Gå til innhold

Noent som er gradert uføre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet lektor og har jobbet siden 2013 med unntak av to svangerskapspermisjoner. Jeg har bipolar diagnose og i en alder av 35 ser jeg at alle depresjonene osv jeg tenkte jeg skulle vokse av meg selvsagt henger sammen med sykdommen og er en del av meg. Jeg har vært en del sykemeldt i jobb. Fortrinnsvis i to lange omganger i forbindelse med lammende depresjoner. Har kamuflert det for omgivelsene til å handle om bekkenplager mm. Svært få vet om min diagnose og jeg skammer meg skikkelig masse. Nå presser det på igjen. Jeg kommer til å tryne inn i et nytt mørke om jeg ikke avlaster meg selv med gradert jobb (sykemelding). Jeg gjør ellers alt rett, jeg er streng på leggetider, spiser sundt, beveger meg, har systemer, går på medisiner. Jeg er livredd for ny depresjon. Forrige varte ett år i strekk og var helt grusom for meg og omgivelsene. 

Alle mine venner er høyr utdannede, friske og heltidsarbeidende mennesker. Jeg er det sorte fåret få av dem vet om at har en skavank. Selv min mann skammer jeg meg virkelig overfor med tanke på sykdommen min. 

Et alternativ er å jobbe 70%. Ha en fridag i uka og avlaste litt. Det hadde reelt fungert. Men så er det huslån og barn osv da. Ikke lyst til å bli minstepensjonist heller. I mitt indre lefler jeg meg den ubehagelige tanken på å snakke med fastlegen om situasjonen. Jeg er ikke 100% yrkesfør. Kan man søke om 20% uførestønad i en alder av 35 år med base i en bipolar-disgnose? 

Anonymkode: 32ec0...49c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, inntektsevnen din må være varig nedsatt med 50%, den kan være 40% nedsatt hvis det søkes mens man har AAP. Uansett så må du gjennom arbeidsutprøving for å se hvor mye du kan jobbe først.

Anonymkode: d0375...1f4

Skrevet

Jeg har også bipolar diagnose ( bipolar 2 ) og er 60% ufør og 40% i jobb. Jeg har noen fysiske skader i tillegg samt ptsd som også bidro til uførhetsgraden. Jeg har valgt å være åpen om diagnosene mine fordi det var så slitsomt å skjule dem og finne på dekkhistorier. Så langt har jeg ikke opplevd noe negativt ved å være åpen. 

Bipolar lidelse er tungt å leve med, og det vil nok gi deg bedre livskvalitet om du får en uførhetsgrad som gjør det lettere å balansere jobb og selvpleie. Du gjør allerede kjempegod jobb med å holde deg i balanse, forhåpentligvis vil det ordne seg med redusert arbeidstid slik at du fortsetter å holde deg på beina❤ Klem til deg

Anonymkode: 5e82b...e73

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, inntektsevnen din må være varig nedsatt med 50%, den kan være 40% nedsatt hvis det søkes mens man har AAP. Uansett så må du gjennom arbeidsutprøving for å se hvor mye du kan jobbe først.

Jeg er forresten ikke gradert uføretrygdet, er 100 uføretrygdet.
Ikke skam deg for at du er syk, du er ikke noe sort får, du har ikke valgt å bli syk og det kan skje alle, også dine venner.

Skrevet

Svigerinnen min er bipolar og hun er 80% ufør.

Uføretrygd er drøye 60% av lønnen din, så for å få trygd fra nav må du være minst 50% ufør.

Anonymkode: 67241...132

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...