Gå til innhold

Jeg blir slått på jobb hver vakt.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. 
Vi jobber med en pasientgruppe som er ekstremt krevende, likevel føler jeg «ingen» ser oss.

Belastningen av å bli angrepet _hver_ gang du er på jobb er tøff. Jeg har jobbet der i mange år, så er ikke fersk i gamet heller. Det forundrer meg bare at ingen profesjonelle blir koblet inn. 
Det verker ulike steder på kroppen hele tiden. Blåmerker, kloremerker, skallemerker på nese, sprukne lepper osv. Truet med kniv, kastet ting på/etter, spyttet på, kastet stein på... osv.

Det burde vært mer oppfølging og støtte til ansatte i slike krevende yrker. 

Tror ikke andre kan sette seg inn i hvordan enkelte mennesker lever og hvilke utfordringer de har. 

Jeg går ikke hjem en dag uten at jeg ikke har minimum bli slått, og det hardt. 

Dagen lille utblåsning bare:( Sitter og er sår i hodebunnen i kveld etter og ha blitt lugget hardt i dag:(, og skuldra verker etter å ha blitt slått hardt. 
 

Dere i krevende yrker, får dere oppfølging?

Anonymkode: 1eda0...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobbet et sted der vi gikk med tannbeskyttere og kickboxerhjelm inne hos bruker i stellsituasjoner, ingen oppfølging der heller. Men det er var for 15-20 år siden. Hadde håpet det var blitt bedre. Ville tatt kontakt med verneombud og spurt denne, event bedriftshelsetjenesten. Andre yrkesgrupper har debrifing når de har vært ute for traumer, vold, trusler. Har jobbet som hjelpepleier i 25 år i det meste innen kommunen, uansett hva jeg har kommet opp i har jeg aldri fått noe tilbud om noen å snakke med.

Anonymkode: 05ecb...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter det over:verneombud og bedriftshelsetjeneste. Fagforening kan også kobles på.

Å bli utsatt for vold gjentatte ganger er ikke bra, og plutselig kan du få en reaksjon (den berømte dråpen). Det er derfor lurt å rapportere avvik, og skadeldinger hver gang det skjer (så du kan dokumentere eventuell yrkesskade om det skulle komme dit).

Tusen takk for at du orker (men arbeidsplassen bør få hjelp til å håndtere dette bedre, så du slipper) ♥ 

Anonymkode: 94b5d...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. 
Vi jobber med en pasientgruppe som er ekstremt krevende, likevel føler jeg «ingen» ser oss.

Belastningen av å bli angrepet _hver_ gang du er på jobb er tøff. Jeg har jobbet der i mange år, så er ikke fersk i gamet heller. Det forundrer meg bare at ingen profesjonelle blir koblet inn. 
Det verker ulike steder på kroppen hele tiden. Blåmerker, kloremerker, skallemerker på nese, sprukne lepper osv. Truet med kniv, kastet ting på/etter, spyttet på, kastet stein på... osv.

Det burde vært mer oppfølging og støtte til ansatte i slike krevende yrker. 

Tror ikke andre kan sette seg inn i hvordan enkelte mennesker lever og hvilke utfordringer de har. 

Jeg går ikke hjem en dag uten at jeg ikke har minimum bli slått, og det hardt. 

Dagen lille utblåsning bare:( Sitter og er sår i hodebunnen i kveld etter og ha blitt lugget hardt i dag:(, og skuldra verker etter å ha blitt slått hardt. 
 

Dere i krevende yrker, får dere oppfølging?

Anonymkode: 1eda0...5f8

Men kjære all verden, dette går jo ikke an! Hva har dere gjort for å få hjelp? Hadde ALDRI stått i en sånn jobb, jeg hadde søkt meg bort. Her må det jo drastiske tiltak på bordet! Og dere må stå samlet for å bli hørt! Eller slutte, alle! 
Hvordan klarer du å utsette deg selv for vold hver dag? Hvordan klarer du å gå på jobb!? 

Anonymkode: cd463...9d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke greit, og jeg tenker at ledelsen på arbeidsplassen din må være nærmest tomme i hodet. Bruk avviksystemene flittig, dokumenter alt som skjer. Kontakt verneombud, bedriftshelsetjeneste  og fagorganisasjon. Dette er ikke greit! 
 

Vel må man i noen yrker påberegne å bli utsatt for vold og trusler, men det er ultraviktig i de tilfellene at man får god oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må skrive avvik på ALLE episoder. Og det må kollegaene dine også. Eneste måten å få dokumentert og synliggjort avvikene, og få på plass bemanning og tiltak som forebygger. 

