Gå til innhold

Dere kloke damer (og menn)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen har vært i samme situasjon/kjenner seg igjen. For 10 år siden fikk jeg brudd i håndroten, ble gipset noen uker og gikk seg fint til. Litt ømhet i perioder, men fin funksjon. I vinter falt jeg på isen og samme hånden fikk seg en trøkk. Vet ikke om det har utløst problemene jeg har nå, eller om de gradvis er kommet som følge av bruddet. Prøver så godt jeg kan å beskrive, kanskje noen kjenner igjen :) 

-Plutselig skarp/ilende smerte i håndleddet når jeg åpner noe, for eksempel dørhåndtak, syltetøyglass.

-Håndleddet «gir etter», dette kan også skje når jeg åpner en dør

-Svekket kraft, ting som er lette å utføre blir vanskelig, åpne bildøren kan plutselig bli for tungt for hånden så jeg bruker den andre i stede.

Ingen hevelse eller andre synlige skader, så har håper på det skulle gå seg til, men kommer kanskje ikke utenom legen. Eller er det andre som er bedre å oppsøke enn fastlegen? 

Anonymkode: 60d53...eae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lignende smerter fra håndleddet/-roten.

Jeg får låsninger i de små håndrotsknoklene, og dette gir gnissninger ved visse bevegelser, typisk åpne et vindu, et tregt dørhåndtak, vri opp en klut. Noen ganger gir det etter også. Det kan, når låsningene har stått en stund og er verre enn "normalt" for meg, også bli tyngre å bruke hånden.

Det som hjelper meg er kiropraktor som er god på justering av ekstremitetsledd (armer/hender/føtter). Ikke alle er like gode på det, så hør deg litt rundt. En liten advarsel - om det er låsninger som sitter ganske fast så kan det gjør veldig vondt når de forsøker å justere dem, men det varer bare kort der og da ett/få sekunder, så blir det mye bedre etterpå.

Men svekkelser kan det også være andre årsaker til, f.eks. trange kanaler til nervene i håndleddet eller leddcyster (ganglion) som presser på nerver, eller annet. Så greit å få en sjekk på det. En kiropraktor kan dessuten henvise deg videre til ev. bildediagnostikk eller andre undersøkelser hvis denne mener det er nødvendig, og er uansett mye bedre til å vurdere leddfunksjon enn en fastlege.

Jeg blir gjerne verre ved fall, slik du forteller du hadde, og ved immobilisering av hånden, som ved gips (ble gipset ved en feiltakelse for et par år siden, og da tok det tid å komme meg igjen i håndleddet etterpå, selv om det bare var noen dager, og måtte få hjelp av kiropraktor). Noen ganger kan det også gå motsatt vei, at jeg slår opp låsninger ved fall eller å støtte meg brått og hardt på hånden og blir mye bedre i håndleddet etterpå ;) Jeg har lært meg å riste hånden på en måte som gjør at jeg kan få opp noen av låsningene selv også, veldig praktisk når det skjærer seg av å åpne et vindu eller om jeg vrir opp en klut, for da slipper jeg smertene og kraftsvekkelsen. Men innimellom må jeg få hjelp av kiropraktor likevel.

Så finn en god kiropraktor :)

Anonymkode: e6d13...ef0

Skrevet

Hos meg var det en strekk i leddbånd eller noe sånt. Tok evig lang tid før det ble helt bra, og jeg forsto at det noen ganger kunne være bedre å ryke av og operere enn å få en strekk, for det var ikke bare bare for sånne strekk å trekke seg tilbake.

Hos meg var det også vondt ved visse bevegelser, og håndleddet gav etter ved belastning, kunne ikke ta pushups f.eks

Anonymkode: 95180...da2

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lignende smerter fra håndleddet/-roten.

Jeg får låsninger i de små håndrotsknoklene, og dette gir gnissninger ved visse bevegelser, typisk åpne et vindu, et tregt dørhåndtak, vri opp en klut. Noen ganger gir det etter også. Det kan, når låsningene har stått en stund og er verre enn "normalt" for meg, også bli tyngre å bruke hånden.

Det som hjelper meg er kiropraktor som er god på justering av ekstremitetsledd (armer/hender/føtter). Ikke alle er like gode på det, så hør deg litt rundt. En liten advarsel - om det er låsninger som sitter ganske fast så kan det gjør veldig vondt når de forsøker å justere dem, men det varer bare kort der og da ett/få sekunder, så blir det mye bedre etterpå.

