Gå til innhold

Har dere erfaringer med Montessorri-skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er dere fornøyd med opplegget?

Pluss og minus?

Er det vanskelig å gå fra ordinær barneskole til Montessorri ungdomsskole? 

Anonymkode: 43a99...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ungene går på Montessoriskole. Yngste i 2. klasse og eldste i 9. klasse.

Eldste gikk i offentlig skole fra 1.- til 6. klasse, og begynte på Montessoriskole i 7. klasse. 

For han har det gått helt fint. 

Noe av det vi setter pris på at det istedenfor lekser er litt lengre skoledager.

Skoledagene er fra 08.30 til 15 hos oss. Yngste slutter klokka 12 på fredager da. 

De laveste trinnene har utedag hver onsdag hos oss. Det er flott for de. 

I tillegg er dagene lagt opp annerledes enn i de offentlige skolene.

De har første økt fra 08.30 til 11.30. Da har de ingen pause. Men det går helt fint, da opplegget jo er helt annerledes enn i offentlig skole. Det er jo da ikke slik at de sitter stille ved en pult i tre timer. De får en oversikt over hva de skal gjennom i løpet av uka, og så må de selv planlegge og sette opp når de skal gjøre de ulike tingene. Yngste har blant annet tepper de kan bruke til å sitte på gulvet og jobbe der. De kan gå og sette seg i sofaen og lese hvis de ønsker det. Eller så kan de gå og hente seg ulike typer montessorimateriell for å jobbe med ulike ting. 

Så har de lunsj fra 11.30 til 12 og etter det utetid fra 12 til 13. Til slutt kommer en arbeidsøkt igjen fra 13 til 15. 

En forskjell fra offentlig skole er jo at flere klasser er sammen. For yngste er 1.-3. klasse delt inn i to grupper, mens eldste nå er en gruppe med 9. og 10.klasse. 

Eldste hadde i fjor et fag som het "arbeid" som vi var veldig fornøyde med. Da kunne de velge ulike grupper de skulle bli med i. Eldste ble med i "leskurgruppa", der de skulle bygge et leskur, og fikk ansvar fra alt fra planlegging, innhenting av sponsorer, kjøp av materialer, bygging mm. Skolen har også potetåker, så noen hadde ansvar for å ta opp og selge poteter. 

Jeg tror ikke jeg kommer på noen minuser. Det eneste må kanskje være at de ikke hadde noen fremmedspråklærer på skolen i fjor, så sønnen har ingen andre fremmedspråk enn engelsk. I år har de fått en spansklærer, men det er da bare 8. klasse som får tilbud om spansk, og ikke han som går i 9. klasse. 

Anonymkode: fb447...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd.Ungene skal lære nøyaktig det samme her som på ordinær skole,men lærerne gjør det på en annen måte.

De tenker "hele barnet", ikke bare det faglige. Ungene mine lærer bordskikk, hjelpe hverandre, ta ansvar for seg og sitt i forhold til klær, utstyr og seg selv (kler jeg ikke på meg er det min egen skyld at jeg fryser/er våt)

Det jeg liker aller best er at ene barnet mitt (som ikke er så faglig sterk) får mulighet til å skinne på andre måter, noe som gir han selvtillit til å takle det at han ikke er like "smart" som andre. Samtidig har jeg ei som er faglig sterk.Hun ble nå flyttet fra gruppe 1 (6-10 års blandet gruppe) opp til de eldste, slik at hun får mulighet til å utvikle seg enda mer. 

Anonymkode: a62bf...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det forskjell på Montessori skoler og. Vi har 2 i byen vår, den ene har veldig dårlig rykte på seg. Den andre ikke. Min eldste gikk siste året av ungdomsskolen på den bra, og hun var svært fornøyd. Hun hadde slitt med skolevegring før hun startet der, og vi fikk ikke noe hjelp av skolen, så da byttet vi til Montessori og det ble en ny hverdag for henne. 

Anonymkode: ea994...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

offentlig skole er mye bedre, her gikk vår på Montessorri fra 1-3 klasse, snakk om mye mobbing, Ble helt bra når han begynte på vanlig skole, og nå går han i 7 klasse og er så glad for han byttet. Har mange venner og ikke opplevd mobbing

Anonymkode: c4c55...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det forskjell på Montessori skoler og. Vi har 2 i byen vår, den ene har veldig dårlig rykte på seg. Den andre ikke. Min eldste gikk siste året av ungdomsskolen på den bra, og hun var svært fornøyd. Hun hadde slitt med skolevegring før hun startet der, og vi fikk ikke noe hjelp av skolen, så da byttet vi til Montessori og det ble en ny hverdag for henne. 

Anonymkode: ea994...6c5

Hvilke skoler er det snakk om? Det må være her i Oslo du snakker om.

Anonymkode: a428a...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for synspunkt til dere. Veldig nyttig for meg 😊 

Vi bytter til Montessorri primært fordi vi har hørt at de er flinke på dette med å skape godt skolemiljø. Ser jo at ikke alle har like gode erfaringer.. 

