Gå til innhold

Jeg sliter med tankene🤯

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 32 år og har siden jeg var 12 år ca.slitt med tvangstanker.

Ingen kan se på meg at jeg sliter, jeg gjemmer det godt.Føler meg helt syk når jeg nå skal forklare dere dette.😥

Jeg sliter i tillegg med hjertebank og har først nå tenkt at det kan ha en sammenheng?

Tankene mine går ut på katastrofetanker som :(ja jeg vet det høres sykt ut)» sjekker jeg ikke ovnen fem ganger så brenner huset ned»(må gjerne ta bilde av ovn også før jeg drar ut for å kunne sjekke at jeg faktisk slo den av!»Går jeg ikke opp trappa en gang til så er det min feil hvis ...... dør» osv...maaange slike tanker.

Jeg skjemmes.

Jeg tør ikke kontakte psykolog.Snakket med psykolog når jeg var 12 grunnet noe annet, men når han nevnte tvangstanker nekta jeg for at jeg hadde det og sa som alltid at «alt er bra!».

Selv min samboer gjennom 10 år vet ikke om dette😥Noen med samme problem?Og som kanskje har noen gode tips?

Anonymkode: 727cc...ba1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ingen kan se på meg at jeg sliter, jeg gjemmer det godt.Føler meg helt syk når jeg nå skal forklare dere dette.😥

Jeg sliter i tillegg med hjertebank og har først nå tenkt at det kan ha en sammenheng?

Tankene mine går ut på katastrofetanker som :(ja jeg vet det høres sykt ut)» sjekker jeg ikke ovnen fem ganger så brenner huset ned»(må gjerne ta bilde av ovn også før jeg drar ut for å kunne sjekke at jeg faktisk slo den av!»Går jeg ikke opp trappa en gang til så er det min feil hvis ...... dør» osv...maaange slike tanker.

Jeg skjemmes.

Jeg tør ikke kontakte psykolog.Snakket med psykolog når jeg var 12 grunnet noe annet, men når han nevnte tvangstanker nekta jeg for at jeg hadde det og sa som alltid at «alt er bra!».

Selv min samboer gjennom 10 år vet ikke om dette😥Noen med samme problem?Og som kanskje har noen gode tips?

Lån deg noen bøker av Ingvard Wilhelmsen. Gode mot katastrofetanker.

Anonymkode: 5206b...089

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lån deg noen bøker av Ingvard Wilhelmsen. Gode mot katastrofetanker.

Anonymkode: 5206b...089

Han må jeg google, takk☺️

Skrevet

Det hørtes ikke godt ut. Vil bare si lykke til og gi deg en klem. Det er uansett ikke en svakhet å be om hjelp 

Anonymkode: 83ef0...3c4

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hørtes ikke godt ut. Vil bare si lykke til og gi deg en klem. Det er uansett ikke en svakhet å be om hjelp 

Anonymkode: 83ef0...3c4

Tusen takk, det varmer🥰

Nei nå har det gått 20 år og det har blitt en del av meg, en del jeg helst vil ha bort.

Jeg sliter med skyldfølelse og konstant dårlig samvittighet.Når jeg gjennomfører det tankene mine sier så føler jeg at det er trygt.Hvis jeg ikke skulle gjort det er det min feil hvis noe skulle skje med noen..

Skrevet

Hei HI. 

Det du strever med tror jeg er mye vanligere enn man tror. Du er ikke rar eller noe som helst annet. For å få "verktøy" til å endre dette ville jeg tatt kontakt med en god privat psykolog. Lykke til!

Anonymkode: fcd90...75f

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei HI. 

Det du strever med tror jeg er mye vanligere enn man tror. Du er ikke rar eller noe som helst annet. For å få "verktøy" til å endre dette ville jeg tatt kontakt med en god privat psykolog. Lykke til!

Anonymkode: fcd90...75f

Tusen takk🥰Føler meg så alene om dette og skjemmes så utrolig mye😥
Jeg vil snakke med noen profesjonelle, men jeg er så redd.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror nok at psykolog er det beste. Jeg hadde også vært redd, men så har jeg tenkt at hvis jeg gjør dette, så kan jeg om 1 år ha det mye bedre. Det er motivasjon. Lykke til 

Anonymkode: 349ce...c0d

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjemmes.

Delt sorg er halv sorg, og det du plages av er ikke uvanlig. Snakk med legen din først du ❤️.

Anonymkode: a2364...4bc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ikke skam deg, dette er noe mange sliter med.

Anonymkode: a2364...4bc

Skrevet

Klapp deg selv på skulderen for at du ikke har latt dette utarte helt!

Noe tvang er det mange som har, du har nok litt mer enn det som er vanlig. De som blir riktig syke av OCD blir helt lammet av det, de har null kontroll og det styrer hele hverdagen deres, du er jo ikke der.

Har en venninne med ocd, hun har vært lagt inn flere ganger, og det er helt ekstremt, hun tisser heller i buksa enn å gå inn på et bad hun mener er urent. Hun er virkelig syk.

