Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så interessert i oppussing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes alt handler om oppussing her for tiden. Se på tvn.. flere nesten identiske programmer! Folk som skryter på some av oppussing. Spør hverandre «hvilken farge skal jeg velge her»... 🤔

Anonymkode: e1fab...8fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mangel på meining og noko viktig utanfor seg sjølv å brenne for. 

Anonymkode: 7b1a8...0a5

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes alt handler om oppussing her for tiden. Se på tvn.. flere nesten identiske programmer! Folk som skryter på some av oppussing. Spør hverandre «hvilken farge skal jeg velge her»... 🤔

De vil vel ha innspill da? Hvorfor skulle det være et problem? 

Skrevet

Mye penger og vi bruker mye tid innendørs grunnet kald og lang vinter. 

Anonymkode: 4e497...45a

Skrevet

Jeg tror det er fordi vi er så mye inne pga klimaet her. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har aldri skjønt det der jeg heller. Usunt fokus...

Skrevet

Vi har råd til det, vi tilbringer mye tid innendørs, og ønsker å gjøre det i pene, praktiske, romslige. lyse omgivelser...

Vi har brukt mye tid og penger på å bygge ut, pusse opp mm. Men av litt andre grunner enn perfekte fargevalg som gjør seg fint på instagram.

Ikke for at hjemmet skal se penest ut på some, jeg deler ikke bilder på noen kanaler. Men for at hverdagen for familien skal være så praktisk og behagelig som mulig. At husarbeid skal ta så lite av tiden vår som mulig, og at det som må gjøres er minst mulig tidkrevende. At vi lett kan ha mange folk på besøk, både til måltider og overnatting, at barn og voksne har mange ulike soner som legger til rette for mange ulike aktiviteter. At vi har rikelig med dagslys, store, lyse, luftige rom og god takhøyde, med plass til brytekamper, bilbaner, hytter, telt-overnatting i stua, at alle barn kan ha besøk av sine venner for gaming, filmkveld, overnatting osv osv uten at de må være "oppå hverandre"......

Anonymkode: cf894...119

Skrevet

Vinteren er lang og man er mye inne, da er det viktig å trives i eget hjem. I varmere strøk er det hage man bruker mest tid og penger.

Selv har jeg aldri skjønt det med oppussing til enhver pris. Vi valgte møbler som er kvalitet og varer mange år. Jeg syns det er helt topp å ha samme farge på veggen i 20 år (vi maler et nytt strøk hvis det trengs men samme farge). Vi jeg ha en forandring blir det pynteputer, pledd og gardiner.

Bad og kjøkkenet som er desidert dyrest i et hus valgte vi helt klassisk. Huset bygde vi i 2000 og på kjøkkenet skiftet vi hvitevarer for 5 år siden. Ingen planer å pusse opp i nærmeste tid heller.

Skrevet

Penger

Tradisjon for å eie egen bolig

Lang vinter

Mye reklame

Anonymkode: c8990...e22

Skrevet

Fordi vi bor på Nordpolen og bør holde oss innendørs to tredjedeler av livet. 

Anonymkode: a1cfe...65a

Skrevet

Mange grunner.

Vi tilbringer mye tid inne.

Stor andel eier sin egen bolig. 

osv. osv. osv

Anonymkode: c0710...de4

Skrevet

Det er vel ingen andre land i verden hvor så mange eier egen bolig som i Norge? 

Andre steder pusser jo ikke folk opp i leid bolig... 

Vi er mye inne, vi vil passe på og gjerne øke verdien i boligen vår og det er gøy 😊

Anonymkode: d38ba...90a

Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv, men det dreier seg om:

- interesse. Jeg elsker å se hvor mye en farge kan forandre ett rom. 
- hobby. Jeg stortrives med oppussing. Jeg er handy og mannen er snekker. Ikke slik at vi pusser opp kjøkken å slike dyre rom ofte, men vi forandrer noe hvert år. Jeg får en slags fred av å male/legge gulv m.m som andre får av å strikke/lese en bok 😉.

Anonymkode: b6766...107

Skrevet

Jeg har bodd i UK og syns det er langt mer fokus på det der.

Jeg liker interiør og klær, men stilen min er slik at det kan ta år mellom hver gang det er noe særlig i salg som jeg liker.

Når jeg finner noe har jeg det til det er utslitt. Jeg pusser heller ikke opp noe som er funksjonelt.

Anonymkode: 1a5d0...494

Skrevet

Mye penger, mye tid og - sammenlignet med folkefest mange andre land - få bekymringer utover å gå glipp av neste trend.

Anonymkode: df7fc...195

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mye penger, mye tid og - sammenlignet med folkefest mange andre land - få bekymringer utover å gå glipp av neste trend.

...FOLK FRA mange andre land, mente jeg å skrive 😊

Skrevet

Fordi vi har mer enn nok penger og fordi alle andre gjør det. Mennesker er flokkdyr. Når alle har nyoppusset bolig vil ikke du være den eneste med umoderne stil.

Anonymkode: e4efd...aaf

Skrevet

Klima. Rett og slett. 

Anonymkode: 51cd4...f69

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker interiør og klær, men stilen min er slik at det kan ta år mellom hver gang det er noe særlig i salg som jeg liker.

Når jeg finner noe har jeg det til det er utslitt. Jeg pusser heller ikke opp noe som er funksjonelt.

Jeg har også bodd i UK og syns vel motsatt. Heslige vegg-til-vegg-tepper i alle rom og store blomster på gardinene. Huttetu. 

Anonymkode: a0a07...c0f

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har råd til det, vi tilbringer mye tid innendørs, og ønsker å gjøre det i pene, praktiske, romslige. lyse omgivelser...

Da er det rart at svarte kontrastvegger blir populært.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er det rart at svarte kontrastvegger blir populært.

Ja, bare ta en tur til Ikea. Det er blitt så mørkt atte. Mørke vegger, mørke møbler. Blir jo tungtsinnet av det.

Skrevet
8 hours ago, Anonym bruker said:

I UK er det kort vei mellom hjem som stinker mugg, skitne vegg-til-vegg-tepper, maling som flasser i vinduskarmen og møbler som er modne for utskiftning - jeg observerer på ingen måte det samme i Norge. Nordmenn er laaaangt mer opptatt av oppussing og hjem.

Skrevet
3 minutter siden, beef sister skrev:

I UK er det kort vei mellom hjem som stinker mugg, skitne vegg-til-vegg-tepper, maling som flasser i vinduskarmen og møbler som er modne for utskiftning - jeg observerer på ingen måte det samme i Norge. Nordmenn er laaaangt mer opptatt av oppussing og hjem.

Heldigvis 

Anonymkode: 44125...7b1

Skrevet
15 minutter siden, beef sister skrev:

Og har stort sett mer penger igjen nårdet viktigste er betalt.

I uk er et vel også en større tradiskon for å møtes på pubben enn hjemme. Det kan være en faktor som gjør det mindre viktig med oppussing der enn her. Vår spredte bosetting betyr nok en god del.

Anonymkode: c8990...e22

Skrevet

Jeg er hvertfall en av få som har null og Nils interesse for oppussing og interiør. Skulle gjerne bare hatt noen hos meg typ hvert 10. år og fortalt meg hva som er så slitt og umoderne at det bør skiftes ut. Jeg synes oppussing er drit kjedelig, og har ingen evne til å se hva som er fint innen interiør.

Har et ganske ok hjem for det altså, men det er kun takket være de vi kjøpte av. Og møbler og puter byttes ikke før det må.

Anonymkode: c867b...56b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...