Vi har søkt plass, men ikke tatt et endelig valg
 

HI

Anonymkode: 43a99...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ungene går på Montessoriskole. Yngste i 2. klasse og eldste i 9. klasse.

Eldste gikk i offentlig skole fra 1.- til 6. klasse, og begynte på Montessoriskole i 7. klasse. 

For han har det gått helt fint. 

Noe av det vi setter pris på at det istedenfor lekser er litt lengre skoledager.

Skoledagene er fra 08.30 til 15 hos oss. Yngste slutter klokka 12 på fredager da. 

De laveste trinnene har utedag hver onsdag hos oss. Det er flott for de. 

I tillegg er dagene lagt opp annerledes enn i de offentlige skolene.

De har første økt fra 08.30 til 11.30. Da har de ingen pause. Men det går helt fint, da opplegget jo er helt annerledes enn i offentlig skole. Det er jo da ikke slik at de sitter stille ved en pult i tre timer. De får en oversikt over hva de skal gjennom i løpet av uka, og så må de selv planlegge og sette opp når de skal gjøre de ulike tingene. Yngste har blant annet tepper de kan bruke til å sitte på gulvet og jobbe der. De kan gå og sette seg i sofaen og lese hvis de ønsker det. Eller så kan de gå og hente seg ulike typer montessorimateriell for å jobbe med ulike ting. 

Så har de lunsj fra 11.30 til 12 og etter det utetid fra 12 til 13. Til slutt kommer en arbeidsøkt igjen fra 13 til 15. 

En forskjell fra offentlig skole er jo at flere klasser er sammen. For yngste er 1.-3. klasse delt inn i to grupper, mens eldste nå er en gruppe med 9. og 10.klasse. 

Eldste hadde i fjor et fag som het "arbeid" som vi var veldig fornøyde med. Da kunne de velge ulike grupper de skulle bli med i. Eldste ble med i "leskurgruppa", der de skulle bygge et leskur, og fikk ansvar fra alt fra planlegging, innhenting av sponsorer, kjøp av materialer, bygging mm. Skolen har også potetåker, så noen hadde ansvar for å ta opp og selge poteter. 

Jeg tror ikke jeg kommer på noen minuser. Det eneste må kanskje være at de ikke hadde noen fremmedspråklærer på skolen i fjor, så sønnen har ingen andre fremmedspråk enn engelsk. I år har de fått en spansklærer, men det er da bare 8. klasse som får tilbud om spansk, og ikke han som går i 9. klasse. 

Anonymkode: fb447...b66

Tusen takk for virkelig god informasjon ❤️
HI

Anonymkode: 43a99...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke skoler er det snakk om? Det må være her i Oslo du snakker om.

Anonymkode: a428a...8ca

Det er ikke i Oslo. 

Anonymkode: ea994...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2020 den 17.12, Anonym bruker skrev:

Overvekt av barn med særskilte behov. Tok barnet ut etter 6 måneder 

Anonymkode: 7f812...9bb

Det skyldes jo at den ordinære skolen ikke gjør nok for de barna.

Anonymkode: 6fe1d...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg droppet det. Et merkelig opplegg som ikke passer for alle. Fant veldig då positive ting. Eneste jeg kan komme på er at selv om det er et rent kaos de første årene, så lærer de seg å legge opp egen «arbeidsdag». Men det har jeg klart å lære barna etter skoletid også. De skrøt av at de hadde lenger skoledag 8.30-15 og dermed ikke lekser. Viser seg at de kun har15 min leger skoledag enn den offentlige skolen

Anonymkode: 806bc...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.9.2020 den 17.09, Anonym bruker skrev:

offentlig skole er mye bedre, her gikk vår på Montessorri fra 1-3 klasse, snakk om mye mobbing, Ble helt bra når han begynte på vanlig skole, og nå går han i 7 klasse og er så glad for han byttet. Har mange venner og ikke opplevd mobbing

Anonymkode: c4c55...690

Dette har vel ikke med montessori eller ikke montessori å gjøre, men med miljøet på skolen.

Sønnen min gikk fra offentlig skole til montessori, og har opplevd å få det mye bedre på det sosiale planet. Har vil ikke bytte tilbake til den gamle skolen!

Anonymkode: fb447...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.9.2020 den 22.55, Anonym bruker skrev:

Jeg droppet det. Et merkelig opplegg som ikke passer for alle. Fant veldig då positive ting. Eneste jeg kan komme på er at selv om det er et rent kaos de første årene, så lærer de seg å legge opp egen «arbeidsdag». Men det har jeg klart å lære barna etter skoletid også. De skrøt av at de hadde lenger skoledag 8.30-15 og dermed ikke lekser. Viser seg at de kun har15 min leger skoledag enn den offentlige skolen

Anonymkode: 806bc...8ab

Hva er det du har opplevd som kaos de første årene? Dattera mi går nå i 2. klasse på en montessoriskole, og jeg har ikke opplevd at det har vært noe kaos. 

Har offentlig skole så lange skoledager hos dere? Her har den offentlige skolen skoledag fra 08.30 til 13 på de laveste trinnene.

Anonymkode: fb447...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...