Gå til innhold

Noen som har peiling på aap


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har vært sykemeldt i snart et år nå dessverre. Er ganske fortvilet da mine plager og sykdom ikke synes å bedre seg, men tvert i mot bare blir verre. Jeg er endelig kommet under behandling etter å ha stått i over et halvt år på venteliste hos spesialister. Likevel, perioden med sykepenger nærmer seg slutten og jeg har ingen mulighet til å gjenoppta arbeidet mitt slik det er i dag. Dette er et scenario jeg aldri trodde jeg ville komme opp i, men her står jeg altså. Jeg må bare innse at det tar lengre tid å bli frisk enn jeg hadde trodd og håpet på.

Jeg gremmes av tanken på at neste steg nå sannsynligvis blir aap. Jeg vet ingenting om det og har skjøvet det vekk så lenge jeg kunne. Har ikke orket å diskutere det med legen en gang. 

- Men hva er veien videre nå?

- Hva er fastlegens rolle oppi det? Er det den som "bestemmer" det? Er det legen som søker til NAV, eller jeg?

- Jeg har virkelig lyst å prøve å jobbe i alle fall litt om det er mulig. Søker man da om gradert aap eller er det noen som behandler søknaden hos NAV som avgjør det? I så fall hvordan avgjøres prosenten? Er det dumt å begynne med å jobbe mest mulig, for så å gradere, mtp "uførefella"? Er det bedre å begynne forsiktig, for heller å øke jobbprosenten senere?

- Når bør man søke i forhold til når sykepengene går ut?

- Hvordan er det når man mottar aap, jobber noen dager i uken og blir syk eller har syke barn på disse dagene? 

Mange spørsmål jeg ikke har funnet svar på, og jeg er ganske i villrede.

 

Anonymkode: fd8ce...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må søke aap, men legen må sende inn legeattest også, så det går litt hånd i hånd.

Du søker ikke gradert aap, du søker bare aap og får det innvilget også leverer du meldekort hver 14.dag. Det du jobber skriver du da på meldekortet og blir trukket i aap, også får du lønn fra arbeidsgiver for de timene.

Hvor mye eller lite du jobber spiller ingen rolle når du først har fått innvilget aap, men du kan ikke jobbe mer enn 50% før du mister aap. Du kan prøve deg i 60% og beholde aap, men da må det inn i oppfølgingsplanen din at du prøver deg på opptrapping.

Du kan ikke bruke egenmelding pga egen sykdom når du har aap, du skriver bare i meldekortet hvor mange dager du har jobbet. Skulle du ha jobbet 2 dager men blir syk så skriver du i meldekortet at du bare jobbet 1 eller ingen dager også får du aap for de dagene.

Hvor lang behandlingstiden er varierer fra fylke til fylke, men du skal ha et møte med arbeidsgiver og nav, og legen din om du ønsker nå som sykemeldingsperioden går mot slutten og da får du gjerne beskjed om å søke.

Anonymkode: c72ea...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du søker når du får beskjed av Nav, og da innhenter de legeerklæring. De kan være litt trege, så spør etter det hvis det begynner å nærme seg at sykemeldingen går ut. Får du det innvilget så blir det laget en aktivitetsplan som du skal følge.
Kjenner godt følelsen din av å ikke tro at man skulle havne der, men du må bare ta tiden til hjelp og bli frisk.

Anonymkode: 2dc5d...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det 988 skriver.

Anbefaler deg å ta kontakt med Nav jo før jo heller, HI. Det er Nav som må be leger og ev. spesialister om å skrive erklæringer (hvis du ber lege om det selv må du betale for deg, om Nav ber om det betaler de, og de erklæringene er litt omfattende, så de koster en del).

Kontakt Nav og si at du ser at du ikke blir ferdigbehandlet innen sykemeldingsåret og be om time med saksbehandler så fort som mulig. Du må selv søke om å få innvilget aap, og det hjelper saksbehandler deg med. Vet ikke hvordan det er nå, men tidligere var det ofte sagt at behandlingstiden på en aap-søknad var åtte uker (jeg fikk det innvilget på 2-3 uker, tror jeg), så nærmer du deg utgangen av sykemeldingsåret så ta kontakt med Nav rett over helgen.

Siden du er langt fra å kunne jobbe nå, så anbefaler jeg deg å begynne veldig forsiktig å jobbe igjen. Hvis du går for hardt ut risikerer du å bli dårligere igjen, og da kan alt ta mye lenger tid.

Du kan også be om et møte med både lege og saksbehandleren hos Nav samtidig, ev. også med arb.giver, om det skulle være hensiktsmessig og ønskelig for din del.

Jeg anbefaler å være frempå i den prosessen du nå skal ut i. Bruk dialogmuligheten inne på mittnav.no og hold saksbehandler oppdatert om noe endrer seg med behandling, når du har time til spesialist igjen m.m. Må du vente på timer hos spesialist eller ting blir utsatt, purr på sykehusene og si fra at du gjerne stiller på kort varsel.

Sett deg godt inn i reglene som gjelder. Få ev. saksbehandler til å vise deg disse.

Når du får innvilget aap skal det også lages en såkalt aktivitetsplan. I den skal det stå hva du skal gjøre i tiden fremover. Jeg var for syk til å gjøre noe annet enn å følge opp lege-/spesialisttimer, så derfor var det kun det som stod som "aktivitet" hos meg. Men det kan også være å følge opp behandling, trene gjennom Friskvernsentral, jobbtrening, eller at du prøver deg tilbake i egen jobb (da avtales med lege, nav og arb.giver og deg hvor mye du tåler og ev. progresjon).

Lykke til :)

Anonymkode: 6d140...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så ille med aap? Ser jo forjævlig ut om man leser på forumene. Er det noe værre enn vanlig jobb? Jeg skal på det selv. Jeg har diagnoser. Ja, meg med Asperger , men det var vel et selvfølge at jeg kom dit da... 

Men da får jeg gjort noe igjen... søke jobb på samme tid. 

Anonymkode: 56545...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det som er så ille med aap? Ser jo forjævlig ut om man leser på forumene. Er det noe værre enn vanlig jobb? Jeg skal på det selv. Jeg har diagnoser. Ja, meg med Asperger , men det var vel et selvfølge at jeg kom dit da... 

Men da får jeg gjort noe igjen... søke jobb på samme tid. 

Anonymkode: 56545...a8d

Du går ned i lønn

Du er innunder nav og må ha møter med saksbehandler 

Du må skrive oppfølgingsplan

Hva du får gjort er jo individuelt, da jeg gikk på aap hadde jeg i min oppfølgingsplan at jeg skulle ta det med ro og følge opp behandling, vil ikke akkurat kalle det det samme som å være i jobb... 

Det er "verre enn å være i vanlig jobb" fordi du er syk, og ingen vil jo være syk.

Anonymkode: c72ea...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...