Gå til innhold

Kan man få bilde ut av hodet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på fest på lørdag med mannen, der en han hang med på ungdomsskolen ropte ut at han (altså mannen) hadde masse trekanter når han var på en campingplass i sine yngre dager. 

Dette ga meg mildt sagt masse bilder, som bare er svidd inn i netthinna. Jeg sliter veldig med sjalusi, og blir kvalm hvis jeg tenker på at mannen har sex med andre. Men ser for meg han og kompisene ha trekanter sammen. Synes det er veldig vanskelig å få ut av hodet. Ville aldri ha det inn der i utgangspunktet. 

Vi har vært sammen i mange år altså, jeg er bare sånn som person. 

Kan noen snu tankesettet mitt? 

Anonymkode: 38a58...fb0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på hvem av de som kom først og hvem av de som måtte kjøre på i slafset? 

Anonymkode: c4a76...de8

Skrevet

Du spør om noen kan snu tankesettet ditt. Den eneste som kan gjøre det, er deg. Men kanskje du bør gå i terapi for å få noen verktøy? Vi kan si hvor mye vi vil her at du må la fortid være fortid, men tviler stort på at det vil hjelpe. 

Anonymkode: b9987...4e8

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du spør om noen kan snu tankesettet ditt. Den eneste som kan gjøre det, er deg. Men kanskje du bør gå i terapi for å få noen verktøy? Vi kan si hvor mye vi vil her at du må la fortid være fortid, men tviler stort på at det vil hjelpe. 

Hvordan ville du tenkt da? For veldig ofte når man hører hvordan andre tenker om ting, så kan man jo få litt aha opplevelse. Jeg drar ikke til terapi fordi mannen har hatt trekant for mange år siden. 

Skrevet

Siden du sliter med sjalusi så ville jeg søkt hjelp fra fagfolk til det. Det er ikke godt for hverken deg eller mannen din å leve med din sjalusi.

Ang. å få bilder ut av hodet... Disse bildene du nå har, det er jo bilder du selv har valgt å lage deg, ikke noe du faktisk har sett. Da kan du også velge å ikke fokusere på dem, velge å se på dem som bare de fantasiene de faktisk er. Men da må du også lære deg å slutte å fokusere på slike ting. Det finnes det teknikker du kan bruke, enkle teknikker, som f.eks. bare det å si "Slutt!" til deg selv, og minne deg på at dette faktisk ikke er virkelig, og at hva din mann gjorde lenge før han møtte deg faktisk er helt uviktig for ditt og hans liv nå. Og så bevisst velge å fokusere på noe som er positivt, hva som helst som gjør at du velger å tenke på noe annet enn de destruktive fantasiene dine.

Tror du også kan ha nytte av å lese bøkene til Ingvard Wilhelmsen.

Anonymkode: 223ab...df5

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lurer på hvem av de som kom først og hvem av de som måtte kjøre på i slafset? 

Anonymkode: c4a76...de8

Slafset 😂 Ja, nei det spurte jeg ikke om altså. Kanskje de hadde nedtelling og kom likt. 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan ville du tenkt da? For veldig ofte når man hører hvordan andre tenker om ting, så kan man jo få litt aha opplevelse. Jeg drar ikke til terapi fordi mannen har hatt trekant for mange år siden. 

Her viser du at fokuset ditt er feil.

Du skal ikke oppsøke fagfolk fordi mannen din hadde trekant for mange år siden - du skal søke fagfolk fordi du sliter med en sjalusi som lager problemer for deg, og fordi fagfolk kan hjelpe deg med å lære å snu tankene dine til å bli mer hensiktsmessig.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Siden du sliter med sjalusi så ville jeg søkt hjelp fra fagfolk til det. Det er ikke godt for hverken deg eller mannen din å leve med din sjalusi.

Ang. å få bilder ut av hodet... Disse bildene du nå har, det er jo bilder du selv har valgt å lage deg, ikke noe du faktisk har sett. Da kan du også velge å ikke fokusere på dem, velge å se på dem som bare de fantasiene de faktisk er. Men da må du også lære deg å slutte å fokusere på slike ting. Det finnes det teknikker du kan bruke, enkle teknikker, som f.eks. bare det å si "Slutt!" til deg selv, og minne deg på at dette faktisk ikke er virkelig, og at hva din mann gjorde lenge før han møtte deg faktisk er helt uviktig for ditt og hans liv nå. Og så bevisst velge å fokusere på noe som er positivt, hva som helst som gjør at du velger å tenke på noe annet enn de destruktive fantasiene dine.

Tror du også kan ha nytte av å lese bøkene til Ingvard Wilhelmsen.

Takk for tips. Nei, det er ikke noe godt å være sånn. Heldigvis sjeldent det kommer opp, men det var vanskelig å la være å se for seg akkurat dette. 

