Anonym bruker Skrevet 22. september 2020 #1 Skrevet 22. september 2020 Det er stadig innlegg om at en del grupper tjener for lite. Noen synes de bør tjene mer siden en annen gruppe med like lang utdanning har bedre betalt, andre synes de bør tjene bedre fordi jobben er viktig og atter andre at de bør tjene bedre fordi studiet var spessielt vanskelig å kpmme inn på eller de hat mer utdanning enn det som strengt tatt kreves i jobben osv. Hvis dere kunne bestemme alle lønninger, hva ville dere da lagt vekt på? Hvem burde tjene mest? Burde eventuelt alle få like mye? Anonymkode: 34edd...1c1
Gjest Skrevet 22. september 2020 #2 Skrevet 22. september 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er stadig innlegg om at en del grupper tjener for lite. Noen synes de bør tjene mer siden en annen gruppe med like lang utdanning har bedre betalt, andre synes de bør tjene bedre fordi jobben er viktig og atter andre at de bør tjene bedre fordi studiet var spessielt vanskelig å kpmme inn på eller de hat mer utdanning enn det som strengt tatt kreves i jobben osv. Hvis dere kunne bestemme alle lønninger, hva ville dere da lagt vekt på? Hvem burde tjene mest? Burde eventuelt alle få like mye? Anonymkode: 34edd...1c1 Til syvende og sist burde jo alle få like mye, hvis man tenker på livsløpslønn. Dermed må de som har brukt 7 år på studier tjene mer, siden de har færre år å skaffe seg opptjening på. Vi burde også se bedre på ordninger med borgerlønn. Å leve er en menneskerett.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2020 #3 Skrevet 22. september 2020 17 minutter siden, Pashla skrev: Til syvende og sist burde jo alle få like mye, hvis man tenker på livsløpslønn. Dermed må de som har brukt 7 år på studier tjene mer, siden de har færre år å skaffe seg opptjening på. Vi burde også se bedre på ordninger med borgerlønn. Å leve er en menneskerett. Men tror du ikke ganske mange hadde jobbet mindre eller nektet å ta kjedelige jobber hvis de uansett fokk det samme? Anonymkode: 34edd...1c1
Gjest Skrevet 22. september 2020 #4 Skrevet 22. september 2020 (endret) 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Men tror du ikke ganske mange hadde jobbet mindre eller nektet å ta kjedelige jobber hvis de uansett fokk det samme? Anonymkode: 34edd...1c1 Nei, jeg tror ikke folk jobber kun for pengenes skyld. Det er meningsfylt å jobbe. Jobbe MINDRE kunne de jo gjerne ha gjort. Mange oppgaver automatiseres. Vi er overmodne for sekstimersdagen. Endret 22. september 2020 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 22. september 2020 #5 Skrevet 22. september 2020 1 minutt siden, Pashla skrev: Nei, jeg tror ikke folk jobber kun for pengenes skyld. Det er meningsfylt å jobbe. Jobbe MINDRE kunne de jo gjerne ha gjort. Mange oppgaver automatiseres. Vi er overmodne for sekstimersdagen. Jeg er ikke helt enig med deg. Mange liker å jobbe, men det er en del yrker jeg tror ville slite veldig med rekruteringen hvis det ikke var for at folk tregte lønnen. Jeg vil for eksempel tro at det hadde vært vanskelig å få nok sykepleiere til helgearbeid og jobb på julaften hvis de fikk det samme for en obb bare på dagtid på hverdager eller for ikke å jobbe. Sekstimersdagen mener jeg heller ikke vi er klare for så lenge vi har uløste oppgaver. Anonymkode: 34edd...1c1
Optatium Skrevet 22. september 2020 #6 Skrevet 22. september 2020 Jeg tror ikke det hverken er naturlig eller mulig at alle skal tjene likt. Derimot syns jeg det bør være mulig å overleve på en "vanlig lønn". Jeg syns også at likt utdanningsnivå i utgangspunktet gir grunnlag for lik lønn. Feks bør en sykepleier og en høgskoleingenør tjene likt. Jeg syns også det er skammelig at ledere drar fra på lønnsstigen, mens "gulvet" havet lenger og lenger bak.
