Gå til innhold

Anbefale en lege som ikke er gnien på sykemeldinger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har store plager med migrene. Jeg tror det er det i hvertfall. Til det nivået at jeg ikke fungerer for øyeblikket. Min lege er sykemeldt pga kreft og jeg er ikke fornøyd med erstatning. Kan noen anbefale en flink lege i Oslo/Viken? 

Anonymkode: 70b06...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å få anbefalt en lege som er flink med utredning, medisinering osv av migrene?

Anonymkode: 076de...c5e

Dette! 

Anonymkode: 4adda...fca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke en gang vet om det er migrene, trenger du vel primært en lege som er god på å henvise til nevrolog? 

Fastlegen min er fantastisk, også med min alvorlige migrene, men jeg ville aldri beskrevet henne som sykmeldingsfokusert. 

Anonymkode: 64885...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om du får kreft og har brukt opp sykemeldingsrettighetene dine pga. en dumsnill lege? 
Gå til en lege som hjelper deg med problemet. Om du ikke ønsker å fortsette livet på AAP og deretter prøve å bli ufør. 

Anonymkode: 7c486...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenk om du får kreft og har brukt opp sykemeldingsrettighetene dine pga. en dumsnill lege? 
Gå til en lege som hjelper deg med problemet. Om du ikke ønsker å fortsette livet på AAP og deretter prøve å bli ufør. 

Anonymkode: 7c486...6b7

Migrene kan være så ille i noen tilfeller at en sykemelding trengs, skjønner ikke poenget med å sette sykdommene opp mot hverandre og omtrent veie migrene for ikke alvolig nok

Anonymkode: 764e5...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner deg godt, migrene kan være jævlig! Men om du ikke er sikker på om det er det det er, så burde du jo få det sjekket ut. 

Anonymkode: f2f16...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er å komme seg til en nevrolog for å få en sikker diagnose og hvilken type migrene du har. Det finnes mange forskjellige og veldig greit å få dette utredet med riktig forebyggende og ikke minst behandling. God bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har migrene selv å forstår frustrasjonen din. Likevel ser jeg at du ikke har noen diagnose (enda), så det viktigste for deg blir å finne en lege som tar deg på alvor, utreder deg og får deg medisinert. Sykemelding kan også hjelpe men det løser ingenting alene! Du må trolig ha riktige medisiner.

Anonymkode: 39a49...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle om utredning og det er selvfølgelig neste steg, men finnes nok av leger som ikke gidder først å sykemelde men nærmest tvinger en til å kollapse i jobb før en blir sykemeldt eller så kommer det en dyktig lege å ser meg. Er det noen som vet om en sånn?? 

Anonymkode: 70b06...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Migrene kan være så ille i noen tilfeller at en sykemelding trengs, skjønner ikke poenget med å sette sykdommene opp mot hverandre og omtrent veie migrene for ikke alvolig nok

Anonymkode: 764e5...b6f

Det handler ikke om p sette diagnoser opp mot hverandre. Men om å bruke sykepengerettigheter der det er nødvendig og ikke minst bruke tiden fornuftig til utredning og behandling. 

Anonymkode: 444e6...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om p sette diagnoser opp mot hverandre. Men om å bruke sykepengerettigheter der det er nødvendig og ikke minst bruke tiden fornuftig til utredning og behandling. 

Anonymkode: 444e6...12b

Så du sier at migrene ikke er nødvendig å bruke sykepengerettighetene på? Hun må jo uansett begynne en plass, og da kan det være at en sykemelding er første steg. Utprøving av medisiner er ikke gjort på 1-2-3, eller ikke å få time hos nevrolog.

Anonymkode: 764e5...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om p sette diagnoser opp mot hverandre. Men om å bruke sykepengerettigheter der det er nødvendig og ikke minst bruke tiden fornuftig til utredning og behandling. 

Anonymkode: 444e6...12b

Du har visst aldri hatt migrene du. 

Anonymkode: 70b06...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du sier at migrene ikke er nødvendig å bruke sykepengerettighetene på? Hun må jo uansett begynne en plass, og da kan det være at en sykemelding er første steg. Utprøving av medisiner er ikke gjort på 1-2-3, eller ikke å få time hos nevrolog.

