Gå til innhold

Three-generation households


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

More than 7 million children in the U.S. now live in three-generation households -- homes with at least one child, parent and grandparent. Such living arrangements have become more common over the past two decades.
 

Ser på amerikansk talkshow. Bor du eller kunne du bodd i generasjonsbolig? Hvorfor, hvorfor ikke? 

 

Anonymkode: 0875f...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne gjort det i bolig hvor vi hadde separate enheter i samme hus. Ikke i samme boenhet. Og ikke med mine foreldre, men svigermor hadde gått bra. 

Pros er jo at det kan være fint for barna, man kan avlaste hverandre i hverdagen og det kan være hyggelig for alle. Cons er at andre voksne kan være vilt irriterende, også når de er familie (derav ikke mine foreldre). 

Anonymkode: 052c5...8bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kunne gjort det i bolig hvor vi hadde separate enheter i samme hus. Ikke i samme boenhet. Og ikke med mine foreldre, men svigermor hadde gått bra. 

Pros er jo at det kan være fint for barna, man kan avlaste hverandre i hverdagen og det kan være hyggelig for alle. Cons er at andre voksne kan være vilt irriterende, også når de er familie (derav ikke mine foreldre). 

Anonymkode: 052c5...8bc

Enig med pros. Tenkte at det så hyggelig ut når jeg så det på TV 😅

Anonymkode: 0875f...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne jeg hatt et litt større soverom med mulighet for en liten sittegruppe og TV kunne det vært aktuelt, men ikke med mine foreldre. Mine besteforeldre derimot -absolutt.

Anonymkode: 7da03...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En generasjonsbolig med separate boenheter så man har hvert sitt kjøkken, bad osv hadde gått med mannens foreldre, men ikke med mine.

Det kan nok være koselig for barna, men litt slitsomt også tenker jeg. Det besteforeldre-barn forholdet hvor man må ta på seg jakka for å gå på besøk, det er koselig med overnatting osv blir jo litt borte når man ser hverandre hver dag. Da får besteforeldrene en del av oppdragelsesrollen og ikke skjemme bort rollen.

Anonymkode: ea3e3...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde syntes det hadde vært vanskelig. Men nå har jeg grusomme foreldre, og mine ex svigerforeldre hatet meg. 

Jeg kunne bodd med søsteren min, hvis hun kvittet seg med mannen sin. Og ene barnet mitt er voksen, og jeg kunne vel fint tenkt meg å bo med begge barna da de er voksne, så lenge vi har hver vår leilighet i samme bolig. 

Anonymkode: 10485...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kunne jeg absolutt ikke tenke meg. Jeg har godt forhold til både foreldre og svigerforeldre, men kunne ikke tenkt med å bo så nært. Når barna er voksne og flytter hjemmefra kommer jeg heller ikke til å bo sammen med dem. Jeg tenker løsrivelse er nødvendig og jeg tror litt avstand er sunt for alle parter.

Anonymkode: 302be...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har folk i omgangskretsen som bor slik. Helt separate boenheter med inngang på hver sin side av huset, og hver sin hage, gårdsplass og garasje. De synes det fungerer fint. Enkelt tilgang på barnevakt, kort vei for besøk, men også mulig med privatliv. I dette tilfellet gjelder det et enebarn, som på et eller annet tidspunkt vil arve og overta hele boligen. 

Jeg kunne ikke bodd sånn. Foreldrene mine  liker jeg best å omgås i kortere tidsintervaller. Vi koser oss på hytta noen dager, men så har vi behov for å dra hjem. Vi har sterke meninger om mye, så vi fungerer nok best på hver sin eiendom. 
Svigerfar har for dårlig boevne, både når det kommer til vedlikehold, renhold og generell orden. Han kunne vi aldri delt noen form for eiendom med. 

Anonymkode: 9639a...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med bestemor i den ene delen av vår tomannsbolig. Har bare gode minner fra det. Da hun døde og jeg skulle etablere meg flyttet jeg inn i hennes del. Var gull verdt for meg å ha foreldre i samme hus når mannen min var bortreist og ungen hadde kolikk. Hadde det ikke vært for at vi måtte ha noe større kunne jeg bodd der fortsatt. Nå bor vi noen hus bortforbi. Gull for ungene som kan springe ned døren hos besteforeldre ❤️

Anonymkode: aca0a...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å bo sånn at jeg må ha på meg jakka for å besøke slekt, men om det var en tomannsbolig så kunne det gått med mine foreldre. De er også glade i å være litt i fred og drive med sitt. Med svigermor hadde det ikke gått. Hun vil ha selskap døgnet rundt og hadde ansett seg selv som en selvskreven gjest ved alle anledninger fra frokost til sengetid. 

Anonymkode: e67bd...be5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor slik.
Vi bor i en stor tomannsbolig - jeg med mine to små oppe, og mine foreldre nede.

Vi deler inngang, men har hver vår egen entredør med lås. På dette viset kunne jeg og mine to barn flytte fra 65 kvadrat til nå nærmere 180 kvadrat, så har mine foreldre ca 100 kvadrat nede hos seg. 

Jeg er enebarn så huset blir mitt en dag. Kanskje vil barna bo i hver sin del når de blir voksne - vi får se.

Det er en flott løsning, spesielt for barna. :)

Anonymkode: a1857...518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...