Gå til innhold

Hva tenker dere om det siste de har funnet ut nå angående Estonia?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

En 4 mhøy og 1,2 m bred revne i skroget er blitt funnet etter at filmteam har filmet skipet med undervannsdrone. Kan det ha gjort at skipet sank, har revnen kommet etter at skipet begynte å synke, har myndigheten prøvd å skjule noe? Man vil nok aldri få svar på hva som virkelig skjedde.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/OQnXAE/fant-nytt-estonia-mysterium

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/pA6RyR/tidligere-estonia-gransker-til-vg-svenske-myndigheter-maa-ha-visst-om-hullet-i-skroget

Anonymkode: 4a984...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Margus Kurm, head of the government's investigative committee looking into the sinking in 2005-2009, said on Monday that Swedish representatives can no longer be trusted in regards to the Estonia's demise.
...
She continued: "There is nothing to be done, but the Swedish state has not been honest with us from the beginning, both publicly and in terms of Estonia's interests. The question now is do we let this situation continue. Do we let ourselves be lied to again, be spoon-fed evidence, allow for the fact that Sweden has conducted investigations outside the official report to be covered up; that she (the MS Estonia - ed.) was being used to transport military equipment and certainly for more than just the confirmed two days, god knows how much more. These are all strict violations of international law."
https://news.err.ee/1140786/estonia-sinking-investigation-initiator-sweden-has-not-been-honest-with-us

Anonymkode: 31611...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri funnet det logisk at man ikke ville berge likene, Sverige ville jo tom helle betong over hele skipet. Har alltid tenkt at det er noe muffens med hele forliset, at det gikk altfor fort og at det var tidlig at noen vitners fortellinger ble neglisjert eller ignorert. Ingen lyttet liksom.

Hva som skjedde virkelig vil vi aldri vite men jeg syns offrene fortjener at man ikke bare lar det ligge fordi 20 år har gått. 20 år er ingenting når det gjelder så mange menneskers død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Mia_73 skrev:

Jeg har aldri funnet det logisk at man ikke ville berge likene, Sverige ville jo tom helle betong over hele skipet. Har alltid tenkt at det er noe muffens med hele forliset, at det gikk altfor fort og at det var tidlig at noen vitners fortellinger ble neglisjert eller ignorert. Ingen lyttet liksom.

Hva som skjedde virkelig vil vi aldri vite men jeg syns offrene fortjener at man ikke bare lar det ligge fordi 20 år har gått. 20 år er ingenting når det gjelder så mange menneskers død.

Det synes jeg og er merkelig. det er jo ikke så dypt heller, rundt 80 meter. Det er så mange teorier rundt det som skjedde at det er ikke godt å vite hva som er sant. Om andrekapteinen sin familie som mener de så han på tv-sendingene etter ulykken, enda han var meldt savnet. Rednigshelikopter som meldte at de hadde han i helikopteret og han sto på overlevendeliste hvor de overlevende måtte signere på hvem de var, før han en ble flyttet over på savnetliste sammen med flere estere som jobbet på båten, som og sto som overlevende først.

Hi

Anonymkode: 4a984...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det synes jeg og er merkelig. det er jo ikke så dypt heller, rundt 80 meter. Det er så mange teorier rundt det som skjedde at det er ikke godt å vite hva som er sant. Om andrekapteinen sin familie som mener de så han på tv-sendingene etter ulykken, enda han var meldt savnet. Rednigshelikopter som meldte at de hadde han i helikopteret og han sto på overlevendeliste hvor de overlevende måtte signere på hvem de var, før han en ble flyttet over på savnetliste sammen med flere estere som jobbet på båten, som og sto som overlevende først.

Hi

Anonymkode: 4a984...102

Da forliset skjedde hadde man ikke den teknikken og teknologien man har i dag. Dykk på 80 meter var ikke vanlig. 
 

Vvirdan k all verden tenker dere at bergingen av li, som ligger inne i vraket, skulle vært gjennomført? Altså, helt seriøst! Jeg er åpen for forslag på teknisk gjennomføring. Det er snakk om over 800 mennesker. Mange ligger vanskelig til, ligger fastklemt osv. Bare å lokalisere alle ville vært en umulig oppgave. 

Anonymkode: ec400...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da forliset skjedde hadde man ikke den teknikken og teknologien man har i dag. Dykk på 80 meter var ikke vanlig. 
 

Vvirdan k all verden tenker dere at bergingen av li, som ligger inne i vraket, skulle vært gjennomført? Altså, helt seriøst! Jeg er åpen for forslag på teknisk gjennomføring. Det er snakk om over 800 mennesker. Mange ligger vanskelig til, ligger fastklemt osv. Bare å lokalisere alle ville vært en umulig oppgave. 

Anonymkode: ec400...8b5

Altså tar man opp forliset så er det ikke akkurat vanskelig å finne de det fortsatt går an å finne. 80 m er ingenting! Titanic filmen hadde premiere i 1997. Før det så gjorde regissøren egne filmopptak av selve forliset i en liten film ubåt. Titanic ligger mye lenger ned enn 80m. Pussig at de greide det da. 

