Gå til innhold

Dere som mener at 50 ikke er nok, har dere tenk på at


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvordan tenker dere konsekvensene av å hente hit moriaflyktninger er? Hvordan tenker dere at det å hente hit dem skal hindre incentivet til å ta båten over middelhavet? Hvis folk ser at bare du kommer deg til Hellas, så blir du hentet, da kommer reisene over middelhavet bare til å fortsette. 

Jeg lurer også på hvorfor dere mener det er bedre å hente migranter fra moria, hvor det er under 20% som er fra syria og derfor er flyktninger som faktisk ville fått opphold i Norge. Resten er fra Afghanistan og Afrikanske land, hvor svært få kvalifiserer til asyl. Er det da ikke mer rettferdig å hente personer fra Yemen der de faktisk er reelle flyktninger? 

Anonymkode: 4d833...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor må det ene utelukke det andre?

Som norsk statsborger er du ikke i nærheten av å forstå hvordan livet er for disse menneskene. Det er irrelevant om de kvalifiserer til asyl. Vi burde IKKE fått lov til å sitte på vår høye hest og bestemme hvilke menneskeliv som er verdig nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette som skjer når media konsekvent presenterer nyheter skeivt. Her er det jo 80 % unge menn, svært mange afghanere. Disse har ikke rett på opphold. Rundt om i verden sitter det ufattelig mange kvinner og barn i leire under mye verre forhold. Men norsk media er ikke opptatt av virkeligheten. I Norge er det nå ca. 1 million med innvandrerbakgrunn https://www.ssb.no/innvbef (les hele). De aller fleste har kommet siste 10 år. Hvor skal det ende?

Anonymkode: daca1...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er dette som skjer når media konsekvent presenterer nyheter skeivt. Her er det jo 80 % unge menn, svært mange afghanere. Disse har ikke rett på opphold. Rundt om i verden sitter det ufattelig mange kvinner og barn i leire under mye verre forhold. Men norsk media er ikke opptatt av virkeligheten. I Norge er det nå ca. 1 million med innvandrerbakgrunn https://www.ssb.no/innvbef (les hele). De aller fleste har kommet siste 10 år. Hvor skal det ende?

Anonymkode: daca1...67d

Og hvorfor må det ende? Mener du at du har mer rett på et godt liv fordi du vant livets lotteri ved å bli født i Norge? Du tenker at det ikke er plass til flere enn de få millionene som ble født her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke enkelt. Vi bør absolutt hjelpe kvinner og barn, og de som er for svake til å legge ut på reisen mot Europa. Jeg ser også argumentet med menneskesmuglere og opprettholdelse av illegale virksomheter. Samtidig er det menneskeskjebner det er snakk om. Det sitter også uskyldige barn i disse leirene, og desperate mennesker som bare ønsker en trygg tilværelse. Personlig synes jeg det er skremmende når unge gutter blir fremstilt som at de automatisk, kun i kraft av sitt kjønn og sin alder, er giddalause lykkejegere og potensielle voldtektsmenn. Disse burde vært en ressurs, og jeg er redd det utvikler seg til en selvoppfyllende profeti når de gang på gang blir fortalt at de er uønsket over alt basert på kjønn og alder. Som mor til to gutter på 15 og 16 selv, som er heldige nok til å få trygg skolegang og den utdannelsen de ønsker seg, tenker jeg på at det kunne vært dem. Det kunne vært mine empatiske, snille, pliktoppfyllende og omtenksomme gutter som dag etter dag fikk beskjed om at ingen vil ha dem nær seg, og at de i bunn og grunn er en byrde og potensiell fare for samfunnet. 

Anonymkode: b5336...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja. Så hvis du har forlatt mamma og pappa i en alder av 13 år, tatt buss, haiket, syklet gjennom 8 land, uten penger og annet enn det du har i sekken, utsatt for vold og overgrep, betalt alt du har, satt deg i en gummibåt midt på natta uten redningsvest, og blitt kastet av på en strand i et fremmed land, så kvalifiserer du automatisk ikke fordi du er gutt og ungdom? Hva faen?!