Gjest Skrevet 22. september 2020 #7 Skrevet 22. september 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ikke helt enig med deg. Mange liker å jobbe, men det er en del yrker jeg tror ville slite veldig med rekruteringen hvis det ikke var for at folk tregte lønnen. Jeg vil for eksempel tro at det hadde vært vanskelig å få nok sykepleiere til helgearbeid og jobb på julaften hvis de fikk det samme for en obb bare på dagtid på hverdager eller for ikke å jobbe. Sekstimersdagen mener jeg heller ikke vi er klare for så lenge vi har uløste oppgaver. Anonymkode: 34edd...1c1 Ingen sier at alle vakter skal betales det samme?
Anonym bruker Skrevet 22. september 2020 #8 Skrevet 22. september 2020 Det er vel også noe med at mye ansvar også skal lønnes. Jeg tror ikke jeg hadde hatt min jobb med press og ansvar og arbeidsmengde om jeg fikk samme lønn for å sitte i kassen på Rema. Anonymkode: d8a21...79a
Anonym bruker Skrevet 22. september 2020 #9 Skrevet 22. september 2020 4 minutter siden, Pashla skrev: Ingen sier at alle vakter skal betales det samme? Men hvordan skal de ende opp med det samme hvis vaktene ikke skal betales likt? Anonymkode: 34edd...1c1
Anonym bruker Skrevet 22. september 2020 #10 Skrevet 22. september 2020 Jeg har ingen preferanser men jeg mener utdanning skal lønne seg. Selv tjener jeg 240kr/t. Min venninne med ett år på videregående tjener 225kr/t. Min mann tjener mer enn meg å er også uten utdannelse. Slik det er nå lønner ikke nødvendigvis utdanningen min seg før etter hvertfall 20år. Jeg «tapte» inntekt i 3 år under studiet, startet på lavere lønn enn nå pga 10års ansinitet. Videreutdanningen i mitt yrke tjener 40 000kr mer i året, latterlig lite lønnshopp for master. Det bør lønne seg å ha utdannelse, det er ikke alltid tilfelle. Anonymkode: 30a20...49c
Anonym bruker Skrevet 22. september 2020 #11 Skrevet 22. september 2020 I Norge har vi høyere startlønn enn mange andre land, men vi har mye flatere lønnsstruktur så man går ikke så mye opp i lønn. En som jobber med IT ville tjent bedre ved å starte sin karriere i Norge, jobbe seg opp fra junior til senior og deretter ta seg jobb i et annet land. Anonymkode: 8bb75...114
Anonym bruker Skrevet 22. september 2020 #12 Skrevet 22. september 2020 Denne episoden bør faktisk sees https://tv.nrk.no/serie/harald-eia-presenterer-saann-er-norge/sesong/2/episode/1/avspiller Man kan like eller ikke like Harald Eia, men han er sosiolog og i dette programmet drar han frem mange gode poenger, både for og imot forskjellen på mennesker. Anonymkode: 60ba5...d3f
Gjest Skrevet 22. september 2020 #13 Skrevet 22. september 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hvordan skal de ende opp med det samme hvis vaktene ikke skal betales likt? Anonymkode: 34edd...1c1 Øøøhhh - det er jo et førtiårsperspektiv på «samme sum». Den behøver jo heller ikke være lik på detaljnivå; ingen kan nekte deg å jobbe helger og ekstravakter. Men ingen søker vel å utjevne forskjellene ned til siste femtiøring, det sier seg vel selv.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2020 #14 Skrevet 22. september 2020 1 time siden, Pashla skrev: Øøøhhh - det er jo et førtiårsperspektiv på «samme sum». Den behøver jo heller ikke være lik på detaljnivå; ingen kan nekte deg å jobbe helger og ekstravakter. Men ingen søker vel å utjevne forskjellene ned til siste femtiøring, det sier seg vel selv. Hvordan ville du ordne det da? Estra pendjon til dem som har tjent "for lite" tidligere slik at totaen bir den samme? Anonymkode: 34edd...1c1
Gjest Skrevet 23. september 2020 #15 Skrevet 23. september 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan ville du ordne det da? Estra pendjon til dem som har tjent "for lite" tidligere slik at totaen bir den samme? Anonymkode: 34edd...1c1 Tja, kanskje det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå