge voksenpersoner på skolen som hun kjenner og som skjønner hva det er snakk om (uavhengig av hvilken diagnose). Man trenger MYE tålmodighet, hjelp og forståelse. Jeg tror få «vanlige» skjønner hvor ødeleggende det er å ha det slik: man føler seg utstøtt, udugelig, og verdiløs. Og det merkes mer og mer i skole/ungdomsårene. Anonymkode: 383b3...542
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #5 Skrevet 1. oktober 2020 Hvorfor sier du dette? Har du opplevd det selv eller har du barn med asperger? Anonymkode: c7295...336
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #6 Skrevet 1. oktober 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor sier du dette? Har du opplevd det selv eller har du barn med asperger? Anonymkode: c7295...336 Jeg har selv Aspergers og barn (fra små barn til voksne) med ADHD og muligens Aspergers. Og dette med Aspergers har ikke vært noe tema for noen av oss før siste året. Jeg har lært masse om det dette året, og skjønner virkelig mye mer, både av min egen historie og mine barn. Er egentlig ikke så tilhenger av alle mulige diagnoser, det er så mye av det. Vi er som vi er, liksom, og det bør være plass til alle. Men jeg ser jo at det ikke funker helt... Anonymkode: 383b3...542
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #7 Skrevet 1. oktober 2020 -Treg i utviklingen og ikke spesielt fysisk aktiv. Gikk ved 18 måneder. -Krevende baby. Mye gråt, korte søvnøkter, lite søvn totalt. Fussy. -Veldig sosial, men forsinket i utviklingen av sosial lekekompetanse. Bet andre barn i barnehagen det første året, lite tålmodig og svært egenrådig. -Svært dårlig på overganger. Mye sinneuttrykk som vi ofte tenkte handlet mer om engstelse eller manglende forståelse for hva som skulle skje. -Svært forsinket språk, ble senere diagnostisert med språkforstyrrelse. Fikk ADHD-diagnose som åtteåring. Vi mistenkte ikke denne diagnosen spesifikt før skolestart, men var tydelige på at det var "noe" som førte til reguleringsvansker. Anonymkode: d3406...ea0
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #8 Skrevet 1. oktober 2020 Ekstremt aktiv, måtte gjetes rundt. Slet med søvn. Barnehagen så at de ble helt matt av energien hennes ("Hun er jo mer aktiv enn alle de andre på avdelingen til sammen!"), taklet dårlig skifte av aktiviteter, ble veldig stresset av lyder osv. Hun er 11 år nå og har nettopp fått diagnosen, men jeg har vært helt sikker siden hun var 4 år. Vår sliter ikke sosialt. Anonymkode: b4b05...9c6
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #9 Skrevet 1. oktober 2020 Ekstremt rolig. Rørte ikke noe, holdt seg for seg selv, sov mye, var aldri høyt og lavt, lekte best alene. Krabbet da hun var 8-9 mnd (hadde pute mellom beina de første 5 1/2 mnd) gikk da hun var 11 mnd Anonymkode: 6bc43...b1a
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #10 Skrevet 1. oktober 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Anbefaler å ha bittelitt i bakhodet at jenter som har Aspergers (det heter jo ikke det mer, men dere vet hva jeg mener) veldig ofte blir feildiagnosert til ADHD. Noen har også begge deler. Det ringer noen bjeller her når du forteller om at hun bl.a. ikke får med seg det sosiale, og må gjetes. At det er vanskelig å rekke ting. Spesielt dette med det sosiale er uhyre viktig å følge opp, hjelpe til med, og at hun har trygge voksenpersoner på skolen som hun kjenner og som skjønner hva det er snakk om (uavhengig av hvilken diagnose). Man trenger MYE tålmodighet, hjelp og forståelse. Jeg tror få «vanlige» skjønner hvor ødeleggende det er å ha det slik: man føler seg utstøtt, udugelig, og verdiløs. Og det merkes mer og mer i skole/ungdomsårene. Anonymkode: 383b3...542 Opplever oftere at det er mistanke om asperger så viser det seg at det er adhd. Adhd medfører ofte også vansker med mentalisering (forstå at andre tenker anderledes enn meg) som sammen med inpulsivitet osv fort gir sosiale vansker. At de må følges tett er også vanlig. Mye misforstålser rundt om på at om barn strever sosialt må det handle om asperger. Kan være så mye -også adhd. En som jobber i bup Anonymkode: e590f...dfe
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2020 #11 Skrevet 1. oktober 2020 Hun har Adhd uoppmerksom type(ADD) (og autismespekterforstyrrelser) Baby alder: Hun gråt mye. Ble fort overstimulert som baby. Likte ikke å bli "håndtert". Dvs påkledt, avkledd, vasket, ordnet på osv. Kvapp lett. Småbarnsalder: Var endel frustrert, fikk fort sinneanfall hvor hun dunket hodet i gulvet med vilje når hun var sint/frustrert. Trakk seg vekk fra andre barn, reagerte negativt på store forsamlinger. Snakket mye ord, men hadde dårlig språkforståelse. reagerte negativt på høye lyder. Anonymkode: c33f4...b64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå