GĂ„ til innhold

Meldt meg opp som Privatist!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Oi, hva har jeg gjort!? 😂

Ja da skal jeg prÞve Ä fÄ generell studiekompetanse og etterhvert en Bachelor utdanning. Bedre sent enn aldri tenker jeg i en alder av straks 40 Är!?

Jeg skal opp i Norsk muntlig, skriftlig og nynorsk. 

Jeg skal opp i Naturfag. 

Og jeg skal opp i matte 2p-y.

Er det noen som har gÄtt opp som Privatist nylig som kan gi meg noen tips innen de forskjellige fagene? 

Hvordan bÞr jeg lese? Hvilke fag bÞr jeg lese mest pÄ? Hvor mange timer pr dag de neste 6 ukene bÞr jeg vie til lesing? 

Jeg bÞr ha 5 for Ä Þke poengsummen min sÄ jeg skjÞnner at dette blir hard jobbing!! 

Noen andre ting jeg bÞr tenke pÄ? 

PÄ forhÄnd takk! 

Anonymkode: f21ff...3c2

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

6 uker? 

HÞr med biblioteket pÄ den skolen som skal ha din eksamen om du kan fÄ lÄne lÊrebÞker. 
Øv pÄ Ä skrive sidemÄl, mye. Og fÄ noen til Ä rette for deg

Naturfagen er basic, men om du ikke har hatt naturfag ÄpÄ 25 Är er det likevel noe oppdatering som mÄ til. Samme med 2P

 

Anonymkode: c420a...5f9

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg tok norsk i.. Hm.. 2011 😆 tiden flyr. Da var det sĂŠroppgave og full pakke med 2 skriftlige eksamener (hovedmĂ„l og sidemĂ„l) og en muntlig. Jeg var ikke sĂ„ strukturert i en alder av 21 sĂ„ jeg tok det pĂ„ skole. 2 kvelder i uka a to timer. Synes det var en god del vi skulle plĂžye igjennom!

Nyere historie som jeg ogsÄ manglet leste jeg kun pÄ egenhÄnd. 

Anonymkode: c427c...cc8

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

6 uker var ikke mye. Sett av 12 timer i dÞgnet til skolearbeid,  8 timertil sÞvn, 30 minutter til personlig pleie, 2 timer til kortere pauser og 1,5 time til mat og familie. Halvparyen sÄ mye skole pÄ lÞrdager og fri pÄ sÞndag. Da har du nesten 400 timer pÄ deg. Det kan holde om du jobber strukturert.

Anonymkode: 5bea1...215

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Nynorsk: SprÄkrÄdet har en kartlegger som er nyttig, der fÞlger det med Þvingsoppgaver ogsÄ. Bare google sprÄkrÄdet kartlegger nynorsk. Og les mest mulig pÄ nynorsk, f.eks. naturfagsboken og matteboken kan du lÄne/ kjÞpe pÄ nynorsk. Sjangrene du fÄr oppgave i er analyse, resonnerende tekst eller kreativ tekst, sÄ bruk tid pÄ Ä finne ut hva dette innebÊrer. UDIR har tidligere eksamensoppgaver med eksempeltekster, og kommentarer, tilgjengelig. Dette bÞr du se pÄ.

Anonymkode: efd1d...09f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Oi, bare 6 uker, da hÄper jeg du er god i de her fagene fra fÞr

Anonymkode: b9521...dfc

😂 Vel jeg hadde 5 i alle de fagene, med unntak av matte som jeg hadde 6 i.. Men det er jo mange Ă„r siden! 

Anonymkode: f21ff...3c2

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tok norsk i.. Hm.. 2011 😆 tiden flyr. Da var det sĂŠroppgave og full pakke med 2 skriftlige eksamener (hovedmĂ„l og sidemĂ„l) og en muntlig. Jeg var ikke sĂ„ strukturert i en alder av 21 sĂ„ jeg tok det pĂ„ skole. 2 kvelder i uka a to timer. Synes det var en god del vi skulle plĂžye igjennom!

Nyere historie som jeg ogsÄ manglet leste jeg kun pÄ egenhÄnd. 

Anonymkode: c427c...cc8

Ja det blir 2 skriftlige eksamen i bokmÄl og nynorsk, pluss muntlig bokmÄl. 

