Gå til innhold

Dere med eldre barn - alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var barna deres første gang som de drakk alkohol som dere vet om, hvordan reagerte dere og var det noe dere ville ha gjort annerledes i den situasjonen?

Hilsen mor med tenåring som prøver å forberede seg litt

Anonymkode: b25b7...97b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var i mai, hun blir 16 om få dager. Det visste jeg ikke om før nå i sommer. Hun har vært full en gang etter det som jeg vet om. Visste hun skulle på fest, hadde jevnlig kontakt gjennom kvelden og avtale om at jeg kunne ringe foreldrene der hun sov. Hun sendte meg mld ganske tidlig morningen etter og ba om å bli henta. Jeg lo, henta henne og kjørte litt vinglete hjemover... 🙂 

kua har vært kalv! Vil heller hun er trygg på å ringe meg enn å ende opp alene eller med venner og ikke være i stand til å gjøre rede for seg 

Anonymkode: fa05e...78d

Skrevet

Eldste smakte alkohol første gang i juleferien i 10.klasse, og jeg tenkte med gru på hvordan sommerferien skulle bli. Men de festet ikke i det hele tatt den sommeren... Var på et par fester i 1.klasse på vgs, og jeg vet han drakk litt, men jeg så han aldri full. Ikke før han i 2.klasse på vgs ringte meg en lørdag, to timer etter at han var dratt på fest, og hadde drukket noen drinker han rett og slett ble full av. Da følte han seg svingstang og ville hjem, så jeg hentet han kl halv ti og fikk han i seng ;) Da var han godt og vel 17 år, nærmet seg 18, så det var ikke noe problem altså.

Nest eldste går i 1.klasse på vgs nå, og han smakte alkohol et par ganger siste halvdel av 10.klasse han også, men ikke så mye. Han var på to fester i sommer, men det har ikke vært noe etter skolestart i høst.

Dagens ungdom fester mye mindre enn vi gjorde på samme alder...

Jeg har sagt hele tiden at jeg aldri kommer til å nekte dem å være på fest, eller sammen med venner i helgene, men jeg vil gjerne vite om det når det er fest, og de må komme hjem. Det har vært greit, og de har alltid kommet hjem i grei tid, de har heller ikke vært overstadig, bare litt lett smaking av alkohol. Jeg har sagt at jeg ikke synes det er greit de drikker før de fyller 18 år, jeg kommer aldri til å kjøpe alkohol til dem før de er gamle nok, og jeg vil ha de hjem om natta etter fest. Men det skal også være greit å ringe meg om de går på en smell, de skal aldri være redd for å komme hjem, og trenger de bli hentet eller trenger hjelp på annen måte så kan de kontakte meg. Jeg vet de har venner som ikke kan ringe hjem og har sagt at de aldri må la noen ligge igjen "i rennesteinen", trenger andre hjelp så kan de også ringe meg.

Jeg føler ting har fungert greit, de er ærlige og åpne, men de forteller meg ikke at de skal drikke på lørdag liksom for de vet jo at jeg ikke synes det er greit. Men de har fortalt etterpå at de drakk litt i helga da..

Anonymkode: 356cf...ce6

Skrevet

Eldste er 19 år og hun drakk første gang på 18 års dagen. Da var hun på byen med venninnene. 17 åringen har ikke drukket enda. Venter egentlig på det. 

Anonymkode: 8294e...4e3

Skrevet

Mine to eldste var nærmere 18 år før de drakk. Min yngste er akkuratt fylt 17 år og har enda ikke drukket. Masse venner men lite festing i hans vennegjeng :)

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var i mai, hun blir 16 om få dager. Det visste jeg ikke om før nå i sommer. Hun har vært full en gang etter det som jeg vet om. Visste hun skulle på fest, hadde jevnlig kontakt gjennom kvelden og avtale om at jeg kunne ringe foreldrene der hun sov. Hun sendte meg mld ganske tidlig morningen etter og ba om å bli henta. Jeg lo, henta henne og kjørte litt vinglete hjemover... 🙂 

kua har vært kalv! Vil heller hun er trygg på å ringe meg enn å ende opp alene eller med venner og ikke være i stand til å gjøre rede for seg 

Anonymkode: fa05e...78d

Fy faen. Full 15 åring. Her har du feila!

Anonymkode: 42218...9ac

Skrevet

Han var 15 og hadde drukket sprit, noen av vennene ringte og sa ifra. Faren hentet han, var dritings. Vekket han tidlig neste morgen og sa at nå reiser vi ut og hele huset skal være nyvasket når vi kommer hjem. Spurte så hver torsdag om han skulle på fest eller om jeg skulle ta helgevasken, han drakk ikke igjen før han neste var 18 år. Kjeftet ikke, det hjelper lite.

Da vi var 16 år brant vi vår egen sprit hjemme hos en eldre gutt, bodde 3 timer unna nærmeste pol. 

