Gå til innhold

Fredrik og Louisa-parfymeri og selgere


amandine

Anbefalte innlegg

Sist jeg var der og skulle kjøpe selftan dråper solgte damen der så veldig inn et annet merke enn det jeg pleier å bruke. Jeg har kjøpt det samme til kropp og til ansikt lenge men nå ble jeg overbevist om å prøve et annet merke etter hennes ivrige innsalg basert på ( i følge henne)hennes brukererfaringer. 

Alternativet var en kombo til både kropp og ansikt og jeg tenkte at det egentlig var greit, forholde seg til én flaske. Men, produktet hun så ivrig solgte inn er dårligere.

Ingen stor sak, jeg bare lurer på om hun som selger tjener på salg av ett merke kontra et annet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48 minutter siden, amandine skrev:

Sist jeg var der og skulle kjøpe selftan dråper solgte damen der så veldig inn et annet merke enn det jeg pleier å bruke. Jeg har kjøpt det samme til kropp og til ansikt lenge men nå ble jeg overbevist om å prøve et annet merke etter hennes ivrige innsalg basert på ( i følge henne)hennes brukererfaringer. 

Alternativet var en kombo til både kropp og ansikt og jeg tenkte at det egentlig var greit, forholde seg til én flaske. Men, produktet hun så ivrig solgte inn er dårligere.

Ingen stor sak, jeg bare lurer på om hun som selger tjener på salg av ett merke kontra et annet? 

Da jeg jobbet i tilsvarende butikk i hine hårde, så hadde vi til stadighet kampanjer på ulike varer. Vi ble da målt på hvor mange av kampanjeproduktene vi solgte. Hadde konkurranser om hvem som solgte mest og slikt. Det var ikke alltid dette samsvarte med tilbudskampanjene. Så godt mulig hun veldig gjerne ville få salg på akkurat dette produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tante grusom master of law skrev:

Da jeg jobbet i tilsvarende butikk i hine hårde, så hadde vi til stadighet kampanjer på ulike varer. Vi ble da målt på hvor mange av kampanjeproduktene vi solgte. Hadde konkurranser om hvem som solgte mest og slikt. Det var ikke alltid dette samsvarte med tilbudskampanjene. Så godt mulig hun veldig gjerne ville få salg på akkurat dette produktet.

Da kan man liksom ikke stole på den ansatte. De selger jo ikke det som er best for DIN hud, men det de vinner konkurranse med 😅

Anonymkode: a4298...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da kan man liksom ikke stole på den ansatte. De selger jo ikke det som er best for DIN hud, men det de vinner konkurranse med 😅

Anonymkode: a4298...64e

Overrasker det deg? 

Anonymkode: 74d79...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da kan man liksom ikke stole på den ansatte. De selger jo ikke det som er best for DIN hud, men det de vinner konkurranse med 😅

Anonymkode: a4298...64e

Nettopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Nettopp. 

Men det kan jo ikke være spesielt good butikk vel? Man kjøper det jo ikke igjen hvis man opplever som amandine at det er et dårligere produkt enn den man ønsket, og da går man kanskje heller til en annen butikk neste gang.

Anonymkode: f7a82...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det kan jo ikke være spesielt good butikk vel? Man kjøper det jo ikke igjen hvis man opplever som amandine at det er et dårligere produkt enn den man ønsket, og da går man kanskje heller til en annen butikk neste gang.

Anonymkode: f7a82...1e6

De har det stort sett på samme viset der 🤷‍♀️

Anonymkode: 74d79...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De har det stort sett på samme viset der 🤷‍♀️

Anonymkode: 74d79...b0c

Så de er tydeligvis ikke så interessert i kunder da. Ikke rart mange heller bestiller over nett.

Anonymkode: f7a82...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det kan jo ikke være spesielt good butikk vel? Man kjøper det jo ikke igjen hvis man opplever som amandine at det er et dårligere produkt enn den man ønsket, og da går man kanskje heller til en annen butikk neste gang.

Anonymkode: f7a82...1e6

Fortell det til de lenger opp i systemet, de skjønner seg ofte bare på teorien, ikke praksisen. Vi som er på gulvet og tester praksisen ser noe helt annet enn de.

