Gå til innhold

Knivstikk eller voldtekt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Såg diskusjonen på NRK om samtykkeerklæring og ser jo både fordeler og ulemper med den, men mest fordeler? 

Jeg synes bare at voldtekt ikke blir tatt alvorlig nok av myndighetene også i forhold til de psykologiske skadene de fleste opplever i ettertid og tanken slo meg: 

Om jeg måtte velge mellom knivstikking i mageregionen eller voldtekt så ville jeg helt klart valgt knivstikking. Hva med deg? 

Anonymkode: c81ed...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Voldtekt, uten tvil.

Nå kommer jo begge deler i mange alvorlighetsgrader, men hvis voldtekten ikke inkluderte sykdom eller fysisk skade viøle jeg mye heller blitt voldtatt enn knivstukket.

Anonymkode: ef9f9...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville definitivt valgt voldtekt over knivstikk i magen. Har vært gjennom og bearbeidet tøffe psykiske ting før, og vet at det er mulig. Knivstikk i mageregionen er svært farlig

Anonymkode: 93d06...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet kanskje ikke så mye av hvilke skader man kan få av knivstikk i mageregionen, Hi?

Syk problemstilling.

Anonymkode: e1a31...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knivstikk

Har prøvd begge deler, riktignok ikke i mageregionen men, og "utvendig"/synlig skade var lettere å bearbeide. 

Anonymkode: f0184...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, for at noen skulle greid å voldta meg måtte de hatt et våpen å true meg med, så jeg antar jeg da hadde fått begge.

Anonymkode: d1875...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke valgt knivstikk i magen i alle fall. Har blitt voldtatt flere ganger, og det eneste jeg tenkte etter hver gang var «jeg overlevde» og så startet år med terapi og det er blitt bedre og jeg er tatt så på alvor som det går an. Jeg har fått beskjed om t dette tar tid, at dette vil bli vanskelig, at dette vil bli tøft og at det vil være behov for terapi i flere år, at jeg ikke er frisk om jeg ikke har tenkt på det eller hatt flashback på ei uke. 
Overlevelsesinstiktet mitt er sterkt og ved knivstikk i magen kan jeg dø. 

Anonymkode: a99d0...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Altså, for at noen skulle greid å voldta meg måtte de hatt et våpen å true meg med, så jeg antar jeg da hadde fått begge.

Anonymkode: d1875...eda

Ja ikke sant, allr voldteksoffre kan bare takke seg selv når de ikke er like flinke og tøffe som deg.

Anonymkode: d1c49...2e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja ikke sant, allr voldteksoffre kan bare takke seg selv når de ikke er like flinke og tøffe som deg.

Anonymkode: d1c49...2e0

Det du leste ut av det? Ser jo en over her som har blitt voldtatt flere ganger... altså....

Anonymkode: d1875...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du leste ut av det? Ser jo en over her som har blitt voldtatt flere ganger... altså....

Anonymkode: d1875...eda

Du sier at noen trenger et våpen for å klare å voldta deg. Enten anser du deg selv som ekstremt fysisk sterk, eller du tror at det er umulig å voldta noen uten å bruke våpen. Noen bli voldtatt flere ganger. Noen som barn, noen av samboer/ektefelle. Synes du det er rart også?

Anonymkode: a99d0...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det du leste ut av det? Ser jo en over her som har blitt voldtatt flere ganger... altså....

Anonymkode: d1875...eda

Du er tydeligvis dum og uvitende du. Har man blitt utsatt for overgrep èn gang så er sjansen FAKTISK større for å bli utsatt for det igjen, fordi man rett og slett havner i en frysemodus hvor man ikke klarer å gjøre noe. Man blir ikke herda for overgrep av å ha blitt voldtatt, men tvert imot kan man oppleve å bli et ‘’svakere’’ (altså lettere) mål. Spesielt hvis man har opplevd grov voldtekt. Da kan man faktisk få såpass harde flashbacks at man blir redd for å gjøre noe som helst i fare for å gjenoppleve og kanskje til og med bli drept. Kalles PTSD.

Anonymkode: 13d40...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du sier at noen trenger et våpen for å klare å voldta deg. Enten anser du deg selv som ekstremt fysisk sterk, eller du tror at det er umulig å voldta noen uten å bruke våpen. Noen bli voldtatt flere ganger. Noen som barn, noen av samboer/ektefelle. Synes du det er rart også?

Anonymkode: a99d0...b61

Hun er nok bare uvitende med mangel på empati. Evner seg ikke å se det fra ofrenes side. 

Anonymkode: 13d40...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ville ikke valgt knivstikk i magen i alle fall. Har blitt voldtatt flere ganger, og det eneste jeg tenkte etter hver gang var «jeg overlevde» og så startet år med terapi og det er blitt bedre og jeg er tatt så på alvor som det går an. Jeg har fått beskjed om t dette tar tid, at dette vil bli vanskelig, at dette vil bli tøft og at det vil være behov for terapi i flere år, at jeg ikke er frisk om jeg ikke har tenkt på det eller hatt flashback på ei uke. 
Overlevelsesinstiktet mitt er sterkt og ved knivstikk i magen kan jeg dø. 

Anonymkode: a99d0...b61

Det er fint at du klarer å se på det slik og fokusere på å leve, men husk at overgrep oppleves forskjellig. For noen (mange) oppleves det å bli voldtatt rett og slett som å bli drept. Mange ‘’slutter’’ å leve fordi det blir for vanskelig og frykten tar overhånd. Man føler seg dø. Så å bagatellisere det med å sammenligne knivstikk er faktisk farlig og utrolig dumt.

 

Anonymkode: 13d40...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir for dumt å sammenligne på den måten, samtidig syns jeg det er overraskende at mange her snakker om at knivstikking er farligere fordi man kan dø. Jeg vil nok tro at overgrep har både ødelagt og tatt flere liv enn det knivstikk har, men selv da så er det idioti å sammenligne og si at det ene er verre enn det andre. Ikke minst er det med på å bagatellisere voldtekt.
 

Hvis jeg skal sammenligne, så er det faktisk vanskeligere og verre for leger og helsepersonell å behandle psykiske arr enn fysiske. Da det å hjelpe/redde en som sliter psykisk faktisk innebærer at pasienten MÅ ønske å leve. Noe jeg føler meg rimelig sikker på at de fleste ofre for knivstikking ønsker. Mange overgrepsofre derimot føler at livet ble tatt i fra dem da de ble voldtatt. Mange føler seg drept og ødelagt for livet og dermed ikke ønsker å leve. Jeg var en av de som prøvde å ta livet av meg selv veldig kort tid etter overgrepet, fordi jeg var sliten, lei, redd og ville bare langt vekk. Jeg ville bare ikke føle alt jeg gjorde på grunn av voldtekten lenger. Det jeg ikke skjønte da var at jeg ikke ville dø sånn helt egentlig. Jeg ville bare vekk fra kroppen min fordi jeg ikke følte meg komfortabel i den lenger. Det føltes ikke ut som mitt og kroppen min var ikke lenger noe jeg hadde kontroll over lenger. Jeg følte meg rett og slett som søppel. Som om kroppen min bare var et tomt skall som bærte på liket mitt (hvis det gir mening for noen der ute? Muligens kun for andre ofre for overgrep som også kjenner seg igjen i det). Etter forsøket var jeg så tom og følte meg clueless. Visste ikke hvor jeg ville være, hva jeg ville med livet mitt, hvem jeg ville ha rundt meg eller hvordan jeg skulle leve. Det ble til at jeg ikke levde. Bare satt isolert og så på serier og gruet meg tll rettssak og var redd mennesker og offentlige steder, spesielt med menn. Opptil flere ganger ville jeg også bare dø og følte at alle ville hatt det bedre uten meg og jeg klandret meg selv myyyye for å ikke ha klart å forhindre overgrep. Ikke hadde klart å beskytte meg selv. Enda verre var det fordi overgriperen ikke brukte vold, bare var veldig pågående og bestemt og absolutt SKULLE ha viljen sin. Så jeg kjenner faktisk at kommentarene lenger oppe her :

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, for at noen skulle greid å voldta meg måtte de hatt et våpen å true meg med, så jeg antar jeg da hadde fått begge.

Anonymkode: d1875...eda

 

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det du leste ut av det? Ser jo en over her som har blitt voldtatt flere ganger... altså....

Anonymkode: d1875...eda

gjør meg utrolig kvalm og jeg syns det er rett og slett forkastelig. Mange tenker det skjer ikke meg og «de kunne jo bare prøvd», men frykt er en ubegripelig sterk følelse når det først slår inn på alvor. I en slik situasjon som i overgrep vet man aldri hvordan man kan ende opp med å reagere. Da overgriperen la seg med all vekt på min kropp frøs jeg til og fikk ikke til å puste ordentlig, rope eller røre meg. Alt etter de første sekundene er svart. Selve overgrepet må ha vært det mest traumatiserende når jeg har klart å fullstendig fortrenge det etter som jeg husker nesten hver eneste detalj av foranledning og etter. Han ble dømt uten enhver rimelig tvil, men mange opplever ikke en så smooth etterforskningprosess og langt i fra rettferdighet. Det er faktisk sykt at man som offer sitter etterpå og tenker «Jeg var heldig. Fordi jeg faktisk ble trodd.»

Så voldtekt er på -ingen- måter mindre farlig eller immebærer mindre risiko for dødsfall enn knivstikking i mageregionen, absolutt ikke. Så jeg syns faktisk slike sammenligninger burde stoppes med og det samme gjelder bagatelliseringen. En ting er å ytre sin mening om hva man selv hadde taklet verst, det er noe annet å påstå hva som er verst. Da folk oppleber smerter og traumer annerledes. Hvordan vet ikke jeg, du eller Kari borti gata noe om.

