Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #1 Skrevet 24. september 2020 Er de 100% «friske» før dere sender de på skolen igjen? Datteren min har vert hjemme i 5 dager, men hosten sitter i. Er ellers i fin form. Litt snufsen enda også. Søskenene er også syke. Mannen har lurt på om vi burde teste de, men jeg er rimelig sikker på at dette ikke er corona. Jeg føler meg sliten og føler at jeg «brygger på noe», men det bryter liksom ikke ut. Kun litt snufsen. Anonymkode: f1c0b...972
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #2 Skrevet 24. september 2020 Men hvis du ikke tror det er corona så... Makan, sier bare jeg! Med folk som deg kommer man aldri til å bli kvitt den. Hvorfor i all verden tester dere ikke?? Anonymkode: d0ff6...61e
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #3 Skrevet 24. september 2020 Barnehagen vår hadde også fått for seg at barn ikke skal testes... Det er noe tull fra ende til annen! Vi er midt oppi en epidemi og folk burde virkelig vite bedre. Test ungene, ta karantenen og vent på svarene. Bedre å teste en gang for mye enn en for lite. Barn blir også smittet og har de smitte må andre også i karantene eller isolasjon. Anonymkode: dd2dc...269
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #5 Skrevet 24. september 2020 Hvis du velger å ikke teste så må du i allefall vente til de er 100% symptomfri, pluss litt til. Man skal det uansett, men desto viktigere når du ikke vet om det er covid eller ei. Hun hoster og er snufsen = hjemme Anonymkode: 9a518...b17
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #6 Skrevet 24. september 2020 Eldste har testet seg, vært innom på skolen, men de har mest hjemmeskole om de vil så hun har vært mest hjemme. Energien har ikke kommet helt tilbake enda, med henne så er det helt normalt. Kan ta en uke ellr to før hun er tilbake til normalt etter en liten forkjølelse. Lillesøster har blitt syk nå. Blir nok å bestille time idag tenker jeg. Ingen av oss har våknet skikkelig idag, så ikke snakket med henne enda. Er skikkelig daff omdagen, noe som er helt normalt når deg kommeer skikkelig høytrykk så idag hadde jeg ingen klokke på. (Fordelen med å ha litt stor unger) Anonymkode: 4d413...dd6
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #7 Skrevet 24. september 2020 Tester alle som har forkjølet barn hjemme nå? Ikke for å være naiv, men her vi bor har det ikke vert noen smittet. Hadde selvsagt testet om vi hadde bodd i Feks. Oslo. Anonymkode: f1c0b...972
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #8 Skrevet 24. september 2020 Ungene har selvfølgelig blitt testet og har vært hjemme til de har fått svar på testen og formen er fin. Litt snørr og lett hoste av og til (sjeldnere enn en gang i timen), har vi godtatt. Anonymkode: cbc64...417
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #9 Skrevet 24. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis du velger å ikke teste så må du i allefall vente til de er 100% symptomfri, pluss litt til. Man skal det uansett, men desto viktigere når du ikke vet om det er covid eller ei. Hun hoster og er snufsen = hjemme Anonymkode: 9a518...b17 Det du sier stemmer ikke med veilederen til FHI. Barn trenger ikke være 100% symptomfri før de kommer tilbake på skolen. Snørr og litt restsymptomer er greit. Anonymkode: 2ce6a...591
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #10 Skrevet 24. september 2020 Mange som burde lest veilederen her. Barn trenger som noen skrev her, ikke være 100 prosent symtomfri. Hvordan du skal forholde deg til sykdom i disse tider, står i veilederen. Anonymkode: a27ad...d8b
inchi Skrevet 24. september 2020 #11 Skrevet 24. september 2020 Denne synes jeg var veldig oppklarende. https://www.fhi.no/publ/plakat/barn-i-barnehage--eller-barneskolealder-med-nyoppstatte-luftveissymptomer/
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #12 Skrevet 24. september 2020 Her tester de ikke barn under 12 år før det har gått minst 2-3 dager, har de blitt bedre da tester de ikke men er de like syke eller verre kan de teste. Mine jenter på 11 og 13 år har begge vært forkjølet, de var ganske snørrete og grumsete i 1-2 dager også ble de bedre. Da tester de ikke for det er ikke et vanlig tegn på korona med mye snørr og de var blitt bedre og det tyder på en forkjølelse. De ble forkjølet fredag og lørdag forrige uke og var tilbake på skolen og går og i dag. De har ikke hatt feber eller vært syke i det hele tatt, og har kjedet vettet av seg ved å være hjemme, men skjønner at de ikke skal smitte noen med forkjølelse heller i disse dager. Når de nå er tilbake på skolen er det lite restsymptomer igjen, hun ene er littegranne mer snufsete enn ellers, men helt ubetydelig og ikke merkbart for andre enn henne selv, Anonymkode: 2845a...bb4