Anonymkode: 82cc0...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er dette som skjer når media konsekvent presenterer nyheter skeivt. Her er det jo 80 % unge menn, svært mange afghanere. Disse har ikke rett på opphold. Rundt om i verden sitter det ufattelig mange kvinner og barn i leire under mye verre forhold. Men norsk media er ikke opptatt av virkeligheten. I Norge er det nå ca. 1 million med innvandrerbakgrunn https://www.ssb.no/innvbef (les hele). De aller fleste har kommet siste 10 år. Hvor skal det ende?

Anonymkode: daca1...67d

Jeg er enig med deg i at media gir et veldig skeivt bilde og at det er mange andre plasser i verden som har det mye verre enn de i Moria. Jeg er for å hjelpe men da så mye som mulig i nærområdene, for da har vi muligheten til å hjelpe mange flere. 

Kommunene i Norge tjener godt på å ta imot flyktninger/asylsøkere så for noen er det nok gått økonomi i det å "hjelpe". Jeg kan godt leie ut mine 2 leiligheter til staten om de betaler tredobbelt av det jeg får på utleiemarkedet og i tillegg kan jeg skryte av at jeg hjelper flyktninger. 

Når det gjelder den millionen med innvandrere så må man se litt nærmere på den. Nesten halvparten er fra vestlige land og regner med at mange av de kommer hit p.g.a. jobb dermed vil ikke denne gruppen koste staten noe. 

Anonymkode: 6f27a...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åja. Så hvis du har forlatt mamma og pappa i en alder av 13 år, tatt buss, haiket, syklet gjennom 8 land, uten penger og annet enn det du har i sekken, utsatt for vold og overgrep, betalt alt du har, satt deg i en gummibåt midt på natta uten redningsvest, og blitt kastet av på en strand i et fremmed land, så kvalifiserer du automatisk ikke fordi du er gutt og ungdom? Hva faen?!

Anonymkode: 82cc0...2fc

Ok, nå er det i følge FN 22 millioner barn på flukt i verden så om vi i Norge tar inn 100.000 så er det bare en dråpe i havet og da hadde det vært gøy å se hvordan du tenkte at dette skulle finansieres? En flykting koster minimum ca 300.000 i året. 

De aller fattigste har ikke råd til å ta den reisen du snakker om, så hvorfor skal de bli glemt? 

Anonymkode: 6f27a...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åja. Så hvis du har forlatt mamma og pappa i en alder av 13 år, tatt buss, haiket, syklet gjennom 8 land, uten penger og annet enn det du har i sekken, utsatt for vold og overgrep, betalt alt du har, satt deg i en gummibåt midt på natta uten redningsvest, og blitt kastet av på en strand i et fremmed land, så kvalifiserer du automatisk ikke fordi du er gutt og ungdom? Hva faen?!

Anonymkode: 82cc0...2fc

Det er foreldrene som sender guttene sine som ankerbarn. Når udi vurderer beskyttelse, så ser de ikke på hvordan du kom hit, men om du risikerer forfølgelse i hjemlandet. De færreste av de afghanske guttene gjør det. De fleste har omsorgspersoner i hjemlandet. Hvis ikke så får de en mideltidig tillatelse til de blir 18. Tenk på konsekvensene av om vi skulke gi asyl til alle enslige gutter som kommer. Da hadde bare enda flere foreldre i afghanistan sendt sine barn alene hit. Er det det du ønsker?

I tillegg er de fleste ikke minderårige når de kommer. Men voksne menn. 

Anonymkode: 4d833...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store deler av Norge har nedgående befolkningstall (Trøndelag og Innlandet feks) og trenger innvandrer for å opprettholde befolkningen. 

