Gå til innhold

Dette kan bli spennende, søndagsro


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi bor på landet, har naboer, som en minibygd. Har ungdomshus, kapell og en nedlagt butikk. Vi som bor her har en felles enighet. Så lenge det er stille i kirketiden og når det er noe som skjer på ungdomshuset, dåp og konfirmasjon, kan vi arbeide ute. Motorsag, snekring, plenklipping osv. 

I sommer ble det ferdigstillt en hytte her. Flott, flere kommer til, selv om det kun er en hytte. Godt med liv i bygda, og i går satt vi ute og hørte på musikk, latter og prat fra hytta til langt på natt. Ingen, så vidt jeg vet klagde ingen på dette. 

Etter kirketid gikk vi ut for å vaske vindu. Den jeg bruker for å fjerne vann fra vinduet durer litt, men ikke høyt. Ungene som leker bråker mer, også dette etter kirketid. 

Så kommer hyttenaboen, tenkte der var for å si hei, men nei, de kom for å klage på bråket fra den lille maskingen vi bruker. Måtte si at jeg var overrasket over at de hørte den. Det hadde de og de var sinte over at vi bråker på en søndag. Så gikk de videre til naboen lengre bort, de bygger garasje. Flaks de ikke var her da en tredje nabo brukte motorsag i 5 timer forrige søndag og fjerde bruke gravemaskin. Dette kan bli gøy. Velkommen til nabolaget. 

Hva blir det neste? Klage på bonden neste vår når han begynner med vårånna? Åkeren er jo rett ved hytta. 

Anonymkode: d5f83...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kommer til å bli interessant. Hva svarte du da naboen kom? Fortalte du at alle dere som bor der fra før har en felles enighet? Jeg har lite til overs for hyttefolk som legger føringer for de fastboende. Jeg mener dessuten at naboen kunne sagt fra på en hyggelig måte, uten å være sint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er er lovverk som regulerer dette. Heldigvis. Så hyttenaboen er i sin fulle rett til å si fra. På samme måte må de selv holde fred etter kl. 23.00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, HeiteH skrev:

Er er lovverk som regulerer dette. Heldigvis. Så hyttenaboen er i sin fulle rett til å si fra. På samme måte må de selv holde fred etter kl. 23.00.

Haha, nei en vindusvasker som hi snakker om støyer ikke så mye at det er grunn til klage, ikke etter lovverket heller

Anonymkode: 6f5b9...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, nei en vindusvasker som hi snakker om støyer ikke så mye at det er grunn til klage, ikke etter lovverket heller

Anonymkode: 6f5b9...1d0

Mulig denne vindusvaskeren ikke støyet, men var jo ikke bare den det var snakk om, men gravemaskiner og motorsager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er lovverk og ikke den lille incestuøse bygda di som regulerer dette.

Anonymkode: d3289...d7c

Incestuøse? Du er kanskje ikke helt frisk? Er det virkelig mulig å skrive noe så sykt ut i fra hovedinnlegget?! Du burde virkelig komme deg ut i solen.

Anonymkode: 9f286...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bråket de etter kl 23 på kvelden? I så fall ville jeg replisert med det.

Hater sånne tullinger som skal ha «søndagsro»

Anonymkode: 84dce...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor på landet, har naboer, som en minibygd. Har ungdomshus, kapell og en nedlagt butikk. Vi som bor her har en felles enighet. Så lenge det er stille i kirketiden og når det er noe som skjer på ungdomshuset, dåp og konfirmasjon, kan vi arbeide ute. Motorsag, snekring, plenklipping osv. 

I sommer ble det ferdigstillt en hytte her. Flott, flere kommer til, selv om det kun er en hytte. Godt med liv i bygda, og i går satt vi ute og hørte på musikk, latter og prat fra hytta til langt på natt. Ingen, så vidt jeg vet klagde ingen på dette. 

Etter kirketid gikk vi ut for å vaske vindu. Den jeg bruker for å fjerne vann fra vinduet durer litt, men ikke høyt. Ungene som leker bråker mer, også dette etter kirketid. 

Så kommer hyttenaboen, tenkte der var for å si hei, men nei, de kom for å klage på bråket fra den lille maskingen vi bruker. Måtte si at jeg var overrasket over at de hørte den. Det hadde de og de var sinte over at vi bråker på en søndag. Så gikk de videre til naboen lengre bort, de bygger garasje. Flaks de ikke var her da en tredje nabo brukte motorsag i 5 timer forrige søndag og fjerde bruke gravemaskin. Dette kan bli gøy. Velkommen til nabolaget. 

Hva blir det neste? Klage på bonden neste vår når han begynner med vårånna? Åkeren er jo rett ved hytta. 

Anonymkode: d5f83...46e

Hva svarte du?

Anonymkode: 6f5b9...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hva du svarte ;)

Problemet her er at dere lokalt har en avtale om noe som loven sier ikke er ok. Slik sett har hytteeier rett.

Men... da må selvfølgelig også hytteeier følge samme lov, og da kan dere kreve at det er stille fra kl. 23 fra hytta.

Hvis dere i lokalbefolkningen viser til dette, da kan flere ting skje...

1. Hytteeier står på sitt, blir stille selv på kveld/natt og krever at dere ikke gjør noe som gir støy på søndager.

2. Hytteeier tenker at hvis de gir seg og "lar" dere støye på søndager, da kan de gjøre som de vil på kveld/natt - og dermed risikerer dere at de eller andre de leier ut hytten til har støyende fester - og viser til at det iflg. dere er lov å støye så lenge det ikke er i kirketiden.

Eller dere forsøker å snakke med hytteeier og få til en forståelse som alle kan leve greit med. Det kan jo være greit å også minne hytteeier på at bonden som eier åkeren rett ved hytta uansett har lov til å gjøre nødvendig arbeid på åkeren uansett dag og tidspunkt på døgnet, og at dette er noe denne må gjøre i perioder.

Hytteeiere som kommer og tror de kan diktere et lokalsamfunn og tar seg tilrette er en uting. Samtidig, om lokalsamfunnet ønsker mer hytteutbygging, da vil det også kreve at dere tilpasser dere. Da kan dere ikke nødvendigvis fortsette å holde på lokale og interne avtaler som dere i lokalbefolkningen har hatt dere imellom, og i hvert fall ikke når deres lokale avtaler bryter norsk lov.

 

Anonymkode: 5442e...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...