Anonymkode: 27f20...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, tante grusom master of law skrev:

Da jeg jobbet i tilsvarende butikk i hine hårde, så hadde vi til stadighet kampanjer på ulike varer. Vi ble da målt på hvor mange av kampanjeproduktene vi solgte. Hadde konkurranser om hvem som solgte mest og slikt. Det var ikke alltid dette samsvarte med tilbudskampanjene. Så godt mulig hun veldig gjerne ville få salg på akkurat dette produktet.

Var det jeg lurte på. Men det må da være en usedvanlig dårlig taktikk, egentlig. Jeg var negativt innstilt til det hun solgte meg, men så tenkte jeg jo at det ikke akkurat er et ekteskap det er snakk om så jeg kunne prøve. Men det gjør jo faktisk at når konkurransen mellom kjedene er så stor, så velger jeg naboen Kicks istedenfor neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, amandine skrev:

Sist jeg var der og skulle kjøpe selftan dråper solgte damen der så veldig inn et annet merke enn det jeg pleier å bruke. Jeg har kjøpt det samme til kropp og til ansikt lenge men nå ble jeg overbevist om å prøve et annet merke etter hennes ivrige innsalg basert på ( i følge henne)hennes brukererfaringer. 

Alternativet var en kombo til både kropp og ansikt og jeg tenkte at det egentlig var greit, forholde seg til én flaske. Men, produktet hun så ivrig solgte inn er dårligere.

Ingen stor sak, jeg bare lurer på om hun som selger tjener på salg av ett merke kontra et annet? 

Hvilket merke var det og hvilket pleier du bruke? 

Anonymkode: 2bcd5...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri jobbet i parfymeri, men jobbet i bokhandel ved siden av studiene og hadde venninner i alt fra lekebutikker til klesbutikker og det var samme greia over alt. 

Ukas eller månedens produkt, kjøpt inn i stort kvantum med bedre avanse og salgskonkurranser på dem. 

Anonymkode: e566e...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte jobb hos en større kjede for noen år siden, ikke samme produkter, men likevel sammenlignbart. Utfordringen i den bransjen er at hvis man anbefaler feil produkt til kunden så kan det få uheldige påvirkninger på kundens helse, og i verste fall i noen tilfeller også være farlig. Jeg har kompetanse til å vurdere dette.

På intervju fikk jeg informasjon om at de hele tiden kjørte kampanjer, som regel var det også noe som ga billigere produkter i perioden, men innimellom bare fokuskampanjer internt, hvor noen produkter skulle fokuseres ekstra på (billigere inn til butikk for ekstra fokus, men ikke billigere til kunde). I begge kampanjetypene var det interne konkurranser om hvem som greide å selge flest av kampanjeproduktene. Jeg fikk så spørsmål om jeg var villig til å fokusere fullt på kampanjene.

Mitt svar var da at ja, selvfølgelig var jeg det, så lenge det var til kundens beste, så lenge kunden ikke hadde sagt noe som indikerte at den ikke burde bruke produktet, eller om det var noe som var helt tydelig hos kunden som gjorde at jeg burde spørre pasienten. Og jeg sa også at jeg i sånn og sånn tilfelle ville anbefale kunden om å oppsøke sin lege for å sjekke at ikke sånn og sånn var tilfelle, og så heller opplyse at produktet var på tilbud til og med dato. Min erfaring fra samme type jobb tidligere var at dette førte til at vi der fikk veldig lojale kunder som følte seg trygge og som dermed totalt sett handlet mer hos oss enn om vi bare solgte noe til dem for å selge. Men så understrekte jeg at bortsett fra slike tilfeller så var jeg villig til å fokusere helt på kampanjeproduktene og være med i konkurransen om å selge mest, og at jeg har et godt konkurranseinstinkt og synes det er moro. Jeg fikk ikke jobben, fordi "du er ikke villig til å selge alt ukritisk til kundene". Da takket jeg dem fordi de var så ærlig, fordi den holdningen de viste meg med den den setningen sa meg at jeg uansett aldri ville jobbe for noen som er villig til å sette andres helse på spill for egen økonomiske vinning...