Jeg jobber i tung psykiatri, med mennesker som har begått ekstreme overgrep mot andre, og som i liten eller ingen grad innehar empati. Selv om jeg ikke blir fysisk skadet i jobben min, er det en enorm psykisk påkjenning. Dette har heldigvis arbeidsgiver full forståelse for, så både bemanning, veiledning og oppfølging er på plass for å forebygge. Det synes jeg det burde være i din jobb også. 

Anonymkode: 28861...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men verneombud jobber jo også på arbeidsplassen? Vi har vel alle gått inn i en slags normalitetstilstand, det er helt normalt å bli slått og angrepet. Dette er også tung psykiatri. 
Vi er aldri alene, men det er likevel alltid anledninger hvor vi blir angrepet. 
Bare i dag har jeg blitt lugget, spyttet på, fått en brusflaske hardt i ryggen og en som har klora meg i ansiktet. 
Må nok snakke med sjefen... Begynner å bli hardt at det så ofte verker i kroppen:(

Anonymkode: 1eda0...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men verneombud jobber jo også på arbeidsplassen? Vi har vel alle gått inn i en slags normalitetstilstand, det er helt normalt å bli slått og angrepet. Dette er også tung psykiatri. 
Vi er aldri alene, men det er likevel alltid anledninger hvor vi blir angrepet. 
Bare i dag har jeg blitt lugget, spyttet på, fått en brusflaske hardt i ryggen og en som har klora meg i ansiktet. 
Må nok snakke med sjefen... Begynner å bli hardt at det så ofte verker i kroppen:(

Anonymkode: 1eda0...5f8

Det du beskriver er overhode ikke greit. Det er ikke riktig. Ingen skal ha det sånn på jobb, hver dag. Greit nok at du har valgt et «utfordrende» yrke der slike ting kan skje, men ikke flere ganger daglig! Kontakt verneombud asap.

Stakkars dere😔

Anonymkode: 25136...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott at dere gjør denne viktige jobben. Men det er helt uhørt at dere ikke følges opp og at ikke sikkerheten deres ivaretas bedre. 
 

Jeg jobber i mediebransjen og er vanligvis ikke så begeistret for «du må ringe vg». Men her synes jeg faktisk at hvis du eller noen andre orker eksponeringen, så er dette en sak som bør frontes i media. Dere gjør en veldig viktig jobb, står i alt for mye og får ikke oppfølgingen dere bør ha. 
 

Nå er det deg og dine kolleger. Om noen år er det våre barn eller deres venner. Og her må noen  gjøre noe. Sånn kan ikke ansatte ha det på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal disse holdes liv i?

Anonymkode: ec877...8f0

Alle skal holdes liv i i Norge.

Anonymkode: fdc7c...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Alle skal holdes liv i i Norge.

Anonymkode: fdc7c...c15

Huff ja... Kommer an på her. Men unødvendig å holde liv i noen som er mer byrde enn noe annet, om TILFELDIGHETENE skulle være ute 

Anonymkode: ec877...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Huff ja... Kommer an på her. Men unødvendig å holde liv i noen som er mer byrde enn noe annet, om TILFELDIGHETENE skulle være ute 

Anonymkode: ec877...8f0

Hva er alternativet , tenker du vi skal ta liv av psykiatriske pasienter? En del vil vel holdes borte fra samfunnet for å beskytte både dem og andre.

Anonymkode: dfae9...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er alternativet , tenker du vi skal ta liv av psykiatriske pasienter? En del vil vel holdes borte fra samfunnet for å beskytte både dem og andre.

Anonymkode: dfae9...6ed

Hadde vi tatt livet av alle som ikke passet inn hadde det blitt mye hat. Men aldri i livet om jeg bruker av min tid på dette! Hvorfor velger dere en jobb der dere blir slått? Mulig det er ledelsen det er noe med.. men

Anonymkode: ec877...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du å gå på jobb til dette hver dag? Det er jo umenneskelig! 
 

Håper dette blir en diger mediasak slik at folk får øynene opp for at noen står i slike jobber og hva de utsetter seg selv for, for å hjelpe andre. Og at dere får en bedre arbeidshverdag fort som fy!

 

For en jobb du gjør! 🙌🏻

Anonymkode: 72def...90e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen. 

For noen år siden, hadde jeg en 1. klasse, der to av elevene var voldelige. Daglig ble jeg slått, sparket, spyttet på ol. Jeg måtte også fysisk inn å holde barna i bakke, for å unngå skade på de, meg og andre. Grusomt å måtte gjøre det med 6-åringer. 

Jeg slapp å ha den klassen etterpå, som et tiltak mot min psykiske helse. Jeg går forstatt til fysio for skader jeg pådro meg. 