Anonymkode: 716d1...880

Skrevet

Min datter var 16 år første gang, men hun er veldig åpen, og vi har pratet mye om alkohol, og hva som er greit å drikke og ikke. Sier jo at hun ikke hadde lov til å drikke da, og jeg støtter ikke det. Men første festen hennes så drakk hun 2 rusbrus. Og hun fortalte meg det. Jeg fikk og vite hvor festen var, og hun svarte på alle meldingene mine. Og hun har alltid vært trygg på at hun kan ringe meg. De av venninnene hennes som hadde det strengere hjemme, de løy og sa de skulle overnatte hos en venninne, så dro de på fest og ble veldig fulle. Har kjørt de hjem noen ganger på natta. 

Det var ikke ofte hun var på fest heller, før hun ble 18 år. Da fikk hun en periode hvor det var gøy å gå på byen. Men det varte vel i 6 mnd, og nå er det ikke ofte lenger, og hun er 19 år.

Anonymkode: b02a6...119

Skrevet

Har to på 16 og straks 18 år. Han på 16 år er jeg 99.9 % sikker på at ikke har drukket alkohol enda, rett og slett fordi han alltid er hjemme på kveldene. Han eldste var 16 år og gikk vg1. Vi merket på ham når han kom hjem fra fest at han var lett brisen, men aldri full, så vi latet litt som ingenting. Han kom alltid hjem til avtalt tid, svarte på meldinger, sa i fra hvor han var osv, så da valgte vi å se litt gjennom fingrene at han nok hadde drukket 2-3 rusbrus. Nå har han fortalt om det også, altså hvor mye han drakk osv, men etter at han ble 17 år har han ikke vært på fest og ikke drukket, nå vil han vente til han blir 18 år, noe han blir om et par uker. Vi har sagt at det er ikke lov eller greit å drikke før man blir 18 år, men dersom de gjør det likevel, skal de komme hjem uansett og vil ikke få kjeft. Det er viktig for meg at de kommer hjem og ikke vandrer gatelangs eller kubber i en grøft et sted. Vi har generelt mange samtaler med alle barna våre, og jeg tror det er viktig. 

Anonymkode: 8308e...917

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han var 15 og hadde drukket sprit, noen av vennene ringte og sa ifra. Faren hentet han, var dritings. Vekket han tidlig neste morgen og sa at nå reiser vi ut og hele huset skal være nyvasket når vi kommer hjem. Spurte så hver torsdag om han skulle på fest eller om jeg skulle ta helgevasken, han drakk ikke igjen før han neste var 18 år. Kjeftet ikke, det hjelper lite.

Da vi var 16 år brant vi vår egen sprit hjemme hos en eldre gutt, bodde 3 timer unna nærmeste pol. 

Anonymkode: 716d1...880

Men du mener at å torturere ham hjelper? Hva om noen hadde forlangt at du skulle tidlig opp for å ta helgevasken de gangene du var fyllesyk?

Jeg var 16 første gang jeg ble full og dårlig. Ringte mamma, ble hentet, hun ga meg vann og hodepinetabletter og bøtte til å spy i. Straffen min hadde jeg definitivt klart å fikse på egenhånd. Hadde hun forlangt at jeg skulle vaske huset så hadde ikke resultatet blitt mindre drikking men mer lyving.

Anonymkode: 39b33...5b4

Skrevet

Det er, i de fleste tilfeller, uungåelig at de smaker alkohol i tenårene. Beste er å gi gode råd, som at de ikke skal ta imot noe de ikke vet hva er, alltid ringe hjem hvis det er problemer og generelt huske å ta vare på seg selv. 

Anonymkode: 6950e...3c3

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fy faen. Full 15 åring. Her har du feila!

Haha! Hvor naiv kan man bli?

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha! Hvor naiv kan man bli?

Finnes faktisk folk med barn som ikke er tapere selv om dine er det.

Skrevet

Jeg begynte som 13 åring. Var vanlig der jeg bodde den tiden. Foreldre visste det. Jeg startet hjemme når jeg hadde besøk. Mamma var ikke kjempe glad for det, men hun ville ikke at jeg skulle bli utenfor. Foreldrene mine sendte med alkohol på fest så «de visste hva jeg drakk». Gikk i rusbrus, likør og sprit. Men dette garanterer jo ikke at jeg drikker bare det da. Var aldri så full at jeg måtte bæres hjem da. Hadde til og med løpt til pappa og levert spritflaskene til han på en fest og sagt «kan du ta denne , jeg har ikke kontroll». 

Derimot når jeg bar 20 ringte vennene mine nesten ambulanse. Men ble bært inn hjem av pappa. Faen så flaut! 

Anonymkode: 8118e...40f

Skrevet
On 9/18/2020 at 9:00 PM, Anonym bruker said:

Hvor gamle var barna deres første gang som de drakk alkohol som dere vet om, hvordan reagerte dere og var det noe dere ville ha gjort annerledes i den situasjonen?

Hilsen mor med tenåring som prøver å forberede seg litt

Anonymkode: b25b7...97b

gutt 16 vert full et par ganger

jente 18 ikke smakt ennå

Gutt 15 har vert full 1 gang

de andre er for små ennå de er bare 10 og 7

Anonymkode: fd10c...fc6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...