Anonymkode: e5c1a...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er foreldrene som sender guttene sine som ankerbarn. Når udi vurderer beskyttelse, så ser de ikke på hvordan du kom hit, men om du risikerer forfølgelse i hjemlandet. De færreste av de afghanske guttene gjør det. De fleste har omsorgspersoner i hjemlandet. Hvis ikke så får de en mideltidig tillatelse til de blir 18. Tenk på konsekvensene av om vi skulke gi asyl til alle enslige gutter som kommer. Da hadde bare enda flere foreldre i afghanistan sendt sine barn alene hit. Er det det du ønsker?

I tillegg er de fleste ikke minderårige når de kommer. Men voksne menn. 

Anonymkode: 4d833...03e

Dette blir bare unnskyldninger. Du kan si det samme om kreftbehandling. Ikke alle blir friske, så hvorfor skal vi fortsette å gi behandlingen?

Anonymkode: b5336...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Store deler av Norge har nedgående befolkningstall (Trøndelag og Innlandet feks) og trenger innvandrer for å opprettholde befolkningen. 

Anonymkode: e5c1a...6ae

Nei vi trenger bedre støtteordninger for folk som er i Norge og ønsker å få barn. f.eks. så burde det være enda enklere å fullføre studie selv med barn. Skal du tvinge de som kommer til Norge å bo i f.eks. Finnmark? Hvor lang tid går det før de bor i Oslo? 

Anonymkode: 6f27a...c6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med deg i at media gir et veldig skeivt bilde og at det er mange andre plasser i verden som har det mye verre enn de i Moria. Jeg er for å hjelpe men da så mye som mulig i nærområdene, for da har vi muligheten til å hjelpe mange flere

Kommunene i Norge tjener godt på å ta imot flyktninger/asylsøkere så for noen er det nok gått økonomi i det å "hjelpe". Jeg kan godt leie ut mine 2 leiligheter til staten om de betaler tredobbelt av det jeg får på utleiemarkedet og i tillegg kan jeg skryte av at jeg hjelper flyktninger. 

Når det gjelder den millionen med innvandrere så må man se litt nærmere på den. Nesten halvparten er fra vestlige land og regner med at mange av de kommer hit p.g.a. jobb dermed vil ikke denne gruppen koste staten noe. 

Anonymkode: 6f27a...c6c

Og når nærområdet er nedbrent og ikke eksisterer lenger, så er det «jaja, det var synd for dem, men ikke faen om de skal komme her og ødelegge flotte Norge» ?

Anonymkode: 739e3...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hvorfor kan ikke bare Hellas ta seg av alle sammen? Det et der de settes i land, altså Hellas sitt problem. Ikke for det, kanskje det er mer lærdom i å ikke plukke dem opp når de er i ferd med å drukne. Da slipper i alle fall Hellas unna med noe mindre flyktninger. Eller kanskje de burde blitt seilt tilbake til Afrika? Jeg mener, så lenge vi slipper å føle på kroppen katastrofen som skjer i Morialeiren... 

Anonymkode: 1adb5...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei vi trenger bedre støtteordninger for folk som er i Norge og ønsker å få barn. f.eks. så burde det være enda enklere å fullføre studie selv med barn. Skal du tvinge de som kommer til Norge å bo i f.eks. Finnmark? Hvor lang tid går det før de bor i Oslo? 

Anonymkode: 6f27a...c6c

Seriøst? Bedre støtteordninger. Snakke på p invitere uegnede folk til å bli gravide, siden de kan forsørge seg på graviditet i stedet for jobb. 

Anonymkode: 1adb5...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei vi trenger bedre støtteordninger for folk som er i Norge og ønsker å få barn. f.eks. så burde det være enda enklere å fullføre studie selv med barn. Skal du tvinge de som kommer til Norge å bo i f.eks. Finnmark? Hvor lang tid går det før de bor i Oslo? 