Aner jo ikke hva som blir pĂ„ disse prĂžvene 😂

Anonymkode: f21ff...3c2

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det blir 2 skriftlige eksamen i bokmÄl og nynorsk, pluss muntlig bokmÄl. 

Aner jo ikke hva som blir pĂ„ disse prĂžvene 😂

Anonymkode: f21ff...3c2

Synes du er steintĂžff 👍 og det er aldri  for seint. Lykke til med fagene og sĂžknad videre neste Ă„r 🙂

Anonymkode: c427c...cc8

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂 Vel jeg hadde 5 i alle de fagene, med unntak av matte som jeg hadde 6 i.. Men det er jo mange Ă„r siden! 

Anonymkode: f21ff...3c2

Hvorfor tar du den pÄ nytt nÄ da?

Anonymkode: efd1d...09f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😂 Vel jeg hadde 5 i alle de fagene, med unntak av matte som jeg hadde 6 i.. Men det er jo mange Ă„r siden! 

Anonymkode: f21ff...3c2

Men hvorfor skal du ta de pÄ nytt da, du sier du trenger 5 i fagene, det har du jo allerede?

Anonymkode: b9521...dfc

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor skal du ta de pÄ nytt da, du sier du trenger 5 i fagene, det har du jo allerede?

Anonymkode: b9521...dfc

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tar du den pÄ nytt nÄ da?

Anonymkode: efd1d...09f

Jeg har ikke mange nok timer i fagene for Ä fÄ generell studiekompetanse. 

Anonymkode: f21ff...3c2

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Jeg har ikke mange nok timer i fagene for Ä fÄ generell studiekompetanse. 

Anonymkode: f21ff...3c2

SĂ„ kjedelig, men du burde ha et bra utgangspunkt da, lykke til 😊

Anonymkode: b9521...dfc

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Jeg tok disse fagene + historie vinteren 18 og vÄren 19. For sidemÄlet synes jeg det var et godt forslag Ä lese mest mulig pÄ nynorsk, for det handler ikke bare om enkeltord, men ogsÄ setningsoppbygging. 
Jeg lastet ned huskeliste til norskanalyser slik at jeg kunne gÄ gjennom lista underveis, at jeg hadde husket Ä vurdere alle relevante punkter. Muntlig norsk er vel rett og slett sprÄkhistorie, sÄ det bÞr du lese endel pÄ. Sett gjerne opp tidslinje og skriv kort om alle epokene.

Endel naturfageksperimenter ligger pÄ YouTube. Veldig praktisk Ä ha sett de mest brukte eksperimentene til eksamen, for du blir bedt om Ä gjennomfÞre/beskrive dem.

 

SÄ lenge du allerede har en sekser i matte trenger du kanskje bare litt oppfrisking. Geogebra og excel er viktige temaer, du mÄ vite hvordan disse programmene fungerer. Ellers finner du gamle eksamensoppgaver pÄ nett. Last ned og lÞs dem. Under selve eksamen fokuserer du pÄ oppgavene som gir mest poeng (geogebra og excel) og de andre etterpÄ. 
 

Jeg fikk desverre ikke gode nok karakterer til Ă„ komme inn pĂ„ hĂžyskole, men jeg sĂžker bare igjen 😅

Endret av Den perfekte mor, pÄan igjen
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

11 timer siden, Den perfekte mor, pÄan igjen skrev:

Jeg tok disse fagene + historie vinteren 18 og vÄren 19. For sidemÄlet synes jeg det var et godt forslag Ä lese mest mulig pÄ nynorsk, for det handler ikke bare om enkeltord, men ogsÄ setningsoppbygging. 
Jeg lastet ned huskeliste til norskanalyser slik at jeg kunne gÄ gjennom lista underveis, at jeg hadde husket Ä vurdere alle relevante punkter. Muntlig norsk er vel rett og slett sprÄkhistorie, sÄ det bÞr du lese endel pÄ. Sett gjerne opp tidslinje og skriv kort om alle epokene.

Endel naturfageksperimenter ligger pÄ YouTube. Veldig praktisk Ä ha sett de mest brukte eksperimentene til eksamen, for du blir bedt om Ä gjennomfÞre/beskrive dem.