Honningmelon Skrevet 24. september 2020 #13 Skrevet 24. september 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis du velger å ikke teste så må du i allefall vente til de er 100% symptomfri, pluss litt til. Man skal det uansett, men desto viktigere når du ikke vet om det er covid eller ei. Hun hoster og er snufsen = hjemme Anonymkode: 9a518...b17 Hvorfor sier du dette? Dette er ikke riktig. I følge veilederen til fhi kan barn være på skolen med snørr og litt hoste som restsymptomer etter luftveisinfeksjon. Er de bare snørrete trenger de ikke være hjemme i det heletatt. Har ei jente på 9 år som er forkjølet. Startet med litt sår hals som ble bedre i løpet av dagen. Så ble hun snørrete med litt sporadisk hoste. Hun var hjemme i tre dager. Ringte lege for å forhøre meg. Hun trengte ikke testes og kunne gå tilbake på skolen med snørr og litt hoste.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #14 Skrevet 24. september 2020 Har og hatt syke barn. Ringte lege og de trengte ikke å testes. Bare holde seg hjemme. Ble de verre måtte de testes. Her var det vanlig kraftig forkjølelse med mye snørr og slimhoste. Noe som ikke er Covid 19 symptomer. Heller ingen smitte i kommunen vi bor. Kunne også gå på skolen om de hadde noen restsymptomer om allmenntilstanden var bra. Anonymkode: 8f32e...fd8
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #15 Skrevet 24. september 2020 Jeg sendte minste tilbake på skolen selvom hun fremdeles var litt snufsete i nesa. Hun hadde typisk forkjølelse og var hjemme 3 dager med nysing, lett feber 1 dag og litt snørrete. Ingen smitte i kommunen siden april, ikke vært bortreist eller sammen med noen andre med påvist eller mistenkt smitte. Anonymkode: 22dbf...ef2
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #16 Skrevet 24. september 2020 Jeg sendte datter på skole i dag. Negativ covid test, Hun har Astma så hun blir aldri helt frisk på vinteren. Skulle jeg ha holdt hun hjemme til hun ble helt frisk måtte jeg ha holdt hun hjemme til mai Anonymkode: 5cd14...e54
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #17 Skrevet 24. september 2020 4 timer siden, Honningmelon skrev: Hvorfor sier du dette? Dette er ikke riktig. I følge veilederen til fhi kan barn være på skolen med snørr og litt hoste som restsymptomer etter luftveisinfeksjon. Er de bare snørrete trenger de ikke være hjemme i det heletatt. Har ei jente på 9 år som er forkjølet. Startet med litt sår hals som ble bedre i løpet av dagen. Så ble hun snørrete med litt sporadisk hoste. Hun var hjemme i tre dager. Ringte lege for å forhøre meg. Hun trengte ikke testes og kunne gå tilbake på skolen med snørr og litt hoste. Jeg har samme erfaring. Anonymkode: f209e...f0f
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #18 Skrevet 24. september 2020 Sønnen min på 8 år var hjemme tors-tirs med litt sår hals og hoste. Fulgte FHIs flytskjema, som vedlagt over her, og han ble ikke testet. Ringte koronatelefonen ang test, og det var ikke behov for det ut fra historikk. Gikk på skolen onsdag med litt resthoste, men ellers god allmenntilstand. Anonymkode: cc79a...1fe
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #19 Skrevet 24. september 2020 7 timer siden, Honningmelon skrev: Hvorfor sier du dette? Dette er ikke riktig. I følge veilederen til fhi kan barn være på skolen med snørr og litt hoste som restsymptomer etter luftveisinfeksjon. Er de bare snørrete trenger de ikke være hjemme i det heletatt. Har ei jente på 9 år som er forkjølet. Startet med litt sår hals som ble bedre i løpet av dagen. Så ble hun snørrete med litt sporadisk hoste. Hun var hjemme i tre dager. Ringte lege for å forhøre meg. Hun trengte ikke testes og kunne gå tilbake på skolen med snørr og litt hoste. Fordi det er sunn fornuft. Er ditt barn forkjølet og hoster så smitter et annet som så må bli hjemme, foreldre ta fri og potensielt testes. Jeg har to ganger nå holt mine hjemme en ekstra dag, kun for at andre skal slippe det samme. -Men folk tenker jo oftest på seg og sitt, så jeg er ikke overasket at noen ikke bryr seg om å tenke slik. Anonymkode: 9a518...b17
Honningmelon Skrevet 24. september 2020 #20 Skrevet 24. september 2020 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi det er sunn fornuft. Er ditt barn forkjølet og hoster så smitter et annet som så må bli hjemme, foreldre ta fri og potensielt testes. Jeg har to ganger nå holt mine hjemme en ekstra dag, kun for at andre skal slippe det samme. -Men folk tenker jo oftest på seg og sitt, så jeg er ikke overasket at noen ikke bryr seg om å tenke slik. Anonymkode: 9a518...b17 Sunn fornuft er å følge retningslinjene til fhi. Man trenger ikke lage strengere retningslinjer/regler for hverken seg selv eller andre.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2020 #21 Skrevet 24. september 2020 her får man sende så lenge alltilstanden er god og man ikke har feber, så hvis barnet hoster litt og har klar snørr kan det gå på skolen. Men ser man at snørre forandrer seg eller feber kommer må barnet være hjemme Anonymkode: fd71e...615
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå