Gå til innhold

Noen med venstrehendte barn her?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Det ser ut som 4. mann i flokken foretrekker venstrehånd son sin dominante hånd. Han er bare 4,5 år enda, men det er venstre han bruker når han spise og kaster og tegner (stort sett). Dette er naturligvis ikke noen Big deal, men noen som har tips til f.eks hjelpemidler i forhold til tegning og skriving? Han har aldri villet tegne noe særlig, og det er tydelig han synes det er vanskelig å finne noen god måte å holde blyanten på, blir veldig knotete. Når det er er sagt så har de andre tre heller ikke vært så ivrig på tegning og sånn før 4-5, og jeg vet at blyantgrepet ikke alltid kommer før man nærmer seg skolestart. Likevel, noen erfaringer og tips? 

Anonymkode: 8d7b8...5a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En blyant er en blyant uansett om man bruker venstre eller høyre hånd.
I den alderen er det eneste hjelpemidlet de trenger er oppmuntring

Anonymkode: 378c5...ddb

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei. Det ser ut som 4. mann i flokken foretrekker venstrehånd son sin dominante hånd. Han er bare 4,5 år enda, men det er venstre han bruker når han spise og kaster og tegner (stort sett). Dette er naturligvis ikke noen Big deal, men noen som har tips til f.eks hjelpemidler i forhold til tegning og skriving? Han har aldri villet tegne noe særlig, og det er tydelig han synes det er vanskelig å finne noen god måte å holde blyanten på, blir veldig knotete. Når det er er sagt så har de andre tre heller ikke vært så ivrig på tegning og sånn før 4-5, og jeg vet at blyantgrepet ikke alltid kommer før man nærmer seg skolestart. Likevel, noen erfaringer og tips? 

Anonymkode: 8d7b8...5a7

Forstår ikke hva du lurer på? Jeg er og venstrehendt, utfordringen er når vi skriver med penn med mye blekk og kan gni det utover mens en skriver. Ellers er det vel deg samme hvilken hånd vi skriver med?

Anonymkode: 6cb3a...ce0

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En blyant er en blyant uansett om man bruker venstre eller høyre hånd.
I den alderen er det eneste hjelpemidlet de trenger er oppmuntring

Anonymkode: 378c5...ddb

Enig i dette. Jeg er venstrehendt selv og har aldri trengt noen hjelpemidler. Eneste er at jeg lærte å snu boka 90 grader når jeg skulle skrive med penn, så ikke blekket blir gnidd utover.

Anonymkode: ccfc5...e96

Skrevet

Jeg ser bare at han knoter veldig med å holde blyanten, og jeg spør derfor om det er noen tips. Vet han er bare 4,5, men siden jeg har 3 andre så sammenligner man jo litt, og har ikke sett dette før. Spør bare om det er noe som kan gjøre ting lettere for han, hvis det ikke er det og det ikke spiller noen rolle er det jo fint. Skjønner ikke at det er så merkelig spørsmål. Sakser og sånn er vel også tilpasset høyrehendte, elle kanskje det ikke er sånn? Må jo være rom for å spørre om noen har et tips, virker son folk blir fornærmet, det var selvfølgelig ikke meningen å fornærme noen. 

Anonymkode: 8d7b8...5a7

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser bare at han knoter veldig med å holde blyanten, og jeg spør derfor om det er noen tips. Vet han er bare 4,5, men siden jeg har 3 andre så sammenligner man jo litt, og har ikke sett dette før. Spør bare om det er noe som kan gjøre ting lettere for han, hvis det ikke er det og det ikke spiller noen rolle er det jo fint. Skjønner ikke at det er så merkelig spørsmål. Sakser og sånn er vel også tilpasset høyrehendte, elle kanskje det ikke er sånn? Må jo være rom for å spørre om noen har et tips, virker son folk blir fornærmet, det var selvfølgelig ikke meningen å fornærme noen. 

Anonymkode: 8d7b8...5a7

Jeg er venstrehendt, og en av mine barn er også det.

En blyant er og blir nøytral, så det at barnet kløner litt med å holde den har nok ikke noe med om barnet er venstre- eller høyrehendt, når det kommer til det tror jeg muligens jeg hadde snakket med barnehagen og spurt om de kunne har trent litt på å holde den riktig der også.
Det med saks er et godt poeng, men de aller, aller fleste barnesakser er også nøytrale.
Dersom håndtaken på saksen er litt vrid på en måte er den ofte beregnet for høyre- eller venstre hånd, men når det er sagt, hverken jeg eller sønnen min har noen gang hatt problemer med å bruke sakser som er beregnet for høyre hånd, det går helt fint.

Det eneste jeg kan tenke på man bår ta hensyn til kommer først når barnet er eldre, og det er datamus...
Jeg personlig kunne også ha tenkt meg at tastaturet på jobb hadde tallene på venstre side, ikke på høyre, men det finnes ikke uten at det blir fryktelig dyrt

Anonymkode: 378c5...ddb

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er venstrehendt, og en av mine barn er også det.

En blyant er og blir nøytral, så det at barnet kløner litt med å holde den har nok ikke noe med om barnet er venstre- eller høyrehendt, når det kommer til det tror jeg muligens jeg hadde snakket med barnehagen og spurt om de kunne har trent litt på å holde den riktig der også.
Det med saks er et godt poeng, men de aller, aller fleste barnesakser er også nøytrale.
Dersom håndtaken på saksen er litt vrid på en måte er den ofte beregnet for høyre- eller venstre hånd, men når det er sagt, hverken jeg eller sønnen min har noen gang hatt problemer med å bruke sakser som er beregnet for høyre hånd, det går helt fint.

Det eneste jeg kan tenke på man bår ta hensyn til kommer først når barnet er eldre, og det er datamus...
Jeg personlig kunne også ha tenkt meg at tastaturet på jobb hadde tallene på venstre side, ikke på høyre, men det finnes ikke uten at det blir fryktelig dyrt

Anonymkode: 378c5...ddb

Tusen takk for et godt og hyggelig svar :) 

HI

Anonymkode: 8d7b8...5a7

Skrevet

Sønnen min er venstrehendt. Ikke stress med tegning osv, det kommer når de er interessert uansett. Men kjøp inn en venstrehåndssaks. Klipping er det eneste sønnen min slet med, men løste seg med egen saks. 

Anonymkode: 15bea...b4b

Skrevet

Har to barn som er venstrehendte. Vær obs på klipping! De bør ha saks for venstrehendte. 

Anonymkode: ab3f3...0df

Skrevet

Nesten alle i min familie er venstrehendt, farfar var det, mamma er det, mormor var det, tante er det og 2 av mine 3 barn er det! Spent på hva 4 mann i magen blir. Både jeg og mannen min er det.

eneste tipset er en saks som enten er nøytral eller tilpasset venstrehendte. 
 

Skrive med penn som var vanlig når jeg gikk på skolen ble ofte et pent kunstverk på min hånd / arm og i boka, men sånn er det bare 😊 

Anonymkode: 60b7a...30d

Skrevet

Har en sønn som er venstrehendt. Eneste utfordringen har vært sakser så kjøp nøytrale sakser, altså de som ikke har håndtak som er lik, f.eks slik som IKEA sine sakser. 

Nå han var ute og fiske så snudde han bare fiskestanga slik at snellen lå oppe og ikke nede, men finnes det nok også muligheter.

Det er ikke alle som er glad i å tegne uansett. 

Anonymkode: e4581...141

Skrevet

Jeg er venstrehendt, og har aldri hatt behov for noen hjelpemidler av noe slag. Jeg klipper av en eller annen grunn med høyre hånd, så ikke hatt behov for venstresaks heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...