Vrimle Skrevet 30. september 2020 #1 Skrevet 30. september 2020 Hei! Jeg lurer på om noen her har erfaring med celleforandringer som betegnes som AGUS? Tok celleprøve og fikk tilbakemelding om celleforandringer, så jeg måtte ta utvidet celleprøve. Det ble da tatt biopsi som jeg nå venter på svar på. Ventetiden er lang og jeg er bekymret. Jeg lurer på hva som skjedde videre for dere som har fått påvist AGUS. Måtte dere koniseres?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2020 #2 Skrevet 30. september 2020 AGUS Det var 756 celleprøver (0,2 %) med AGUS i 2015. Diagnosen AGUS er forkortelse for «atypical glandular cells of undetermined significance» eller atypiske sylinderepitelceller av usikker betydning. Omtrent 16 % av kvinner med AGUS får påvist CIN3+ i løpet av 3,5 års oppfølging, og 0,8 % får påvist kreft. Kvinner med AGUS anbefales utredning hos gynekolog med kolposkopi og biopsi. Alle kvinner med AGUS anbefales kolposkopi og biopsi uavhengig om HPV-test er positiv eller negativ. Ved AGUS kan de atypiske cellene utgå fra livmorhalsen eller fra slimhinnen i livmorhulen (endometriet). Adenokarsinomer fra livmorhalsen er vanligvis HPV positive, mens adenokarsinomer fra endometriet (endometrioid adenokarsinom) er HPV negative. Hos kvinner over 40 år er det økt risiko for kreft i endometriet. Anonymkode: 60c16...b07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå