Gå til innhold

16-åring vil overnatte med kjæreste, få lov?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

16-årig sønn fått seg kjæreste, vært sammen ca 1 måned, vil ha henne på overnatting.

Han sterk personlighet, alltid vært ansvarlig og voksen for alderen. Hennes foreldre synes det er ok. Kjenner jeg likevel synes det er vanskelig. Har snakket om prevensjon og at ikke alltid prevensjon virker. Han mener vi uansett ikke kan hindre dem i å gjøre "hva de nå vil" på andre tiden på døgnet, så hva er problemet med overnatting?

Vi lot det skje en gang, men jeg synes det er litt tidlig, det er så store konsekvenser i å starte å sove sammen, men finner det vanskelig å argumentere mot.

Hva tenker dere om dette? Er det noen som har erfaringer å dele?

Anonymkode: 8b24d...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det synes jeg.

Her er min 23 idag og vert sammens med samme jenta siden de var 15, lå over etter 3 uker, Vi er så glad i henne, de venter sitt første barn nå i Januar og skal gifte seg sommeren 2021

Anonymkode: df66a...c94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Sønnen min fikk lov å overnatte med kjæresten da de var 16, men da hadde de vært sammen i over 1 år.

Anonymkode: a64ca...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var vanskelig da vi var i samme situasjon for noen år siden, men jeg kom frem til at jeg var glad for at de kunne finne ut av ting og lære seg selv å kjenne i trygge rammer med en søt kjæreste.

Jeg synes jo ikke det er en fest å tenke på at barna mine har sex, akkurat som jeg ikke vil vite at foreldrene mine, svigerforeldrene eller besteforeldrene mine har det.. men det jo mitt problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville sakt ja til overnatting, men ikke på samme rom. Det vil gjøre det enklere å su nei til sex hvis en av dem ikke er klar. Hvis de vil er det klart de ligger sammen, men jeg synes ikke vi foreldre skal legge til rette så mye at de kan føle seg presset av forventningene.

Anonymkode: 6c72f...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at min 16 åring har sex. Jeg har sagt at det må jeg respektere, men da må hun respektere at hun ikke har det når jeg er hjemme. De har sikkert sex overalt, det hadde jeg i den alderen. Svært sjeldent jeg hadde sex hjemme mens mamma var der. 

Anonymkode: 1f50e...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge begge to er 16 år. 

Om det er sex man "frykter" at de skal ha, kommer de til ha ha sex en eller annen gang uansett. Heller hjemme med kjæresten sin, enn i fylla med en/ei tilfeldig.

Anonymkode: e98af...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, amandine skrev:

Jeg glemte å skrive, hvis en av dem er under lovlig alder er det selvfølgelig helt utelukket.

Takk for svar! Hun er også 16, så de er over den seksuelle lavalder ja

Anonymkode: 8b24d...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde aldri fått lov da jeg var 16, men mye har kanskje endret seg på tjue år

Anonymkode: 84e59...e24

Jeg hadde nok heller ikke fått lov, men husker broren min hadde overnattende kjæreste som 17åring. Flaut for all, for de var ikke stille.......

Anonymkode: 8b24d...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at min 16 åring har sex. Jeg har sagt at det må jeg respektere, men da må hun respektere at hun ikke har det når jeg er hjemme. De har sikkert sex overalt, det hadde jeg i den alderen. Svært sjeldent jeg hadde sex hjemme mens mamma var der. 

Anonymkode: 1f50e...77d

Bra at dere respekterer hverandre!

Kan jeg spørre om hun bruker p-piller? Er så engstelig for prevensjon, kondom er jo ikke sikkert heller... Men, selv hater jeg bivirkningene av p-piller, så grusomt tenke på at de unge jentene må dytte i seg hormoner...

Anonymkode: 8b24d...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjør barna det de vil på dagtid.
På natten/kvelden er noe annet.
Dersom en ombestemme seg på dagtid kan den personen bare gå dersom den andre presser litt for mye på.
Dersom en ombestemmer seg på natten/kvelden, hva gjør den personen da, setter seg ut i stuen og får spørsmål fra foreldrene sine/foreldrene til kjæresten om hvorfor personen har stått opp?

Er ikke bestandig like lett å være ung, og når forholdet er så ferskt ville jeg har sagt at det var greit med overnatting, men ikke på samme rom

Anonymkode: 304ec...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det synes jeg.