 

SÄ lenge du allerede har en sekser i matte trenger du kanskje bare litt oppfrisking. Geogebra og excel er viktige temaer, du mÄ vite hvordan disse programmene fungerer. Ellers finner du gamle eksamensoppgaver pÄ nett. Last ned og lÞs dem. Under selve eksamen fokuserer du pÄ oppgavene som gir mest poeng (geogebra og excel) og de andre etterpÄ. 
 

Jeg fikk desverre ikke gode nok karakterer til Ă„ komme inn pĂ„ hĂžyskole, men jeg sĂžker bare igjen 😅

Det er sĂ„ lenge siden jeg gikk pĂ„ skolen at jeg ikke fĂžler at de gode karakterene "den gang da" har sĂ„ mye for seg nĂ„! Skole kom ikke lett for meg. Det var mye hard jobbing! đŸ˜©

NÄr det gjelder nynorsk sÄ tror jeg at du har rett. Jeg har startet med a-verb/e-verb/sterke verb etc. Men jeg mÄ nok lese mye nynorsk. Eksamen, blir det Ä skrive en korttekst pÄ ca 250 ord? Hvilke tema kan det vÊre aktuelt Ä fÄ Ä skrive om? 

BokmÄl muntlig eksamen har jeg hÞrt forskjellige ting om.. Blir det trukket ut en tidsepoke som jeg mÄ snakke om? Skriv du et sÊremne pÄ forhÄnd om 3 bÞker? Ei jeg kjenner gjorde det, og dette var stÞrste delen av hennes muntlige eksamen. AltsÄ Ä snakke om den bakenforliggende budskapet i disse 3 bÞkene. Fekst kvinnekampen, dÞden, etc. Hvordan Äpnet du da du hadde muntlig eksamen? 

BokmÄl skriftlig eksamen er vel Ä skrive en langtekst? En stil? Hvilke typer tema kan det vÊre relevant Ä fÄ skrive om? 

Naturfag husker jeg at var kjempe moro! SĂ„ du mener at jeg faktisk kan mĂ„tte utfĂžre et eksperiment!? Ikke bare snakke om det? 😅

Matte var et puggefag for meg. Pugge formler og fremgangsmĂ„te.. Jeg satt ikke akkurat igjen med den stĂžrste forstĂ„elsen av faget! 😑 SĂ„ Geogebra og Excel fĂžrst! Takk for tipset 👏

Jeg fÄr bare tenke at om det gÄr rett vest med karakterene, sÄ fÄr jeg ta de opp igjen. Da vet jeg i alle fall litt mer om hva jeg gÄr til! 

SÄ du skal opp igjen nÄ fÞr jul eller? 

 

 

Anonymkode: f21ff...3c2

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er sĂ„ lenge siden jeg gikk pĂ„ skolen at jeg ikke fĂžler at de gode karakterene "den gang da" har sĂ„ mye for seg nĂ„! Skole kom ikke lett for meg. Det var mye hard jobbing! đŸ˜©

NÄr det gjelder nynorsk sÄ tror jeg at du har rett. Jeg har startet med a-verb/e-verb/sterke verb etc. Men jeg mÄ nok lese mye nynorsk. Eksamen, blir det Ä skrive en korttekst pÄ ca 250 ord? Hvilke tema kan det vÊre aktuelt Ä fÄ Ä skrive om? 

BokmÄl muntlig eksamen har jeg hÞrt forskjellige ting om.. Blir det trukket ut en tidsepoke som jeg mÄ snakke om? Skriv du et sÊremne pÄ forhÄnd om 3 bÞker? Ei jeg kjenner gjorde det, og dette var stÞrste delen av hennes muntlige eksamen. AltsÄ Ä snakke om den bakenforliggende budskapet i disse 3 bÞkene. Fekst kvinnekampen, dÞden, etc. Hvordan Äpnet du da du hadde muntlig eksamen? 

BokmÄl skriftlig eksamen er vel Ä skrive en langtekst? En stil? Hvilke typer tema kan det vÊre relevant Ä fÄ skrive om? 

Naturfag husker jeg at var kjempe moro! SĂ„ du mener at jeg faktisk kan mĂ„tte utfĂžre et eksperiment!? Ikke bare snakke om det? 😅

Matte var et puggefag for meg. Pugge formler og fremgangsmĂ„te.. Jeg satt ikke akkurat igjen med den stĂžrste forstĂ„elsen av faget! 😑 SĂ„ Geogebra og Excel fĂžrst! Takk for tipset 👏

Jeg fÄr bare tenke at om det gÄr rett vest med karakterene, sÄ fÄr jeg ta de opp igjen. Da vet jeg i alle fall litt mer om hva jeg gÄr til! 

SÄ du skal opp igjen nÄ fÞr jul eller? 

 

 

Anonymkode: f21ff...3c2

SidemÄl og hovedmÄl er likt, du skal bare skrive pÄ forskjellig skriftsprÄk. En kortsvar oppgave, og en langsvar. Typiske oppgaver er analyser og sammenligninger. OgsÄ dette ligger mange av pÄ nett. Jeg hadde ingen sÊremne som privatist. Du blir trukket pÄ et tema/ tidsepoke, men kan bli stilt spÞrsmÄl om andre temaer ogsÄ, det er derfor greit Ä ha en grei oversikt over tidsepoker nÄr du trekker. Du fÄr da en halvtime pÄ Ä forberede deg med lesing og notater.

Slik jeg forstod det sĂ„ var det ikke utfĂžring av eksperiment i naturfag som privatist, men jeg vet ikke om det kun var her eller om det var gjengs. For meg var det likevel nyttig Ă„ ha sett eksperiment, spesielt siden jeg egentlig ikke hadde gjort det men ble tipset mens jeg ventet pĂ„ Ă„ komme inn, og fikk akkurat ekspetimentet jeg hadde sett😅 Det er vel noen som er mer vanlige en andre. Jeg skulle beskrive hvordan batteri virket. 
 

Her, i den gang aust-Agder, ble det arrangert mattekurs for privatister. Det var gratis, og gikk over tre kvelder. Vi fikk en slags grunnopplĂŠring i geogebra (bra for meg, for det hadde jeg aldri hĂžrt om engang), excel og diverse annet. Hvordan regne prosent, hva er median, gjennomsnitt osv. Veldig nyttig for meg som ikke hadde hatt matte pĂ„ 15 Ă„r🙈 
 

Jeg tar nok ikke opp noen fag igjen nĂ„, bare hĂ„per at snittet gĂ„r ned🙈 Har etter dette fĂ„tt baby, og har ikke kapasitet til bĂ„de den, jobb (nĂ„r perm er over) og realfag😅

 

Ønsker deg masse lykke til, send gjerne oppdateringđŸ‘đŸ»

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PĂ„ 19.9.2020 den 7.50, Anonym bruker skrev:

Det er sĂ„ lenge siden jeg gikk pĂ„ skolen at jeg ikke fĂžler at de gode karakterene "den gang da" har sĂ„ mye for seg nĂ„! Skole kom ikke lett for meg. Det var mye hard jobbing! đŸ˜©

NÄr det gjelder nynorsk sÄ tror jeg at du har rett. Jeg har startet med a-verb/e-verb/sterke verb etc. Men jeg mÄ nok lese mye nynorsk. Eksamen, blir det Ä skrive en korttekst pÄ ca 250 ord? Hvilke tema kan det vÊre aktuelt Ä fÄ Ä skrive om? 

BokmÄl muntlig eksamen har jeg hÞrt forskjellige ting om.. Blir det trukket ut en tidsepoke som jeg mÄ snakke om? Skriv du et sÊremne pÄ forhÄnd om 3 bÞker? Ei jeg kjenner gjorde det, og dette var stÞrste delen av hennes muntlige eksamen. AltsÄ Ä snakke om den bakenforliggende budskapet i disse 3 bÞkene. Fekst kvinnekampen, dÞden, etc. Hvordan Äpnet du da du hadde muntlig eksamen? 

BokmÄl skriftlig eksamen er vel Ä skrive en langtekst? En stil? Hvilke typer tema kan det vÊre relevant Ä fÄ skrive om? 

Naturfag husker jeg at var kjempe moro! SĂ„ du mener at jeg faktisk kan mĂ„tte utfĂžre et eksperiment!? Ikke bare snakke om det? 😅

Matte var et puggefag for meg. Pugge formler og fremgangsmĂ„te.. Jeg satt ikke akkurat igjen med den stĂžrste forstĂ„elsen av faget! 😑 SĂ„ Geogebra og Excel fĂžrst! Takk for tipset 👏

Jeg fÄr bare tenke at om det gÄr rett vest med karakterene, sÄ fÄr jeg ta de opp igjen. Da vet jeg i alle fall litt mer om hva jeg gÄr til! 

