Gå til innhold

Foreldrene mine vil at jeg skal pusse opp hos dem


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

For femten år siden døde faren min. Fem år senere giftet mamma seg på nytt og mamma har flere ganger sagt at de valgte å bo i barndomshjemmet for oss barn sin skyld. Jeg har en bror og en søster som bor langt borte, selv er jeg gift med enebolig fra samme periode og en fritidseiendom som har gått i arv i generasjoner i mannens familie. 

Sammen med søsknene mine eier jeg besteforeldrene våre sitt hus som leies ut. Jeg har med andre ord mye å veldikeholde. Mannen reiser en del, jeg jobber opp til to helger i måneden og noe kveld. Barna har aktiviteter og lekser som de fleste andre.

Hver gang jeg har makt en vegg eller et gjerde og ofte mellom der kommer mamma med kommentarer som; «ja det er synd at vårt hus bare forfaller, for vi er ikke så flinke med sånt». Og jeg skjønner godt at hun mener at det er mitt ansvar.

Å sette foten ned fungerer ikke, hun har ekstremt lite selvinnsikt og mener nok at jeg skylder henne dette. Hun mener også at jeg har veldig god råd, det betyr antagelig at hun mener at jeg også burde betale for det. Jeg sitter nok best i det av oss søsken, men det er fordi mannen tjener godt. Om han går fra meg har jeg bare en litt under middels inntekt og lite utsikter til å tjene mer.

 


 Er dette normale forventninger?

Anonymkode: dcecc...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutes ago, Anonym bruker said:

selv er jeg gift med enebolig fra samme periode

Hihi, denne humra jeg litt av.

Men nei, det ikke vanlig Å forvente så mye hjelp. Hva med å spørre om hun burde flytte til en leilighet?

Anonymkode: bfa3b...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag deg et standardsvar som du gir hver gang...

"Dere må enten betale noen for å vedlikeholde og ta reperasjoner og oppussing eller selge og kjøpe dere noe mer lettstelt. Dere trenger ikke beholde det store gamle huset for vår skyld, tenk på dere selv nå"

 

Anonymkode: 1622e...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enebolig taper seg jo i verdi jo lenger den står uten vedlikehold, så å beholde den for deres skyld når de ikke makter holde huset er meningsløst. En lettstelt leilighet vil antagelig være mer verdt den dagen de faller fra enn et hus de ikke har vedlikeholdt de siste 30 årene...

Anonymkode: 1622e...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare svart at ja det koster tid og penger og vedlikeholde et hus/eindom. 
Har man ikke mulighet bør man tenke seg over om man heller skal flytte i leilighet eller noe mindre rekkehus f.eks..

Anonymkode: c2615...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ganske langt fra denne setningen; «ja det er synd at vårt hus bare forfaller, for vi er ikke så flinke medsånt». til å mene at moren din forventer at du pusser opp huset hennes. Jeg foreslår lar det passere. 

Anonymkode: c6ff6...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lan godt hende hun hadde syntes det bar deilig om du hadde gjort det, men måten hun uttrykker seg på er ikke et krav. Det er ikke en gang et spørsmål. Bare overse det eller oppfordre henne til å flytte til noe mer lettstelt. Drt gjelder forøvrig deg også. Hvis du føler at vedlikeholdet tar for mye tid så selg en eiendom eller to.

Anonymkode: 3deaa...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hver gang jeg har makt en vegg eller et gjerde og ofte mellom der kommer mamma med kommentarer som; «ja det er synd at vårt hus bare forfaller, for vi er ikke så flinke med sånt».

Anonymkode: dcecc...5fb

Hver gang svarer du: Du får leie inn noen til å gjøre det, da. 

Skjønner at det ligger mye implisitt i det moren din sier som gjør at du føler at hun legger det på deg. Jeg har en sånn svigermor og det ligger mye dårlig skjulte forventninger i en setning som "Ja, hekken min har blitt så høy at jeg ikke rår med den..." Vi har lagt oss på linja: Du får leie inn noen. Det lyder sikkert kaldt og hardt for de som har foreldre og svigerforeldre med normale forventninger og som er glade for litt hjelp, men når du har noen som legger ansvaret for alt over på deg og i tillegg aldri er fornøyd, så er det enten å slite seg ut eller skape avstand. Jeg anbefaler det siste.

Anonymkode: d1fca...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ganske langt fra denne setningen; «ja det er synd at vårt hus bare forfaller, for vi er ikke så flinke medsånt». til å mene at moren din forventer at du pusser opp huset hennes. Jeg foreslår lar det passere. 

Anonymkode: c6ff6...912

Hun spiller på samvittigheten til hi, kjenner til det samme

Anonymkode: aac47...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til problemet og følelsen av å forvente at man skal stille opp. Min Mor er alene og pensjonist. Selv om hun ikke har gjeld på huset har det forfalt endel med årene. I tillegg er prioriteringene helt bak mål. Hun har ett bad som lekker, men ønsker at mannen min bygger it huset en meter. En meter så husveggen blir rett. Pris? 10 000kr sier hun. Tid? Gjort på Max to dager. At det er bærevegg, må støpes grunnmur, flytte vinduer, etterisolere, søkes om, gulv, vegger og det elektriske sant nytt tak skjønner hun ikke. Pft, en meter utbygging går kjapt. Andre ting er skifte panel, ny terrasse på 50kvm, bytte vinduer, sette inn ny kjellertrapp i nytt rom, tette igjen gammel kjellertrapp og lage soverom osv. Alt er gjort på en dag, Max to. At vi har tre barn, fulltidsjobb og bor 1t unna skjønner hun ikke. Vi kan jo komme etter jobb. Vi har heller ingen barnevakter. Hus selv som vi renoverer også. Dette ble langt, men jeg forstår deg. Jeg har også foreslått leilighet men det skal hun ikke ha. Etter noen år innså hun at vi kunne ta på oss småting men ikke store oppdrag. Så nå betaler hun folk. Det skal også sies at vi har ett vanvittig dårlig forhold pga psykiatri og diverse diagnoser hos henne. Så vær tydelig, ikke ha dårlig samvittighet og gjør det klart at du ikke har mulighet. 

Anonymkode: 69991...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tragisk at du ikke vil hjelpe din mor:(

Anonymkode: 3cfce...1c2

😂

Mor kan få hjelp til å flytte til leilighet! 

Anonymkode: f604a...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tragisk at du ikke vil hjelpe din mor:(

Anonymkode: 3cfce...1c2

HI skriver ikke at hun ikke vil hjelpe sin mor. Hun skriver at hun ikke vil pusse opp hos dem. Moren har jo en mann. De er dermed to som kan pusle med oppussing sammen uten å måtte kjøre unger på trening eller hjelpe til med lekser. Det burde være overkommelig for to voksne mennesker som ikke har vondt i viljen. Selv min mor som er 80- år og sliter med vond armer og ei dårlig hoft, malte et rom i sommer, da kan de fleste få det til. 

Anonymkode: d1fca...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...