Gå til innhold

Turnusvakter - hva betyr disse kodene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Turnuskoder er ikke like over alt, det er helt opp til den som lager turnus å legge inn kodene. Eneste jeg veit er likt alle steder jeg har jobbet er F-kodene F1, F3, F4 og F5. Men ett sted hadde de også F2, som egentlig ikke betyr noe annet enn lørdagsfri, og det utløser ingen ting hverken ene eller andre veien og kan like godt stå åpent.

Anonymkode: f3e89...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulike koder helt avhengig av hvor du jobber. Hos noen står det D/A, andre D/A med nummer eller ekstra bokstaver for møter f.eks, andre bruker bokstaver og tall for å beskrive hvilken vakt og hvem du jobber på og andre igjen har koder for hvilken vakt og hvilken post du jobber på

Anonymkode: 49b45...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Turnuskoder er ikke like over alt, det er helt opp til den som lager turnus å legge inn kodene. Eneste jeg veit er likt alle steder jeg har jobbet er F-kodene F1, F3, F4 og F5. Men ett sted hadde de også F2, som egentlig ikke betyr noe annet enn lørdagsfri, og det utløser ingen ting hverken ene eller andre veien og kan like godt stå åpent.

Anonymkode: f3e89...a35

Og jeg vet ikke hva de forskjellige F betyr engang.. 

Endret av amandine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, amandine skrev:

Og jeg vet ikke hva de forskjellige F betyr engang.. 

F1 er søndagsfri, om du jobber søndag skal du ha en F1-dag en annen dag. Dette er viktig, for om du har "søndagsfri" på turnus en dag som uansett er fridag, for eksempel skjærtorsdag eller 1.mai skal denne erstattes med en annen fridag eller timebetaling tilsvarende. Denne dagen heter da F5. F3 er helligdagsfri, altså at du får innvilget fri fordi du har krav på det (forskjellige regler, men som hovedregel skal du etter å ha jobbet en søn- eller helligdag få den påfølgende søn- eller helligdag fri). F4 er fridag du har krav på etter å ha jobbet en helligdag. Denne kan du si fra deg mot timebetaling (altså kan du få lønn+133% overtid eller lønn+fridag+33% overtid).

Anonymkode: f3e89...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

F1 er søndagsfri, om du jobber søndag skal du ha en F1-dag en annen dag. Dette er viktig, for om du har "søndagsfri" på turnus en dag som uansett er fridag, for eksempel skjærtorsdag eller 1.mai skal denne erstattes med en annen fridag eller timebetaling tilsvarende. Denne dagen heter da F5. F3 er helligdagsfri, altså at du får innvilget fri fordi du har krav på det (forskjellige regler, men som hovedregel skal du etter å ha jobbet en søn- eller helligdag få den påfølgende søn- eller helligdag fri). F4 er fridag du har krav på etter å ha jobbet en helligdag. Denne kan du si fra deg mot timebetaling (altså kan du få lønn+133% overtid eller lønn+fridag+33% overtid).

Anonymkode: f3e89...a35

Takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå husker jeg hvorfor jobben jeg hadde for noen år siden ikke var noe for meg. Turnusplanlegging og GAT og helgefri og hjelpeturnus og fandens oldemor. 

I tillegg har tydeligvis alle vaktsystemer egne koder på de ulike vaktene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Iiiiik skrev:

Og nå husker jeg hvorfor jobben jeg hadde for noen år siden ikke var noe for meg. Turnusplanlegging og GAT og helgefri og hjelpeturnus og fandens oldemor. 

I tillegg har tydeligvis alle vaktsystemer egne koder på de ulike vaktene... 

Helt kokko. Jeg gambler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

F1 er søndagsfri, om du jobber søndag skal du ha en F1-dag en annen dag. Dette er viktig, for om du har "søndagsfri" på turnus en dag som uansett er fridag, for eksempel skjærtorsdag eller 1.mai skal denne erstattes med en annen fridag eller timebetaling tilsvarende. Denne dagen heter da F5. F3 er helligdagsfri, altså at du får innvilget fri fordi du har krav på det (forskjellige regler, men som hovedregel skal du etter å ha jobbet en søn- eller helligdag få den påfølgende søn- eller helligdag fri). F4 er fridag du har krav på etter å ha jobbet en helligdag. Denne kan du si fra deg mot timebetaling (altså kan du få lønn+133% overtid eller lønn+fridag+33% overtid).

Anonymkode: f3e89...a35

Nå skjønner jeg hvorfor søstra mi er irritabel når hun planlegger juleturnus og påsketurnus for hele sykehjemmet.  

Anonymkode: eac31...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kodene som du snakker om HI kan være hva som helst som de andre her nevner. Om du kan se din egen turnus/ vaktplan/ukeplan eller kalender kan du se hvordan du jobber og hva de ulike kodene betyr (evt trykke på dem om du har innlogging). Tilgangene er helt styrt av hvilket program arbeidsgiveren din bruker. 
Mange som bruker H i vakta om det er hellidag så det kan muligens gi en pekepinn. Hvilket program bruker dere?

Anonymkode: 58229...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F2 kan du legge i en turnus og likevel få betalt. Det er bare en ekstra fridag :)

Så å si noe om hva disse kodene er HI, er håpløst. Jeg har D1,D2, D3, A, A1, N, HN, HN1, KDP, KD, S og HM i min turnus. Og ja, det er et helvete å planlegge :)

Anonymkode: 347aa...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...