Gå til innhold

Hvordan takle sånne folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En 17 år gammel jente er mye på besøk hos oss. Vi er helt vanlige, travle mennesker med vanlig jobb og enebolig innredet som folk flest. Verken mer eller mindre.

Denne jenta kommer fra en familie med helt vanlig økonomi og foreldra har helt vanlige jobber. MEN, de har noen merkelige prioriteringer. De er veldig opptatt av kvalitet, på ALT. Selv om de er friske, kjøper de bare økologisk mat og kjører timesvis for å få tak i helt reine kornvarer som ikke skal forgifte kroppen. De kjøper kun designerklær og designermøbler. (Bare sengen koster 150000). De bruker kun hudprodukter som ikke kan kjøpes i Norge og denne 17-åringen fikk hudprodukter for 10000 i sommer. Moren har også vaskemani, så huset deres er 100%støvfritt.
De er også svært opptatt av vekt og jenta blir nektet å røre noe på kjøkkenet mellom måltider og hun trener flere timer hver dag.

Dette har ført til at denne jenta tror vi er unormale. Og det kommer kommentarer hele tiden. På at vi har det rotete og ekkelt. At vi spiser ekkel mat og vi har dårlige ting. Det kommer stikk hele veien og mine tenåringer blir sliten av å høre på. 
Jeg bryr meg ikke, men dette er en nær venn av min tenåring og barna blir såret.

Jeg tror denne jenta vil få seg et vitkelighetssjokk en dag. Men sett noen suse gjennom hele livet og fortsetter der foreldra slapp.

Vil ikke såre denne jenta heller. Men er litt lei. Hun tåler kritikk svært dårlig.

Anonymkode: c7cf9...9eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La det fare, eller fortell henne på en generaliserende måte at de fleste du kjenner har det ganske likt seg som dere selv. "Vi prioriterer sånn, dere sånn, og begge deler er helt greit". 

Anonymkode: f9a72...bcb

Skrevet

Om noen over to år er gjest i mitt hjem og sier vi har det ekkelt eller spiser ekkelt mat, vil de få tydelig beskjed om at det er en veldig uhøflig ting å si. Det gjelder selvfølgelig også krenkbare syttenåringer. 

Anonymkode: 25086...f5f

Skrevet

Be hun lukke den uhøflige brødsaksa si

Anonymkode: e66ec...f8f

Skrevet

Tenker at frekke kommentarer fra en 17-åring kan svares ut tydelig. Du kan gjerne forsvare egen praksis og argumentere for at deres prioriteringer er fornuftige. Jenta er snart myndig og må realitetsorienterers både i forhold til oppførsel og levesett. Hun er ingen skjør 8 åring.

Skrevet

"Nå er du veldig uhøflig, og hvis du ikke trives her står du fritt til å gå hjem".

Skrevet

Problemet her er vel ikke valgene av livsstil foreldrene tar, men jentas fullstendige mangel på folkeskikk. 

Anonymkode: ec51a...7c7

Skrevet

Sier hun dette til deg eller til din datter når du hører på? Jeg ville bare sagt noe som "Vet du Silje, vi har det hverken ekkelt eller unormalt. Og jeg synes du er både frekk og ufin når du kommenterer slike ting til stadighet. Vi har det helt sånn som de fleste andre har det, det er bare det at du er vant til en annen livsstil. Det er det ingenting galt i, men det som er galt er å snakke nedsettende om andre på den måten du gjør. "

Skrevet

Unger man skal ha i hus må oppdras så de funker. Så det er valget ditt: oppdra eller dropp henne. Og fortell for guds skyld din egen tenåring at dere er de normale, i tilfelle hun skulle tvile.

Skrevet

Du snakker ikke så veldig pent om hennes familie heller, da.
Ellers er jeg helt enig med alle som sier at du kan si fra til henne at hun kan oppføre seg høflig og respektfullt i ditt hjem. 

Anonymkode: 7edd0...4d1

Skrevet

Du virker veldig negativ ovenfor deres valg og deres holdninger. Så på meg så virker det litt som det går begge veier. 

Men i deres hjem skal hun ikke snakke sånn. 

Anonymkode: 534c4...08f

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du virker veldig negativ ovenfor deres valg og deres holdninger. Så på meg så virker det litt som det går begge veier. 

Men i deres hjem skal hun ikke snakke sånn. 

Anonymkode: 534c4...08f

Men familien til den jenta er jo gærne. Så det er greit å være litt negativ. Realist, kaller jeg det...

HI, hiv ut primadonnaen. Hun bidrar jo ikke til hygge hvis til og med tenåringene dine reagerer.

Anonymkode: 78523...d01

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...