GÃ¥ til innhold

Svenskehandel... Er det "lov" 🙈?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Prisene på mat har vokst noe voldsomt den siste tiden. Handlet mat idag for hele 2000nok og da kjøpte jeg grunnleggende ting og ikke noe fancy.

Grensene er stengt så butikkene utnyttet dette ved å øke prisene og tjene enda mer.

Frister voldsomt med en svenskehandel.

Anonymkode: 018ad...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg klarer ikke med min beste vilje å fatte hva det er dere handler når dere handler en helgehandel, eller en ukeshandel for den del, og ender på 2000 NOK. Det er for meg ufattelige mengder mat. 

Anonymkode: e5902...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjør på. Ikke anbefalt. Men tillatt. Vi har vært over to turer. 

Anonymkode: 7f189...918

Takk

Hi

Anonymkode: 018ad...048

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg klarer ikke med min beste vilje å fatte hva det er dere handler når dere handler en helgehandel, eller en ukeshandel for den del, og ender på 2000 NOK. Det er for meg ufattelige mengder mat. 

Anonymkode: e5902...524

Det er det da virkelig ikke !

Anonymkode: c35d0...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjør på. Vi som meg må i såfall om vi gjør det gå 12t på jobb med munnbind i 10 dager pluss test dag 8 I tillegg til å potensielt få mer å gjøre pga de som drar. 

Men kos dere de som kan. 

Meg selv og meg selv. 

Anonymkode: ba667...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det da virkelig ikke !

Anonymkode: c35d0...a7c

Jeg har to tenåringssønner som spiser og spiser og spiser, og jeg handler ikke for 2000 kroner til helga likevel. Så mye er det ikke plass til i handlevogna mi. Det meste jeg har handlet for det siste året, var en gang før jul i fjor da jeg fylte vogna med haug på toppen, og betalte 1800 kroner. Da skulle jeg ikke ut i butikkene igjen før på nyåret, var planen.

Anonymkode: 2e64c...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to tenåringssønner som spiser og spiser og spiser, og jeg handler ikke for 2000 kroner til helga likevel. Så mye er det ikke plass til i handlevogna mi. Det meste jeg har handlet for det siste året, var en gang før jul i fjor da jeg fylte vogna med haug på toppen, og betalte 1800 kroner. Da skulle jeg ikke ut i butikkene igjen før på nyåret, var planen.

Anonymkode: 2e64c...284

Hva spiser dere da? Jeg er selv alene med 2 tenåringer, og bruker vel minst 8000 kr på mat i måneden. 

Anonymkode: aa4e9...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke anbefalt, men det er lovlig. Om du må i karantene etter en tur kommer an på hvor du krysser grensen. Noen regioner er gule, andre røde. Det må du sette deg inn i.  Det kan også være du blir nektet adgang til sykehjem, legekontorer ol enperiode etter en grensepasering.

Anonymkode: 4d774...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke mulig å sammenlikne priser utfra en sluttsum på kassslappen!

du må sammenlikne vare for vare samt legge til bensinutgifter og eventuelle bompenger for å finne ut om det er noe å spare. For å sammenlikne kjøttpriser må du se om kjøttet er tilsatt vann og salt eller ikke

Enkelte ting er billigere over grensa. Mens nye er tilnærmet likt priser. Skal du bunkre alkohol, tobakk, godis og brus sparer du mye. Skal du handle ordinær mat sparer du mindre. Kanskje ingenting. 
 

Husk også at endel ting ikje er lov å ta ned over grensa, feks rotgrønnsaker.

Anonymkode: 68dd3...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge området er gult er det bare å reise. Regjeringen har bare vært smarte og påført skam på de som reiser til Sverige. Det er kun fordi de har brukt milliarder på unødvendige tiltak, og vil holde pengene i landet. 
 

Men enig med de over her likevel: skal du kjøpe alkohol, røyk og godis, sparer du store summer. Men det er ikke lenger så mye å spare på vanlig mat (husk at norskekronen har tapt seg voldsomt mot svenskekronen siden koronaen kom). 
 

Og dere som påstår at dere ikke klarer å fylle kurven med mat for 1800 kr: hva spiser dere egentlig? Vi er fire aktive, slanke mennesker i familien. Vi drikker brus bare i bursdager, og godis bare på lørdager. Vi kan da fint fylle kurven for 2000 kr for det. Rent kjøtt/ fisk, grønnsaker, frukt er dyrt. Vi spiser også endel oster og skinker (annet enn det billigste i butikken). 

Anonymkode: 6cce6...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg klarer ikke med min beste vilje å fatte hva det er dere handler når dere handler en helgehandel, eller en ukeshandel for den del, og ender på 2000 NOK. Det er for meg ufattelige mengder mat. 

Anonymkode: e5902...524

Vi bruker fort det dobbelte på en uke, inkludert ting som toalettartikler ol. Det er mye mat ja, men husk at det er ulike familier også. I vår familie er vi to voksne, tre tenåringsgutter og en jente, hvorav alle er høye og trener mye (trenger mye mat) og ene gutten har cøliaki (ekstra dyr mat). Vi spiser også helt normal mat, ikke noe fancy. 

Anonymkode: f9995...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å dra på harryhandel, men de fleste steder må du belage deg på å måtet i karantene etterpå. Du kan også dra til de fleste land i verden, men du må belage deg på karantene her og der. 
 

Så den enkleste løsningen er heller å gå over hva dere spiser og drikker, kjøp middager utifra tilbud og nedprisede varer. Butikkenes egene merkevarer er også billigere enn de store merkene, ofte er det akkurat samme innhold, men størrelsen varierer. Som First Price kyllingen er Prior kylling, men større og mindre enn de som havner i Prior sine pakker siden disse har akkurat lik str. Og ja, det er mer veske i disse siden mengden er større enn den lilleoppsugeren i bunnen. Det er ikke værre enn å legge kyllingfileten på litt kjøkkenpapir mens du forberedet noe annet. 

