Gå til innhold

Er dette normalt? Sutrete 2 åring..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 2 år er så sutrete. Vil ikke kle på seg, vil ikke ha på de skoa, vil ikke ha den maten, vil ikke pusse tenner osv. Føler hverdagen ofte er et mas. Hvis vi skal tegne og han får blå farge, så vil han ha svart. Alt er nei🙄

Er dette vanlig?

Anonymkode: c4922...a7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja sett tydlige grenser og vis hvem som bestemmer . La han bestemme det han kan, men ikke tull med alt det andre . Sko skal på . Sånn er det 

Anonymkode: d4709...71b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja sett tydlige grenser og vis hvem som bestemmer . La han bestemme det han kan, men ikke tull med alt det andre . Sko skal på . Sånn er det 

Anonymkode: d4709...71b

Jeg holder meg rolig, forteller at vi må ha på sko. Han gir seg etter litt. Men, det har blitt sånn at jeg gruer meg til ting for jeg vet det blir en kamp. Vi har faste rutiner på alt. 

Anonymkode: c4922...a7b

Skrevet

Helt normalt, og det går heldigvis over etterhvert. Men til da; her husker jeg det hjalp å vise tydelig at surving ikke hjalp. Jeg ignorerte ikke ungen helt, men sa at «med sånn tone forstår jeg ikke hva du vil», gjentok flere ganger om han fortsatte. Til slutt sa han ifra hva han egentlig ville, og på en rolig måte. Det ble så klart litt surving her og der likevel, og det er jo normalt, men det gjorde så ikke hele dagen ble en lang sutremaraton. Og så må jeg presisere at den ikke må brukes ved ordentlige ting som at de har slått seg osv, selvfølgelig.

Anonymkode: df085...869

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt normalt, og det går heldigvis over etterhvert. Men til da; her husker jeg det hjalp å vise tydelig at surving ikke hjalp. Jeg ignorerte ikke ungen helt, men sa at «med sånn tone forstår jeg ikke hva du vil», gjentok flere ganger om han fortsatte. Til slutt sa han ifra hva han egentlig ville, og på en rolig måte. Det ble så klart litt surving her og der likevel, og det er jo normalt, men det gjorde så ikke hele dagen ble en lang sutremaraton. Og så må jeg presisere at den ikke må brukes ved ordentlige ting som at de har slått seg osv, selvfølgelig.

Anonymkode: df085...869

Godt å høre at det er normalt. Jeg blir bekymret og lei meg, må innrømme det. Han får ikke gjennomslag for noe med sutrestemme. Sier jeg ikke forstår og at han må snakke med vanlig stemme. Det gjør han da.

Får selvsagt trøst og trygging når han slår seg❤️

Jeg gir sjeldent etter, derfor blir det så slitsomt for oss foreldre/meg også. Han er viljesterk, så avledning går sjeldent. Skal han ha svart farge så sitter han og venter til han får det. 
Han har to eldre søsken som han elsker, og disse har han forstått at han ikke kan styre. For med oss prøver han å kontrollere en del. Mamma skal ha på disse skoene osv. 

Søker mye trygghet hos spesielt meg. Vil ha mye kos om dagen. 
Jeg husker ikke hvordan de andre var da de var 2 år, er 8 og 11 nå, men tror de var litt enklere å ha med å gjøre, og på langt nær så bestemte.

Anonymkode: c4922...a7b

Skrevet

Ja det er vanlig. Og en viktig del av utviklingen til barn. 

Anonymkode: b984f...06a

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gutten min på 2 år er så sutrete. Vil ikke kle på seg, vil ikke ha på de skoa, vil ikke ha den maten, vil ikke pusse tenner osv. Føler hverdagen ofte er et mas. Hvis vi skal tegne og han får blå farge, så vil han ha svart. Alt er nei🙄

Er dette vanlig?

Anonymkode: c4922...a7b

Dette er jo helt vanlig. Barn skal jo løsrive seg litt da. La han få en haug av fargeblyanter å velge selv. La han velge mellom to gensere osv. Alt kommer an på hvordan du kommuniserer. Han synes sikkert du er masete og sutrete også. 

Anonymkode: 73b20...7ca

Skrevet

Begge mine har vært slik rundt den alderen. De ville bare konsekvent IKKE det jeg sa. Det går over, men jævlig slitsomt når det står på. 

Anonymkode: 08dc3...9d0

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er jo helt vanlig. Barn skal jo løsrive seg litt da. La han få en haug av fargeblyanter å velge selv. La han velge mellom to gensere osv. Alt kommer an på hvordan du kommuniserer. Han synes sikkert du er masete og sutrete også. 

Anonymkode: 73b20...7ca

Jeg kan jo ikke la en 2 åring regjere over hele huset. Han får som regel valgmuligheter, men tar jeg frem to gensere vil han ha «den blå med biler». Tar jeg frem den blå med biler vil han ha genseren med striper. 
Han får valg og vi velger våre kamper. 

Må legge til at han er verdens blideste og største sjarmør 80% av tiden. 
Et lite pust fra en litt sliten mamma bare.

Anonymkode: c4922...a7b

Skrevet

Jeg hadde en skikkelig sta og stridig unge, løsningen ble når jeg ga henne to valg. Vil du ha disse eller disse skoa? Denne eller denne jakka?hun fikk kun to valg, ikke velge mellom alt hun hadde. Så med to valg så følte hun st hun kunne bestemme, men i teorien så gjorde hun det ikke. Kjøp en tannkrem til og la barnet velge hvem tannkrem det skal ha på, det kan være en så enkel løsning for å få gjort det barnet skal uten at det blir en kamp. 
 

Det er ikke alle ting en har to valg, men i de fleste sammenhenger kan en gi barnet to valg for å komme til samme løsning uten mas. Vil du ha gulerot eller blomkål til middag kan du spørre om mens du lager middag, kanskje ungen plutselig spiser eller spiser mer grønnsaker når ungen tror den fikk bestemme. 

Anonymkode: cc220...dfd

Skrevet

Hvis jeg ga ungene mine to valg kunne du banne på at de ikke ville ha noen av de jeg la fram 😂 

 

Min erfaring g er at de blir mer styrete når de har behov for å styre noe. F.eks. rund bhg. start eller hvis det er noe annet som skjer i livet. Det beste er å ikke gi dem valg i det hele tatt. Legg fram klærne kvelden før, og ikke spør dem så mye hva de vil. Det er litt sent ofte, hvis de allerede er vant til å bli spurt mye og mene mye, men det er godt for unger og slippe å ta stilling til alt mulig. Så kutt ned på «valg-situasjoner» er mitt beste råd.

Anonymkode: cf298...560

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gutten min på 2 år er så sutrete. Vil ikke kle på seg, vil ikke ha på de skoa, vil ikke ha den maten, vil ikke pusse tenner osv. Føler hverdagen ofte er et mas. Hvis vi skal tegne og han får blå farge, så vil han ha svart. Alt er nei🙄

Er dette vanlig?

Anonymkode: c4922...a7b

Som ansatt på småbarnsavdeling i bhg, så kan jeg fortelle deg at, JA, det er veldig vanlig.

Anonymkode: 72b25...30a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...