Gå til innhold

Barnehagen vil ikke gi baby morsmelk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Latterlig. Snakk om å gjøre seg vanskelig. I bhg jeg jobber i gir vi så klart både morsmelk og mme hvis foreldrene ønsker dette. 

Anonymkode: 4ce1b...cbd

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Latterlig. Snakk om å gjøre seg vanskelig. I bhg jeg jobber i gir vi så klart både morsmelk og mme hvis foreldrene ønsker dette. 

Anonymkode: 4ce1b...cbd

Jeg jobber også i barnehage å det er en selvfølge at vi gir MME til barna som får det. Morsmelk har vi aldri blitt spurt om enda men vi hadde selvfølgelig ikke sagt nei til det heller. Som mor i denne saken også selv sier,så hadde nok overgangen til bhg gått lettere om barnet fikk morsmelk som han/hun var vant til. 

Anonymkode: 8a153...b7a

Skrevet

Håpløst pinlig å begrunne det med at de ikke er komfortabel med å håndtere brystmelk. 
Hallo? De håndterer sikling, tiss, bæsj, snott og gudvethva på daglig basis. Men brystmelk, der går grensen?

Anonymkode: c08c2...824

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håpløst pinlig å begrunne det med at de ikke er komfortabel med å håndtere brystmelk. 
Hallo? De håndterer sikling, tiss, bæsj, snott og gudvethva på daglig basis. Men brystmelk, der går grensen?

Helt enig. «Ikke komfortabel med å håndtere andres kroppsvæske» som de presterte å si

Anonymkode: 5699d...fd4

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så enig.. Jobber selv i bhg, kunne ikke falt meg inn å nekte å gi et barn mm, barnet her er 11 mnd, har nok ikke begynt med vanlig melk enda. 

Og ang unnskyldningen det er ubehagelig å jobbe med andres kroppsvæsker🙄 vi i bhg kommer hjem med snørr på klær og av og til andre kroppsvæsker som er mer " ubehagelig" enn MM. 

Anonymkode: 0ebd0...a55

Skrevet

Så trist at brystmelk fremstilles som noe ekkelt. 

Min første sønn ble født prematurt, og jeg måtte pumpe melk som ble frosset og tint opp av sykepleiere. Jeg husker det var litt absurd med de bittesmå mengdene som skulle gis med sonde til sønnen min. Det virket ærlig talt litt mye arbeid for så lite. Men en av de varmeste sykepleierne fortalte meg at den lille sprøyten var flytende gull og skulle verdsettes deretter.. 

Anonymkode: ac432...517

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min første sønn ble født prematurt, og jeg måtte pumpe melk som ble frosset og tint opp av sykepleiere. Jeg husker det var litt absurd med de bittesmå mengdene som skulle gis med sonde til sønnen min. Det virket ærlig talt litt mye arbeid for så lite. Men en av de varmeste sykepleierne fortalte meg at den lille sprøyten var flytende gull og skulle verdsettes deretter.. 

Ja ikke sant ❤️ Mors kropp produserer melk som er spesialtilpasset akkurat det barnet

Anonymkode: 5699d...fd4

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh det samme sa en sykepleier da mitt premature barn ble født. Jeg måtte også pumpe meg og i begynnelsen var det så å si ingenting, men sykepleieren sa at dette var gull for babyen. Hun dyppet q-tips i de få dråpene som var der, og puttet q-tipsen i munnen til babyen. ❤

Anonymkode: 7e3e8...92c

Skrevet

Så fint å lese svarene fra dere som jobber i barnehage selv. Her stemmer visst terrenget likevel godt med mitt kart, og det er godt å vite. ♥️

Skrevet

I løpet av mine 10 år på småbarnsavdeling så har vi aldri fått spørsmål om å gi morsmelk, så vet ikke hvordan mine kollegaer ville reagert på det, men kan tenke meg at noen av de hadde rynket på nesa av det, personlig så ser jeg ikke at det skulle være et problem.

Anonymkode: 1b323...487

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Samme situasjon her. 😊❤

Anonymkode: 6fc5a...a21

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

I løpet av mine 10 år på småbarnsavdeling så har vi aldri fått spørsmål om å gi morsmelk, så vet ikke hvordan mine kollegaer ville reagert på det, men kan tenke meg at noen av de hadde rynket på nesa av det, personlig så ser jeg ikke at det skulle være et problem.

Det er jo egentlig interessant at spørsmålet aldri har kommet opp i din barnehage. Jeg har hatt barn i tre forskjellige barnehager, og opplevde foreldregruppene som innad svært homogene. I studentbarnehagen begynte mange barn som veldig små babyer, men mange ble ammet de første to årene, også i barnehagen. Da vi flyttet ut av byen begynte barna mye senere - ofte rundt 18 måneder - og jeg så ingen andre som ammet i barnehagen. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men de rynker ikke på nesa av bæsjebleier, snørrete unger, blodige skrubbsår osv.? 