Anonymkode: 0c691...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn at selvom noe er lov,  så går det an å bruke hodet. Det går an å tenke litt lenger enn egoismen rekker, selv om det før dere som drar er ganske langt.

Anonymkode: 7b8c7...ee7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg klarer ikke med min beste vilje å fatte hva det er dere handler når dere handler en helgehandel, eller en ukeshandel for den del, og ender på 2000 NOK. Det er for meg ufattelige mengder mat. 

Anonymkode: e5902...524

Du kan ikke med beste vilje fatte at en ukeshandel med mat koster 2000kr? Du må ha mista virkelighetsoppfattelse fullstendig!

Anonymkode: 44be9...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare å dra på harryhandel, men de fleste steder må du belage deg på å måtet i karantene etterpå. Du kan også dra til de fleste land i verden, men du må belage deg på karantene her og der. 
 

Så den enkleste løsningen er heller å gå over hva dere spiser og drikker, kjøp middager utifra tilbud og nedprisede varer. Butikkenes egene merkevarer er også billigere enn de store merkene, ofte er det akkurat samme innhold, men størrelsen varierer. Som First Price kyllingen er Prior kylling, men større og mindre enn de som havner i Prior sine pakker siden disse har akkurat lik str. Og ja, det er mer veske i disse siden mengden er større enn den lilleoppsugeren i bunnen. Det er ikke værre enn å legge kyllingfileten på litt kjøkkenpapir mens du forberedet noe annet. 

Anonymkode: 0c691...791

Dette er jo helt feil. Du må lese deg opp før du svarer, hvis du først skal svare.

Du må jo ikke i karantene når du drar på harryhandel på de vanlige stedene i Värmland. Hele området er gult.

Anonymkode: 44be9...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mindre smitte i de områdene som er åpne i Sverige nå enn i Norge.
 

I butikkene i Sverige føles det også mye tryggere enn på Kiwi her. Det er mye mye bedre plass siden butikkene er så store så man holder lett de 2 meterne med avstand som gjelder i Sverige. Det er også antibac overalt der, mye mer enn her. Igår måtte jeg lete etter antibac dispensere på kjøpesenteret i byen her, og måtte gjennom nesten hele senteret før jeg fant en.

Jeg var en tur over grensa når den åpnet i sommer, ikke for å kjøpe tobakk og alkohol ettersom det ikke er noe jeg bruker, men mat!

Jeg forstår folk som reiser over og så lenge man faktisk holder avstand og har god håndhygienen er det ikke farlig. Mye mye verre i butikkene her hvor folk går oppå deg omtrent!

Anonymkode: 2b6c0...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to tenåringssønner som spiser og spiser og spiser, og jeg handler ikke for 2000 kroner til helga likevel. Så mye er det ikke plass til i handlevogna mi. Det meste jeg har handlet for det siste året, var en gang før jul i fjor da jeg fylte vogna med haug på toppen, og betalte 1800 kroner. Da skulle jeg ikke ut i butikkene igjen før på nyåret, var planen.

Anonymkode: 2e64c...284

Hun sa vel ikke helgehandel?

Skal du kjøpe sunn mat, variert mat og grønnsaker/frukt av god kvalitet er ikke 2000 «så mye» for en uke. 
Du synes sikkert det du har i kurven er kjempe sunt, men kanskje ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg klarer ikke med min beste vilje å fatte hva det er dere handler når dere handler en helgehandel, eller en ukeshandel for den del, og ender på 2000 NOK. Det er for meg ufattelige mengder mat. 

Anonymkode: e5902...524

Eh, nei.. helt normalt det altså. Hvis ikke normal mengde mat for deg er to halve knekkebrød uten pålegg og en kokt potet til middag med vann til per dag? Klær luftes, ikke vaskes osv?

Anonymkode: 24201...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to tenåringssønner som spiser og spiser og spiser, og jeg handler ikke for 2000 kroner til helga likevel. Så mye er det ikke plass til i handlevogna mi. Det meste jeg har handlet for det siste året, var en gang før jul i fjor da jeg fylte vogna med haug på toppen, og betalte 1800 kroner. Da skulle jeg ikke ut i butikkene igjen før på nyåret, var planen.

Anonymkode: 2e64c...284

Hva handler du da? Bare junk? Da får du jo mye for 2000... 

Anonymkode: 24201...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg klarer ikke med min beste vilje å fatte hva det er dere handler når dere handler en helgehandel, eller en ukeshandel for den del, og ender på 2000 NOK. Det er for meg ufattelige mengder mat. 

Anonymkode: e5902...524

På en helgehandel blir det ikke bare mat, men også brus og godis og snacks. Kjøttdeig er dyrt, kanskje handler man også vaskepulver, kjøkkenpapir, dopapir, strømpebukser, olje (extra Virgin olje er over 100 kroner) osv osv. Er aldri bare mat man handler på matbutikken. 

Anonymkode: 9b24e...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Anonym bruker said:

Prisene på mat har vokst noe voldsomt den siste tiden. Handlet mat idag for hele 2000nok og da kjøpte jeg grunnleggende ting og ikke noe fancy.

Grensene er stengt så butikkene utnyttet dette ved å øke prisene og tjene enda mer.

Frister voldsomt med en svenskehandel.

Anonymkode: 018ad...048

oi det var mye, vi er 6 stk og handler for ca 1000-1500 i uka :) . Tockfors er åpen og bare dra dit ,mens svinesund forsatt er steng

Anonymkode: 9629d...cea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...