Gå til innhold

Barn og D vitamin


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her får de enten tran i slike puter, eller så tar de multivitaminer med alt.

Trenger som regel bare tilskudd , tror du de trenger mer, tar du en prøve hos lege

Anonymkode: 6d833...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser mye fisk (ca tre dager pr uke), egg, drikker den grønne melken som er tilsatt D- vitamin, samt en vitaminbjørn om dagen. Barna hater tran, så det slipper de. Tror det vi spiser er nok for å få i seg tilstrekkelig D- vitamin gjennom vinteren. Vi bor sør i Norge, så vinteren er også kortere her enn lenger nord. 

Anonymkode: 74df9...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har veldig lys hud (jo lysere hud man har jo mer D-vitamin tar man opp fra sola) og på den tiden spiste fet store mengder fet fisk (laks og makrell) tre ganger i uka hadde jeg for lavt D-vitamin for mange år siden (40 ifølge blodprøven). Referanseområdet i Norge er fra 50, men man bør helst over 80-90. Jeg prøver å ligge over 100 selv. Da holder jeg mye friskere og har det bedre.

Skulle barna spist nok fet fisk til å få nok D-vitamin hadde de fått i seg for mye toksiner også. Så de får av og til D-vitamin-bjørner (samme som vitamin-bjørner men de har bare D-vitamin, 10mcg), og andre dager vanlige vitaminbjørner (som bare har 5mcg).  Ca. annenhver dag den ene og annenhver dag den andre. Noen dager får de tran i stedet for bjørn (de liker tran godt). Og de får makrell i tomat på brødskiva 2-3 ganger i uka. Vi har røkt laks som pålegg kanskje 3-4 ganger i mnd (dvs som regel en gang i uka men ikke alltid). Til middag spiser vi svært sjelden laks (pga toksiner i fôret), under en gang i mnd. Vi spiser mye fiskekaker, fiskeboller og fiskepudding, men det er viktig å være klar over at produkter av hvit fisk IKKE inneholder D-vitamin, da dette sitter i fettet. Så det er fet fisk som laks og makrell (og tran som jo er fra fiskens fett) som inneholder D-vitamin.

Har også tidvis hatt D-vitaminspray. Den synes de smaker godt :)
 

Vi voksne tar 20mcg D-vitamin daglig. Mannen min har litt lavt og har derfor tidvis tatt 80mcg daglig I tillegg tar vi omega3 i kapsler.

Barna mine har knapt vært syke (til tross for at mannen min og jeg var VELDIG mye syke da vi var små, øre-nese-hals-barn med mye ørebetennelser og allergier osv), og jeg tror det skyldes mange små ting, som at de er født vaginalt og ikke med keisersnitt (som mannen min og jeg er), ble ammet, får mye sunnere mat enn vi fikk da vi var små (ikke mat med sukker i, ikke saft å drikke,m), og ikke har røykende foreldre, men tror også at D-vitamin spiller en rolle. For da vi voksne begynte å ta store doser gikk vi fra å ha flere langvarige kraftige forkjølelser i året til å bli mye mindre syke.

Anonymkode: 55dee...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vitaminbjørner. Bruker de D-vitaminbjørnene som har 400 IU D-vitamin. 

Anonymkode: 7a1c1...bef

Hvilken er det. Den med isbjørnen foran?

Anonymkode: 5e6a8...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper kapsler fra bigvits.co.uk. Tar 10 000 iu daglig i vinterhalvåret. Særlig datteren min og jeg er lyste og har mangel. Prøver å holde verdien over 100. Merker stor forskjell på formen om jeg spiser eller ikke. 

Til deg som skriver at dere ikke trenger fordi dere spiser masse fisk, da håper jeg dere spiser minst en boks makrell i tomat hver daglig. Eller mer. Og av fet fisk som makrell og laks. Hvis ikke bør du se etter tilskudd. 

Anonymkode: 82f89...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...