Gå til innhold

Skadedyr på potet. Hva kan det være?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tok opp poteter i går, og mange av dem var nesten helt uthulet, og inni var det et langt, svart/mørkebrunt dyr som så ut som en tusenbein. Har googlet men finner ikke noe som ser ut som dette. Jeg finner metallsmelle og jordfly, men ingen av dem ser ut som dette.

Noen som vet hva det kan være og hvorfor jeg fikk det?

Anonymkode: 4af63...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du tatt vare på dem? Eller bilde av dem? Jeg synes du skal ta kontakt med en landbrukshøgskole eller Mattilsynet. Det kan jo være noe nytt, noe som krever behandling eller karantene i åker. Det er jo så mye som kan komme inn via import sammen med andre hageplanter også. Eller til og med hvis du har brukt poteter kjøpt i vanlig matbutikk (de skal egentlig ikke brukes som settepoteter, nettopp pga. fare for potetsykdommer).

Jeg ville tatt noen telefoner for å sjekke. Hvis dette er noe nytt så er det viktig å finne ut av det!

Og om det er noe kjent kan du kanskje få råd til hva du bør gjøre med jorden for å hindre å få det igjen neste år :)

Anonymkode: ca736...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du tatt vare på dem? Eller bilde av dem? Jeg synes du skal ta kontakt med en landbrukshøgskole eller Mattilsynet. Det kan jo være noe nytt, noe som krever behandling eller karantene i åker. Det er jo så mye som kan komme inn via import sammen med andre hageplanter også. Eller til og med hvis du har brukt poteter kjøpt i vanlig matbutikk (de skal egentlig ikke brukes som settepoteter, nettopp pga. fare for potetsykdommer).

Jeg ville tatt noen telefoner for å sjekke. Hvis dette er noe nytt så er det viktig å finne ut av det!

Og om det er noe kjent kan du kanskje få råd til hva du bør gjøre med jorden for å hindre å få det igjen neste år :)

Anonymkode: ca736...b1d

Ja, jeg får kanskje gjøre det. Settepotetene skal være bra, de er fra et økologisk utsalg/butikk ved en jordbruksskole. Alt sertifisert og i orden.

 

Anonymkode: 4af63...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg får kanskje gjøre det. Settepotetene skal være bra, de er fra et økologisk utsalg/butikk ved en jordbruksskole. Alt sertifisert og i orden.

 

Anonymkode: 4af63...99a

Bra du bruker riktige poteter :)

Jeg synes du skal kontakte jordbruksskolen der du kjøpte dem. Om ikke annet er de sikkert interessert i å høre at det er slike skadedyr i området.

Oppdater gjerne om du finner ut hva det er.

Anonymkode: ca736...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du bruker riktige poteter! 👏 Jeg tror mange ikke er klar over at dersom vi setter poteter som ikke er sertifisert, og det spres sykdom, kan potetbønder i nærheten få opptil FØRTI ÅR med karantene... Håper du finner ut av hva som ødela potetene dine. 😊

Anonymkode: 3e694...790

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...