Anonymkode: 84a9a...796

Skrevet
1 time siden, Leverpostei skrev:

Det er jo egentlig interessant at spørsmålet aldri har kommet opp i din barnehage. Jeg har hatt barn i tre forskjellige barnehager, og opplevde foreldregruppene som innad svært homogene. I studentbarnehagen begynte mange barn som veldig små babyer, men mange ble ammet de første to årene, også i barnehagen. Da vi flyttet ut av byen begynte barna mye senere - ofte rundt 18 måneder - og jeg så ingen andre som ammet i barnehagen. 

Vi har hatt unger ned til 8 mnd, veldig mange av ungene er under året når de begynner, vet at flere av de har blitt ammet, men har aldri fått spørsmålet.

Skrevet (endret)

Jeg flirte litt av at moren argumenterer med at det er morsmelk som er det mest naturlige for barnet. Akkurat som om det er naturlig for barnet å gå i barnehage 11 måneder gammel? Moren fremstiller seg opptatt av barnets beste, men barnets beste er tydeligvis bare viktig så lenge det er komfortabelt for mor Jeg har ingen sterk mening om hvorvidt barnehageansatte bør tåle å håndtere morsmelk, men dette synes jeg blir litt pinlig.

Endret av Barbalamma
Skrevet
47 minutter siden, Barbalamma skrev:

Jeg flirte litt av at moren argumenterer med at det er morsmelk som er det mest naturlige for barnet. Akkurat som om det er naturlig for barnet å gå i barnehage 11 måneder gammel? Moren fremstiller seg opptatt av barnets beste, men barnets beste er tydeligvis bare viktig så lenge det er komfortabelt for mor Jeg har ingen sterk mening om hvorvidt barnehageansatte bør tåle å håndtere morsmelk, men dette synes jeg blir litt pinlig.

Ser ikke sammenhengen? Ganske vanlig å begynne i barnehagen rundt den alderen.

Skrevet
39 minutter siden, ulenissen skrev:

Ser ikke sammenhengen? Ganske vanlig å begynne i barnehagen rundt den alderen.

Vanlig er ikke det samme som naturlig.

Skrevet
24 minutter siden, Barbalamma skrev:

Vanlig er ikke det samme som naturlig.

Det er privilegiet ditt som snakker. Det naturlige kan være å bo i en hule og dø rundt 30-årsalderen, eller at mennesker gjennom generasjoner bruker intellektet sitt og bringer oss dit vi er i dag, men komfort og medisinske og teknologiske fremskritt. Denne utviklingen, samt opprettholdelsen av velferdsstaten, krever at alle som kan bidrar. De færreste land har så gode rettigheter for foreldre og barn som Norge. 

Anonymkode: d65ce...55c

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er privilegiet ditt som snakker. Det naturlige kan være å bo i en hule og dø rundt 30-årsalderen, eller at mennesker gjennom generasjoner bruker intellektet sitt og bringer oss dit vi er i dag, men komfort og medisinske og teknologiske fremskritt. Denne utviklingen, samt opprettholdelsen av velferdsstaten, krever at alle som kan bidrar. De færreste land har så gode rettigheter for foreldre og barn som Norge. 

Anonymkode: d65ce...55c

Der er vi 100% enige. Min mening var å påpeke at moren setter seg i en selvmotsigende posisjon, når hun argumenterer med at det mest naturlige for barnet er å få morsmelk.

Skrevet
1 minutt siden, Barbalamma skrev:

Der er vi 100% enige. Min mening var å påpeke at moren setter seg i en selvmotsigende posisjon, når hun argumenterer med at det mest naturlige for barnet er å få morsmelk.

Nei, hvordan det? Mener du at et valg som i dine øyne ikke er optimalt gjør at alle valg som følger etter må være like suoptimale bare fordi du foretrekker en merkelig form for orden? 

Det er bare selvmotsigende om man er en sort/hvitt-tenker.

Anonymkode: 21862...968

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hvordan det? Mener du at et valg som i dine øyne ikke er optimalt gjør at alle valg som følger etter må være like suoptimale bare fordi du foretrekker en merkelig form for orden? 

Det er bare selvmotsigende om man er en sort/hvitt-tenker.

Anonymkode: 21862...968

Nei, nå tillegger du meg en mening. Jeg flirte av argumentasjonen til moren, ikke av livsvalgene hennes.

Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage i 13 år, og hadde ikke hatt noe problem med det.

Anonymkode: 0f49d...a20

Skrevet

Synes det er litt rart at folk ikke ser forskjell på kroppsvæsker fra barn og voksne? De fleste aksepterer å tørke bæsj fra barnerumper, men det er jo noe helt annet å tørke bæsj, tiss og snørr fra voksne.

Personlig ville jeg aldri ha håndtert andres brystmelk. Ikke fordi jeg synes brystmelk er ekkelt, jeg håndterer lett min egen, men fordi jeg ikke vil ta i, eller risikere å måtte ta i, væske som kommer fra andre voksne. En psykolog eller atferdsforsker kan sikkert forklare hvorfor mange synes andres kroppsvæsker er ekkelt. 

Nå jobber heldigvis ikke jeg i barnehage, så dere trenger ikke gå helt i det sedvanlige DIB-hysteriet der det er veldig, veldig synd på barn og der andre burde slutte i jobben sin.

Anonymkode: 2c228...a76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...