Gå til innhold

Barn med atferdsutfordringer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvilken atferd er utfordrende hjemme, på skolen og på besøk? Hva gjør dere foreldre, og ikke minst skolen for å hjelpe barnet å delta i lek med andre, og det å vere med hjem til andre barn/ha med hjem? 

I dette tilfellet er det ingen som vil ha barnet med hjem grunnet atferd, noe som er trist for barnet, men også forståelig utifra atferd som blir vist.

Anonymkode: a621b...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har et slikt barn i klassen til et av våre barn. Han sliter med sosiale koder og er mye sint og uforutsigbart voldelig. Foreldrene fremstår totalt fraværende. Mitt første tips for å hjelpe slike barn, ville være at foreldrene til det aktuelle barnet må engasjere seg og invitere andre barn hjem, tilby seg å være med i bursdager etc, og være til stede når barnet leker med andre. I stedet for å være totalt fraværende og heller klage på utestenging  i foreldremøter og på Facebook, som er tilfellet her. Vi unngår denne gutten fordi han er voldelig. Vi har forsøkt å inkludere ham, men det har oppstått situasjoner som var farlige for våre egne barn. Når vi rapporterer til foreldrene om slike episoder, skjer det fint lite, eller de blir sure på oss. Jeg har bestemt meg for å passe på mine egne.

Anonymkode: 6623f...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en gutt med atferdsvansker i bhg (nå går han i paralellklasse på skolen). Han bor også noen hus bortenfor oss. 

Han fikk/får lov å komme hit, men sendes hjem dersom han ikke hører etter eller utagerer for mye. Foreldrene tok selv kontakt da guttene begynte å leke sammen. De fortalte om utfordringene og hva de gjorde for å få kontroll på det. Mor fortalte om daglige kamper og at hun ofte var full av blåmerker pga sønnen (på da 4 år). De hadde instanser inne, og gutten var under utredning. 

Han var/er av og til med oss på skogstur, ble rimelig sliten av å ha han med. Nå er han medisinert for adhd og er mye roligere. Alltid vært en fin gutt, og vi har snakket mye hjemme om at han ikke alltid klarer å stoppe det han holder på med eller tenke konsekvenser. Sønnen min forstår det, men velger noen ganger å ikke leke med han. Sønnen min sier han blir så sliten av å være sammen med nabogutten og det må være lov. 

I bursdager var/er alltid én av foreldrene med, det samme med fotballtreninger, kamper, fotografering på skolen, vaksinering osv. 

Jeg tror mye kan løses med åpenhet. Vær ærlig med de andre foreldrene om utfordringene deres og hva dere gjør med det. Bli med barnet på besøk til andre. 

Anonymkode: a64f3...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...