Så hva selgere i slike kjedebutikker sier, det tar jeg med en klype salt. Slik kjedene nå driver er de rett og slett ikke troverdige på noen måter. Noen selgere har lang erfaring og personlig integritet til at man kan stole på dem, men det er jo vanskelig å vite hvem som er slik når man kommer dit som kunde.

Amandine, jeg vil tro at enten var det kampanje, eller så kan det jo være at det andre produktet fungerer bedre på selgeren enn på deg. Jeg holder dessverreen knapp på det første ;)

Anonymkode: dbb73...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilket merke var det og hvilket pleier du bruke? 

Anonymkode: 2bcd5...5c9

Jeg bruker Clarins og ble overtalt til å prøve Rudolph. Hvordan det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, amandine skrev:

Jeg bruker Clarins og ble overtalt til å prøve Rudolph. Hvordan det?

Bare lurte. Anbefaler det å prøve tan luxe senere. 😊

Anonymkode: 2bcd5...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare lurte. Anbefaler det å prøve tan luxe senere. 😊

Anonymkode: 2bcd5...5c9

Neste år, da. Har akkurat kjøpt ny Clarins. To dråper hver tredje dag gjør det drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne interne konkurranser var det da jeg jobbet i Europris også. Jeg HATET det, føles ubehagelig å skulle presse folk til å kjøpe noe de egentlig ikke skulle ha. Sånn å måtte spørre når du sitter i kassa om de trenger batterier, for de er på tilbud nå. 

Anonymkode: 5e774...e55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med på apoteket blir de målt på hva de selger. Det har jeg faktisk enda verre for å svelge for i mine øyner er de fremdels mer troverdige enn helsekostbutikker og parfymerier. 

Så sjansen for at hun kunne sette en ekstra strek på salgslisten sin er nok ganske stor. 

Men som du sier så er det jo superdårlig salgstriks, for den bløffen går man bare på en gang pluss at butikken med stor sannsynlighet mister en som kunde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånne interne konkurranser var det da jeg jobbet i Europris også. Jeg HATET det, føles ubehagelig å skulle presse folk til å kjøpe noe de egentlig ikke skulle ha. Sånn å måtte spørre når du sitter i kassa om de trenger batterier, for de er på tilbud nå. 

Anonymkode: 5e774...e55

Mersalg kommer man ikke unna, det gir utrolig mye penger i kassen. Men at de på europris spør om du trenger batterier fordi de er på salg, eller på cubus spør om du trenger sorte sokker er i mine øyne helt inni for, da svarer du bare nei takk om du ikke ønsker. 

Anonymkode: e566e...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amandine skrev:

Neste år, da. Har akkurat kjøpt ny Clarins. To dråper hver tredje dag gjør det drøyt.

Litt avsporing her, men må spørre deg siden du er erfaren bruker av dråpene fra Clarins. Lukter det selvbruning av deg når du bruker disse dråpene? Jeg kjøpte både til ansikt og kropp, men syntes at det luktet så rart, så kom aldri ordentlig i gang med å bruke de dråpene. 

Anonymkode: 5ab6e...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Litt avsporing her, men må spørre deg siden du er erfaren bruker av dråpene fra Clarins. Lukter det selvbruning av deg når du bruker disse dråpene? Jeg kjøpte både til ansikt og kropp, men syntes at det luktet så rart, så kom aldri ordentlig i gang med å bruke de dråpene. 

Anonymkode: 5ab6e...c25

Lukter ingenting. Og jeg er parfymefri så har ikke noe å skjule lukten med, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, amandine skrev:

Lukter ingenting. Og jeg er parfymefri så har ikke noe å skjule lukten med, heller.

Takk for svar. Merkelig, tror jeg må teste igjen. Kanskje prøve å blande med en annen type hudkrem. 

Anonymkode: 5ab6e...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte sokker på KappAhl og ble spurt om jeg trengte bukser. Min indre snobb ble i grunn mest sjokkert over at noen trodde jeg ville drømme om å kjøpe buksene mine på KappAhl.

Anonymkode: aaf38...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...