Gå til innhold

Skal kynnere gjøre vondt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å bli smågal. Har så sterke kynnere at jeg blir kvalm. Vært sånn i mange uker (er i uke 32.) Er egentlig gjennom hele dagen men verst på kvelden. Får jo knapt nok puste 😮 Er det vanlig?

Anonymkode: eb9fe...98e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig, men for meg var det det i begge svangerskap fra uke 16 Ingen cervix endring eller annet som tydet på tidlig fødsel. (sjekket ofte hos lege) 

Fordel var at jeg merket ikke fødsel før 8cm på begge, så de opplevdes raske 😉

Men alvor, uvi og infeksjon kan gi kynnere som går over til rier. Så sjekk deg, kontakt jm eller fastlege så fort som mulig. Og ta det litt med ro. 

Anonymkode: 83a4f...3f9

Skrevet

Tja, de sier jo at de ikke skal være vonde-vonde, men jeg opplevde også at de var ganske vonde. Jeg skjønte ikke at fødselen var igang før vannet gikk, for riene var ikke vondere enn kynnere, bare mer regelmessig...

Anonymkode: c5d4d...a77

Skrevet

Takk for svar begge to :) Skal heldigvis til jordmor på mandag så får høre med henne da.

hi

Skrevet

Ikke for å skremme deg men, hos meg var vonde og ubehagelige kynnere et tegn på dårlig morkake og dårlig blodgjennomstrømning til fosteret. Neste tegn var ødem i bena og ila et par dager måtte ungen ut (akutt keisersnitt). Heldigvis gikk alt bra, men det var nære på.

Tell antall kynnere ila timen og dagen og se om det blir flere ila helgen. Dersom du føler deg dårligere ila helgen eller aktiviteten (spark) minsker, så dra rett til legevakten.

Anonymkode: bea1b...d2a

Skrevet

Jeg tenker at du ringer føden og spør.

Anonymkode: 64b21...f89

Skrevet

Takk for svar til dere siste som har svart også :) Jeg var på kontroll på føden i formiddag og alt var tipp topp, så jeg er egentlig ikke bekymret sånn sett. Full fest i magen også, men skal følge med i løpet av helgen om det blir verre. 

hi

Skrevet

Jeg trodde de var vonde til  riene kom.

Anonymkode: 5f193...4a5

Skrevet

De siste tre mnd hadde jeg skikkelig vonde kynnere, måtte puste meg gjennom. Fikk kynnere av å kjøre på humpete vei, over fartsdumper. 

Anonymkode: 60074...fc0

Skrevet

Vonde kynnere her i alle tre svangerskapene. Ikke noe tegn på noe negativt her men fint at du følger med. Får kynnere av å gå, spise, sex osv.

Anonymkode: f7a2f...bb8

Skrevet

Jeg hadde kynnere fra uke 16. Det endte med hjemmefødsel fordi jeg ikke visste jeg var i fødsel før pressriene kom 😅 Hun var 3 press unna.

Anonymkode: b8aca...714

Skrevet

Ja, jeg hadde også slike kunne de. Ikke vondt-vondt, men strammet veldig og tok litt pusten fra meg. For min del var det likevel helt tydelig når det kom rier og fødselen startet, stor forskjell!

Anonymkode: 92951...8c4

Skrevet

Jeg hadde vondt, som kraftige mensensmerter. Trengte paracet og paralgin forte ofte for å kunne hvile. Startet i 2.trimester.

Merket ikke forskjell på rier og kynnere før en drøy time før de var ute, vannet gikk og da tok de seg opp. Husker jm sjekket på en kontroll og sa "oi, du er 5cm! Merker du ikke noe?" Joda, men det samme jeg hadde gjort i 6mnd. 🤷‍♀️ Så det sier litt om hvor ubehagelig det kan være. 

Viktig å sjekke iforhold til infeksjon. Og selv ble jeg sjekket med urin og blodprøve flere ganger. Aner enda ikke hvorfor kroppen min var sånn. Men fikk tips senere om kalsium og at det noen ganger kan hjelpe. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde vondt, som kraftige mensensmerter. Trengte paracet og paralgin forte ofte for å kunne hvile. Startet i 2.trimester.

Merket ikke forskjell på rier og kynnere før en drøy time før de var ute, vannet gikk og da tok de seg opp. Husker jm sjekket på en kontroll og sa "oi, du er 5cm! Merker du ikke noe?" Joda, men det samme jeg hadde gjort i 6mnd. 🤷‍♀️ Så det sier litt om hvor ubehagelig det kan være. 

Viktig å sjekke iforhold til infeksjon. Og selv ble jeg sjekket med urin og blodprøve flere ganger. Aner enda ikke hvorfor kroppen min var sånn. Men fikk tips senere om kalsium og at det noen ganger kan hjelpe. 

Svarte jo istad 🤦‍♀️ unnskyld. Heftig ammetåke pga lite søvn 😂

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svarte jo istad 🤦‍♀️ unnskyld. Heftig ammetåke pga lite søvn 😂

😂😂

Anonymkode: 64b21...f89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...