Gå til innhold

Hva er din beste oppskrift på blomkålsuppe?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kok blomkål i en kasserolle.

Ta en ny kasserolle: Smelt 3 ss skjeer med smør. Deretter rør inn 3 ss mel. Følg med, det blir fort tykt. Spe ut med melk. Ca 4 dl. Litt etter litt. Spe gjerne på med ca 1 dl kraft. La det få et oppkok. Derettter småkoke i 5 minutter. Smak til med buljong, salt og pepper. Deretter tar du blomkålen oppi..nam... server med lune brød 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smelter en god dæsj med smør, finhakker litt kinesisk hvitløk (når den hakkes lukter det mindre hvitløk i hus og en får mindre ånde etterpå. ) lar det såvidt frese litt før jeg har oppi mel til en tykk grøt og sper med melk. Har også oppi endel vann fra blomkålen som er kokt i små buketter. Smaker til med salt, pepper og muskat. Når suppen har riktig konsistens har jeg oppi blomkålen og dette kokes mens jeg steker bacon. Ungene vil ikke ha blomkplsuppe uten bacon og hvitløksbaguetter, så det er ett must. De vil også blande oppi stekefettet (det har de bare godt av, de skal ikke ha av seg noen gram heller på)

Anonymkode: 6e7ef...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del opp en blomkål (hold av noen buketter hvis du ønsker mer tyggemotstand). Fres en halv løk og et lite fedd hvitløk (gjerne litt kinesisk hvitløk i stedet) kok opp blomkål, buljong, et par poteter av melne typen, kjør det med stavmikser eller i en blender, kok opp igjen og tilsett bukettene. Kok til de er all dente. Tilsett bittelitt fløte, salt og pepper. Server med baguetter, sprøstekt bacon (alternativt pinjekjerner hvis du ikke spiser kjøtt). 

Anonymkode: 40612...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager på slump, så oppskriften er uten spesifikke mål. Koker blomkålbuketter møre i lettsaltet vann. Lager jevning av ca lik mengde margarin og hvetemel, og sper med kokevannet. Lar dette koke 5-10 min, tilsetter blomkålbukettene og en skvett fløte. Serverer med stekt smårettskinke og godt brød.

Anonymkode: b3d99...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kok blomkål i vann med buljongterninger. Når denne er gjennomkokt, ta i 3-4 ss smør, mos smør og blomkål med potetstapper. Hell over matfløte, smak til med salt og pepper, bruk jevning (enten vann og mel eller maizena), sleng oppi et par ss rømme. Server med baconterninger og brød med kryddersmør

Anonymkode: fa39e...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...