Gå til innhold

Ny Samboer... felles økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte sammen med min nye kjæreste. Jeg har barn fra før, han har ingen, og vi flytter begge inn i noe nytt sammen, for å liksom starte med blanke ark sammen. :) 

Begge to har jobb og inntekt. Han tjener litt mer enn meg.  Jeg ønsker ikke at økonomi skal være et vanskelig tema, så jeg vil vi skal avklare ting før vi flytter sammen.

jeg har ikke hatt samboer på 10 år og da var jeg student og arbeidsledig og økonomien var helt på trynet... jeg føler meg helt forvirret. Hvordan gjør vi dette her? Hva er anbefalt. Bør vi ha felles konto eller sånn.. 

Hvordan gjør andre det ? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har mindre inntekt og mere utgifter da du forsørger 2 barn. Som din samboer ville jeg nok ikke ønske felles økonomi men prosentvis fordeling er praktisk og i mine øyne rettferdig.

Skrevet

Helt greit med felles kontoer, felles matkonto og felles regningskonto, men han skal jo ikke forsørge dine barn så det mest rettferdige er jo at du betaler inn litt mer enn han til disse.

Regner med du får bidrag for barna dine? De pengene bør jo i stor grad gå inn på matkonto og regningskonto om fritidsaktiviteter o.l. skal trekkes fra den.

Anonymkode: 10c74...c7b

Skrevet

Jeg har tre barn fra før og har giftet meg på nytt. Han har ingen barn. Vi kjøpte bolig sammen for 1,5 år siden.

Vi har 99% felles økonomi. Nå er min mann kanskje litt utenomjordisk, men her er alle kroner felles, alle utgifter og inntekter felles etc. Han valgte meg med de følgende det har (tre barn og utgifter deretter) og økonomi skal aldri være et tema for krangling her hos oss, og det er en vanvittig befrielse.

Vi har følgende kontoer felles:

- Husholdningskonto (med hvert sitt kort), her går all handling fra, diesel, etc.

- Regningskonto, til absolutt alt av regninger, faste utgifter, lån etc.

- Sparekonto, til «bruk», som ferier, konfirmasjoner etc.

- Bufferkonto, til uforutsette utgifter etc.

Grunnen til at jeg skriver 99% felles økonomi er at vi begge har et likt beløp igjen på egen konto etter at vi andre er fylt opp, som er «lommepenger» og går til egne interesser, sparing til gaver til hverandre etc.

Anonymkode: 0fde3...8fb

Skrevet

Aldri i livet, men nå ville jeg ikke hatt felles økonomi med noen. Ville ha satt opp noen felles kontoer for regninger og eventuelt mat. Så må dere jo diskutere hvor mye mer du bør betale pga barn.

Jeg forstår virkelig ikke at noen vil ha fullstendig felles økonomi.

Anonymkode: dfeec...dd8

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har tre barn fra før og har giftet meg på nytt. Han har ingen barn. Vi kjøpte bolig sammen for 1,5 år siden.

Vi har 99% felles økonomi. Nå er min mann kanskje litt utenomjordisk, men her er alle kroner felles, alle utgifter og inntekter felles etc. Han valgte meg med de følgende det har (tre barn og utgifter deretter) og økonomi skal aldri være et tema for krangling her hos oss, og det er en vanvittig befrielse.

Vi har følgende kontoer felles:

- Husholdningskonto (med hvert sitt kort), her går all handling fra, diesel, etc.

- Regningskonto, til absolutt alt av regninger, faste utgifter, lån etc.

- Sparekonto, til «bruk», som ferier, konfirmasjoner etc.

- Bufferkonto, til uforutsette utgifter etc.

Grunnen til at jeg skriver 99% felles økonomi er at vi begge har et likt beløp igjen på egen konto etter at vi andre er fylt opp, som er «lommepenger» og går til egne interesser, sparing til gaver til hverandre etc.

Du har skutt gullfuglen du

Anonymkode: 9918b...7cf

Skrevet

Enig med vedkommende over her ang felles økonomi. Jeg har to barn fra før, vi har ett felles. Min mann tjener det dobbelte av meg. Vi eier alt sammen og alle penger er felles. Han forsørger også en del av mine barn. Det har aldri vært noe tema å gjøre det annerledes. Han kan jobbe ugunstige tider og dra inn mer penger fordi jeg kun jobber dagtid bla. Felles innsats for familien altså.

Anonymkode: 42e9b...e43

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har skutt gullfuglen du

Anonymkode: 9918b...7cf

Ja det har jeg absolutt, men heldigvis har han det også 😉 Vi er ekstremt lite opptatt av «mitt og ditt», her er alt vårt. Jeg hadde en drittgjeld som han betalte bort, jeg har fått en stor forsikringsutbetaling, han tjente mest først, nå tjener jeg mest osv. Poenget er at det går opp i opp, i hvert fall gjennom et helt liv. Og skal man velge å bo sammen og være en familie så ville det for oss blitt helt feil å dele opp i mitt og ditt.

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aldri i livet, men nå ville jeg ikke hatt felles økonomi med noen. Ville ha satt opp noen felles kontoer for regninger og eventuelt mat. Så må dere jo diskutere hvor mye mer du bør betale pga barn.

Jeg forstår virkelig ikke at noen vil ha fullstendig felles økonomi.