Du er ikke der, og har holdt dette i sjakk i alle disse årene. Selv om det er slitsomt for deg så er du sterk.

Det er også mulig å få hjelp, men du må oppsøke hjelpen, den kommer ikke og banker på døra når du holder dette så skjult...

https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/tvangslidelser

Anonymkode: c3e49...99a

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Klapp deg selv på skulderen for at du ikke har latt dette utarte helt!

Noe tvang er det mange som har, du har nok litt mer enn det som er vanlig. De som blir riktig syke av OCD blir helt lammet av det, de har null kontroll og det styrer hele hverdagen deres, du er jo ikke der.

Har en venninne med ocd, hun har vært lagt inn flere ganger, og det er helt ekstremt, hun tisser heller i buksa enn å gå inn på et bad hun mener er urent. Hun er virkelig syk.

Du er ikke der, og har holdt dette i sjakk i alle disse årene. Selv om det er slitsomt for deg så er du sterk.

Det er også mulig å få hjelp, men du må oppsøke hjelpen, den kommer ikke og banker på døra når du holder dette så skjult...

https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/tvangslidelser

Anonymkode: c3e49...99a

Så trist å høre det om venninna di😔Håper hun får hjelp💗

Ja jeg klarer på en måte å holde kontrollen, men jeg blir så sliten...vil bare være normal.

Jeg er redd for å snakke med folk om vanskelige ting og vise følelser.Jeg skjønner  at jeg burde snakke med noen, men jeg vet ikke hvordan jeg vil takle det

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjemmes.

Tror du virkelig at du har den superkraften og at du har så mye makt at ting du gjør eller ikke gjør styrer andres skjebne? Det hørte jeg en psykolog sa om slike tanker. Hvis man virkelig tenker over det er det jo sant, hva du gjør og tenker forandrer ikke noe på hva som skjer og ikke skjer med andre.

Hjelper det å si det høyt til deg selv? Det å si ting, selv inni deg, endrer vist hvordan hjernen lagrer ting, så prøv det. Si til deg selv at å gå opp og ned den trappa fører ikke til noe som helst annet enn at du bruker tid på det. Osv. 

Ingen skam dette da, prøv psykolog så får du hjelp til å komme ut av det for det tar sikkert mye tid, energi og fokus vekk fra det som er viktig i livet.

Lykke til😊

Anonymkode: f1d13...0be

Skrevet

Huffda. Du er litt gal, ja...

Anonymkode: 202dc...936

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huffda. Du er litt gal, ja...

Anonymkode: 202dc...936

God bedring 936! 

Til hi. 

Prøv å utfordre deg selv litt. Så ser du at det ikke skjer noe selv om du ikke utfører disse aktivitetene. Jeg har litt av dette selv men ikke så mye at jeg plages. 

Anonymkode: 8c28b...8e2

Skrevet

Føler med deg. Jeg har slitt mye med panikkangst og noe helseangst. En periode når eldste var liten var jeg livredd for å glemme henne i bilen. Når lillebror kom, tok angsten helt over for å glemme han i bilen når jeg dro på jobb. Jeg tok bilder av barnestet i bilen før jeg gikk inn på jobb. Dette bilde så jeg på utallige ganger i løpet av dagen. Måtte sjekke dato for å være sikker på at jeg så på riktig bilde og ikke hadde glemt å ta bilde. Dette gikk faktisk over når han ble så stor at han satt fremover i 3 punktssele og kunne komme seg ut selv. Så i 4 år holdt jeg på med disse bildene. 

Jeg har gått hos psykolog 2 ganger, og jeg tror dette har hjulpet meg en del. Jeg har angst ennå, men har lært meg noen teknikker for å ikke la meg rive med.

Eldste har snauet innom tvansgshandlingrer. Merket at hin vasket hendene vel ofte. Vi pratet litt om det og avtalte at en gang var nok og at vi ikke behøver å telle osv. Måtte også si at hun ikke trengte å vaske hendene annet enn etter toalettbesøk og før man skulle spise. Har gått ganske bra, men er flere ting hun har en viss tvang over. 

Søk hjelp hos psykolog, det vil hjelpe på sikt. Men ikke sikkert du føler det med en gang. Men det skjer en endring mår noen bryter ned alle katastrofetabkene dine og du ser de fra utsiden. 

Lykke til! Dette er jeg sikker på at du kan få bukt med og føle at du ikke lenger trenger å handle tvangsmessig.

Anonymkode: b5cbd...315

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Går jeg ikke opp trappa en gang til så er det min feil hvis ...... dør»

Dette er egentlig ganske vanlig tankegang, men bare litt anderledes. Om man spør 10 personer om å skrive ned navnet på noen de kjenner som skal dø i morgen, er det ingen som vil gjøre det. Selv om de aller fleste forstår at en sånn makt har ingen😉

Anonymkode: b5cbd...315

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...