Gå til innhold

Er vi for strenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

15 åring og 13 åring har leggetid kl 22.00.  15 åring står opp kl 05.45 for å nå buss 06.30 til skolen. 13 åring står opp 06.30 og buss 07.30. De må legge fra seg telefonene på kjøkkenet når de legger seg for å få nokk søvn. De mener ALLE andre har telefonene mes seg i senga. Men er ikke de egentlig idiotisk? blir jo fort lite søvn da😬 de trenger jo de timene med søvn ellers klarer de jo ikke stå opp og er sure. Har deres ungdommer telefonen på rommet når de legger seg? 

Anonymkode: 46662...cf5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, men de slår den av. 

Anonymkode: 9944b...d21

Skrevet

Ja, det har de. 

16 åringen går på vgs og har lært seg at han trenger en viss mengde søvn, det er hans ansvar å få det. 

13 åringen legger seg mellom 21.45 og 22, hun sover 5 min senere. Jeg titter inn til henne 22.30 og har vel aldri opplevd at hun ikke sover. 

Men vi bor så nærme skolene at de står opp 7.30 da 

Anonymkode: f898e...b41

Skrevet

Dere er nok strenge iforhold til nesten alle andre, men dere gjør det riktige. 

17åringen min fikk seg en smell når hun var på sykehuset pga utredning av migrene i vinter. 8timer søvn bør unge i den alderen ha hver natt. Mobil bør ikke være i samme rom som en sover i, for lyset mobilen lager når det kommer en mld eller ett varsel ødlegger søvnen selv om vi ikke våkner. 
Jeg syns dette var ganske gøy, for jeg har ikke tall på hvor mange ganger slike diskusjoner har vært her i heimen. Hørt at alle andre ikke trenger så mye søvn, alle andre kan ha mobilen på rommet osv osv. Veldig gøy å høre legen si: hør på morra de, hun har helt rett. 

Til min datters store skuffelse så var det mye rett i dette. Så når hun ikke er ute går hun i seng rundt kl ni og mobilen blir lagt i nattbordsskuffen rundt kl ti. Litt varierende når hun legger seg for å sove, for hun starter til ulike tider veldig ofte. Idag er hun fortsatt våken og legger seg nok ikke på en stund. Hun er hjemme i karantene til svaret på coronatesten kommer, så idag har hun sovet mye (internett og tv var borte siden det byttet strømboks i gata, da var det jo ikke noe annet å gjøre ennå sove ) 

Anonymkode: 40267...5d4

Skrevet

Jeg er strengere. 13 åringen er i seng før halv ti, og telefonen må legges bort en time før...Jeg har en tenåring som er opplagt dagen etter,  det hadde jeg ikke hatt om telefonen hadde blitt med til sengs...

Anonymkode: 4d371...0b5

Skrevet

13 år var det i seng 21.15. Skulle tlf være med var det 21.00. Sovnet innen 15 min. Tlf skal ha på «ikke forstyrr» etter 21.00 slik at den ikke piper om natten. Står opp 07.00

Anonymkode: 04208...382

Skrevet

Har en 8. klassing, og han må legge ut mobilen på kjøkkenet når han går i seng. Vi legger den inn når vi legger oss, siden han bruker den som vekkerklokke. Synes det er en helt kurant regel. Internett slås av, selvfølgelig. 

Anonymkode: 982b0...063

Skrevet

Unger og ungdommer har helt forskjellig søvnbehov så kan ikke sette en «one size fits all». Om det er passende for dine å legge seg kl 22 er det reglene du går etter og ingen flere diskusjoner. Ungdommen her trenger et minimum av 10 timer for ikke ha ekstremt dårlige dager. Tidligere måtte det være 12... Mobilen legges på skrivebordet på rommet og røres ikke i løpet av kvelden/natta. Ved behov kan det settes på skjermtid som deaktiverer alle appene, men hittil har det ikke vært nødvendig. Ungdommen skjønner nå heldigvis selv hvorfor søvn er viktig slik at det ikke blir diskusjoner og krangling rundt søvn.

Anonymkode: 45631...272

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en 8. klassing, og han må legge ut mobilen på kjøkkenet når han går i seng. Vi legger den inn når vi legger oss, siden han bruker den som vekkerklokke. Synes det er en helt kurant regel. Internett slås av, selvfølgelig. 

