Gå til innhold

En gang leder alltid leder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er leder selv. Det koster utrolig mye mer enn å være "ordinær" medarbeider. Jeg tenker at det går fint an å være leder noen år og så gjøre noe annet, men det er ikke så vanlig? Hvorfor ikke? Lønn? Påvirkningsmulighet? 

Anonymkode: 04dab...64b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det så uvanlig, altså? Jeg kjenner mange, inkludert meg selv, som har sagt fra seg lederrollen og gått over i en annen type stilling. For min egen del så begynte det å gå på både helsa og humøret løs å være leder i en struktur der påvirkningsmulighetene skrumpet parallelt med budsjettene og det som tiltrakk meg med lederrollen ble spist opp av administrative oppgaver og alt annet som var kjedelig. 

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er leder selv. Det koster utrolig mye mer enn å være "ordinær" medarbeider. Jeg tenker at det går fint an å være leder noen år og så gjøre noe annet, men det er ikke så vanlig? Hvorfor ikke? Lønn? Påvirkningsmulighet? 

Mellomledere er de med den tøffeste jobben, størst trivsel og opplevelse av kontroll over egen arbeidshverdag finner man hos de øverste lederne. 

Så gå opp eller ned...

Anonymkode: 9416f...e7f

Skrevet

Jeg har en kollega, lærer, som har vært både rådgiver, avdelingsleder og rektor på ulike skoler tidligere, men som fant ut at han trives best "på gulvet" som det han egentlig utdannet seg til. Jeg kunne aldri vært leder selv, ikke fordi jeg ikke har evnene eller det som skal til, men jeg hadde mistet arbeidsgleden rett og slett. Altfor mye ansvar og lite igjen av den opprinnelige jobben, som jeg tross alt elsker.

Anonymkode: 9b600...314

Skrevet

Vært leder i mange år. Jobber med økonomi. Da jeg søkte nye jobber for noen år siden så søkte jeg kun uten lederansvar. Å være leder gir ikke så mye bedre lønn på mellomledernivå der jeg var. Nå har jeg jobbet fem år uten lederansvar og kommer aldri til å ta en slik rolle igjen. Eller, jeg kan være faglig leder men ikke personal. Det er ikke en rolle jeg trives med. 
Min nye arbeidsgiver synes det er et utradisjonelt valg. Har forsøkt å tilby meg lederstillinger. Nå har jeg fått skreddersydd egen stilling der jeg slipper personalansvar. 

Anonymkode: 78e37...73e

Skrevet

Samtlige jeg kjenner som har personalansvar sier at det spiser dem opp og at de hadde vært det foruten om de kunne.

Anonymkode: 31fb9...144

Skrevet

Jeg er leder med personalansvar for 60 personer. Skal bli her litt til, og vil nok fortsette som leder, men skal hakket høyere og slippe personalansvar. 

Startet nyutdannet og fremadstormende, skulle revolusjonere med min HR kunnskap og evne til å se de enkelte for deres fulle potensiale. Pft, for noe tøys. Folk er på generelt grunnlag kun seg selv nærmest, og ytterst få evner å se at man må gi for the greather good. Så nei, dette gidder jeg ikke å sitte med i 30år til. Du blir utslitt og spist opp, til ingen nytte. 

Vet om flere som jobbet seg "opp" som meg, men tro ned igjen etter noen år av samme grun. Kan komme på 5 i slengen i min organisasjon, og vet det er flere som også gikk helt ut til andre yrker eller det private. Så helt uvanlig er det ikke her i allefall. 

Anonymkode: 0c81c...8fb

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er leder med personalansvar for 60 personer. Skal bli her litt til, og vil nok fortsette som leder, men skal hakket høyere og slippe personalansvar. 

Startet nyutdannet og fremadstormende, skulle revolusjonere med min HR kunnskap og evne til å se de enkelte for deres fulle potensiale. Pft, for noe tøys. Folk er på generelt grunnlag kun seg selv nærmest, og ytterst få evner å se at man må gi for the greather good. Så nei, dette gidder jeg ikke å sitte med i 30år til. Du blir utslitt og spist opp, til ingen nytte. 

Vet om flere som jobbet seg "opp" som meg, men tro ned igjen etter noen år av samme grun. Kan komme på 5 i slengen i min organisasjon, og vet det er flere som også gikk helt ut til andre yrker eller det private. Så helt uvanlig er det ikke her i allefall. 

Anonymkode: 0c81c...8fb

Nå lo jeg! Min erfaring er at (altfor) mange har forsvinnende lite potensiale til noe som helst. Og hva skal man sette dem til å gjøre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...