Anonymkode: 36ac2...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså tar man opp forliset så er det ikke akkurat vanskelig å finne de det fortsatt går an å finne. 80 m er ingenting! Titanic filmen hadde premiere i 1997. Før det så gjorde regissøren egne filmopptak av selve forliset i en liten film ubåt. Titanic ligger mye lenger ned enn 80m. Pussig at de greide det da. 

Anonymkode: 36ac2...1fc

Å filme med drone nede i dypet er noe helt annet enn å dykke med mannskap inne i et forlist skip nede på 80 meter. Man kan finne endel folk med drone/ubåt men man får ikke likene ut på den måten. Til det trengs det folk. Man må behandle lik forsiktig for å få de hele ut altså 

Anonymkode: ec400...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da forliset skjedde hadde man ikke den teknikken og teknologien man har i dag. Dykk på 80 meter var ikke vanlig. 
 

Vvirdan k all verden tenker dere at bergingen av li, som ligger inne i vraket, skulle vært gjennomført? Altså, helt seriøst! Jeg er åpen for forslag på teknisk gjennomføring. Det er snakk om over 800 mennesker. Mange ligger vanskelig til, ligger fastklemt osv. Bare å lokalisere alle ville vært en umulig oppgave. 

Anonymkode: ec400...8b5

Man kan jo ta de man finner da 🙄

Anonymkode: b706c...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Å filme med drone nede i dypet er noe helt annet enn å dykke med mannskap inne i et forlist skip nede på 80 meter. Man kan finne endel folk med drone/ubåt men man får ikke likene ut på den måten. Til det trengs det folk. Man må behandle lik forsiktig for å få de hele ut altså 

Anonymkode: ec400...8b5

Det er snakk om å heve skipet. Og som sagt før de filmet Titanic dro de ned fysisk ikke bare med drone. Er bare å søke opp og se er laget egen dokumentar som gikk på tv også

Anonymkode: 36ac2...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen lik igjen der NÅ det er 25 år siden og de har blitt spist opp av fisk og mikroorganismer. Likevel kunne man gjort det den gang hvis man var interessert nok men svenske regjering endret mening meget fort. Mistenkelig fort. Skipet var 150 m lang, det ville de ha betong over. I 80 m dyp (merkelig at det var betraktet som teknisk mulig).

Anonymkode: 63437...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan jo ta de man finner da 🙄

Anonymkode: b706c...a35

Det er etisk vanskelig!

Anonymkode: ec400...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe skurrer veldig i denne saken. Det mener jeg forøvrig det gjør i koronasaken og, men da er jeg plutselig konspirasjonsteoretiker. 

Anonymkode: 8e1c6...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mia_73 skrev:

Jeg har aldri funnet det logisk at man ikke ville berge likene, Sverige ville jo tom helle betong over hele skipet. Har alltid tenkt at det er noe muffens med hele forliset, at det gikk altfor fort og at det var tidlig at noen vitners fortellinger ble neglisjert eller ignorert. Ingen lyttet liksom.

Hva som skjedde virkelig vil vi aldri vite men jeg syns offrene fortjener at man ikke bare lar det ligge fordi 20 år har gått. 20 år er ingenting når det gjelder så mange menneskers død.

Jeg tenkte fra dagen etter katastrofen at det var noe som ikke stemte, og ble bare mer og mer sikker etterhvert som de liksom undersøkte saken. Altfor mye som ikke har stemt hele tiden. Samme sa jeg fra dagen etter Scandinavian Star-katastrofen. Ting ble dysset ned. Som du sier så virket det som om ingen lyttet. Viktige vitner ble ikke avhørt.

Det var tydelig at noen tjente på Scandinavian Star-katastrofen. Noen tjente noe på Estonia-katastrofen også, det har jeg også sagt hele tiden. Måten båten ble "begravet", bekreftet for min del akkurat det. Noen ville ikke at hverken folk eller skip skulle tas opp, og det må ha vært fordi det da ville kommet frem helt andre opplysninger om hva som faktisk skjedde. Å la vraket og de døde bli fredet så sikret de også at ting ikke ville bli oppdaget senere.

Og likevel, å begrave båten i sand burde de samme forstått ikke ville fungere. Det er mye bevegelse i sjø og sand flytter på seg hele tiden.

Jeg håper det blir en ny etterforskning og at svar kan finnes.

Anonymkode: b4b09...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Noe skurrer veldig i denne saken. Det mener jeg forøvrig det gjør i koronasaken og, men da er jeg plutselig konspirasjonsteoretiker. 

Anonymkode: 8e1c6...395

Er du litt kort!? 

Anonymkode: 1c547...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik flerre kommer ikke til av seg selv.

Hele prosessen er ikke logisk og det burde vært undersøkt bedre fra dag 1 (evt når teknisk utstyr ble utviklet). Konspirasjonsteoretiker er jeg overhodet ikke, men ingenting av dette høres riktig ut. Jeg har ikke lest noe særlig om saken før nå og fattet ikke at det ikke har vært større reaksjoner fra etterlatte.

Anonymkode: ee8b4...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har nettopp sett ferdig dokumentaren nå. 

Det at de ikke ville prøve å få ut de døde den gangen, er jo helt ufattelig!!! Og når de attpåtil ville fylle betong over skipet!!!!!, DA er det veldig tydelig at her er det noe de vil skjule!!

Anonymkode: ba973...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...