Gå til innhold

Når barn reiser mellom mor og far - hvem betaler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss tenke oss at mor er arbeidsledig, men finner en jobb et godt stykke unna.
Barna er så store at de kan ta tog alene mellom mor og far.
Endeholdeplass til endeholdeplass, og barna er 12 og 14 år

Far mener at mor skal betale for reisen begge veier siden det er hun som velger å flytte.
Samtidig vil han tjene på det siden han må betale mindre bidrag når hun faktisk får en ordentlig lønn.

Hun mener hun skal betale en vei, og han den andre veien.

Hva blir riktig?

Anonymkode: ff8e7...32e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Deles forholdsmessig etter inntekt, ikke noe å synse eller krangle om siden reglene er klare.

Anonymkode: 31724...382

Skrevet

Da far valgte å flytte langt unna, så forlangte jeg at han betalte det det kostet å sende barna med transporten (fly). Det er ikke min feil at han velger å bo langt unna og det skal ikke gå utover det økonomiske for meg. Jeg mener da at den som flytter må betale for reisen 

Anonymkode: 3ca50...6d1

Skrevet

Deler vel? En vei den ene, tilbake den andre..?

Anonymkode: dbeee...5d1

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da far valgte å flytte langt unna, så forlangte jeg at han betalte det det kostet å sende barna med transporten (fly). Det er ikke min feil at han velger å bo langt unna og det skal ikke gå utover det økonomiske for meg. Jeg mener da at den som flytter må betale for reisen 

Jo, men det vil også bli en økonomisk fordel for han siden mor får inntekt og han derfor må betale mindre i bidrag..

HI

Skrevet

Vi betaler hver vår vei. Aldri vært oppe til diskusjon en gang. Far tjener 3 ganger så mye som meg.

Det er nå alt delte foreldre skal krangle om/diskutere også🙈

Anonymkode: 897a7...bd6

Skrevet

Dersom dere har bidrag gjennom NAV så får jo far samværsfradrag... altså som er ment å dekke utgifter ved samvær. Klart er samværet av en så liten art han ikke får det, så får dere prøve å bli enige.

Skrevet

Om man ikke er enige, så gjelder lovverket. Barnelovens §44 regulerer dette og sier at kostnadene skal deles mellom foreldrene, forholdsmessig etter inntekt. Det gjelder kostnaden ved transport av barnet, samt av en voksen dersom barnet ikke kan reise alene. 

Anonymkode: f87c4...026

Skrevet

Lovverket sier at det skal deles etter inntekt, den som tjener mest betaler mest. 

Men de aller aller fleste betaler en vei hver. 

Anonymkode: 25ca6...c84

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om man ikke er enige, så gjelder lovverket. Barnelovens §44 regulerer dette og sier at kostnadene skal deles mellom foreldrene, forholdsmessig etter inntekt. Det gjelder kostnaden ved transport av barnet, samt av en voksen dersom barnet ikke kan reise alene. 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tusen takk

HI

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men det vil også bli en økonomisk fordel for han siden mor får inntekt og han derfor må betale mindre i bidrag..

HI

Økonomisk fordel for han at du jobber? Nå må du gi deg. Det skulle da virkelig bare mangle!!!

Anonymkode: 5f9a2...4f4

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Økonomisk fordel for han at du jobber? Nå må du gi deg. Det skulle da virkelig bare mangle!!!

Anonymkode: 5f9a2...4f4

Personen jeg svarer mener at kun mor skal betale reisen for barna siden det hun som flytter, og at far ikke skal få noen økonomisk belastning for at hun flytter.
Poenget mitt er at når mor flytter fordi det betyr at hun får seg jobb, og han de må betale mindre bidrag (selvfølgelig), så bør han også være med på å betale for utgiftene i forbindelse med reisen til barna når han skal ha samvær.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI

Uansett så er det mor som velger å flytte så langt unna at det må kjøpes bussbillett. Men for all del. Har vært borti foreldre som stevner hverandre for 30kr i mnd jeg. 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og likevel er det ingen som dømmer etter den loven. Paragrafen er fravikelig, så man kan krangle så mye man vil om dette iten at loven blir gjeldende. 

Skrevet
On 9/17/2020 at 1:48 PM, Anonym bruker said:

La oss tenke oss at mor er arbeidsledig, men finner en jobb et godt stykke unna.
Barna er så store at de kan ta tog alene mellom mor og far.
Endeholdeplass til endeholdeplass, og barna er 12 og 14 år

Far mener at mor skal betale for reisen begge veier siden det er hun som velger å flytte.
Samtidig vil han tjene på det siden han må betale mindre bidrag når hun faktisk får en ordentlig lønn.

Hun mener hun skal betale en vei, og han den andre veien.

Hva blir riktig?

en vei hver, er riktig her

Anonymkode: d00a7...304

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...