Anonymkode: 764e5...b6f

Jeg oppfatter det ikke som om h*n mener migrene ikke er grunn for sykmelding, men at man faktisk bør komme i gang med utredning. Ganger vel ingen å være sykmeldt hvis ikke det er helt nødvendig, uavhengig diagnose. 

Anonymkode: fd505...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en utredning for dette, ikke en lege som sykemelder deg uten at dere finner grunnen til hodepinen. 
 

Det finnes veldig mange ulike medisner og behandlingsmetoder for dette, så om du har så vondt som du mener så må du gjøre noe med det. 

Anonymkode: 4cfa4...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du trenger en utredning for dette, ikke en lege som sykemelder deg uten at dere finner grunnen til hodepinen. 
 

Det finnes veldig mange ulike medisner og behandlingsmetoder for dette, så om du har så vondt som du mener så må du gjøre noe med det. 

Anonymkode: 4cfa4...1bc

Ja og første steg er å få tiden og roen til å finne ut av det. Noen som kjenner en lege som vil gi meg det?

Anonymkode: 70b06...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja og første steg er å få tiden og roen til å finne ut av det. Noen som kjenner en lege som vil gi meg det?

Anonymkode: 70b06...d66

Det er jo ikke "tiden og roen" du trenger. Det er jo ikke du som skal finne ut av det. Det du trenger er en lege som vet hvilke prøver og undersøkelser vedkommende skal sende deg på. Om vedkommende er dyktig skrives i tillegg skriver sykemelding ut når det er behov for det.

Jeg synes fokuset ditt på sykemelding er litt merkelig. Når jeg skal bytte lege er det legens dyktighet, evne til å henvise (og vite/ha forslag til hva det skal henvises til), dialog og engasjement som er det viktigste. Når dette er på plass får man ofte sykemelding når man trenger det. Jeg kjenner til leger som tenker minst mulig selv og kun henviser til det pasienten spør om slik at pasienten må være sin egen lege (det er skummelt for pasienten har jo ikke samme kunnskap som sin lege) og til leger som nekter å henvise fordi de selv ønsker å løse "gåte". Her har pasienter dødd. Jeg kjenner også til en lege som helst ville sykemelde alt og alle, og aldri sa nei til pasienter når de ba om sykemelding og medikamenter. Denne legen mistet retten til å skrive ut legemidler og sykemeldinger.

Det finnes en side der leger kommenteres (det som er bra/dårlig). Husker ikke linken i farten, men du finner den nok om du googler. 

Anonymkode: bbf02...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke "tiden og roen" du trenger. Det er jo ikke du som skal finne ut av det. Det du trenger er en lege som vet hvilke prøver og undersøkelser vedkommende skal sende deg på. Om vedkommende er dyktig skrives i tillegg skriver sykemelding ut når det er behov for det.

Jeg synes fokuset ditt på sykemelding er litt merkelig. Når jeg skal bytte lege er det legens dyktighet, evne til å henvise (og vite/ha forslag til hva det skal henvises til), dialog og engasjement som er det viktigste. Når dette er på plass får man ofte sykemelding når man trenger det. Jeg kjenner til leger som tenker minst mulig selv og kun henviser til det pasienten spør om slik at pasienten må være sin egen lege (det er skummelt for pasienten har jo ikke samme kunnskap som sin lege) og til leger som nekter å henvise fordi de selv ønsker å løse "gåte". Her har pasienter dødd. Jeg kjenner også til en lege som helst ville sykemelde alt og alle, og aldri sa nei til pasienter når de ba om sykemelding og medikamenter. Denne legen mistet retten til å skrive ut legemidler og sykemeldinger.

Det finnes en side der leger kommenteres (det som er bra/dårlig). Husker ikke linken i farten, men du finner den nok om du googler. 

Anonymkode: bbf02...6d0

Problemet med den siden er jo at f.eks leger som er veldig «snill» med sykemeldinger og resepter ofte får fornøyde pasienter, mens de som er mer tilbakeholden (av god grunn) får misfornøyde pasienter som mener at legen ikke tar dem på alvor.

Anonymkode: fd8e2...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg oppfatter det ikke som om h*n mener migrene ikke er grunn for sykmelding, men at man faktisk bør komme i gang med utredning. Ganger vel ingen å være sykmeldt hvis ikke det er helt nødvendig, uavhengig diagnose. 

Anonymkode: fd505...4ab

Nettopp. 

Anonymkode: 7c486...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenk om du får kreft og har brukt opp sykemeldingsrettighetene dine pga. en dumsnill lege? 
Gå til en lege som hjelper deg med problemet. Om du ikke ønsker å fortsette livet på AAP og deretter prøve å bli ufør. 

Anonymkode: 7c486...6b7

Man kan være sykmeldt i et helt år i strekk...

Anonymkode: 9c5c8...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke "tiden og roen" du trenger. Det er jo ikke du som skal finne ut av det. Det du trenger er en lege som vet hvilke prøver og undersøkelser vedkommende skal sende deg på. Om vedkommende er dyktig skrives i tillegg skriver sykemelding ut når det er behov for det.

Du, migrene blir i stor grad trigget av stress. Så tid og ro er sentralt.

Anonymkode: 9c5c8...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du, migrene blir i stor grad trigget av stress. Så tid og ro er sentralt.

Anonymkode: 9c5c8...791

Ja, det vet jeg. Vi har migrene i familien så jeg har peiling på diagnostisering (kjenner også til andre som var overbevist om migrene, men som feilte andre ting). Poenget er at man starter litt i feil rekkefølge. Jeg synes ikke en sykemelding for å få "tiden og roen" virker som den beste veien når man ikke har en diagnose. Man leter ikke etter en lege som enkelt skriver ut sykemeldinger for å finne "tiden og roen". Jeg mener fortsatt at det man trenger er  "en lege som vet hvilke prøver og undersøkelser vedkommende skal sende deg på. Om vedkommende er dyktig skrives i tillegg skriver sykemelding ut når det er behov for det."   Det er fullt mulig at sykemelding er riktig, men det er jo mye viktigere å finne en dyktig lege som sammen med spesialisthelsetjeneste legger et løp for å finne en diagnose og en behandling. Sykemelding kan fint være en del av det. Har man behov for det skal man selvsagt sykemeldes. Noen leger er for slappe med sykemeldinger, noen er for strenge, men de fleste har god dialog med sine pasienter og sammen med spesialisthelsetjeneste god kunnskap om diagnoser og behandling og gir sykemeldinger når det er behov for det. Jeg synes derfor dyktige leger er langt viktigere enn leger som er rause/slepphendte  med sykemeldinger

Anonymkode: bbf02...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det vet jeg. Vi har migrene i familien så jeg har peiling på diagnostisering (kjenner også til andre som var overbevist om migrene, men som feilte andre ting). Poenget er at man starter litt i feil rekkefølge. Jeg synes ikke en sykemelding for å få "tiden og roen" virker som den beste veien når man ikke har en diagnose. Man leter ikke etter en lege som enkelt skriver ut sykemeldinger for å finne "tiden og roen". Jeg mener fortsatt at det man trenger er  "en lege som vet hvilke prøver og undersøkelser vedkommende skal sende deg på. Om vedkommende er dyktig skrives i tillegg skriver sykemelding ut når det er behov for det."   Det er fullt mulig at sykemelding er riktig, men det er jo mye viktigere å finne en dyktig lege som sammen med spesialisthelsetjeneste legger et løp for å finne en diagnose og en behandling. Sykemelding kan fint være en del av det. Har man behov for det skal man selvsagt sykemeldes. Noen leger er for slappe med sykemeldinger, noen er for strenge, men de fleste har god dialog med sine pasienter og sammen med spesialisthelsetjeneste god kunnskap om diagnoser og behandling og gir sykemeldinger når det er behov for det. Jeg synes derfor dyktige leger er langt viktigere enn leger som er rause/slepphendte  med sykemeldinger

Anonymkode: bbf02...6d0

Hjelp sier jeg bare

Anonymkode: 764e5...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...