Anonymkode: 6f27a...c6c

Så du tenker at ufødte norske menneskeliv er mer verdt enn barn som allerede er født, kun fordi de har en annen opprinnelse?

Anonymkode: 739e3...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette blir bare unnskyldninger. Du kan si det samme om kreftbehandling. Ikke alle blir friske, så hvorfor skal vi fortsette å gi behandlingen?

Anonymkode: b5336...6e9

Det kan jo ikke sammenlignes i det hele tatt. 

Anonymkode: 4d833...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et godt land fordi det har overvekt av nordmenn. Plasser 5 millioner somaliere her, og vips har du Somaliland. Det er mange enkle sjeler her som ikke forstår dette. 

Anonymkode: daca1...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norge er et godt land fordi det har overvekt av nordmenn. Plasser 5 millioner somaliere her, og vips har du Somaliland. Det er mange enkle sjeler her som ikke forstår dette. 

Anonymkode: daca1...67d

Godt sagt!

Anonymkode: 94c1a...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norge er et godt land fordi det har overvekt av nordmenn. Plasser 5 millioner somaliere her, og vips har du Somaliland. Det er mange enkle sjeler her som ikke forstår dette. 

Anonymkode: daca1...67d

Det er ingen som snakker om å ta imot 5 millioner somaliere. Det er mange enkle sjeler som ikke forstår dette. 

Anonymkode: b5336...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan jo ikke sammenlignes i det hele tatt. 

Anonymkode: 4d833...03e

Hvorfor ikke? Begge situasjonene er søkte. Vi kan ikke hjelpe alle, så derfor skal vi ikke hjelpe noen? 

Anonymkode: b5336...6e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norge er et godt land fordi det har overvekt av nordmenn. Plasser 5 millioner somaliere her, og vips har du Somaliland. Det er mange enkle sjeler her som ikke forstår dette. 

Anonymkode: daca1...67d

Bare det faktum at du sier Somaliland diskvalifiserer deg fra en hver debatt om innvandring. 

Anonymkode: e5c1a...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei vi trenger bedre støtteordninger for folk som er i Norge og ønsker å få barn. f.eks. så burde det være enda enklere å fullføre studie selv med barn. Skal du tvinge de som kommer til Norge å bo i f.eks. Finnmark? Hvor lang tid går det før de bor i Oslo? 

Anonymkode: 6f27a...c6c

 Å studere med unge i Norge er noe av det meste lukrative som finnes. Student og småbarnsforelder lar seg godt kombinere. 

De som bosettes i Norge blir bosatt og må bo i minst 5 år før de kan flytte uten å miste sine rettigheter. På den tiden vil faktisk mange ha slått rot, også på landsbygda. 

Anonymkode: e5c1a...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke? Begge situasjonene er søkte. Vi kan ikke hjelpe alle, så derfor skal vi ikke hjelpe noen? 

Anonymkode: b5336...6e9

Vi hjelper jo noen allerede. De som er på norsk grense og kvalifiserer til asyl får dette. I tillegg tar vi imot kvoteflyktninger. Men det er helt feil å sende signaler om at vi tar inn folk som ikke kvalifiserer til beskyttelse. 

Anonymkode: 4d833...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Listedamen skrev:

Og hvorfor må det ende? Mener du at du har mer rett på et godt liv fordi du vant livets lotteri ved å bli født i Norge? Du tenker at det ikke er plass til flere enn de få millionene som ble født her? 

Ingen er født med mer rett til er godt liv enn andre. Konsekvensen av det i et innvandrerperspektiv må jo være å åpne grensene til landet fullstendig og la alle som ønsker det etablere seg i Norge. For hvorfor skulle folk født i Norge ha større rett til et godt liv i Norge enn folk som ikke ble født i et like godt land?

Så, mener du vi burde åpne grensene og gi alle en sjanse til å skape seg et godt liv i Norge?

Anonymkode: e1a7f...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...