Her er min 23 idag og vert sammens med samme jenta siden de var 15, lå over etter 3 uker, Vi er så glad i henne, de venter sitt første barn nå i Januar og skal gifte seg sommeren 2021

Anonymkode: df66a...c94

Subb, med andre ord.

Anonymkode: 9eafa...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste her fikk kjæreste på juleballet i 10.klasse, og fylte 16 år i mai. Så da han fylte 16 hadde de vært sammen en stund og jeg visste de hadde hatt sex.

Så jeg sa ja til overnatting da han ble 16 år, jenta var jevngammel, de gikk i samme klasse og hadde gjort det siden de begynte i 1.klasse så jeg kjente jo både henne og foreldrene etter at de hadde gått 10 år sammen på skolen.

De var sammen i litt over et år.

Jeg ser ingen grunn til at to 16-åringer skal nektes å overnatte sammen, sex har de antagelig uansett, og de har lyst til å sove på armen om natta... 16-åringer synes også det er veldig koselig altså, å sove sammen mener jeg.

Anonymkode: f5768...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet. Overnattet selv hos kjæresten i den alderen og vi brukte faktisk natta på å sove, for det å ha sex med foreldre i samme hus var ikke aktuelt for noen av oss. Det hadde vi på dagtid da de var ute, eller når vi var ute, på skolen e.l.

Anonymkode: ec9a4...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig gjør barna det de vil på dagtid.
På natten/kvelden er noe annet.
Dersom en ombestemme seg på dagtid kan den personen bare gå dersom den andre presser litt for mye på.
Dersom en ombestemmer seg på natten/kvelden, hva gjør den personen da, setter seg ut i stuen og får spørsmål fra foreldrene sine/foreldrene til kjæresten om hvorfor personen har stått opp?

Er ikke bestandig like lett å være ung, og når forholdet er så ferskt ville jeg har sagt at det var greit med overnatting, men ikke på samme rom

Anonymkode: 304ec...e34

Det er nok ikke aktuelt med separate rom, vi har faktisk ikke gjesterom 😞

Tror også det hadde blitt ville protester

Anonymkode: 8b24d...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser ikke problemet. Overnattet selv hos kjæresten i den alderen og vi brukte faktisk natta på å sove, for det å ha sex med foreldre i samme hus var ikke aktuelt for noen av oss. Det hadde vi på dagtid da de var ute, eller når vi var ute, på skolen e.l.

Anonymkode: ec9a4...fa2

Jeg er helt enig med deg, på flere måter. Men, er det ikke litt rart at 16-åringer, som knapt kan lage mat, vaske klær eller rydde på rommet, begynner å ha et seksualliv som kan føre til graviditet? Det er noe som ikke helt rimer i mitt hode. Det er en så stor dimensjon å begynne ha sex med et annet menneske. ....

Anonymkode: 8b24d...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det synes jeg! Fikk lov selv da jeg var 16 år av mine foreldre ( dog faren min var mer skeptisk men slik er det med fedre). Lå hos kjærsten annenhver helg og på den tiden så brukte iallfall guttene kondom, og ytterst sjeldent noen jenter ble gravide . Og ble de det så var det ikke brukt beskyttelse.

Ville heller vært mer tydlig på at de bruker beskyttelse og grenser, selv om det er kleint å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig med deg, på flere måter. Men, er det ikke litt rart at 16-åringer, som knapt kan lage mat, vaske klær eller rydde på rommet, begynner å ha et seksualliv som kan føre til graviditet? Det er noe som ikke helt rimer i mitt hode. Det er en så stor dimensjon å begynne ha sex med et annet menneske. ....

Anonymkode: 8b24d...a23

Helt enig med deg! Sex=mulighet for graviditet. Og mange 16-åringer (spesielt de som tror de er så voksne, fester/har kjærester) er enormt barnslige når det kommer til stykket. (Jeg jobber med 16-18åringer, som er grunnen til min påstand). Og ja, det finnes selvsagt noen unntak.

Anonymkode: 19d29...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten min overnattet når jeg var 16 og omvendt... vi er i dag gift og har 3 barn😂😂

Greia er at hva er resultatet du ønsker med å si nei? Unngå at de har sex?

Det har de uavhengig om de overnatter eller ikke. Han er 16 og det er fullt ut lovlig. Så lenge du minner på prevensjon og ansvarlighet, så ser jeg ikke problemet.

Anonymkode: 0cd91...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...