Hvorfor skrur du av Internett hvis han likevel ikke har telefonen🤔

Anonymkode: 06109...f0d

Skrevet

Mine har telefon på rommet, men de er bestandig våkne og opplakte om morgenen. De har heller ikke faste leggetider, men legger seg når de er trøtte.

Anonymkode: e26c6...8f1

Skrevet

Vi har family link, og telefonene er ikke brukes etter 21 ned mindre de skal ringe. Og aktiveres neste morgen. 

Anonymkode: 47dbf...dfc

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette.

Admin

Skrevet

Kommer an på ungen. Yngste vår kan fint ha telefonen på rommet uten å bruke. Eldste er tatt på fersken om natten flere ganger på å spille og andre ting. De er 11 og 12. Så her måtte vi legge telefoner i stua. Eldste er egentlig enig i at telefonen er for stor fristelse så hun er enig at den skrus av og legges på stua. Yngste bryr seg ikke for hun sovner på fem minutter og sover tungt hele natten. 

Anonymkode: 03277...933

Skrevet

Jeg er enig med deg! Min datter på 14 år må legge telefonen sin på skjenken i gangen ved leggetid. Hun legger seg kl 2100.

Anonymkode: 50e48...eae

Skrevet

16 åringen må legge telefonen på kjøkkenet kl 22.30. Han sover lite med mobilen ved senga og blir sur og gretten.

18 åringen får gjøre som han vil. Han velger selv å legge mobilen på kjøkkenet og sover 22.30 når det er skole dagen etter. Bare for å presisere han har ikke leggetid og velger selv!

de to minste har ikke mobiler ennå.

Anonymkode: 96bb2...a30

Skrevet

Her bestemmer jeg leggetid frem ut barneskolen. Når de begynner på ungdomsskolen bestemmer de selv. Finner fort ut at man man trenger søvn på egenhånd. 

Skrevet

16-åringen har flyttet på hybel, så hva han gjør nå har jeg ikke oversikt over, men han er aktiv idrettsutøver, og opptatt av søvn og restitusjon. 15-åringen kommer til kveldsmat og prat kl 21. Vi ser gjerne (deler av) en film, nyheter, Urix eller en episode av en serie sammen. Telefonen blir liggende i stua når han legger seg. 

Anonymkode: 1d1f8...0ed

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skrur du av Internett hvis han likevel ikke har telefonen🤔

Anonymkode: 06109...f0d

Slår av internettet på telefonene for å ikke få varsler. Tror ikke det har så mye å si, men det er nå sånn vi gjør det. 

Skrevet

Så lenge det fungerer for dere. Ungene her har tlf på rommet, eldste går på videregående, så unaturlig å styre dagene hans nå. Yngste har tlf for å høre på musikk/lydbok. Sliter med å sovne, alltid gjort det, lydbøker hjalp veldig. Nå er hun større og hører mer på musikk i stedet for lydbøker. 

Anonymkode: b9b76...730

Skrevet (endret)
18 hours ago, Anonym bruker said:

15 åring og 13 åring har leggetid kl 22.00.  15 åring står opp kl 05.45 for å nå buss 06.30 til skolen. 13 åring står opp 06.30 og buss 07.30. De må legge fra seg telefonene på kjøkkenet når de legger seg for å få nokk søvn. De mener ALLE andre har telefonene mes seg i senga. Men er ikke de egentlig idiotisk? blir jo fort lite søvn da😬 de trenger jo de timene med søvn ellers klarer de jo ikke stå opp og er sure. Har deres ungdommer telefonen på rommet når de legger seg? 

Anonymkode: 46662...cf5

Nei de ikke som er 12, 14 og 15, men storebroren på 19 bestemmer selv, men 12 og 14 åring legger seg kl 22 ,mens 15åring kl 23, mens storebror order seg selv. Alle står opp selv kl 6 og 7 og ingen sure miner

Endret av Love85
slett
Skrevet

Jeg er strengere enn deg.... Her er 13-åringen i seng mellom 21 og 2130. Telefonen ligger avskrudd på konsollbordet i entreen i etasjen under soverommet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...