Gå til innhold

Jeg skal scanne en bok og deretter dele den på mail


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan gjøres dette? Skal dra til et bibliotek og har ikke gjort dette før. Hvordan overfører jeg den scanede boka fra kopimaskin til pc?

klør meg i hodet

Anonymkode: 4f85a...2dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En scanner er koblet sammen med en e-post. 

Hvordan det fungerer på biblioteket vet jeg ikke, men når jeg skanner på jobb så kommer det til min e-post og så kan jeg sende den hvor som helst. 

Kanskje du kobler scanneren til din e-post på biblioteket, de som jobber der kan nok hjelpe deg. 

Anonymkode: 9e911...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kopiere en hel bok for så å dele den er vel å definere som piratkopiering. Piratkopiering er forbudt og straffbart. Så jeg håper du vet hva du er på vei å gjøre. 

Men, dette er noe biblioteket også kjenner til. Så sjansen er nok overhengende stor for at du blir stoppet når du setter i gang. 

Anonymkode: ab7a7...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En scanner er koblet sammen med en e-post. 

Hvordan det fungerer på biblioteket vet jeg ikke, men når jeg skanner på jobb så kommer det til min e-post og så kan jeg sende den hvor som helst. 

Kanskje du kobler scanneren til din e-post på biblioteket, de som jobber der kan nok hjelpe deg. 

Anonymkode: 9e911...c0b

Det heter nettverksskriver. Den er altså på nett. Og det heter da ikke å koble scanneren til e-post. Det heter å sende. 

 

Anonymkode: c87f4...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er til privat bruk er det lov. I desse korona tider har vi måtte kopiere opp og laminere bøkene vi har på avd. Slik vi kan vaske og sprite dem. 

Anonymkode: 8c354...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er til privat bruk er det lov. I desse korona tider har vi måtte kopiere opp og laminere bøkene vi har på avd. Slik vi kan vaske og sprite dem. 

Anonymkode: 8c354...915

Tull og tøys. Tror du åndsverkloven opphører pga et virus? Tror du ikke vi som skriver også vil ha en inntekt av det vi skriver? Om du bruker opp boka hurtigere  nå, og kjøper en ny,  blir det inntekt for forfatterne. Om du kopierer vilt uten kopiavgift stjeler du .

Anonymkode: df0e4...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette er til privat bruk og lov, det blir uansett bare to kapitler og ikke en hel bok. Hi

Anonymkode: 4f85a...2dd

Men det endrer jo alt. Det er en prosentgrense av total lengde du må forholde deg til selv om det er privat.

Anonymkode: df0e4...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre det så enkelt som å ta bilder med mobilen og legge inn på dropbox, google docs el. og så kan de andre hente det derfra. 

Anonymkode: 33866...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2020 den 7.50, Anonym bruker skrev:

Hvis det er til privat bruk er det lov. I desse korona tider har vi måtte kopiere opp og laminere bøkene vi har på avd. Slik vi kan vaske og sprite dem. 

Anonymkode: 8c354...915

Er avdelingen din «privat»? 

Anonymkode: 4584d...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.9.2020 den 8.25, Anonym bruker skrev:

Dette er til privat bruk og lov, det blir uansett bare to kapitler og ikke en hel bok. Hi

Anonymkode: 4f85a...2dd

10% er lov. Du må telle sider.

Anonymkode: 4584d...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2020 den 16.39, Anonym bruker skrev:

Er avdelingen din «privat»? 

Anonymkode: 4584d...3a2

Bhg har da kjøpt inn bøkene. Så da er det bhgen sine. Siden vi er en stor bhg, kan vi ikke rullere bøkene slik som vi gjorde før korona. 

Anonymkode: 8c354...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bhg har da kjøpt inn bøkene. Så da er det bhgen sine. Siden vi er en stor bhg, kan vi ikke rullere bøkene slik som vi gjorde før korona. 

Anonymkode: 8c354...915

Du bryter loven, du er en tyv. En bok barnehagen har kjøpt er barnehagen sin, hvis du kopierer og distribuerer samme bok kan du straffes, selv om det er internt i samme barnehage. Og kopimaskinen logget dette altså, så dette bør du definitivt ikke gjøre 

Anonymkode: c40da...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bhg har da kjøpt inn bøkene. Så da er det bhgen sine. Siden vi er en stor bhg, kan vi ikke rullere bøkene slik som vi gjorde før korona. 

Anonymkode: 8c354...915

Da må dere heller kjøpe inn bøkene til hver avdeling. 
 

Å kopiere opp hele bøker for å dele ut på ulike avdelinger er ikke lov

Anonymkode: fae1b...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bhg har da kjøpt inn bøkene. Så da er det bhgen sine. Siden vi er en stor bhg, kan vi ikke rullere bøkene slik som vi gjorde før korona. 

Anonymkode: 8c354...915

Da må dere selvsagt kjøpe flere. Si meg, er du litt tett?

Anonymkode: df0e4...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en app som heter tiny scanner. Den konverterer også fra bilde til pdf. Og man kan lagre sidene «etter hverandre» i riktig rekkefølge som ett dokument, i stedet for enkeltbilder. 
 

Men dette høres ut til å være i gråsonen mtp på åndsverksloven. Sjekk med biblioteket om det er innafor først...

Anonymkode: 6dc7e...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bhg har da kjøpt inn bøkene. Så da er det bhgen sine. Siden vi er en stor bhg, kan vi ikke rullere bøkene slik som vi gjorde før korona. 

Anonymkode: 8c354...915

Du kan jo selvsagt ikke kopiere bøkene som du vil, selv om dere har kjøpt ett eksemplar... 

Anonymkode: 11c1c...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...