SÄ du skal opp igjen nÄ fÞr jul eller? 

 

 

Anonymkode: f21ff...3c2

Du burde virkelig tigge en norsklÊrer om Ä fÄ en samtale, for du har Äpenbart ikke peiling pÄ hva som venter deg. Som nevnt over, du mÄ skrive to tekster pÄ begge mÄlformene, et kortsvar og et langsvar.  I langsvaret kan du normalt sett velge mellom analyse, resonnerende tekst eller kreativ tekst. GÄ inn pÄ UDIR og se pÄ tidligere eksamensoppgaver. 

Muntlig skal du ha oversikt over litteraturhistorie, sprÄkhistorie, dialekter, sprÄk i Norden og retorikk. Jeg pleier Ä spÞrre om ting innenfor minst tre av emnene nÄr jeg er sensor. Fordypningsoppgaven trenger ikke Ä vÊre knyttet til litteratur, du kan skrive om sprÄk, retorikk eller andre emner ogsÄ. Uansett ville jeg virkelig prÞvd Ä fÄ en samtale med en norsklÊrer. 

Anonymkode: efd1d...09f

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du burde virkelig tigge en norsklÊrer om Ä fÄ en samtale, for du har Äpenbart ikke peiling pÄ hva som venter deg. Som nevnt over, du mÄ skrive to tekster pÄ begge mÄlformene, et kortsvar og et langsvar.  I langsvaret kan du normalt sett velge mellom analyse, resonnerende tekst eller kreativ tekst. GÄ inn pÄ UDIR og se pÄ tidligere eksamensoppgaver. 

Muntlig skal du ha oversikt over litteraturhistorie, sprÄkhistorie, dialekter, sprÄk i Norden og retorikk. Jeg pleier Ä spÞrre om ting innenfor minst tre av emnene nÄr jeg er sensor. Fordypningsoppgaven trenger ikke Ä vÊre knyttet til litteratur, du kan skrive om sprÄk, retorikk eller andre emner ogsÄ. Uansett ville jeg virkelig prÞvd Ä fÄ en samtale med en norsklÊrer. 

Anonymkode: efd1d...09f

Du har helt rett. Jeg har ikke peiling pÄ hva som venter meg. Har dessuten en tidligere hodeskade som gjÞr at flere Är av minne mitt er borte. SÄ jeg husker ikke alt fra skolen om hvordan ting fungerer. Men jeg er klarert for Ä studere. 

Smart. Da hþrer jeg meg norskléreren til sþnnen min 👍

Anonymkode: f21ff...3c2

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

PĂ„ 18.9.2020 den 10.52, Anonym bruker skrev:

Oi, hva har jeg gjort!? 😂

Ja da skal jeg prÞve Ä fÄ generell studiekompetanse og etterhvert en Bachelor utdanning. Bedre sent enn aldri tenker jeg i en alder av straks 40 Är!?

Jeg skal opp i Norsk muntlig, skriftlig og nynorsk. 

Jeg skal opp i Naturfag. 

Og jeg skal opp i matte 2p-y.

Er det noen som har gÄtt opp som Privatist nylig som kan gi meg noen tips innen de forskjellige fagene? 

Hvordan bÞr jeg lese? Hvilke fag bÞr jeg lese mest pÄ? Hvor mange timer pr dag de neste 6 ukene bÞr jeg vie til lesing? 

Jeg bÞr ha 5 for Ä Þke poengsummen min sÄ jeg skjÞnner at dette blir hard jobbing!! 

Noen andre ting jeg bÞr tenke pÄ? 

PÄ forhÄnd takk! 

Anonymkode: f21ff...3c2

Dette klarer du! :) Det finnes flere bra steder pÄ nettet ogsÄ hvor man fÄ god hjelp, som YouTube, eller enda mer eksamensretta som ingenii.no hvor man kan undervisning pÄ nettet mye rimeligere enn de tradisjonelle privatskolene. Som i Naturfag har man bÄde en teoretisk del og en praktisk del med lab sÄ kan vÊre greit Ä ha vÊrt igjennom dette ogsÄ. Ikke sÄ lett Ä lese seg til labforsÞkene i en bok...

Anonymkode: 1eb2c...05d

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
×
×
  • Opprett ny...