Anonymkode: 13d40...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er fint at du klarer å se på det slik og fokusere på å leve, men husk at overgrep oppleves forskjellig. For noen (mange) oppleves det å bli voldtatt rett og slett som å bli drept. Mange ‘’slutter’’ å leve fordi det blir for vanskelig og frykten tar overhånd. Man føler seg dø. Så å bagatellisere det med å sammenligne knivstikk er faktisk farlig og utrolig dumt.

 

Anonymkode: 13d40...b31

I Norge har jeg sett talm på at 10% av damene har blitt voldtatt. I mane andre land ligg er tallet mye høyere, ofte opp til 35-50%. Selv om det er tøft vil de aller fleste av dem kunne leve gode liv ettepå. Å forvente at hele livet slsl være ødelagt blir feil. Du kan til og med påføre offeret ekstra skyldfølelse for å ikke reagere hardt nok.

Voldtekt er alvorlig, men de fleste kommer seg gjennom det og lever gode liv etterpå.

Anonymkode: ef9f9...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I Norge har jeg sett talm på at 10% av damene har blitt voldtatt. I mane andre land ligg er tallet mye høyere, ofte opp til 35-50%. Selv om det er tøft vil de aller fleste av dem kunne leve gode liv ettepå. Å forvente at hele livet slsl være ødelagt blir feil. Du kan til og med påføre offeret ekstra skyldfølelse for å ikke reagere hardt nok.

Voldtekt er alvorlig, men de fleste kommer seg gjennom det og lever gode liv etterpå.

Anonymkode: ef9f9...fe9

Før i tiden ble vel gjerne damer voldtatt over en lav sko, også i andre fattigere land og kulturer. De legger seg ikke ned og slutter å leve av det altså. Man styrer faktisk til en viss grad hvordan man velger ta dette. Offer eller overlevelsesmodus.

Anonymkode: d1875...eda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til anonym 13d40...b31: For en utrolig sterk historie! Sender en stor klem til deg og utrolig bra at han ble dømt. Du setter ord på mye av det jeg tenker: jeg vet ikke om jeg hadde klart meg like godt om jeg hadde blitt voldtatt. Beklager om du føler jeg bagatelliserte saken det var ikke meningen heller tvert imot.

Jeg føler dessverre at politi og påtalemyndigheter tar mye mer alvorlig knivstikking enn voldtekt selv om det faktisk kan gjøre minst like stor skade. I forhold til antall anmeldte saker er det altfor få som faktisk blir dømt. Jeg har vært heldig som kun har vært nødt til å anmelde en blotter, men ble sjokkert over spørsmålene: "Hva hadde jeg på meg?", "Gjorde jeg noe for å oppmuntre han?", "Kan han ha misforstått mine signaler?". Slike spørsmål får man ikke om man er knivstukket. 

Kan det kravet om samtykke i alle fall sørge for at det blir lettere å få dømt sovevoldtekter o.l. så håper jeg virkelig det blir innført. 

Jeg er nok ikke så sterk psykologisk så for meg ville knivstikking letter å takle. Det kunne jeg nok klart å snakke om, jeg ville slippe å føle skam. 

Anonymkode: c81ed...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Til anonym 13d40...b31: For en utrolig sterk historie! Sender en stor klem til deg og utrolig bra at han ble dømt. Du setter ord på mye av det jeg tenker: jeg vet ikke om jeg hadde klart meg like godt om jeg hadde blitt voldtatt. Beklager om du føler jeg bagatelliserte saken det var ikke meningen heller tvert imot.

Jeg føler dessverre at politi og påtalemyndigheter tar mye mer alvorlig knivstikking enn voldtekt selv om det faktisk kan gjøre minst like stor skade. I forhold til antall anmeldte saker er det altfor få som faktisk blir dømt. Jeg har vært heldig som kun har vært nødt til å anmelde en blotter, men ble sjokkert over spørsmålene: "Hva hadde jeg på meg?", "Gjorde jeg noe for å oppmuntre han?", "Kan han ha misforstått mine signaler?". Slike spørsmål får man ikke om man er knivstukket. 

Kan det kravet om samtykke i alle fall sørge for at det blir lettere å få dømt sovevoldtekter o.l. så håper jeg virkelig det blir innført. 

Jeg er nok ikke så sterk psykologisk så for meg ville knivstikking letter å takle. Det kunne jeg nok klart å snakke om, jeg ville slippe å føle skam. 

Anonymkode: c81ed...4df

Jo, man får slike spørsmål hvis man har blitt knivstukket. Politiet vil ikke uten videre anta at den fornærmede er helt uten skyld, ikke har opptrådt provoserende eller at gjerningsmannen har noe å hevne. Du vil bli forhørt om hvilken relasjon dere har og om foranledningen.

Anonymkode: ef9f9...fe9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...