Men svekkelser kan det også være andre årsaker til, f.eks. trange kanaler til nervene i håndleddet eller leddcyster (ganglion) som presser på nerver, eller annet. Så greit å få en sjekk på det. En kiropraktor kan dessuten henvise deg videre til ev. bildediagnostikk eller andre undersøkelser hvis denne mener det er nødvendig, og er uansett mye bedre til å vurdere leddfunksjon enn en fastlege.

Jeg blir gjerne verre ved fall, slik du forteller du hadde, og ved immobilisering av hånden, som ved gips (ble gipset ved en feiltakelse for et par år siden, og da tok det tid å komme meg igjen i håndleddet etterpå, selv om det bare var noen dager, og måtte få hjelp av kiropraktor). Noen ganger kan det også gå motsatt vei, at jeg slår opp låsninger ved fall eller å støtte meg brått og hardt på hånden og blir mye bedre i håndleddet etterpå ;) Jeg har lært meg å riste hånden på en måte som gjør at jeg kan få opp noen av låsningene selv også, veldig praktisk når det skjærer seg av å åpne et vindu eller om jeg vrir opp en klut, for da slipper jeg smertene og kraftsvekkelsen. Men innimellom må jeg få hjelp av kiropraktor likevel.

Så finn en god kiropraktor :)

Tusen takk for svar! Dette føles veldig likt. Frustrerende og kjedelig og ikke klare noe så enkelt som å sette vinduet på lufting eller vri opp en klut. Da er det kiropraktor som gjelder. Har ikke følt det har vært ille nok til å oppsøke lege enda, men nå kontakter jeg kiropraktor. Hadde vært fint om jeg lærte noen enkle øvelser for å forebygge dette også, sikkert noe jeg kan gjøre for å unngå at det «blusser opp». Tusen takk for fint svar! 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos meg var det en strekk i leddbånd eller noe sånt. Tok evig lang tid før det ble helt bra, og jeg forsto at det noen ganger kunne være bedre å ryke av og operere enn å få en strekk, for det var ikke bare bare for sånne strekk å trekke seg tilbake.

Hos meg var det også vondt ved visse bevegelser, og håndleddet gav etter ved belastning, kunne ikke ta pushups f.eks

Anonymkode: 95180...da2

Pushup tør jeg ikke prøve på engang. Det kjenner jeg bare av tanken at da gir håndleddet etter. Skal lese litt om strekk. Tusen takk for svar :) 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar! Dette føles veldig likt. Frustrerende og kjedelig og ikke klare noe så enkelt som å sette vinduet på lufting eller vri opp en klut. Da er det kiropraktor som gjelder. Har ikke følt det har vært ille nok til å oppsøke lege enda, men nå kontakter jeg kiropraktor. Hadde vært fint om jeg lærte noen enkle øvelser for å forebygge dette også, sikkert noe jeg kan gjøre for å unngå at det «blusser opp». Tusen takk for fint svar! 

Jeg kjente meg godt igjen i det du skrev. For meg forebygger det å tøye muskulaturen i underarmen daglig. Tenker egentlig ikke på det lenger, gjør det automatisk innimellom. Og så oppdaget jeg i år faktisk (har hatt dette i nærmere 20 år), at bare det å vri opp en klut motsatt vei av hva jeg alltid har gjort, gjør at jeg slipper å få problemer. Tok sin tid før jeg oppdaget det. Og så er det det å være bevisst i bevegelsene, f.eks. stramme musklene før jeg beveger slik at kraften ikke tas ut så mye i leddene, eller noen ganger f.eks. åpne opp med undertak istedenfor overtak på et vindushåndtak. Og jo mindre låsninger jeg har jo, bedre fungerer det.

Hun over nevner strekk, det fikk jeg visst da de trodde det var brudd for et par år siden. Da ventet kiropraktor litt med å justere. Men har kommet seg fint igjen, dvs. til min normal ;)

Hun nevner også det å ta push-up. Det fungerer heller ikke for meg, blir for mye vridning i håndrotsknoklene med for stor belastning. Jeg har funnet ut at hvis jeg istedenfor å ha flat hånd på gulvet, bruker et par vekter/manualer, så bruker jeg dem som håndtak å holde rundt, og da kan jeg faktisk gjøre push-up uten problemer (bare jeg hadde vært sterk nok i armene nå til det, ha-ha), men der må man prøve seg litt frem med hvilken vinkel man holder hendene/håndleddene. Men det er jo flere andre måter man kan trene triceps og brystmusklene, så man må ikke bruke push-up. Det er en øvelse jeg sjelden bruker, da jeg er fornøyd med alternativene.

Lykke til hos kiropraktor :)

Ca. hvor i landet bor du forresten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...