Det er mye enklere, derfor. Forutsatt at man gjengs over er enige, har et godt forhold og ønsker å bli gamle sammen. Vi har vært sammen i 25 år nå og har er veldig godt forhold, og vi håper begge to at det fortsetter sånn. Så hvorfor ikke? 

Anonymkode: 2bc15...b62

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mye enklere, derfor. Forutsatt at man gjengs over er enige, har et godt forhold og ønsker å bli gamle sammen. Vi har vært sammen i 25 år nå og har er veldig godt forhold, og vi håper begge to at det fortsetter sånn. Så hvorfor ikke? 

Uavhengighet og selvstendighet. Har vært gift med samme mann i 15 år, vi har 2 barn, men å ha 100 felles økonomi skjer ikke noen gang.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uavhengighet og selvstendighet. Har vært gift med samme mann i 15 år, vi har 2 barn, men å ha 100 felles økonomi skjer ikke noen gang.

Når man er gift har man jo felles økonomi selv om man ikke har 100% kontroll på hverandres forbruk. Etter loven lignes man sammen og har forsørgerplikt for hverandre, det er felles økonomi det.

Jeg og mannen har også hver vår konto. Vi har en felles matkonto, en felles regningskonto og en felles sparekonto, men ellers har vi hver vår konto og betaler om hverandre ellers og har ikke kontroll på hverandres lønnskonto.

Men vi har vært gift i 20 år og har fire barn sammen, så selvfølgelig er også økonomien felles. 

Anonymkode: 10c74...c7b

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som hun andre skriver, vi er gift og er på sett og vis pålagt felles økonomi uansett. Jeg kan ikke helt se hvordan mye mer arbeid med å fordele ut mitt og ditt og holde regnskap over hvem som har betalt mest for hva skal gi meg mer uavhengighet og selvstendighet? Jeg lurer litt på hvordan du egentlig ser for deg at felles økonomi fungerer siden du mener at man blir uselvstendig og avhengig av dette? 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som hun andre skriver, vi er gift og er på sett og vis pålagt felles økonomi uansett. Jeg kan ikke helt se hvordan mye mer arbeid med å fordele ut mitt og ditt og holde regnskap over hvem som har betalt mest for hva skal gi meg mer uavhengighet og selvstendighet? Jeg lurer litt på hvordan du egentlig ser for deg at felles økonomi fungerer siden du mener at man blir uselvstendig og avhengig av dette? 

Man er jo ikke pålagt en felles økonomi, men man har en forsørgerplikt. Jeg er sikkert ekstra sær, jeg har også særeie på 3 selskaper jeg driver, blir det skilsmisse så har ikke mannen rett på noen ting fra de.

Med uavhengighet så går det på at jeg aldri kommer til å ha det slik at jeg må spørre mannen om det er greit at jeg bruker penger. Jeg kjøpte meg f.eks en ny Tesla uten å diskutere det med han. Jeg vil ha den friheten, men det betyr ikke at jeg ikke bidrar til felles husholdning i bøtter og spann....

Skrevet

Ikke felles. Bli enige om å dele alle fasteutgifter likt + matkonto hvor du da betaler dobbelt så mye som han siden du har barn

Anonymkode: 0abaf...ea4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man er jo ikke pålagt en felles økonomi, men man har en forsørgerplikt. Jeg er sikkert ekstra sær, jeg har også særeie på 3 selskaper jeg driver, blir det skilsmisse så har ikke mannen rett på noen ting fra de.

Med uavhengighet så går det på at jeg aldri kommer til å ha det slik at jeg må spørre mannen om det er greit at jeg bruker penger. Jeg kjøpte meg f.eks en ny Tesla uten å diskutere det med han. Jeg vil ha den friheten, men det betyr ikke at jeg ikke bidrar til felles husholdning i bøtter og spann....

Ja, vi er nok ulike. For meg er det så naturlig, og viktig, med god kommunikasjon mellom oss at jeg aldri hadde kommet på tanken om å kjøpe en bil uten å snakke med mannen min først. Ikke for å spørre om lov, men fordi det er naturlig å diskutere rundt hvilken bil som passer oss som familie, hvilken som er litt kul, gå og prøvekjøre sammen osv. Det er jo gøy å gjøre dette sammen! Ingen av oss må spørre den andre om lov til noe, men store innkjøp er naturlig å snakke om, rett og slett fordi han er min beste venn og vi snakker sammen om alt mulig.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, vi er nok ulike. For meg er det så naturlig, og viktig, med god kommunikasjon mellom oss at jeg aldri hadde kommet på tanken om å kjøpe en bil uten å snakke med mannen min først. Ikke for å spørre om lov, men fordi det er naturlig å diskutere rundt hvilken bil som passer oss som familie, hvilken som er litt kul, gå og prøvekjøre sammen osv. Det er jo gøy å gjøre dette sammen! Ingen av oss må spørre den andre om lov til noe, men store innkjøp er naturlig å snakke om, rett og slett fordi han er min beste venn og vi snakker sammen om alt mulig.

Jeg er jo enig i at god kommunikasjon er viktig. Og jeg er sikkert mer egoistisk enn deg. Det er jeg som kommer til å kjøre bilen 95% av tiden, mannen har sin egen, og da er det jo viktigst at den passer mine behov😊

Men dette har jo ingenting med kommunikasjon å gjøre, det går på det jeg startet første innlegget med, selvstendighet, og muligheten til å ta egne avgjørelser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...