Snakk meg sjefen, verneombud, tillitsvalgt, fastlege. Hvem som helst. Hvis ikkje sjefen/ledelsen gjør endringer, ville jeg ikke nølt med å kontakte media. 

Anonymkode: f6afe...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du sier at dere er to i situasjoner. Men dere er tydeligvis ikke godt nok bemannet og hensiktsmessig organisert for å ivareta de ansattes sikkerhet. Da gjør faktisk ikke arbeidsgiver jobben sin. 

Skriv avvik på HVER eneste hendelse. Da plikter arbeidsgiver å dokumentere hvilke tiltak som gjøres for å hindre nye avvik. ROS-analyser og prosedyrer, observasjoner av pasient og være i forkant ved eskalering. 

Anonymkode: 28861...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huff ja... Kommer an på her. Men unødvendig å holde liv i noen som er mer byrde enn noe annet, om TILFELDIGHETENE skulle være ute 

Anonymkode: ec877...8f0

Dette beskriver babyer mer enn noen annen gruppe i samfunnet.

Anonymkode: 39c12...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette beskriver babyer mer enn noen annen gruppe i samfunnet.

Anonymkode: 39c12...f8f

Selvfølgelig er du slik moralsk type

Anonymkode: ec877...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er du slik moralsk type

Anonymkode: ec877...8f0

?? Hvor kommer moral inn i bildet. Jeg er ei slik ei som tenker logisk. Du skrev at det er unødvendig å holde liv i de som er mer byrde enn noe annet. Det er en god beskrivelse av små babyer det. Det, og de eldre. Og de som er ute av stand til å bidra på grunn av sykdom eller lidelse.

Mener du at alle babyer, eldre, alvorlig syke, skal taes livet av så mener du det. Uavhengig av moral.

Finner du ut av at du ikke mener det likevel så mener du ikke det likevel. Helt opp til deg det.

Anonymkode: 39c12...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke greit ut. Har brukerne deres oppfølging av noen som kan mye om atferd? Lege; medisinering?

Har lederen «meldt seg ut»? 
Det høres ut som dere ikke har organisert debriefing/veiledning. Det er er minimumskrav. Du sier heller ikke om dere har kurs for å takle vold. 
Avdelingens miljø har mye å si. Et godt og rolig miljø vil føre til at både ansatte og «innsatte» føler seg trygge og det kan bli mindre utagering. Jobber selv et sted (demensomsorg) der man kan støte på vold, men dette høres ekstremt ut. 
Er begge kjønn representert i arbeidsstokken? 
Da jeg var innom psykiatrien for mange år siden fortalte kolleger at voksne damer var de som var mest utsatt fra vold fra pasienter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumenter hver eneste episode, fra hvert lille rusk til de store voldshendelsene. Deretter går dere sammen og nekter å gå på jobb før dere kan føle dere trygge. Her er streik på sin plass. Slik skal ingen ha det på jobb. Tolker jeg innlegget riktig er dette et typisk kvinneyrke? Får dere risikotillegg på jobb?

Anonymkode: 903dc...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Dette er jo ikke greit, og jeg tenker at ledelsen på arbeidsplassen din må være nærmest tomme i hodet. Bruk avviksystemene flittig, dokumenter alt som skjer. Kontakt verneombud, bedriftshelsetjeneste  og fagorganisasjon. Dette er ikke greit! 
 

Vel må man i noen yrker påberegne å bli utsatt for vold og trusler, men det er ultraviktig i de tilfellene at man får god oppfølging.

Dette. Mulig at dere må regne med episoder, men du skal uansett ikke tåle det sånn som du gjør nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal disse holdes liv i?

Anonymkode: ec877...8f0

De har menneskeverd. De har noen som er glade i seg. De er syke. De har ingen skyld i sykdommen sin. 

Hvem tenkter du skal bestemme over liv og død? Hvem tenker du skal drepe dem? 

Noen ganger er det lurt å tenke seg litt om før man trykker send. 

Anonymkode: 56143...3b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har masse kurs og samarbeider tett og jevnlig med flere instanser. Det er videoveiledning slik at de ser hvordan dagen utarter seg, men det finnes dessverre lite kompetanse på feltet. Disse tilhører en ekstremt liten gruppe i samfunnet.
Men, vi har topp ekspertise rundt oss. Vi er alltid en mann og ei dame sammen, det fungerer best. 
Det er nok bare kroppen som er sliten av å føle seg slått og angrepet hver eneste dag. 
At kroppen verker, og at du alltid er i beredskap. Kikker over skulderen hele tiden hjemme også.

Men, nå er det fri i helgen, kanskje kjennes det bedre ut allerede på mandag!

Anonymkode: 1eda0...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...