Skrevet

Finnes vel flere enkle teknikker, men jeg bruker denne: Ser for meg minnet som et bilde. Det bildet visualiserer jeg at jeg river i to, og hiver i et søppelspann. Gjenta så mange ganger som nødvendig. Kan være at jeg må sitte og rive og kaste flerfoldige ganger før jeg får tankene over på noe annet, og typisk at det fort kommer tilbake i starten. Etterhvert blir det enklere å "kaste" uten at det kommer tilbake, og det går lengre tid mellom hver gang.

Anonymkode: 7c185...f9b

Skrevet

Du må få deg skikkelig hjelp før dette går ut over forholdet ditt. Du er jo kjempesjalu! 

Skrevet

Men dette er jo ikke et bilde, det er en fantasi. 

Trodde du hadde sett en bilulykke eller noe sånt jeg, et ekte bilde. Om det stadig dukker opp og forstyrrer livet ditt kalles det posttraumatisk stress, og trenger terapi. 

Det du driver med er å lage deg fantasibilder pga sjalusien din, det kan det også hende det finnes terapi for? 

Anonymkode: eeb0a...ef9

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men dette er jo ikke et bilde, det er en fantasi. 

Trodde du hadde sett en bilulykke eller noe sånt jeg, et ekte bilde. Om det stadig dukker opp og forstyrrer livet ditt kalles det posttraumatisk stress, og trenger terapi. 

Det du driver med er å lage deg fantasibilder pga sjalusien din, det kan det også hende det finnes terapi for? 

Anonymkode: eeb0a...ef9

Dette. Søk hjelp, ikke dyrk sånne fantasier.

Anonymkode: 920c8...061

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan tenkes hun trodde noen her inne visste om noen verktøy da vettu, det slo deg ikke?

Anonymkode: 47202...bd5

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan tenkes hun trodde noen her inne visste om noen verktøy da vettu, det slo deg ikke?

Jeg åpnet linken fordi jeg fikk verktøy av psykologen min da jeg hadde sett min mann dø i en ulykke. Det var et bilde jeg trengte hjelp til å viske ut. (Borte blir det aldri, men jeg ser det ikke daglig mer.)

Men å hjelpe henne med å slutte å koke opp egne pervofantasier, det har jeg ingen verktøy til. Sorry, no can do. Dette er et valg hun selv tar.

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg åpnet linken fordi jeg fikk verktøy av psykologen min da jeg hadde sett min mann dø i en ulykke. Det var et bilde jeg trengte hjelp til å viske ut. (Borte blir det aldri, men jeg ser det ikke daglig mer.)

Men å hjelpe henne med å slutte å koke opp egne pervofantasier, det har jeg ingen verktøy til. Sorry, no can do. Dette er et valg hun selv tar.

Tror du slutta hos psykologen for tidlig gitt...

Skrevet
22 timer siden, amandine skrev:

Du må få deg skikkelig hjelp før dette går ut over forholdet ditt. Du er jo kjempesjalu! 

Ja er jeg det? Du ville ikke reagert altså? Jeg bare spør, for jeg vet ikke hvordan andre tenker. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja er jeg det? Du ville ikke reagert altså? Jeg bare spør, for jeg vet ikke hvordan andre tenker. 

Nei, jeg hadde ikke reagert. Min mann har jo hatt et liv før meg, som jeg har hatt et liv før ham. Jeg hadde masse fantastisk sex før jeg traff ham, det er jo en del av min historie.

Nå har vi valgt hverandre og da er det det jeg forholder meg til. Jeg kjenner flere av hans ekser, det er helt uproblematisk. 

Her er det du som har et problem, og det er et problem som går utover både deg, ham og dere.

Skrevet

Jeg syns du er ubegrunnet sjalu. Jeg er vel egentlig veldig sjalu og usikker, pga ting som har skjedd i forholdet vårt, men de trekantene han hadde FØR vi ble sammen, de er ikke noe jeg bryr meg med.

Anonymkode: a2b36...bb5

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg syns sykelig sjalusi ikke helt kvalifiserer til min bistand eller interesse? 
Den var ny.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg syns sykelig sjalusi ikke helt kvalifiserer til min bistand eller interesse? 
Den var ny.

Måten du svarer på. Hvorfor svare når du bare spyr ut gørr? Tror du det hjelper hi? Tror du hun har valgt å være sjalu? 

Skrevet
På 21.9.2020 den 14.14, Anonym bruker skrev:

Slafset 😂 Ja, nei det spurte jeg ikke om altså. Kanskje de hadde nedtelling og kom likt. 

Bra du kunne le av det selv. Jeg fikk litt dårlig samvittighet fordi jeg lo av den kommentaren.

Anonymkode: 664b0...4f9

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uff, den kommentaren var unødvendig.

Anonymkode: 664b0...4f9

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Måten du svarer på. Hvorfor svare når du bare spyr ut gørr? Tror du det hjelper hi? Tror du hun har valgt å være sjalu? 

Hun har valgt å mane fram noen fantasibilder av mannen sin sammen med to andre. Det er en bevisst handling. HI er ikke et offer her, ingen har gjort henne noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...